Sféra školní komunikace k. při vzdělávacím a výchovném působení k. ve výchovně-vzdělávacích institucích učební styl HAUSENBLAS, K. Učební styl v soustavě stylů funkčních. Naše řeč, 1972, č. 55, s. 150-158: “komunikační proces, dorozumívací styk mezi “učícím” a “učeným” v nejrůznějších jeho modifikacích” a) sociální komunikace b) pedagogická komunikace učitel - žák/žáci dialogičnost sociální role - asymetričnost míra individualizace vliv stylotvorných faktorů - dominantní role adresáta vztah k odbornému funkčnímu stylu: Stupeň odbornosti může být velmi různý, od elementární výuky dětí až k vysoce náročnému učení odborníků. Promluvy učebního stylu tedy mohou z oblasti prakticky odborné přesahovat i do oblasti vědecké. Charakteristické tendence učebních textů - kombinace jazykových a piktografických prostředků (významová redundance) - užívání grafických prostředků - koherence textu - termíny a definiční formule - učební texty směřují k větší konkrétnosti než texty obecně odborné Základní komunikační cíle: a) sdělovat, předávat informace takovým způsobem, aby si je adresát zapamatoval, osvojil a byl schopen je opakovaně aplikovat a kreativně využívat b) působit na adresáta (žáka) ve prospěch formování a socializace jeho osobnosti funkce - referenční a konativní (+RVP) sociální role učitele - složená z více podrolí komunikace jednosměrná i obousměrná, monologická i dialogická Kódy 1) Psanost a mluvenost 2) Variety češtiny 3) Vícejazyčnost a sémiotická heterogennost grafické, paralingvální, neverbální prostředky Normy - pravidla (školní řád aj.) - podle typu výuky Frontální forma výuky (podle Gavory) - učitel má právo kdykoliv si vzít slovo, mluvit s kým chce, zvolit téma hovoru, rozhodovat o délce hovoru, hovořit kdekoli ve třídě a v jakékoli poloze x žák má právo mluvit jen když dostane slovo, jen s tím, s kým má, jen tak dlouho, jak má a na místě a v poloze určené učitelem Žánry a) psané projevy - výukové texty (učebnice, pracovní sešity), učitelské přípravy, testy - žákovské výpisky, žákovské práce, testy - prezentace b) mluvené projevy - výklad (monolog učitele) - organizační dialog učitel - žák - výukový dialog učitel - žák (žáci), zkoušení - mluvený monolog žáka - dialogy mezi žáky při skupinových pracích aj. + různé formy e-learningu apod. Pro proces učení ale může být využit téměř jakýkoli text druh kontaktu mezi komunikanty: přímý x nepřímý interakčnost Část hodiny zabírá i přímá činnost, při níž se nemluví (psaní, tiché čtení, vypracovávání cvičení a příkladů) připravenost - nepřipravenost veřejnost - neveřejnost (asymetrie) V rámci třídy jako sociální skupiny se formují následující vztahy (Eliška Chvalovská): učitel-žák učitel-skupina žáků učitel-třída žák-žák žák-skupina žáků žák-třída skupina žáků-skupina žáků skupina žáků-třída Organizace vyučovací jednotky v učebnici a) Motivační fáze - uvedení do tématu - výchozí text - tvořivá cvičení - pokyny ke cvičením b) Expoziční fáze - výkladový text - poučení, poučka - shrnutí - přehledy, pravidla - odborné poznámky, vysvětlivky c) Fixační fáze - cvičení a pokyny k nim Výrazové prostředky učebnice prezentace opakování učební text učebnice, cvičebnice, mluvnice aj. textové typy: výchozí, výkladový, cvičební, dokladový https://www.google.cz/search?q=u%C4%8Debnice+%C4%8De%C5%A1tiny+z%C5%A1&biw=929&bih=505&source=lnms& tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj6xemQscHSAhWG1RQKHWs_BYkQ_AUIBygC#imgdii=Kxn3Mep2x0DwHM:&imgrc=O1DZpEhIOm eR2M: https://www.google.cz/search?q=u%C4%8Debnice+sken&biw=929&bih=505&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah UKEwj1yq2OssHSAhXCNxQKHScUCOoQ_AUIBigB&dpr=1.55#tbm=isch&q=u%C4%8Debnice+d%C4%9Bjepisu++sken&*&imgr c=OJ-mGsb380iqOM: https://www.google.cz/search?q=elf+muni+n%C3%A1hled&biw=929&bih=505&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0 ahUKEwiRzLSus8HSAhVLuBQKHUWoC-kQ_AUIBigB#imgrc=D-fBFnmdIXGXHM: http://www.ted.com/