kjrz pedagogiky dílna knihy i těl ia:ovr Dfc'e<: umělecký projekt mínigtarstvo Školství výstava cJaLSivzdíiAv^riiycrteiů slánek na veletrhu exkur^a prohlídka roé&ta performance ..,ľ.: i ii i i.-j i tradic^' 4 Zprůsif cdkovini afchkŕkcurľ jako itic-codologkká sji'. Martina Nadansky - Zprostředkování architektury dětem a mladým lidem In: Era21 (č.23, ročník 2013) Mimořádně vhodné téma pro projektovou výuku (historie, přírodopis, společenské vědy, přírodní vědy) Metodika pro výuku architektury pro 0.-5. třídu: AIA Michigan; MICHIGAN ARCHITECTURAL FOUNDATION ARCHITECTURE-ITS ELEMENTARY Informace o architektuře jsou zprostředkovány napříč uměním, společenskými vědami, jazykem, historií, vědou a matematikou. Lekce zapojují tělo, mysl i fantazii. Studiem architektury a designu, která nás obklopuje na každém kroku, se děti naučí, že mohou zkvalitnit svůj život i prostředí. Typ integrované výuky, která podněcuje vizuální uvažování, sběr dat, řešení problémů, kooperativní učení a kritický úsudek by měl vychovat generaci vyspělých jedinců, kteří budou schopni rozhodovat o svém městě. Cílem není vychovávat z dětí architekty. Děti by měli získat povědomí o jejich zastavěném prostředí, budovách a městech, které vytváří. Děti by si měly být více vědomé svého vlivu na zastavěné i nezastavěné prostředí. http://www.michiqanarchitecturalfoundation.org Metodika dostupná on-line zde: http://www.k5architecture.orq/pdf/Architecture%20-o/o20lto/o27s°/o20Elementarv!.pdf Mateřská školka - základní témata principy 1. GEOMETRICKÉ TVARY představení základních geometrických tvarů (kruh, půlkruh, obdélník, čtverec, trojúhelník), identifikace tvarů ve třídě, pojmenování, srovnání mezi sebou -podobnosti a rozdíly, vystřihování z papíru, identifikace tvarů na obrázcích budov, přikládání vystřižených tvarů, obkreslování na pauzovací papír 2. ULICE projekce obrázků ulic s domy; každé dítě dostane černý geometrický tvar, má za úkol najít stejný na obrázku a přiložit. Skládání vlastní ulice z vystřižených geometrických tvarů různých velikostí a barev. Zopakování názvů tvarů a určení, které z nich jsou užity na různé části budov. Upozornění na rozdílná měřítka stejného použitého tvaru (menší-dveře okna,..) 3. VYCHÁZKY DO SOUSEDSTVÍ (PARKY A HŘIŠTĚ) obrázky a pojmy (střecha, štít, vikýř, okna dveře, komín, sloup, garáž, plot, branka, chodník, cesta, schody, dopravní značka, park, hřiště, stromy, lavička). Před procházkou identifikovat tyto prvky na fotografiích. Pak v průběhu procházky + analyzuje tvary. Ukazování obrázků a debata, co by děti chtěli na hřišti. 4. BLOKY BUDOV VE MĚSTĚ schematická mapa vybrané lokace (domy, školy, obchody, hasiči, policie, nemocnice, knihovny hotely, parky,..) obrázky a pojmy, variace dřevěných nebo papírových bloků různých tvarů, barev a velikostí nebo kartičky s obrázky, autíčka, lepidlo. Na základě výprav společná tvorba schematického modelu Mateřská školka - základní témata principy 5. STRUKTURY slovníček (oblouk, trám sloup, opěrný oblouk, kupole, síla, gravitace, tíha, napětí), odpovídající obrázky budov, diskuze, vysvětlení statistických a konstrukčních principů s pomocí jednoduchých maket a s využitím vlastního těla (fyzické cvičení, napodobující pozice -sloup, oblouk, podpěra a překlad, kupole, napětí, nosník, tunel, tlak,..) 6. LIDSKÉ PROPORCE slovníček (palec, stopa, měření, proporce, velikost), vyzkoušet si různé druhy měření (s různými typy měr - délka chodidla, aj.), odhadování délky, měření objektů ve třídě, uvedení do různých měřítek (děti, dospělí, pohádka „O třech medvídcích", atd.) 7. NAKRESLI SVŮJ POKOJ PO PAMĚTI (OBLÍBENÉ MÍSTO) prostorová paměť, zaměření od obecných znaků k detailům s pomocí otázek na konkrétní věci (podlaha, strop, vypínače, dveře, okna, vybavení,...) Záznam oblíbeného místa podle smyslových vjemů (čich, sluch, zrak, hmat, chuť) 8. NAKRESLI SVŮJ DŮM rozšířený objem informací - zevnitř i z venku, širší kontext (prostorové rozmístění a funkce pokojů, vybavení, záznam pohledu z okna ven - zahrada, do ulice, dvorek), více detailů Dítě se učí: Rozpoznat známé tvary v trojrozměrné podobě. Rozvinout rukodělné dovednosti, jako je kreslení, skládání a konstruování forem na základě pozorování viděného Zaměřuje se na to, o co jde v jeho prostředí skrze komunikaci, jak mluví a poslouchají ve třídě. Identifikuje důležité elementy ve svém bezprostředním okolí, chápe jejich formu a umístění Architektura/design je realizován komponováním fyzických vlastností, jako je velikost, tvar, povrch, proporce, měřítko, hmota a barva. Pořadí je uspořádání a organizace prvků za účelem vyřešení vizuálních a funkčních problémů. Vizuální vztahy jdou určované světlem, stínem, hranami a kontrastem. Vyváženost je vytvoření vizuální harmonie užitím barev a zacházením s formou. Architektura je zakoušena skrze smyslovou percepci. Hlavní témata SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ zakoušení architektury a designu vybavení smyslovými vjemy (hrany, oblé kontury, teplota, povrch, světlo a stín,...) SMYSLOVÉ ASPEKTY BUDOVY uzpůsobení prostoru, akustika/odhlučnění, barevnost a prosvětlení interiéru (přirozené, umělé., ..), tepelná izolace, materiály,.. SCHOPNOST VIZUALIZACE vizuální vyjádření fyzikální charakteristiky (textura, tvar, velikost, proporce, měřítko, materiál, hmota, barva,..) BARVA, SVĚTLO STRUKTURY inspirace tvarů a forem (např. organická architektura), funkční podmíněnost, materiály a struktury (fasády) STRUKTURY VYTVOŘENÉ ČLOVĚKEM pochopení vztahů a systémů v přírodním prostředí, vliv kultury a sociálních struktur (komunita-domov-přirozené prostředí) JAK POUŽÍVÁME DŮM logika vybavení a prostorové organizace vzhledem k funkčnosti a komfortu ROZDÍLNÉ DRUHY A TYPY BUDOV forma a funkce, estetika, urbanistický kontext PROPORCE A MĚŘÍTKA převádění dvourozměrných forem na prostorové metrické systémy antropometrie CO JE TO OKOLÍ veřejný prostor EKOLOGIE A FORMOVÁNÍ PROSTŘEDÍ klima, podmínky, terén, jednání obyvatel „přátelská planeta" Aplikace témat PAMĚŤOVÁ KRESBA dům, třída, cesta do školy, svoji čtvrt',.. Prostorová orientace a vnímání okolí NAVRHUJEME SVŮJ DŮM ZVÍŘECÍ DOMKY uzpůsobení funkce a designu podle druhu vybraného zvířátka varianta i pro svou oblíbenou panenku/hračku MĚŘENÍ A PŘEVÁDĚNÍ MĚŘÍTEK měření budovy a překreslení do plánu STRUKTURÁLNÍ KONCEPT konstrukce, modely a simulace PRŮVODCE MÝM OKOLÝM AKTIVITY VE VEŘEJNÉM PROSTORU NAVRHUJEME PROSTŘEDÍ PRO KOMUNITU napr. hnste,.. RECEPT PRO MĚSTO kolektivní návrh přátelského města, schopnost vlastního kritického soudu, náměty na zlepšení RELIÉF/PROFIL PROSTORU perspektiva, horizont Města (5. třída) 1. HISTORIE MĚST 2. POLITIKA A EKONOMIE 3. PLÁNOVÁNÍ MĚSTA 4. INFRASTRUKTURA 5. OCHRANA 6. STAVEBNÍ MATERIÁLY 7. NAŠE PROSTŘEDÍ 8. NAVRHUJEME MĚSTO Klíčové prvky urbanistické koncepce (Mo Zeli: Škola kreslení a modelování pro architekty), Slovart 2009) • vztah postava-terén • formace ulic • měřítko • využití pozemku • typologie • vztahy k okolí (změna ulice, typu budovy) • perspektivní vztahy • stav hran, povrchů a materiálů • přírodní versus umělé produkty • historie • genius loci • otevřený prostor • veřejný prostor se zelení vs budova • vodní prvky • klima (sluneční stínidla) • přístup (pěšky, na kole, autem, MHD..) • pohyb ve městě • okolí • používání chodníků Architekt vytváří spíše reprezentace budov. Často se k budovám přiblíží nejvíce ve formě návrhů a modelů. Technická a architektonická kresba se řídí zavedenými konvencemi a pravidly. Ichnografie Půdorys ORTMOGR.VPH1A FA»TU EXTtKlOKlt * T E M TLI DIM Pf TM IN VATIC\NO Ortografie Řez/průřez, frontální pohled - interakce světla a prostoru, hmoty ľiiioiopf iní: IUI II II si i mm 1 fiirrrri'fMHf Axonometrie - kombinuje půdorys a perspektivní pohled KONCEPCE funkční, umělecké i duchovní aspekty KOMPOZICE horizontála x vertikála, rozvržení může odrážet záměr návrhu i začlenit dynamické prvky; zdůraznění myšlenky nebo situace/momentu Skica detailu londýnské „Okurky" od Davida Vávry (in: Překvapivé stavby, Plus 2010) PLOŠNÉ ZOBRAZENÍ Kresba, Skica - prevod vizuální informace nebo nápadu na 2D plochu Materiál: tuha, inkoust, barvy založené návodě, uhly, pastely, křídy.. Vyjádření prostoru - Perspektiva -jednoúběžníková, dvou, tří.. F. Brunelleschi v 15.st, florentský dóm, použití zrcadla; L.B.Alberti - Della Pittura -pojednání o konstrukci lineární perspektivy); technika zrcadla a mřížkové struktury Diagram koláž/spekulace - koláž místa, nalezení měřítka, - nové nápady nebo zhodnocení „potenciálu" místa - ne nutně realita, zachycení dojmu) Obkreslování Dokreslování Stínování: vytváří povrch a objem, formuje prostor mezi objekty, rozdílné struktury materiálů (šrafovaní, čmárání, tečkování; objem, tvar,..) Vyjádření pohybu/procesu (energie, charakter a vlastnosti prostoru) ▼ Vyjádření prostoru Tato 5>X3 7ř»cfiyaija ttoii*u prostoru Stavfcy. Energie a sinér Mí zrJfaBfajŕ charaKtei a vtastoo$í» prostou Překreslování Pozorovací skici - kreslení podle skutečnosti/viděného, zachycení objektu i vyjádření sama sebe (např. srovnání s fotografií; výběr toho, co je nakresleno) Kreslení obrysů - obrysová kontura jednou čarou, různá tloušťka linie (zdůrazní konkrétní prvky), jemné změny ve formě objektu (zaoblenost, hrana, hloubka, tloušťka) Kresba návrhu - proces zkoumání, kombinace kresby konkrétního a kreslení podle fantazie; možnost kombinovat s textem, fotografiemi, grafy,.. Analytická skica - hodnotí vztahy, procesy a myšlenky; zaznamenávají je vizuálně Kreslení naslepo - prostorová paměť, intuitivní prostorová koordinace, zachycení podstaty, základních charakteristických motivů Rychlá skica - cca 30 vteřin, série rychlých čar, obsahuje podstatu Barva - nemusí být použita realisticky, ■může být i abstraktním prostředkem zdůrazňujícím nebo spojujícím konkrétní prvky. PROSTOROVÁ CVIČENI Modely - 3D vyjádření prostoru a formy, stavební, koncepční Materiály: dřevotříska, dřevo, hlína, bavlněný papír, polystyren, plexisklo, korek, styren, vlnitá lepenka,.. Ohýbání - mačkání papíru; vyjádření modelu bez použití nástrojů nebo lepidla (např. úkol „domov", aj.) - volné cvičení fantazie a experimenty s formou / tvarem - demonstrace základních konstrukčních prvků a stavebních postupů _https://www.voutube.com/watch?v=xttvW6bFi-l Molekulární biolog z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, Vladimír Vondrejs, je autorem neobvyklých uměleckých děl - tensegritů. „ Termín tensegrit vznikl spojením síov TENSional intEGRITY, což lze volně přeložit jako spojení vnitřním napětím.' Ve světě začaly tensegrity vznikat pod vlivem staveb amerického architekta Buckminstera Fullera, autora obřích střech pro stadiony a haly. „Konstrukce buněčného skeletu, kosti a šlachy v těle nebo zavěšení orgánů v útrobách jsou tensegritové prvky, které udržují výstavbu našeho těla nezávislou na gravitaci. Živá těla jsou vlastně hierarchické tensegrity, jež drží pohromadě díky vnitřnímu napětí." Adice přidávání, např. topografický (vrstevnicový) model - měnící se terén místa stavby, šířky vrstevnic - 3D půdorysné mapy Substrakce ubírání hmoty materiálu Model schematických objektů objem stavby bez prílišných podrobností, srovnání měřítka stavby vůči jejímu okolí, kontextové informace (vztah mezi budovami, rozmístění, podmínky,..) Podrobný model zobrazuje strukturální a konstrukční systémy, tektonika budovy, geometrie, konstrukce a měřítko „Parazitní projekt" začlenění do původního již hotového modelu, odlišení materiálů oddělí stávající a nové prvky Makety v reálné velikosti pomohou ujasnit si a prožít prostorové vztahy, porozumět návrhu prostorově, testování skutečných rozměrů (např. výška plotu), vytváření prostoru s pomocí provazu, lišt, papíru, látky, lepící pásky (vymezení ohraničení stěn , vyznačení půdorysu) Příklady (Mo Zeli: Škola kreslení a modelování pro architekty), Slovart 2009) Prostorová kompozice podle abstraktních obrazů El Lisickiho (překreslení kompozic z reprodukcí na průhledný papír, výběr jednotlivých prvků; sestavení 3D kompozice, zpětný kresebný záznam ) Príklady (Mo Zeli: Škola kreslení a modelování pro architekty), Slovart 2009) Plastické kompozice budov (Franka Gehry - Walt Disney Concert Hall v LA) Příklady (Mo Zeli: Škola kreslení a modelování pro architekty), Slovart 2009) Analýza malby Pieta Mondriana se zaměřením na strukturu, barvu, uspořádání a tvary Príklady (Mo Zeli: Škola kreslení a modelování pro architekty), Slovart 2009) Sada dílů (John Hejduk, Texaská univerzita) (podstavec s mřížkou + destičky různé velikosti + sloupky + monolit; tvorba variabilních prostorových kompozic za určitých podmínek a na různá témata - dialog, nerovnováha, napětí, obřad, rozjímání, tanec,..) Colin Rowe, Robert Slutsky, John Hejduk - představovali nový trend architektonického vzdělávání, které viděli jako záležitost formy. DOPORUČENÁ LITERATURA: BOWKETT, Steve: Kresli jako architekt. Kniha aktivit pro milovníky architektury, Grada 2016 GEHL, Jan: Život mezi budovami. Praha: Nadace partnerství, 2000 GEHL, Jan: HRŮZA, Jiří: Svět měst. Praha: Academia, 2014 JIROVSKÝ, Martin: Jak vnímat estetiku měst, vesnic a krajiny. Disertační práce, FA ČVUT Praha, 2006 KLEE, Paul: Pedagogický náčrtník. Triáda 2013 MIZIELINSKI, Aleksandra a Daniel: D.O.M.E.K., Jana Kostelecká 2014 MIZIELINSKI, Aleksandra a Daniel: D.E.S.I.G.N., Jana Kostelecká 2015 MO, Zeli: Škola kreslení a modelování pro architekty, Slovart 2009 PALM, Nina - Bergmark, Emilia: Taking a Line for a Walk: Assignments in Design Education. Leipzig: Spector Books, 2016. PASCH, Marvin: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998 RASMUSSEN Steen Eiler: Jak vnímat architekturu, Praha: Academia 2016 RUDOFSKY, Bernard: Architecture without architects. New York: The Museum of Modern Art, 1965 ŠEDÁ, Kateřina: BRNOX. ŠEFCŮ, Ondřej: Od jeskyně ke katedrále. Grada 2014 VÁVRA, David: Překvapivé stavby. Plus 2010