Teorie a metodika výchovy Mgr. Lenka Ďulíková Výchova • „je vhodné chápat jako celoživotní proces…cílevědomý a záměrný proces, který umožňuje změnu a rozvoj jedince v souladu s jeho potřebami, individuálními dispozicemi a sociálními vztahy“ (Čábalová, 2011) „proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změň v jejím vývoji“ (Průcha a kol., 1995). Vzdělání • „je relativně ukončeným stavem, který zahrnuje soubor získaných vědomostí, dovedností, postojů, názorů, hodnot, norem.“ Vzdělávání  „se vztahuje především k socializaci jedince s důrazem na rozvíjení kognitivních (poznávacích) stránek a kvalit jedince. Je procesem obohacování osobnosti poznáváním a rozvíjením dovedností, které umožňují toto poznání používat…proces získávání vědomostí, dovednosti, postojů, hodnot, norem a metod dalšího získávání poznatků, na rozdíl od pojmu vzdělání.“ (Čábalová, 2011) Socializace • „celoživotní proces sociálního učení, který není jen pasivním přebíráním vzorců, postojů atd., ale také aktivním získáváním zkušeností v sociálních interakcích“ (Nakonečný, 2005). Thorová (2015) dodává, že „vývojem se člověk mění v kulturní osobnost, která v dospělosti dokáže fungovat ve složitém systému lidské společnosti jako její součást a zároveň jako individuální bytost. Vztah jedince a společnosti je reciproční, jedinec je společností ovlivňován, ale zároveň ji mění“. Interakce • „je podstatnou determinantou výuky, neboť naplňování výchovně vzdělávacích cílů je bez komunikace a interakce mezi učitelem a žákem či žáky nemožné.“ (Zormanová, 2014) Jde o vzájemný vztah. Reflexe • „zastavení se u významného momentu zkušenosti, zaměření se na něj (aktivní věnování pozornosti), vystoupení z obvyklého rámce nazírání a přístupu k věci, otevření se něčemu novému, neočekávánému, co se v mysli „vynoří“ (myšlenka, pocit, postoj, zorný úhel, souvislost).“ (Havrdová, Hájný, 2008) Sebereflexe  „je obecné zamýšlení se jedince nad sebou samým, nad svou osobností, ohlédnutí se zpět za svými činy, postoji, city, rekapitulování určitého úseku vlastního života či vlastního chování a rozhodování v situacích, které jsou pro daného člověka významné. Cílem je zhodnotit sama sebe, rozhodnout, co a jak změnit, zvolit strategii pro budoucnost.“ (Průcha, 1998) Axiologie • „učení o povaze hodnot, o jejich místě ve společnosti a ve struktuře světa hodnot, o jejich vzájemných vztazích i jejich poměru ke společenským a kulturním faktorům na jedné straně a struktuře osobnosti na straně druhé.“ (Kolář a kol., 2012) Kompetence • „souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobnostní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti.“ (RVP ZV, MŠMT, Praha 2015)  „obsah vzdělávání (učivo) v širším slova smyslu a proces jeho osvojování, tj. jako veškerou zkušenost žáka (učícího se), kterou získává ve školském (vzdělávacím) prostředí, a činnosti, které jsou spojeny s jeho osvojováním a hodnocením“. (Máňák, Janík, Švec, 2008) Kurikulum  „stanovuje pro předškolní, základní i gymnaziální vzdělávání stejné klíčové kompetence“ (RVP ZV, MŠMT, Praha 2015), …“smyslem je stanovit standardní a závaznou úroveň vzdělávání, kterou by měli dosáhnout všichni žáci v úrovni vědomostí, dovedností, postojů a kompetencí.“ (Čabalová, 2011) RVP Cíl výuky • kvalitativní a kvantitativní změny u žáků v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, kterých má být dosaženo v procesu výuky, zamýšlený výsledek učební činnosti, ke kterému učitel se žáky směřuje…odvozen z hodnotové soustavy naší společnosti, zakotven v hlavních školských dokumentech Výchovně vzdělávací proces tvoří řada prvků, které v systému plní různé funkce, vždy se navzájem ovlivňují, vytvářejí komplexní celek, nelze je libovolně měnit bez následků pro další rozvoj celého systému! (Maňák, 2003) Cíl výchovy  dosahujeme ho soustavou výchovných prostředků v relativně dlouhodobém procesu, mění se s vývojem společnosti, žádoucí vlastnosti člověka, týká se celé osobnosti člověka Cíle výuky Zakotveny v hlavních školských dokumentech: NPV • pro celou vzdělávací soustavu RVP • popisuje závazné výstupy a obsahy vzdělávání na jednotlivých stupních (primární, nižší sekundární…) nebo na konkrétních oborech (gymnázium…) ŠVP • si vytváří každá škola samostatně podle požadavků v RVP, školy si tak mohou vytvářet samostatné předměty, určovat ve kterých ročnících se bude probírat které učivo i jeho rozsah Předmět zkoumání TMV • výchova prostředkyvýchovný proces výchovný proces cíl výchozí stav Cíle výchovy • Cíl výchovy – ? • Prostředky výchovy – vyučování, metody výchovy, organizační formy, pomůcky • intencionálně (přímo, záměrně) • funkcionálně (nepřímo, bezděčně) • Podmínky ovlivňují výběr výchovných cílů a prostředků • Podmínky výchovy • VNĚJŠÍ (sociální a přírodní okolnosti) • VNITŘNÍ (dosažená úroveň a předpoklady vychovávaných jedinců a skupin – jejich věkové, individuální a skupinové zvláštnosti) ovlivňují se navzájem Co tím trénujeme? • přijímání zodpovědnosti za svoje prožívání situace, svoje pocity a potřeby • učíme se vidět jasně příčiny a následky, tedy to, že náš pocit není důsledkem toho, že druhý je pokažený, ale pramení z několika zdrojů: z chování druhého (pozorování), z naší interpretace tohoto chování a z našich potřeb v dané situaci • uvědomovat si sami sebe Pozoruji něco, co ovlivňuje pocity POZOROVÁNÍ Jak se cítím POCITY Příčinou mých pocitů je potřeba POTŘEBY Požádat o konkrétní činy ŽÁDOSTI Co s tím ve škole? • metoda - či možná spíše umění - komunikace směřující k vytváření souladu mezi lidmi a k hledání řešení, která fungují pro všechny • Marshall Rosenberg naslouchat sobě i druhým empatie metodika práce - reflexe komunikace každý má potřeby - i DÍTĚ Asistent pedagoga • pedagogický pracovník, jehož pracovní povinnosti vycházejí ze školského zákona a zákona o pedagogických pracovnících • zaměstnancem příslušné mateřské, základní nebo střední školy a působí ve třídě nebo studijní skupině, ve které se vzdělávají žáci se SVP • se zdravotním postižením • zdravotním znevýhodněním • sociálním znevýhodněním Aktivita: • ve skupině diskutovat a sepsat Co je náplní práce asistenta pedagoga? • s žáky (individuální i skupinová podpora žáků při přípravě na výuku, u žáků se zdravotním postižením rovněž pomoc při sebeobsluze) • s rodinou žáka, s poradenskými pracovníky • s pedagogem (na přímé výchovné a vzdělávací činnosti NEJEN u žáků se SVP) • pomoc při komunikaci mezi učiteli a žáky a mezi učiteli a zákonnými zástupci žáků… AP rodina pedagogové žák/žáci poradenští pracovníci Teorie a metodika výchovy – 2.část Mgr. Lenka Ďulíková Asistent pedagoga x osobní asistent • AP není osobní asistent! • OA – pracuje výhradně s konkrétním žákem, ke kterému je přidělen • AP - úkolem není „pouhá“ práce s konkrétním žákem/konkrétní skupinou žáků; má asistovat učiteli v širším spektru jeho činností Kompetence AP • odborně předmětové • osobnostní • pedagogicko-psychologické • + komunikační, řídící, poradenské, informační, sebereflektivní… Jak postupovat? 1.udělat si čas 2.nereagovat na druhého svými dovětky 3.písemný záznam 4.klidné prostředí 5.oční kontakt! (ovšem možnost se doptat zopakováním) Jak jste se cítili? Co znamená naslouchat? • NESOUDIT • snažit se druhého pochopit • je to energie tomu druhému • nepřikyvuji, tím totiž vyjádřím nějaký názor - pouze oční kontakt • dávám prostor tomu druhému se vyjádřit a nechám odhalit niterní pocity • naslouchám druhým i sobě! • je příjemné, že někdo druhý naslouchá • důvěra • nové podněty • přemýšlím o sobě… Metafora ledovce  výsledky - je ošidné soudit podle toho, co ostatní po sobě zanechali (pozdní příchod)  chování - realističtější obraz o tom, co se stalo, nesuďme ostatní podle jejich náhodného chování = předsudky zatěžující naši komunikaci a vztahy „Čtyři dohody“… (agresivní, nekomunikativní)  emoce - bez účasti vědomí, ovlivňují, jak se bude náš partner chovat, předvídatelným, srozumitelným a zranitelnými, pod jejich vlivem často uděláme a řekneme nechtěné věci (hněv)  postoje - pevně zakódované a obtížně měnitelné vzorce, předsudky, stereotypy…  myšlení – vše zmíněné ovlivňuje/tvoří myšlení, vědomé/nevědomé Paul Ekman emoce hněv znechucení strach štěstí smutek překvapení… Rozpory v práci asistenta? • výuka s dítětem mimo třídu • postavit se x názoru třídního učitele x dětem • kdy dát dítěti pomůcky na ulehčení/psát zápis • jedno dítě nebo celá třída • vychovávat nebo vzdělávat • odměny/pochvala nebo trest/pokárání • nařídit nebo vysvětlit • mlčet/vyčkat nebo komunikovat okamžitě (moje pocity, pocity dítěte…) • říci rodině nebo mlčet • učitel nebo děti • …? Jaká je vaše metodika práce zkušenosti/návrhy…? • konkrétní • s dítětem/třídou… Aktivita: skupinky Metodika práce - zkušenosti • tabulka hodnocení měsíc sezení s rodiči i dítětem – průběžná reflexe s rodiči a učiteli • odměny, pochvaly • pomůcky (tabulky, kalkulačka) • metodické setkání AP • mail, telefon s rodiči 1x týdně (dle potřeby) • motivační principy (nálepky, pochvala, deníček…odměna za 20 puntíků od matky důležité dodržovat) • deník AP (viz doc.) • práce s celou třídou… • nedodělávat věci o přestávce • nedělat práci za dítě – nezávislost, zodpovědnost…. Dodatky Formativní hodnocení • podstatou formativního hodnocení je "časté, interaktivní hodnocení pokroku žáka v učení, porozumění učebním potřebám žáků a přizpůsobení výuky těmto potřebám" (Formative Assessment, 2005; přel. K. S.) MŠ • http://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/36929/genzerov%C3%A1_2 016_dp.pdf?sequence=1&isAllowed=y • RVP PV Revize inkluze? • změny pro profesi asistentů pedagoga tedy vyhláška (č. 27/2016 Sb. ve znění novely vyhláškou č. 416/2017 Sb.) od 1. ledna • A. Úroveň vyšší - přímou podporu žáků při vzdělávání; minimálně SŠ s maturitou a nějaké pedagogické vzdělání (alespoň kvalifikační kurz AP) • B. Úroveň nižší - pomocné výchovné práce; i člověk, které nemá SŠ vzdělání, minimem - ukončené základní vzdělání a kvalifikační studium pro asistenty pedagoga • 90% činnost přímá, 10% nepřímá (přípravy na výuku, konzultace s učiteli a zákonnými zástupci žáků, účast na poradách učitelů, dohled nad žáky mimo výuku) • Jak to vnímáte vy? Hlavní výchovné zásady používané pro výchovu dětí s ADHD • klidné, citově proteplené prostředí • dát najevo lásku (respekt) k dítěti, aby vědělo, že ho máme rádi, i když někdy hodně zlobí • důslednost ve výchově, stálost, sjednocenost • soustředit se na kladné stránky osobnosti dítěte • usměrňování aktivity dítěte a přívod přiměřených podnětů • netrestat – vhodné ocenit • vyjádřit emoce, citlivě poutat pozornost • hledat těžiště těla, cvičení, pohyb, vhodné prostředí, osobní zóna, zvuky…dotyk • vyhledat, co vyhovuje (komunikovat) • http://www.poradenstviprorodice.cz/texty-a-odkazy.html • Metody práce s dětmi s LMD – především pro učitele a vychovatele. 2 vydání, Praha, D&H 1998. • Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. 1 vydání, Praha, Portál 1999 • Třesohlavá, Z., a kolektiv.: Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. 2 vydání, Praha, Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p. 1986 Žáčková, H. Zakončení předmětu Reflektivní esej • půl strany A4 • moje profese asistenta pedagoga (dle kvadrantu nebo volně) – kvadrant na následující straně • 386350@mail.muni.cz • (jméno a obor) Aktivita: „V mé profesi asistenta pedagoga“ Co je pro mě nejdůležitější, abych mohl učit ve třídě, vykonávat profesi asistenta pedagoga: Bez čeho se neobejdu: Co potřebuji od druhých: Před čím se musím bránit, co mi brání ve výkonu: Literatura • ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2993-0. • KOLÁŘ, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2. • MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-175-1. • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3123-9. • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262- 0714-6. • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie organizace. Praha: Grada, 2005. Psyché (Grada). ISBN 802470577x. • ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9. • Průcha, J., Mareš, J., Walterová, E. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. 328 s. ISBN 80- 7178-252-1 • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2013. 142 s. [cit. 2018-04-02]. Dostupné z WWW:. • HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, c2008. ISBN 978-80-7262-532-1. • ROSENBERG, Marshall B. Co řeknete, změní váš svět. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026209126. • ASISTENTPEDAGOGA.CZ: PORTÁL PRO ŠKOLNÍ ASISTENTY A ASISTENTY PEDAGOGŮ [online]. Středočeský kraj: OP VK, 2013 [cit. 2018-04-05]. Dostupné z: http://www.asistentpedagoga.cz/ Literatura • Proč si tak vzácně s druhými rozumíme? Může za to ledovec. O nás a našem životě mezi lidmi - s mozkem na mysli [online]. Praha, 2010, 2010 [cit. 2018-04-25]. Dostupné z: http://www.brain-in-mind.cz/2010/04/pricina-proc- si-nerozumime-ledovec.html. • DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. Praha: Grada, 2008. Expert (Grada). ISBN 978-80-247- 2018-0. • EKMAN, Paul. Odhalené emoce: naučte se rozpoznávat výrazy tváře a pocity druhých. Přeložil Eva NEVRLÁ. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2015. Pod povrchem. ISBN 978-80-87270-81-3. • Paul Ekman: Outsmart Evolution and Master Your Emotions. In: Youtube [online]. 1.08.2013 [cit. 2018-04-25]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=pVp5pGSwZkg. Kanál uživatele Big Think. • STARÝ, K. Formativní hodnocení. Zpráva o mezinárodním semináři OECD. Pedagogika, 2005b, roč. 55, č. 4, s. 394-396. • Čtyři dohody - Nehřešte slovem... Hodný chlapeček a holčička. In: Youtube [online]. 5.12.2014 [cit. 2018-04-25]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=nlZ7JzPZ2ZI. Kanál uživatele Petr Havránek. Děkuji za pozornost 