Sylabus k semináři - sociální psychologie jaro 2018 Seminář probíhá jako seznámení se základními psychosociálními dovednostmi se zaměřením na kultivaci těchto dovedností důležitých pro pedagogicko-psychologickou přípravu a praxi učitele. Důraz je kladen na využití interakčních technik (hraní rolí, skupinová diskuse, interakční hry, modelové situace, atd.) v malé skupině. Cílem je podpořit obecnou schopnost orientovat se v pracovních a mezilidských vztazích a seznámit se s psychologickými aspekty klíčových kompetencí v rozvíjení osobnosti (komunikace a kooperace, samostatnost a odpovědnost, zvládání stresu, řešení konfliktů, atd.) 1. Sociální percepce - poznávání druhých lidí, chyby v percepci, percepční stereotypy, sebereflexe, teorie atribuce, můj percepční stereotyp. 2. Sociální komunikace – jednotlivé komunikační dovednosti, dorozumívání mezi lidmi, aktivní naslouchání, neverbální komunikace, zpětná vazba, obousměrná komunikace, efektivní komunikace, komunikační bariéry, komunikační stopky, komunikační omyly, moje silné stránky v komunikaci. 3. Kooperace - spolupráce ve skupině, týmová spolupráce, soupeření a spolupráce, deset pravidel úspěšné kooperace, formy a zásady kooperace, kooperační učení, vliv skupiny na jedince, jedinec jako člen sociální skupiny. 4. Konflikty a jejich zvládání – porozumění průběhu konfliktu, styly chování v interpersonálním konfliktu, modelování konfliktních situací, agrese, emoce a jejich zvládání, strategie a taktika při řešení konfliktů, můj styl chování. 5. Asertivní jednání – vymezení, způsoby komunikace (agresivní, asertivní, pasivní), asertivní techniky, zdravé sebeprosazení, sebeprosazení ve skupině, sebepojetí, sebeprezentace. 6. Zvládání zátěžových situací – vymezení stresu, druhy, příčiny, strategie, vylaďování psychosomatické rovnováhy na základě napětí a uvolnění, relaxace a fyzická a mentální cvičení jako jedna z technik zvládání a prevence stresu (autogenní trénink, prvky jógy, řízené dýchání, ...). Literatura základní HEWSTONE, STROEBE. Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 769 s. ISBN 8073670925. info ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info DENZIN, Norman K. Childhood socialization. Rev. 2nd ed. New Brunswick, N.J.: Transaction Publishers, 2010. xv, 235. ISBN 9781412810593. info NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009. 498 s. ISBN 9788020016799. info VÝROST, Josef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. Edited by. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. 404 s. ISBN 9788024714288.info VÝROST, Josef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie II. první. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5. info VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001. 304 s. ISBN 8024601818. info MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 stran. ISBN 802101070. Doporučená pro seminář 1. KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001 2. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život. Praha: Portál, 1998 3. HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Translated by Irena Štěpaníková. Vydání sedmé. Praha: Portál, 2013. 166 stran. ISBN 9788026205340. info 4. BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení.Praha: Portál, 2001 5. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998 6. KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002 7. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1996 8. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2002 9. BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha: Svoboda, 1970 10. LAŠEK, J., MAREŠ, J. Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická revue, 43, 1991, 6, s.401-410 11. HRABAL, V. Sociometricko-ratingový dotazník. Psychodiagnostika, Bratislava: 1979 12. PETRUSEK, M. Sociometrie. Praha: Svoboda 1969 13. JANOUŠEK, J. a kol. Metody sociální psychologie. Praha: SNP, 1986 14. ŠTECH, S: Teorie atribučních procesů. Čs. Psychologie, 1980, 5, s.469-473 15. VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole. Praha: H+H, 1994 16. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995 17. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2004 18. Kopřiva a kol. Respektovat a být respektován. 2012.