Základy speciální pedagogiky Tělesná postižení ■ Somatopedie ■ soma= trio, paideia - výchova - vědní obor speciální pedagogiky, kteiý se zabývá výchovou, vzdelávaním a pracovním u plamením telesne" a zdravotne" postižených jedinců ■ S se původně nazývala defektologie ortopedická. Tento termín se zaŕal používat raku 1546, kdy začalo na UK studium špeciálni pedagogiky. Termin sorriatopedie zavedl tamtéž prof. František Kabele ruku 1955. ■ člguěk s gmeľením hybnosti Omezení hybnosti: - oovícv v aalpi pohybové schncnca úl ■ ■■. km:l, la i I 111 n . datltizi k nanjsepi P5 Ub:ís ne3un~D v důs echu nlzr :i-.:n.:: i '■ i" ■■.:!:.:.■ ::■. n\ ■ . I :hi ■/ DTemncneni.í vyjyrtfjyn i=*d ny Iňiki, rrto jmu tmrardkTbMTiä tiiůIic nehybovizirtivny, McTnntr^mi [MtjiTi n d KKfi\ii jiL.^fiiyj'.if'^yrptjíVíľLJumBVii.hiu vpMpndt lÉleuirhcipKisliieil. Rozšiřující literatura: - E^ĽUYft, P. - PíĽWGTiĽHUvA, H SurofitpetYr pru viTríímT.tí rr-ncmjÚT. 1. uvij. * OPftlRILOVÄ, D. RmüüDgKJrainrwifiMiw ĽLiniwi j- pitaŕSkcmrm M!Rw rj princů £ dťrrtiu.^ĎTitovcKi cůnaair. 1. vydáni. Bitd: rŕuuiyknva Ln /criria z:D2. ĽJ i. - OlWÍILcAMV U. - MyIElNkUV*. U. iivnďŕDĽWĽfc -JeHlyí: lüsfanöni™ y/Lť.ULá-T," 1. u>d. Urnu: Pi U. £QDŕ. 123 s. ISBN EGMO-TilK-UJ-fl. ■ VľTKÍJVÄ M. SwjiffTtujBdtté aijjBrty. 2. ^ľ. Birni: PmIľ. 2CÜ6. 3M a. ISBN-10. DMO - dětská mozková obrna - cšisäré crrfrnhi nnwncmeni 'VjnlkJ pred narumntn. pli piyndu i pIwibk* pc rRľi - cen. yj- BĽH vr'tri u i e v Síri pnhybnvýrh prrucii l ryťirkíi jaiAle=ibl ■wmhr.sinnM, rflru.h cruFiri i.iý.r^. ^rännA po^luc ■ icsausMe#i0ri. ätaro:!. nedakciTaicísi ytmthiI a ncntelaleírů p'« [TľiHb-iarHH Ň ITi|ihlrii.iil ilľplMiii li.llľi:! ,. • Vy.. .... i cpoídŕTiv yjvEi Psů a. retewr rady HnrvDMa: ■ írSnastickä-míisIciii - hamlpertn^kr -dxnalKmf i rjtfnr Upnfailiiyvt 4fil» ■ :l :!:■■■!■ ■'/éIStu dnlni kanĚchny - kM9*u|»feiCfeŕ - VäflChny <\ vqm&w ■ Zr Nespas Uc«ca - hubení iňwwciwir, i u íutmcI avuIe bYde a ťulo velmi oe Hrrai vttefnou e-rviilcdky iii'VKtai'anu ť r. 1553 Lehká mozková dysfunkce (LMD), ADHD ■ encefalopatíě ■ feftfr typ poruchy CMS, asi 5íi dáír'. především chi&pci ' ostehenf schopností-a vlastností psychických funkcí zodpovědných za řízení, frcnfruru, reguíaci, koordinaci a integraci chování ■ projevy: puychumaturický neklid, psychická itystäbilitä, itnány nálad, impulzivní jednáni ' prognóza: hyperaktivita se upravuje v puberter poruchy pozornosti přetrvávají v 50% do dospělostí, emoční iabffita, nižší aspirační úroveň, precitíivěiost lit ? Markéta Sedláková Základy speciální pedagogiky Tělesná postižení Á ' Somatopedie ■ sorna= telo. paideia = výchova ■ vědní obor speciální pedagogiky, který se zabýva výchovou, vzděláváním a pracovním uplatněním telesné a zdravotně postižených jedinců < S se původně nazývala defeklologie ortopedická. Tento termín se začal používat roku 1946. kdy začala na UK studium speciální pedagogiky. Termín somatapedie zavedl tamtéž prof. František Kabele roku 1Ů56. ■ člověk s- omezením hybrtcsii B ^íiľľTJH Omezení hybnosti: < naviJxinn Jn^in' rinhytťiť.a srJnnprtiM íú.i'iíj u diiskMlki. naruísni' smsJl. kani, íloch, kbubú n c to nnvuvá scLslavy ' drchizi k naruíerŕ F'£ ttJťéVj nep'i'na ■.' duslecUj 'farýrh uncinucrŕ-il ľrtiu iJruvulniiu ujltibeiii. u i-ady lin" ••".-.» n „ ■r! mr,.T Li.ti.ti.>,.- .th»MT1y »«»«loorv ITdJC* potam ra uacúhi úradní pdciick'jI poducnj mcícni |J,d v pnpatíe Iriesnčha poJSíeni. ,| :;i..... ctvih;i(ibrn;b Vi";irnŕ!|M hV'Jíi r>;i Uli. ■.v.k\,iii|r->ŕ n knjrnrň :i kfilrm h* » Liga vozíčkářů o.s.: www.ligavoziD.cz ■ Centrum Paraple: www. paraple.cz ■ Česká asociace telesne handicapovaných sportovců: VAWw.caths.cz Rozšiřující literatura: 'ENľJOVA.P. RENGTl EFzOVÁ, y. SorrxsToixtOepro lq/djp/nšpacavnfky. 1. ^1. ÍJlon-KjLK:: \i\J\2, JMb I5KN -QS r-4 - mi EDLOVA, K. Gňzä/fíi sumuce v zäWatíni cäírň^flrťJikŕ pé& 1. ^/d. Prute: krada. 2CŮ7.1SŮ s. iStJ-J ■37Ů-6Ů-247-1314- J ■ hrusií^. J. ŕícmnrtxní systém vfcfizvnt uztietiwict p«s o flMf íi rnSKtervr ? .■ŕLíjr.ýir.Lvjiľ.íe'.^.r 1 vVJ Fralia. Scullflid, 1957. llfli. ISBN aD-EHBCfl-J7-7. r MÜLLER. TJ. et d. Twíipir *t i^imttŕ ^gogine. 1. njrl. uhrnmc: VUR ZUG ZS5 3, »-21*1-1075-3 - QFWTPJLOVA, D. Ptítia\fiíifldfä ifítervmet V f ťiŕňr a iLfedikirffttitj Vrteru /bJVíltI * ittftsteij mríji-ahTWj nhmiij. 1. uydänl. Emn: Masaryka™ urivrrzía. liliikh. SLT s. isbn aOZirj-JZJZ-1. - OPATRILOVA D. - ZÁMEČNÍKOVA D. sut^pedle - Italy urfsrar.uiw.niJ imíŕfiftjifflni'. 1. vyrl. Hrm: PnirJ. ľľTir. 123 s. L'iBN íffl.m-mh.lS/.íl. Lehká mozková dysfunkce (LMD), ADHD ■ encet&foaatie ■ íehči typ poruchy CNS, asi 3% dětí, především chtapci ■ oslabeni schopnosti a viastnosti psychických funkcí zodpovědných za řízeni, kontroly regulaci, koordinaci a integraci chování ■ projevy: psychomotorický neklid, psychická Itistahitita, Itnětiy rráfW. imput živni jednání prognóza: hypetaktivita se upravuje v pubertě, poruchy pozornosti pretrvá vaji v 50% do dospělosti, emočnílabiifta, nižit aspirační úroveň, přecitíivěiost Markéta Sedláková • Somatopedie - soma= tělo, paídeia = výchova • vědní obor speciální pedagogiky, který se zabývá výchovou, vzděláváním a pracovním uplatněním tělesně a zdravotně postižených jedinců • S se původně nazývala defektologie ortopedická. Tento termín se začal používat roku 1946, kdy začalo na UK studium speciální pedagogiky. Termín somatopedie zavedl tamtéž prof. František Kabele roku 1956. • 1913 - otevřen Jedličkův ústav pro zmrzačelé v Praze. (Prof. MUDr. Rudolf Jedlička) • Františk Bakule (1877-1926) a od roku 1920 ředitel ústavu a školy • 1919 - brněnský ústav pro OsTP - Kociánka - řeidtel Jan CHlup TP (vady pohybového (svalového), nosného (kosterního) nebo nervového ústrojí, jestliže se projevují narušenou hybností a jestliže člověka omezují v účasti na jeho přirozených životních aktivitách) TP - vrozené ( DMO, spina bifida) - získané • po úrazu - amputace, obrny, po úrazech páteře a mozku, • po nemoci - po roztroušené skleróze, svalové dystrofii, artritídach ' J \^ I I I ■ ■ iřn>......Tvf>.- ^.'irrr, qr»Mfcji;i—m centrální (mozek, mícha) a periferní obrny deformace (získané vady, např. progresivní svalová dystrofie, skolióza); amputace a malformace (malformace jsou vrozené deformace, např. amélie, kongenitální dysplázie kyčelního kloubu, řeší protetika Obrny centrální a periferní Obrny: závažné, často kombinované postižení člověka, týkají se centrální a periferní nervové soustavy. Bývají často příčinou i těžké celoživotní invalidity. Důsledky v somatické oblasti: Parézy - částečná ochrnutí Plégie - úplná ochrnutí Jako následek úrazu, který způsobuje buď otevřené nebo uzavřené poranění hlavy Poranění hlavy - Otřes mozku ( komoce ) - lehký, střední a těžký - Stlačení mozku ( komprese ) - Zhmoždění mozku ( kontuse ) - nejtěžší Obrna míchy - nejčastěji úrazem páteře s následným poraněním páteře, čím blíže krční míše, tím závažnější následky. Primární zasažena vlastní pohybová schopnost člověka v důsledku narušení svalů, kostí, šlach, kloubů nebo nervové soustavy (tělesného postižení) dochází k narušení PS člověka nepřímo v důsledku různých onemocnění nebo zdravotního oslabení. U řady onemocnění je vyžadován klid na lůžku nebo jsou kontraindikované mnohé pohybové aktivity. Nemocný může potom na sociální úrovni pociťovat podobná omezení jako v případě tělesného postižení. Nemoc Porucha rovnováhy organismu s prostředím, přičemž vznikají anatomické a funkční změny v organismu (Kabele, 1992; Jonášková, in Muller, 2001). Z hlediska somatopedie není nemoc považována jen za biologickou odchylku, ale za typ sociálního znevýhodnění (Bendová, Renotiérová, 2005). krátkodobé (akutní): infekční onemocnění dlouhodobé: epilepsie, svalová dystrofie, nádorová onemocnění, benigní nádory ■ D M O - dětská mozková obrna ■ • závažné centrální onemocnění • vzniká před narozením, při porodu nebo těsně po něm • cca 50 - 60% výskytu ze všech pohybových poruch • typická je tělesná neobratnost, nerovnoměrný vývoj, zvýšená pohyblivost a neklid, nesoustředěnost, těkavost, nedokonalost vnímání a nedostatečná představivost, překotné a impulzivní reakce, střídání nálad a výkyvy v duševní výkonnosti, opožděný vývoj řeči a řečové vady Formy DMO: • 1) Spastická - 3x častější • hemiparetická - obrna horní i dolní končetiny Ví těla • diparetická - většinou dolní končetiny • kvádru pareti cká - všechny 4 končetiny • 2) Nespastická • hypotonická -chabá obrna, výraznější bývá na DK, vyskytuje se u kojenců a kolem 3. roku věku se mění ve formu spastickou nebo dyskinetickou • dyskinetická(dříve extrapyramidová) • - nepotlačitelné mimovolní pohyby • mozečková - vyskytuje se vzácně, snížení svalového napětí - infekční onemocnění, objevovalo se hlavně u dětí v předškolním věku a zanechávalo trvalé a často velmi těžké následky zlikvidována v r. 1958 Sabinovou vakcínou Lehká mozková dysfunkce (LMD), ADHD encefalopatie lehčí typ poruchy CNS, asi 3% dětí, především chlapci oslabení schopností a vlastností psychických funkcí zodpovědných za řízení, kontrolu, regulaci, koordinaci a integraci chování projevy: psychomotorický neklid, psychická instabilita, změny nálad, impulzivní jednání prognóza: hyperaktivita se upravuje v pubertě, poruchy pozornosti přetrvávají v 50% do dospělosti, emoční labilita, nižší aspirační úroveň, přecitlivělost Hyperaktivita, nevydrží potichu ani sedět, neklid, často i během spánku („ hnáno motorem"). Psychomotorický neklid. Diskoordinace (pohybová neobratnost). Impulzivní jednání ( bezmyšlenkovité střídání činností, problémy s organizováním práce, vyrušuje, potíže při změnách ve hře). Psychická instabilita, změny nálad a síly reakcí. Někdy příčinou SVPU a poruch chování. Prognóza: Hyperaktivita se většinou s pubertou upravuje. Poruchy pozornosti přetrvávají cca v 50% do dospělosti. Citové poruchy se přetvářejí na neurotické, psychopatické a psychotické. Liga vozíčkářů o.s.: www.ligavozic.cz Centrum Paraple: www.paraple.cz Česká asociace tělesně handicapovaných /j\ sportovců: www.caths.cz YouflD Kompetence Spec.ped Poradenství Pomoc při socializaci Odkazy: (malformace) httDs://www.facebook.com/ricarfx/videos/1061709333869059/ Liga vozíčkářů o.s.: www.ligavozic.cz Centrum Paraple: www.paraple.cz Česká asociace telesne handicapovaných sportovců: www.caths.cz (současný člen Českého paralympijského výboru) Unie Roska (Česká multiple sclerosis společnost): www.roska.cz (pacienti s roztroušenou mozkomíšní sklerózou) Spolek Trend vozíčkářů: www.trendvozickaru.cz (Olomouc) Společnost „E": www.spolecnost-e.cz (pacienti s epilepsií) Svaz diabetiků: www.diabetes.cz Společnost pro mukopolysacharidózu: www.mukopoly.cz a další, (měli byste znát alespoň několik organizací + komu jsou určeny). Rozšiřující literatura: ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5. ENDOVÁ, P. - RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedie pro výchovné pracovníky. 1. vyd. Olomouc: VUP, 2005. 56 s. ISBN 80-2441-097-4. FRIEDLOVÁ, K. Bazálni stimulace v základní ošetřovatelské péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 168 s. ISBN 978-80-247-1314-4. HRUŠKA, J. Komplexní systém výchovně vzdělávací péče o děti a mladistvé s tělesným postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 1997. 118 s. ISBN 80-85801-47-7. MÜLLER, O. et al. Terapie ve speciální pedagogice. 1. vyd. Olomouc: VUP, 2005. 295 S. ISBN 80-244-1075-3. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2003. 52 s. ISBN 80-210-3242-1. OPATŘILOVÁ, D. - ZÁMEČNÍKOVA, D. Somatopedie - texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paid, 2007. 123 s. ISBN 978-80-7315-137-9. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. vyd. Brno: Paido, 2006. 304 s. ISBN-10: 80-7315-134-0. Základy speciální pedagogiky Tělesná postižení Á ' Somatopedie ■ sorna= telo. paideia = výchova ■ vědní obor speciální pedagogiky, který se zabýva výchovou, vzděláváním a pracovním uplatněním telesné a zdravotně postižených jedinců < S se původně nazývala defeklologie ortopedická. Tento termín se začal používat roku 1946. kdy začala na UK studium speciální pedagogiky. Termín somatapedie zavedl tamtéž prof. František Kabele roku 1Ů56. ■ člověk s- omezením hybrtcsii B ^íiľľTJH Omezení hybnosti: < naviJxinn Jn^in' rinhytťiť.a srJnnprtiM íú.i'iíj u diiskMlki. naruísni' smsJl. kani, íloch, kbubii n c to nnvuvá scLslavy ' drchizi k namieri' F'£ ttJťéVj nep'i'na ■.' duslecUj 'farýrh uncinucrŕ-il ľrtiu iJruvulniiu ujltibeiii. u i-ady lin" ••".-.» n „ ■r! mr,.T Li.ti.ti.>,.- .th»MT1y ří^íIOOTV ITdJC* potam ra uacúhi úradní pdciick'jI padocnj mcícni |J,d v pnpatíe Iriesncha poJSíeni. ,| :;i..... dvih;i(ibrn;b Vi";irnŕ!|M hV'Jíi r>;i Uli. ■.v.k\,iii|r->ŕ n knjrnrň :i kfilrm h* » Liga vozíčkářů o.s.: www.ligavoziD.cz ■ Centrum Paraple: www. paraple.cz ■ Česká asociace telesne handicapovaných sportovců: v/juw.caths.cz Rozšiřující literatura: 'ENľJOVA.P. RENGTl EFzOVÁ, y. SorrxsToixtOepro výdxpfrápacavnfky. 1. ^1. Qtony)\K: \i\J\2, ?í»i-j I5KN -QS r-4 - FP.I EDLOVA, K. Gňzä/fíi sumuce v zůWatíni cäírň^flrťJikŕ pé& 1. f/ů. Prute: krada. 2CŮ7.1SŮ s. iStJ-J ■37Ů-ĚŮ-247-1314- J ■ hrusií^. J. Komplexní systém vfcr