https://web2.mlp.cz/koweb/00/03/34/76/32/skandalni_afera_josefa_holouska.pd média - masová, tištěná, audiovizuální, internetová (nová, síťová)... média seriózní x bulvární Jakobsonův komunikační model Laswellova formule publicistický funkční styl styl novinářský, žurnalistický či zpravodajský mediální diskurz Publicistický styl (E. Minářová): “zobecněné nadřazené označení pro stylové ztvárnění všech žurnalistických textů /.../, které vedle své funkce informativní (zpravovací, sdělné, komunikační) plní ještě funkci persvazivní, působící a ovlivňovací” publicistika v užším slova smyslu persvaze demokratizace infotainment edutainment politainment confrotainment https://www.youtube.com/watch?v=Cndxrty0Jvw&t=14s Sféra psané mediální komunikace Sféra mluvené mediální komunikace prolínání psanosti a mluvenosti; střídání a mísení češtiny noviny, časopisy, zpravodajské servery - komplexy mediálních textů “Vedle samozřejmého požadavku pravdivosti a vysoké ideové úrovně nejdůležitějšími požadavky publicistického projevu jsou v obsahu aktuálnost, ve formě působivost na čtenáře nebo posluchače a přitom obecná přístupnost, v obsahu i formě přesvědčivost.” nastolování agendy (agenda setting; agenda cutting) personalizace tematiky mediálních textů nesourodost, řetězení obsahů obrácená pyramida citace background Žánry * zpráva, zpravodajský rozhovor, zpravodajská reportáž, zpravodajská anketa * úvodník, komentář, glosa, publicistický rozhovor * fejeton, sloupek, causerie, črta, beletrizovaná reportáž medailon, příběh (story), feature asymetrie; neexistence přímého kontaktu; omezená výměna rolí; zpětná vazba připravenost x nepřipravenost aktualizace-automatizace B. Junková: “automatizované prostředky jsou nenápadné, očekávané a často tvoří ustálené modely, donichž je možné rychle dosadit konkrétní formulace; aktualizované prostředky jsou naopak nové, nebo alespoň použité v nových souvislostech, neočekávané a obyčejně nápadné” https://www.google.cz/search?q=novinov%C3%A9+titulky&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwja9Nb-8Mz SAhXCWywKHQyKC_cQ_AUIBygC&biw=1200&bih=565#tbm=isch&q=noviny&* přejímání prostředků z jiných komunikačních sfér obrazná pojmenování individuální kreativita: Upíchnout dítě je dnes skoro stejná výhra jako sehnat lístek na koncert Evy a Vaška. (MFD, 10. 3. 2009) Ve světlém saku, tmavých kalhotách a s cigárem v ruce plul vláčně chodbou jako prošlý steak, jejž zapomněli v supermarketu sundat z pultu. (Reflex, 2009, č. 43) Jsou prostě lidé, kteří moc nečtou, a neuhrazené složenky je doma pálí jako žáha po svatomartinské huse. (MFD, 15.11. 2011) Na tým, v němž se pro nejihočeské fanoušky obvykle skrývalo tolik půvabu jako v rybím tuku pro předškoláky dorazilo šest set lidí, (MFD, 16. 1. 2012) Vývojové tendence - sféra psané komunikace (Mareš) a. přes zřetelně asymetrický vztah mezi účastníky komunikace se posilují pozice recipientů, kteří ve stále větším rozsahu reagují na uveřejněné texty svými komentáři a hodnoceními a prosazují se v mediálním prostoru (zvláště ve webových, ale také v tištěných komplexech mediálních textů), takže na jedné straně sekundárně získávají roli autorů a na druhé straně ovlivňují způsob psaní profesionálních žurnalistů b. stále vyšší hodnota se připisuje rychlé reakci na probíhající události. Právě rychlost při podávání informace tak zastiňuje její přesnost a úplnost i jazykovou propracovanost textu c. texty jsou jazykově i tematicky strukturovány tak, aby byly přehledné a snadno srozumitelné a aby základní a nejdůležitější informace byla umístěna už na jejich začátku. Dá se vypozorovat tendence ke zmenšování rozsahu textů, do popředí vystupují typografické prostředky (diferencovaná velikost a barva písma; zvýrazněné titulky a mezititulky), hojně se využívají diagramy, tabulky, mapy, kresby a zejména fotografie d. v jazykové složce mediálních textů se stále masivněji prosazuje neformálnost (kolokvializace), tedy volba prostředků, které se primárně uplatňují v běžné, zejména mluvené komunikaci (univerbizáty, expresivní výrazy, slangové výrazy apod.) Se zvyšujícím se výskytem těchto prostředků v mediálních textech se ovšem zároveň oslabuje až stírá jejich příznakovost. Vývojové tendence - sféra mluvené komunikace a. hypertextovost b. dialogizace c. kolokvializace d. multimodálnost e. žánrová hybridizace f. interakčnost