Literatura v kontextu náboženství Ondřej Sládek, jaro 2018 Předmět studia: •Literatura v kontextu náboženství •Náboženství v kontextu literatury • •Rozdíl: výchozí pozice: od literatury, anebo od náboženství •Vztah 2 fenoménů: literatury a náboženství • •Literatura = psané texty, písemnictví •Náboženství = ??? Náboženství: definice •ROZDÍLNÉ DEFINICE VYTVÁŘEJÍ ROZDÍLNÉ SOUBORY ÚDAJŮ A RŮZNÁ OHNISKA ZÁJMU. •„Náboženství“ je jen slovo, kterým označujeme celé soubory různých sociálních a kulturnědějinných jevů. • •Sociální, psychologické, kulturní, historické, jazykové, etymologické atd. definice toho, co označujeme jako náboženství, co má ale nejrůznější projevy. •Srov. např. uctívání zpěváků, herců, youtuberů; tradice a rituály ve společnosti, ve sportu, ve třídě… •Zkoumáme to, na co se zaměříme: MĚŘÍTKO VYTVÁŘÍ JEV. • • •Mikroskop = nástroj poznání •Teorie, metody = nástroje poznání •Tj. vědecký pohled na svět (interpretace jevů; terminologie: protony, neutrony, fyzikální síly) •Náboženský pohled na svět (interpretace jevů; terminologie: Bůh, boží slovo, Duch svatý atd.) • • • • Náboženství: výklad pojmu •Náboženství (angl. religion; něm. Religion; fr. religion atd.) •Pův. lat. religion = posvátná úcta, zbožnost •Cicero: relegere = číst znovu •Lactantius: religare = znovu spojit •Augustinus: reeligere = znovu zvolit; vera religion = pravé náboženství • •Tj. definice vycházející z etymologie Definice •Definice týkající se vzniku a vývoje náboženství (resp. původu náboženství); zvl. v novověku • •Euheméros z Messeny (340-260 př. n. l.). Bohové jsou původně velcí vladaři minulosti, kteří zavedli kult svých osob, aby si zajistili poslušnost poddaných. Náboženství je výplod fantazie. •Titus Lucrerius Carus (97-55 př. n. l.). Bohy stvořil lidský strach. •Hésiodos: Theogonie/Železný věk • •E. B. Tylor: animistická hypotéza o vzniku náboženství; anima=duše •H. Spencer: náboženství vzniklo z kultu předků •W. R. Smith: vznik z kultu předků a kultu zvířat (totemismus) •Omyl: jeden počátek, jeden základní princip, náboženství coby primitivní přístup ke skutečnosti • • • • •Degenerativní hypotézy: úpadek, rozklad původní víry •W. Schmidt (úctu k nejvyšší bytosti lze najít všude; urmonoteismus) •Leo Frobenius: teze o kulturních cyklech •Fritz Graebner: migrace, kulturní vlivy • •Funkcionálně a strukturálně orientované definice (B. Malinowski, C. Lévi-Strauss) •Sociologické a psychologické definice (E. Durkheim = náboženství je jednotný systém přesvědčení, věr a praktik, které mají vztah k posvátným věcem (faktům) •Fenomenologické definice (Rudolf Otto, Gerardus van der Leew), Mircea Eliade; POSVÁTNO; mysterium tremens i fascinans •Atd. • •Responzivní hypotéza •Jan Heller: odpověď člověka na to, co jej přesahuje; odpověď na otázku po smyslu. • • Pokus o vymezení pojmu náboženství •NÁBOŽENSTVÍ JE VZTAH ČLOVĚKA K NUMINÓZNÍ TRANSCENDENCI. • •Východisko nikoli od zastřešujícího pojmu náboženství, nýbrž: •od reality, od konkrétních projevů – zkušeností a norem. •Co zkoumat? • •Nábožensky vykládané skutečnosti (vyšší, nadpřirozená, smyslově nepřístupná skutečnost) •Nábožensky vykládané zkušenosti (náboženská interpretace prožitků; komunikace s Bohem; mystické stavy atd.) •Nábožensky vykládané normy (pravidla, příkazy, které mají normativní charakter • • •Náboženství je doprovodný a zároveň konstitutivní jev lidských dějin a kultury. Náboženství a prvek vlastní sebetranscendence = svědčí o antropologické konstantě. •V centru naší pozornosti nejsou vlastní náboženské pravdy, ale také skutečnosti, zkušenosti a normy, ale to, jaký VÝZNAM mají pro jednotlivce i společnost. •Zajímá nás, jak se tento VÝZNAM promítá do textů (normativních i nenormativních), jak se projevuje v literatuře. • Typologie náboženství •Podle předmětu: •Náboženství ve vlastním smyslu (numinózní transcendence) •Kvazireligiózní oblasti •Kryptoreligiózní směry (dogmata, kulty, obřady; má náboženské prvky, nepokládá se za náboženství) •Pseudoreligiózní směry (psychoterapeutické meditace, new age aj.; pokládá se za náboženství) • •Podle formálního předmětu: •Teistická náboženství (monoteistická, polyteistická) •Neteistická náboženství (transcendence je neosobní) Texty •Literatura = umění písma, písemné verbální umění •Literární x neliterární texty •Fixace mluvené (orální) tradice •Milman Parry (orální hrdinská poezie): existují dvě formy literatury (orální, písemná); Odyssea a Ílias = orální počátek (formule=skupiny slov, které se pravidelně používají za stejných metrických podmínek; nejde o obsah, ale o formu; forma (formule) zajišťuje to, že si lze zapamatovat až 27 000 veršů). Analog. jihoslovanská orální epika. • autor – text – interpret - interpretace •Text/literatura •Náboženský fenomén •Fenomén náboženství • •Literatura: jakožto aktualizace a obnovení jazyka; integrace jazyka; fikce; estetický objekt; intertextový a sebereflexivní konstrukt • •Texty: 1.POSVÁTNÉ TEXTY 2.OSTATNÍ NORMATIVNÍ TEXTY 3.NENORMATIVNÍ TEXTY 4.OSTATNÍ NENÁBOŽENSKÉ TEXTY Posvátný text •Normativní text •Absolutní závaznost (autorství přisuzováno bohu) •Vznik a kanonizace textů •Tóra vs. Nový zákon (zvl. evangelia) •Text, kterému je přisuzována normativnost, podle toho se k němu také jako k jinému (tj. posvátnému) chováme. •Zvláštní způsoby zacházení s textem (manipulace, způsob četby, prostor, kde se čte, povolání k četbě) •Četba a interpretace (vylučnost interpretů; zákaz četby a interpretace) Mýtus •Řec. mýthos = vyprávění; odvozeno od mýtheuein = vyprávět •Odpovědi na otázky týkající se života a smrti, vzniku a tradice společnosti, vzniku věcí a poznání; POSVÁTNÉ VYPRÁVĚNÍ o tom, co bylo na počátku věků – in illo tempore. Nemá konkrétního autora. • •Vyprávění se řec. ale také řekne EPOS (vyprávění ve verších, epická báseň); vyprávění, jehož autora známe. Typologie mýtů •kosmogonické mýty (z řec. kosmos, svět a gonia, zrození), které vyprávějí o vzniku a počátcích světa; •antropogonické mýty (z řec. anthropos, člověk a gonia, zrození), které vyprávějí o původu, zrození či stvoření člověka; •aitiologické mýty (z řec. aitia, příčina), které vysvětlují původ různých svátků, zvyků a institucí a potvrzují tak jejich oprávněnost; •soteriologické mýty (z řec. sótér, zachránce) o záchraně a zachráncích; •eschatologické mýty (z řec. ta eschata, poslední věci), které předkládají obrazné vylíčení budoucnosti, případně konce světa. Hésiodos: Theogonie •řecké první systematické zpracování mýtů o vzniku bohů a světa •Úranos a Gé (Nebe a Země) •Kronos (Chronos, Čas; požírající své vlastní děti) a Rhea (proudění vody) == temný věk •Zeus a Héra (bohové na Olympu) • •Mýty: stvoření světa, stvoření člověka; •člověk byl stvořen ke službě bohům, bohové o něj i o celou zemi pečují; • bohové odstraňují chaos, světu dávají řád. •Ten je třeba zachovat v kultech, rituálech i v osobním jednání. •Hřích je porušením řádu. Porušení má za následek vpád chaosu a zla (kauzalita: hříchu a zla/trestu = to bylo cizí sumerskému náboženství). • Enúma eliš (akkadský mýtus) •Když nahoře, recitován každoročně; vznik asi 18. - 7. st. př. n. l. (asi 12. stol. ) (aktivně až do zániku Babylónie 539 př. n. l.) •1100 veršů; 7 zpěvů •Kosmogonický mýtus; zdůvodňuje povýšení Marduka (pův. lokální bůh Babylónu) na hlavní božstvé mezopotamského pantheonu. •Apsů (sladkovodní oceán) a Tiámat (slané moře); mužský a ženský princip •Z toho vznikly generace bohů •Vznik Marduka z boha Ey a bohyně Damkiny (nejmladší, ale nejmocnější bůh) •Generační spor (Ea zabije Apsů; Marduk pak Tiámat) •Marduk se stanej nejvyšším bohem; z torza Tiámat (kúbu = embryo, nestvůra, zrůda) stvoří Marduk nebesa a zemi, seskupí hvěždy. •Marduk stvoří k člověka, aby zbavil bohy jejich těžké práce. Stvořitelem je Ea, Marduk je inspirátorem. •Oběť bohů: Kingu – velitel vojsk a manžel Tiámat, krví oživí člověka. Smrtelný člověk dostane substanci nesmrtelnosti, ale i špetku vzdoru (dědičná vina). • • • • Asýrie, Babylónie •Sumer (5 tis. př. n. l.); zemědělci; chtoniční bohové; •Klínopis (3. tis. př. n. l.) •Asýrie: polyteismus, animismus a totemismus; náboženský antropomorfismus •Bohové (až 3 tis.) obdařeni nesmrtelností, jednají a myslí jako lidé •Tendence k monoteismu (dominance jednoho boha) • Výsledek obrázku Písmo • •Čína (Džia-chu, Che-nan); 7 tis. let •Kultura Vinča; vinčanské znaky (Rumunsko; 6. tis. let) •Sumerové: 4. -3. tis. obrázkové písmo; znak = předmět; klínové písmo = zvuková – slabičná - podoba jednotlivých slov •Akkadové: klínové písmo; kol. 2. tis. = akkadštině se dělí na severní asyrštinu a jižní babylónštinu. • Egypt: po sjednocení obou částí (29 stol. př.n.l.); písmo = dar Bohů (Thovt; bůh Měsíce, stvořitel, magie, čarování; odvozeno od boha Džehutiho; Hermés); kult Thovta v Chemenu Hieroglyfické písmo (z řec. hiera glyfé); logografické písmo; Kombinace postupů: piktogramy, hlásky, skupiny hlásek (souhlásek), tj. ideogramy, fonogramy; psaní: zleva doprava; T. Young, J.-F. Champollion; Rosettská deska (1799; hieroglyfy, démotické a řecké písmo). https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/Thoth.svg/220px-Thoth.svg.png •Féničtina = hláskové písmo, fonetické; 22 znaků pro souhlásky (nezná samohlásky); 14.-11. stol. př.n.l.; psaní zprava doleva • •Aramejština od 8. stol. př.n.l. úřední jazyk perské říše; semitský jazyk; • •Řečtina (indoevropský jazyk; mykénština – lineární písmo A, B (Knóssos); 14 stol. př.n.l. •6.-4.př.n.l. literární památky dokládají klasickou řečtinu: dórština, attičtina, ionština, aiolština • •Latina (indoevropský jazyk; okolí Říma, 7. stol. př.n.l.) •Stará latina 7.-1.stol.př.n.l. •Klasická latina; období Římské říše (Caesar, Cicero, Ovidius, Horatius, Vergilius) •Vulgární latina (vliv na románské jazyky; zvl. po 395 n.l.) • • Phoenician alphabet.svg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/25/Clay_Tablet_inscribed_with_Linear_B_scrip t.jpg/1024px-Clay_Tablet_inscribed_with_Linear_B_script.jpg Výsledek obrázku pro sinaj Judaismus Židovská literatura v proměnách věků •Bůh (monoteistické pojetí, osobní a abstraktní pojetí, smluvní vztah) •Tóra = ZÁKON; učení a příkazy Tóry ovlivňují vše; •Výklad Tóry •=To vytváří tradici=generuje další texty • •Literární tradice (asi 1500/1350 př.n.l. – 200 př.n.l.) •Exodus z egyptského otroctví, dobytí a obsazení Kanaánu, zpráva o královských dvorech, mravní ponaučení, slova proroků, liturgie, kroniky, praktické rady, filozofické texty atd. •Hlediska: prorocká, kněžská, monarchistická •Různé náboženské tradice: severní kmeny (Efrajim), jižní kmeny (Juda) Judaismus •Národní náboženství •Chrám (586/7 př.n.l.; 70 n.l.) •Rozšíření mimo původní oblast •Náboženské a národní dějiny začínají Abrahamem 1750 př.n.l. •Abraham, Izák a Jákob (Izrael) •12 izraelských kmenů • •Potomci (chabiru) = Hebrejci •Kanán • •Odchod do Egypta (1700-1300) •Mojžíš (1500-1300); Sinaj; Desatero, Tóra, Ústní Tóra • Související obrázek •Izrael (722 př.n.l. asyrská vojska dobyla Samaří, přesídlila severní kmeny) •Juda, Benjamín (židovský národ; Jeruzalém) •587/586 babylónský vpád (Židé a Izraelité = synonymum) •537 (konec zajetí) •Obnova Jeruzaléma •Lévi (levité; potomci Árona, bratr Mojžíše) •Rabínské období: místo králů, kněží a proroků nastupují učenci a učitelé (rabíni). •Klíčové texty: Mišna a Talmud; právní tradice judaismu • • • Mapa Izrael – nejstarší texty •Starý zákon /Stará smlouva (24 knih; 39 samostatných knih – dle Židů) •Kánon = Jabne (Jamnie, 90 – 100 n. l.) •Starý zákon == TeNaK •Tóra = Zákon; Nebiím = Proroci; Ketúbím = Spisy • •TÓRA •1. Mojžíšova = Genesis = Be-rešit •2. Mojžíšova = Exodus = Šemot •3. Mojžíšova = Leviticus = Va-jikra •4. Mojžíšova = Numeri = Ba-midbar •5. Mojžíšova = Deuteronomium = Devarim • •Knihovny: svatyně, jeruzalémský chrám, královský dvůr • • Související obrázek Výsledek obrázku pro tóra Text Tóry •Elohoista (spojení se školou Elijáše, Elíši); severní království; •Bůh = El, Elohim •Bůh je spravedlivý, je vzdálený lidem •Protiklad kanánského boha Baala •Textové vrstvy •Teorie pramenů: Jahvista, Elohoista, Kněžský kodex, Deuteronomista •Jahvista (Judsko, starší pramen; Bůh = Jahve = JHVH; dialog s Bohem; osobní bůh; promlouvá svým hlasem, podoba člověka) • https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/89/WellhausensTheory.png/800px-WellhausensTh eory.png •Proroci (Izajáš, Jeremjáš, Ezechiel) •Knihy historické (První a druhá královská, První a druhá Paralipomenon /Letopisy/, •Jób, žalmy •Sváteční svitky (megilot): Píseň Písní, Rút, Pláč, Kazatel, Ester •Mýty o vzniku světa, člověka •Pozornost zaměřena na Hebrejce, velké otce židovského národa •Abraham, Izák, Jákob; vyvolení národa •Sínaj = klíčová událost, stanovení smlouvy = nábožensko-právní pouto (smlouva obsahuje detaily týkající se mravního, občanského i náboženského života) • • https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/Biblicky_kanon.png Chrám https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/Jerusalem_Ugglan_1.jpg/220px-Jerusalem_Ug glan_1.jpg •Šalamon (970-931 př.n.l.) •587/586 př.n.l. •70 n.l. • • https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/Jerusalem_Modell_BW_3.JPG/220px-Jerusalem _Modell_BW_3.JPG https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/Westernwall2.jpg/220px-Westernwall2.jpg •Mišna •Zápis ústní tradice, výroky, poučky učenců do 2. stol. n. l. •Autor: Jehuda ha-Násí • •v užším smyslu také: •Midraše = výklady Tóry; z textu se vyvozují zákony •Agadot = vyprávění • •Gemara •Komentáře Mišny •Halachické (halacha = zvyk, obyčej, souhrn žid. náb. práva) a agadické výroky •Talmud (učení; metoda) •= Mišna + Gemara •Právní ústanovení dohledává v biblickém textu • •Babylónský talmud •Jeruzalémské (Palestinský) talmud • https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f2/First_page_of_the_first_tractate_of_the_T almud_%28Daf_Beis_of_Maseches_Brachos%29.jpg/220px-First_page_of_the_first_tractate_of_the_Talmud_% 28Daf_Beis_of_Maseches_Brachos%29.jpg Křesťanství •Monoteistické náboženství •Bůh, Ježíš (Boží syn, mesiáš) •Bible (SZ, NZ) •Počet: 1,5 mld. •Proudy: katolicismus, protestantismus, pravoslaví • •Původní jádro: vyznavači Ježíše •Zvěst o smrti, zmrtvýchvstání, odchod (nebe) •1. století (zvl. díly Pavlovi z Tarsu) překročilo rámec judaismu – univerzalizovalo se (misie) •Vydělení z judaismu (1. pol. 2. st.) •Konec 2. st. - základní podoba NZ •Rané období: pronásledování (nárazové; kult mučedníků) •Obrat: 4. st.n.l. (313 Konstantin I. a Licinius vydali milánský edikt = zrovnoprávnění k.) •380 n.l. Theodosius I. Veliký – k. státním náboženstvím; potlačování pohanství •K. + státní organizace: státní svátky: Velikonoce, Vánoce; kult svatých •Ekumenické koncily (1.-7. n.l. stanovili zákl. k. nauku; dogmatiku: •Trojice boží: Otec, Syn a duch svatý; •Božská a lidská přirozenost v osobě JK •Kanonizace NZ •Princip apoštolské sukcese v úřadu biskupa • •Postupné vydělování církví •Rozdělení říše: 395 n.l. (Řím, Cařihrad) •Spor o filioque („i ze Syna“) •Pr. Duch sv. vychází z Otce skrze Syna •K. Duch vychází z jednoho zdroje, z Boha Otce i Syna •Schizma 1054 n.l. (klatba odvolána až 1965 n.l.) •1453 n.l. pád Cařihradu •Příchod znalců řečtiny = vliv na humanismus •Snaha o reformu církve •Idea překladů bible do národních jazyků •Vnitřní zbožnost, etický obrat •Martin Luther (16. st.); Jan Kalvín, Ulrich Zwingli •1534 n.l. (Anglie) Jindřich VIII. – anglikánská církev •K. == vnitrocírkevní reforma; potlačování reformace; tridentský koncil (1545-1563) •Misie •1. vatikánský koncil (1869-1870) •2. vatikánský koncil (1962-1965) •Ekumenismus; otevřenost k. bible •(z řeč. biblia = knihy) •4. evangelia •Skutky apoštolských •14 epištol Pavlových •7 obecných epištol (Jakub, Petr, Jan, Juda) •Zjevení Janovo (apokalypsa) • •Celkem 27 spisů (koiné) • •Kánon: 4. století •Český překlad: 11. století •Celek v češtině: 60. léta 14. st. n.l. •(bible Leskovecká; znič. 1914, Lovaň) •1549 Jiří Melantrich z Aventina •Bible kralická; 1579-1594; 1596;1601 NZ, 1613 •1677 Svatováclavská bible •1961-1983 ekum. Překl. Výsledek obrázku pro váránásà Hinduismus •Nábožensko-společenský systém •Kol. 1 mld. stoupenců •Není zjeveným náboženstvím •Nemá zakladatele •Védské základy •Další vývoj samostatný •Nemá pevný literární kánon •Nemá pevná dogmata •Nemá jednu instituci •== existuje? Není to jen soubor směrů: višnuismus, šivaismus, šaktismus atd. •Hinduismus = sanátanadharma = věčný řád, věčné náboženství •Přesto: jednotná společenská (hierarchizovaná) struktura = kastovní řád •Mytologie •Věroučná základna • •Kasta •Báhmani (duchovní učitelé) •Dharma (soubor práv a povinností) • Výsledek obrázku pro indie, mapa •Víra v reinkarnaci: •Koloběh životů (sansára) •Duchovní složka jedince (átman) •Karmový zákon (karmanů) • •Rozdílná pojetí: •brahma (Nejvyšší duch) •Višna •Šiva SouvisejÃcà obrázek Věroučná základna • • •Směry: •višnuismus, šivaismus, šaktismus, bráhmanismus, džinismus, sikhismus, buddhismus, tantrismus atd. • •Cesta ze sansáry: •Oddanost bohu (bhakti) •Poznáním (džňána) •Jednota duše a ducha (jóga) • • •Etická pravidla: •Neubližování bytostem (ahinsá) •Štědrost •Vnitřní a vnější čistota •Nelpění na hmotných statcích •Sebeovládání •askeze • Výsledek obrázku pro váránásà Historie •Prehistorie •Před. n. l.: • •6500 počátky zemědělství (Z od Indu) •2500 městská spol. okolo Indu •2200-2000 vrchol harappské kult. •200-1500 úpade; vpád indoevropských kmenů • • •Védské období •1500 – 1000 stále stěhování •Lit. památky tzv. šruti = slyšené, (zjevené) •Védy: vědění, svaté učení • •1200 vznik Rgvéd (Véd veršů) •1200-900 Sámavéd (Véd písní), Jadžurvéd (Véd obětních průpovědí), Atharvavéd (Véd atharvana) •(sanhita=sbírka, bráhmana=výklad rituálu, sútra=učebnice) • •1000-800 Bráhmany •900-600 Áranjaky, nejs. Upanišady •Átman a Brahma, ÓM •600-200 pozd. Upanišady • •Období eposů, klasické období •Literatura tradovaná, itihása •483 př.n.l. Siddhártha Gautama (Buddha) •5 st. př.n.l. - 2 st. n.l. Mahabhárata (Vjása, 18 knih, Bhagavadgíta = 6. kniha; Kuruovci vs. Pánduovci; Dhrtaráštra ; 106 000 veršů) • •327-325 př.n.l. Alexand Veliký •272-236 př.n.l. Ašóka • •4 st. př.n.l. Rámajána (Příběh života Rámova; Válmiki; 7 částí; 24 000 veršů; Ráma, Síta, Rávana; místo: Ajódhja; smrt, Rámovo vystoupení na nebesa) • •150-300 nejstarší dharmašástry (Manuův zákoník) •300-500 nejstarší purány (vyprávění, legendy o bozích; základní texty višnuismu, šivaismu, brahmanismu) •500-700 nejstarší tantry • Výsledek obrázku pro indické posvátné texty Buddhismus •Buddha = probuzený •Buddha Šákjamuni •Siddhártra Gautama (563-483) /624-544/ •1 mld. (500 mil - 1 mld) •Neteistické náboženství •Náboženství Probuzeného •Sansára, čtyři ušlechtilé pravdy, osvícení (bódhi) •Řetězec závislého vznikání (pratítjasamutpáda) •Bhikšu, bhikšuní •Upásaka (laikové) • • • •Tři znaky bytí: trilakšana 1.Život je pomíjivý (anitja) 2.Život je bezpodstatný (anátman) 3.Život je strastný (duhkha) Výsledek obrázku pro buddhismus • •Čtyři vznešené pravdy: •1. Existuje utrpení •2. Existuje příčina utrpení •3. Utrpení je možné ukončit •4. Existuje cesta vedoucí k zániku utrpení • •Cesta k nirváně: •Osmidílná stezka (obs. školení v mravnosti, meditaci, moudrosti a vhledu) 1.pravý názor 2.pravé rozhodnutí 3.Pravá řeč 4.Pravé jednání 5.Pravé živobytí 6.Pravé snažení 7.Pravá bdělost 8.Pravé soustředění • • • Výsledek obrázku pro buddhismus Arhatství (theraváda) •iluzornost já •pochybovačnost •lpění na rituálech a obřadech •smyslová žádostivost •zlovůle •lpění na hmotné existenci •lpění na nehmotné existenci •domýšlivost •nepokoj •nevědomost • •Žáci: • •zdržet se zabíjení a zraňování živých bytostí • •zdržet se braní věcí, co nejsou dávány (nekrást) • •zdržet se nesprávného sexuálního chování • •zdržet se zraňující a nepravdivé mluvy (nelhat, nepomlouvat, nemluvit zbytečně...) • •zdržet se zneužívání omamných prostředků • Historický vývoj •pol. 6. - pol. 5. st. př.n.l. •Buddha, šíření buddhismu • •pol. 4. př.n.l. •Štěpení na školy; hínajána, koncily • •od 1. st. n. l. •Vznik mahájány (madhjámaka, jógačára) • •po 7. st. n. l. •Buddhist. Tantrismus, tibetský budd., vadžrajána, tantra •Theraváda: Thajsko, Cejlon, Barma, Kambodža •Mahájána: Čína, Japonsko, Vietnam, Korea •Vadžrajána: Tibet, Mongolsko, Japonsko Výsledek obrázku pro buddhismus •Dharmačakra = kolo učení, kolo zákona •Buddhou zvěstované nauky •4 ušlechtilé pravdy •8 dílná stezka •Střední cesta (madhjamápratipadá) •Lotosová sútra (mahájána) •1. st. (Kašmír) • •Cesta Buddhových žáků •Cesta osaměle probuzeného •Cesta bódhistattvy Výsledek obrázku pro buddhismus Tripitaka (Trojí koš) •Vinajapitaka •o vzniku sanghy, pravidla • •Sútrapitaka •Sútry, rozpravy, kázání (5 sbírek) •Sbírky = nikája • •Abhidharmapitaka •Kompendium budd. filozofie a psychologie •Pálijský kánon (stř. Indie) •Vinajapitaka, Sútrapitaka (1. koncil, 480 př.n.l.; Upáli – kázeň, Ánanda = zápis učení) • Výsledek obrázku pro meÅ¡ita caÅ™ihrad Islám •Monoteistické náboženství •Muhammad (571-632 př.n.l.) •Náboženství knihy (Korán; recitace; anděl Gabriel) SouvisejÃcà obrázek • • • • • • • • • • • •Bůh (Alláh); muslim = stoupenec islámu (ten, kdo se podřizuje bohu) •Počet: 2 mild. •Základ islámu: Korán + sunna (prorocká tradice) • • • Výsledek obrázku pro islám mapa Muhammad (571-632) •Kmenový, politický a náb. vůdce •Korán, hadísy, tradice (sunna) •Rodina Hášimovců; kmen Kurajšovců •Obchod; Chadídža (555/567-620 n.l.) – 5 dětí (mj. Fátima) •610 – u Mekky vidění (stár 40 let), anděl Gabriel •Rodina, Abú Bakr (přítel) •613 n.l. – veřejné vystoupení •622 n.l. odchod z Mekky do Jathribu/Medíny (hidžra) (opustil kmen Kurajšovců chránící Ka´abu); islám je víc než kmen • Výsledek obrázku pro muhammad, korán Sunnité – až 90% muslimů Šíité – Irák, Írán, Azerbajdžán, Omán, Bahrajn Výsledek obrázku pro hidžra mapa •Medína: oáza •smíření rozhádaných arab. skupin •Židé proti; změna qiblu = Mekka •Rozpory: Mekka x Medína •624 n.l. bitva u Badru = počátek vítězství islámu •Po smrti Chadídži; žena Aiša: dcera Abú Bakra; v Medíně žena Hafsa •630 n.l. Mekka dobyta •632 umírá Muhammad (nástupce: Alí (manžel Fátimy) vs. Abú Bakr) • • Zastoupení sunnitů (zeleně) a ši´itů (fialově) ve světě. • https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/31/Islam_by_country.png/1920px-Islam_by_coun try.png Korán •Al-Qur-án (recitace) •Nadiktoval anděl Gabriel •114 súr (kapitol) •Chronologicky dle času zjevení •Celkem 23 let (609-632 n.l.) •Kánon: 651 n.l. •První súra „Otvíratelka“ (al-fátiha); na začátku každé súry: basmala •Satanské verše (súra 53, verše: 19-23) • Výsledek obrázku pro muhammad, korán •Pět pilířů islámu 1. Šaháda (vyznání víry) 2.Salát (ranní modlitba) 3.Zakát (almužna, dar) 4.Saum (půst v ramadánu) 5.Hadždž (pouť do Mekky) • •Vyznání víry: šaháda (svědectví) •Vyznávám, že: Není božstva kromě Boha a Muhammad je posel Boží. • •Vyznavač: šahíd, formál. muslim • Výsledek obrázku pro Å¡aháda foto •Pouť (hadždž) •Mekka, posvátný okrsek (haram) •Očista, šat (ihrám) = zasvěcení; prnášení modliteb •Tawáf = 7 x obejít Ka´abu •Běh mezi pahorky Safá a Marwá •Údolí Míná = přes noc •Planina Arafát (rituální stání) •Muzdalífa •V Míná symbolické kamenování satana; zvířecí oběti https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ab/Mapa_pouti_do_mekky.svg/330px-Mapa_pouti_ do_mekky.svg.png • •Literatura: • •Epika, lyrika, drama •Vědecké texty •Filozofie a teologie • • 6.jpg