¡Co je to kategorizace? ¡Co je to sociální stereotyp? ¡Jak vzniká soc. stereotyp? ¡Text: o emocích z Hewstone, Stroebe (2006, 211-221), autorem textu je Klaus Scherer ¡ ¡E= emoce ¡ ¡Dítě upřednostňuje lidské tváře (déle se na ně dívá), než jiné tvary či zamíchané tváře. (svět má lidskou tvář?) ¡ ¡Pohled člověka, pohled zvířete. ¡ ¡Zvláštnost lidských očí. ¡ ¡Pohybem očí a mimikou (vrozenou) začíná první aktivní komunikace. ¡ ¡Oči hrají významnou roli: ¡+ láska na první pohled + dívání se do očí ¡+ ? studu (malé děti) a známého pohledu (před rodičem se dítě nestydí) ¡+ oční kontakt u PAS ¡ ¡Člověk je nejemotivnějším tvorem planety . ¡Mravenci a ještěrky nepláčou (srov. šimpanz). ¡ ¡Fňukají děti (či dospělí) příliš? ¡ ¡S. Tomkins v 60. letech přišel s (nijak novým) názorem, že existuje omezený počet základních E. ¡Základní E = vrozený nervově-motorický program. Tento program by měl určovat výraz tváře, modulovat hlas a vést ke změnám na fyziologické úrovni i v motorické činnosti. Tyto základní E by měly: ¡být rozpoznatelné ve všech kulturách; ¡mít podobné motorické vzorce; ¡mít ve všech jazycích svoje názvy. ¡Výzkumy výrazů tváře P. Ekmana (1972) a C. Izardové (1971) ¡a zvukových (tj. paraverbálních) projevů (Scherer et al., 1996) tento předpoklad potvrdily. (60 % přesnost: všechny emoce a u všech skupin). ¡ ¡Ekman – Papua-Nová Guinea (1967) ¡ Výsledek obrázku pro ekman izard basic emotions ¡ Výsledek obrázku pro ekman izard basic emotions ¡Paul Ekman: https://www.youtube.com/watch?v=pVp5pGSwZkg ¡ ¡Video: Máme všichni ty samé základní emoce? http://www.youtube.com/watch?v=jjDhyfxyJCg ¡ ¡ Výsledek obrázku pro inside out https://www.youtube.com/watch?v=1TB2P0cToHQ ¡Už Darwin (1872; Výraz emocí u člověka a u zvířat) spekuluje o původně vnějších v průběhu evoluce zvnitřněných „účelových zvycích” (srov. výraz pro znechucení a jeho evoluce; srov. smích). ¡Takové programy pravděpodobně vznikají právě cestou zvnitřnění („somatizace”) původně vnějšího chování. ¡Jiné příklady zvnitřnění: vzpřímené držení těla, adaptace ruky na výrobu kamenných nástrojů... (nápadně to připomíná východiska L.S. Vygotského teorie o původu psychických funkcí z původně sociálních funkcí). What Is the Limbic System | PARTS OF THE LIMBIC SYSTEM ¡Nejdůležitější funkce E pro jedince spočívá v stanovení základních hodnot života (libost – nelibost ad.). ¡ ¡Evoluce: z plazího arousalu, asi skrze čichové funkce paleosavců (vznik limbického systému: funkce, složení). ¡ ¡Bez E je život velmi nebezpečný. ¡ ¡Nicméně tato primární funkce není tolik důležitá pro sociální psychologii. ¡ALE: feeling rules v různých kulturách a různých dobách (středověk a rozkoš…). De nieuwe kampleider Tantalus is vol met woede nadat hij honderden jaren in de onderwereld heeft gezet en zint op wraak die hij vervolgens neemt op alle kampleden. Right, I mean business.... lets do this Provérbios 20:11 Até a criança se dará a conhecer pelas suas ações, se a sua obra é pura e reta. ¡E slouží komunikaci – je to adaptace na život ve skupině. ¡E tedy nejsou jen výrazem vnitřního nastavení člověka, slouží také jako komunikační nástroj - srov. chování osob na bowlingu (Kraut & Johnston, 1979). + úsměv ve společnosti (ALE: při textování). ¡ ¡Základní E slouží jako znaky v soc. komunikaci. ¡Se znakem lze manipulovat (resp. ho užívat, komunikovat s ním). ¡Pokud má cokoli fungovat jako znak, musí to být odlišitelné od jiných znaků (proto by měli základním E rozumět všichni lidé planety; srov. výzkumy Ekmana a Izardové, 1971). ¡ 35 Animal Memes to Get You Through the Week - ¡Motivační funkce ¡Dopaminergní odměňovací dráha a její ovlivnitelnost různými léky (deprese) a alkaloidy (závislost, pohl. vzrušení). ¡Milner (1954): krysy a ncl. accumbens ¡E a jejich očekávání nás motivuje k různým činnostem, postojům atd. ¡Při aktivitách souvisejících s pozitivním výsledkem se nám aktivuje L frontální kůra (Kringenbach et al., 2003). ¡ ¡ 1860s Ball ¡1. Využití ve společenském styku (display rules = pravidla projevu E platná pro danou kulturu). ¡Pravidla projevu E = „podoby potlačování, zmírňování, maskování či nahrazení spontánních projevů jinými.“ (s. 217) ¡Veškerá sociální komunikace podléhá těmto pravidlům projevu, ač porušování není ničím vzácným (např. chování hlavy státu, učitele, cestujícího vlakem). ¡Např. u nás „muži nepláčou“ – muži reagují více agresivně, ženy více submisivně v situacích zahanbení. ¡ ¡Neustále krotíme svoje E např. s přáteli (rozbitý talíř). ¡Česká verze: „Metro face“ vs. Američané. ¡ ¡Culturally specific emotions: ¡Ifaluk tribe (Micronesia): ¡Emotions as a tool for stability of social hierarchy ¡Culturally specific emotions: ¡Ifaluk: 3 specific emotions ¡Fago: compassion/love/sadness ¡When a friend dies, emotional state in the presence of someone who is admired ¡A measure of maturity ¡Children are selfish, don‘t care about others, they have no fago ¡Song: justifiable anger ¡Displays of anger are normally not accepted ¡You can show song if someone behaves in socially inappropriate way ¡The higher social status of a person showing song, the more shameful the behavior is ¡Culturally specific emotions: ¡2 expressions for fear: 1.Rus: from specific events (snake) 2.Metagu: abstract fear from song (anxiety from social exclusion) Letuška bylo dlouho exotické povolání (ilustrační foto). ¡2. Využití v praxi, v práci: ¡„emocionální profese“: předstírají, resp. vytvářejí emoční atmosféru, což je vyčerpávající (rizikem je syndrom vyhoření). Profese: letušky a další… ? ¡vyjednávání – např. v partnerství ¡lhaní ¡podvod (cílené ovlivňování E druhých: získání důvěry, lásky, soucitu, viny, strachu…) ¡ Understanding attachment theory, Autism Spectrum Disorder ¡M. Ainsworthová zkoumala citovou vazbu a odlišila jistou a 2 nejisté vazby. Ovšem to je stále jakási vazba. Bowlby a Spitz zkoumali děti, které byli citově a sociálně deprivované více než 6 měsíců v prvním roce života. ¡Bowlby: 12 ze 14 dětí klasifikovaných jako emočně oploštělých (affectionless) prožilo kompletní a dlouhodobou separaci od rodičů. ¡Spitz mluvil o hospitalismu. ¡ ¡