Surdopedie: obor speciální ped. zabývající se vých. a vzděl osob se sluchovýn postižením í. latinského surdus = hluchý a řeckého paideía - výchova cíle-, reedukace, kompenzace, rehabilitace lfí-Jj řťwflJa ftxr*i Jut Jatřt nrtfů íílirrtťiwuj Ktvfii tfdmrtuýl^a ■ni*.: pwte ■pty-i tltta\ i j-jí-ou porttrj,*. Midttl fil lihli] - Joýfc-t k: 'j 1 itrMi p: ■ ni :, pAfll řtrt^ ^ Ýf*/lJ*»I^WŔl*« \LASTNi WOJ ŘEČI ArU títí Ců -Jyt. V J-ki; U .'fcifci 1 . kuflto.lu'i Ira íwůtf. X :*Jr. ľmri L Iři 1> absolvent magisterského studijního programu na katedrách speciální pedagogiky na pedagogických fakultách se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie odborné znalosti a schopnosti, výborná úroveň komunikační kompetence, dobrá fonematická diferenciace, zájem o další vzdělávání působí v rámci MSrVT a MPSV fučí v mateřské škole logopedické, pracuje v pedagogicko-psvchologické poradně...) působí v rámci ministerstva zdravotnictví musí mít ukončeno magisterské studium a praxi ve zdravotnickém zařízení alespoň (o měsíců (pod vedením školitele = zkušeny KL s aspoň pětiletou praxí, který ma atestaci) nutná praxe + specializační příprava a atestace Witřríl • vrozené předpoklade - řečově motorické zónv v mozku • zdravé sluch a zrak, neporušené mluvní orgánv • tvzické, duševní a Intelektové vévoj \si vnqsi • prostředí a véchova • množství a přiměřenost podnětů • správné řečové vzor VLAŠIMÍ VÍfVOJ M\ • pragmatteace - rozumění řeči v nepravém smyslu - dítě reaguje na globální obraz toho, co slyší v asociaci se situací a s kontextem (na úrovni L signální soustavy) • sémantteace - vyjadřuje zadosti, přáni a city pomocí prvních slov; mluvení je činnost a hra lexemiiace - upřednostňuje verbální přejev před neverbálním s cílem usměrnit dospělé a komunikovat; prudší rozvej slovní zásoby-, učí se diskriminovat hlásky sluchem • ^ramatizace - zmírnění dysgramatismů; naváže a udrží konverzaci íntelektualizace - další zdokonalování zvukové i obsahové normy projevu, stylistiky, pragmatické roviny- celoživotní proces KLASIFIKACE NKS PODLE SYMPTOMŮ l) Nemluvnost A) vývojová (patří sem porucha- výbojová dysfáťie] 6) liskaná a) orgánová (afáiie) b) neurotická (muťismus. elektivni mutismus, surdomutismus) 2.) Poruchy ivuku řeci A) Palatolálie B) Rhinolalie (huhňavost) i] Poruchy -fluence (plynulosti) řeči A) Balbuties (koktavost) B) Tumultus sermonis (breptavost) t) Poruchy artikulace A) byslálie B) Dysartrie 5) Poruchy hlasu A) Dys-fonie B) A-Fonie k) Symptomatické poruchy řeči T) Poruchy ^raíícké podoby řeči (SPQ) s) Kombinované poruchy Palatolalie • \rývo}ova vada řeči • vyniká na základě rozštěpu patra huhňavost je projevem poruchy nosní rezonance (akusticky ^vuk vychází nošena = h^pemazalita x h^pona^alita) koktavost je jednou z nejzávatnějších druhů narušené Ks porucha plynulosti řeči „Koktavost je syndrom komplexního narušení koordinace orgánů participujících na mluvení, který se nejnápadněji projevuje charakteristickými nedobrovolnými specifickými pausami narušujícími plynulost procesu mluvení a tím působícími rušivě na komunikační záměr." (Lechtá, iooH", s. lk-ľ?) http-.//vi vMceskateleviz e.c? /porady 102 llHlTO ^o-experiment/^oSS^assi^oolo-rekni-to-jinak/ BreptavoS 1 je nadměrně krychlené mluvní tempo řeči které způsobuje horší srozumitelnost az nesrozumitelnost projevu = specificky narušený vývoj řeči Snížená schopnost až neschopnost naučit Se verbálně komunikovat, i když podmínky pro vývoj řeči jsou přiměřené drobné difúzni poškození řečových zón časně se vyvíjejícího Se mozku, díky nimž dojde k negativnímu zásahu do vývoje řeči od jeho úplného počátku - dojde k poruše centrálního zpracování řečového Signálu a k ložiskovým poškozením centrálních sluchových oblastí mozku (ale ne přímo striktní Silné neurologické poškození) Potřebuje více než 7 let na rozvoj verbální komunikace, má vlastní Slovník, negramatické věty, nesprávnou výslovnost, málo rozumí slyšenému YouflEJ} AFÁZIE h charakteristiky - atributy • Získaná porucha komunikačních schopností • poruchy Symbolických procesů (myšlení, parně, výbavnost pojmů) • Vznikla pri ložiskových poškozeních mozku • Léze má vliv na vyšší psychické funkce človeka - Snížená schopnost dekódovat nebo používat Smysluplné lingvistické části (slova, Syntaktické celky) - porucha chápání, myslení a nacházení Slov způsobená Spatnou funkcí některých oblastí mozku (úrazy, GMP, operace.,.) http://www.klubafasie.coin/index.php1 tion=com_content&view=article&id=ii6<emi =35 * poruchy hlasu jako deviací v kvalitě, výšce, síle nebo ve flexibilitě hlasu a jejích vzájemnou kombinaci * Chrapot - vyniká buď změnou hmoty hlasivek (dochází k nepravidelnému kmitáni - rozdíl rnúže být ve frekvenci 3 amplitudě), nebo změnou závěru hlasivkové štěrbiny -Způsobuje insuficiencl hlasivek * Hlas se šelestem - je důsledkem hlasivkové ínsu-fícience a projevuje se jako neschopnost povědět celou větu bez doplnění vzduchu pomocí nového nádechu. Hlas je hůře slyšitelný v hlučném prostředí, což způsobuje sníženou až nedostatečnou srozumitelnost řeči pro okoli * Hlasová únava - objevuje se po dlouhém mluvení, které vyžaduje zvýšené hlasové úsilí * Snížený hlasový rozsah - při zpěvu se objevuje problém s vyzpíváním homich tónů. pacienti si stěžují na únavu a bolest v hrdle * flfónle - objevuje se postupně nebo náhle. Pacient šeptá, protože ztratil hlas, má pocit sucha v hrdle a každý pokus o hovoření je spojený s výrazným úsilím a námahou * íLlomy ve výšce a síle - objevují se náhle, hlas jako by nebyl pod kontrolou, poloha hlasu se nepředvídatelně mění, přeskakuje do fistulového hlasu ítypické při mutaci) * Hlas tvořený s vypětím - označujeme jakou tlačenou fonací. pacient si stěžuje na „stáhnuté hrdlo", má problém se začátkem fonace, udržením hlasu, chybí mu stabilita, má pocit zvýšené tenze a únavy ze zvýšeného hlasového úsilí při mluveni * Tremor - třes. slabý hlas, pacient je neschopný udržet hlas na jedné úrovní, ve stejné ^ýšce a síle YoufS á užitečné odkazy: htto7/diQifoliorVo.cz/vieWvieVsi.oho'?icl=3215 htti ?jf\oop\ 'ie.unas.c?./?teXt=13-ŕ:o-\ e-to-ko ktavost-aneb-balbuties- l r j | j http;//ulozlo/live/xhB8rcb/sama-cJoma-poruch^-recÍ-rnpg http.//Vsi Vsi VsiJqgopeJie-fritilova.cz/inclex.php' option=cor^_contčntr^vievj=article^icl=S^^ltefnicl=5H- a Alternativní a Augment ativní komunikace • S^tM-J korVAkací \t btif^tého iyor*Wt3re. ty ^WtŠPVjt. r-oiircvat] jsou íafflřrflfíf na podporu jii ofetuyách taffluriíL3Čr!Íc>i moínosti 3 setůefBi-tL J^kh =to