Mgr. Lucia Ukropová PedF __6.4.2018 Otevřený dialog n_logo.png Co to je Otevřený dialog ? ● ●komplexní systém péče o lidi v duševní krizi ○”integrovaný léčebný systém, který zapojuje rodinu a spol. sítě klienta od úplného počátku hledání pomoci” (Olson et al., 2014) ○multidisciplinární týmy (psychiatři, psych. sestry, psychologové, peer pracovníci, soc. pracovníci aj.) ●systematické vzdělávaní pro veškerý personál ● ●systematická analýza praxe Dialog ne jako intervence, ale způsob bytí v rozhovoru, způsob jak mluvíme s druhými Vznik a rozvoj Otevřeného dialogu ●Reforma psychiatrie - národní projekt na hledání nových přístupů ke schizofrenii (Finsko, region Západní Laponsko, začátek 80. let) ●Tým kolem Jaakka Seikkuly v nemocnici Keropudas (Tornio) ○Přechod z “chronické” nemocnice ---> na “akutní” zařízení a terénní týmy ○zaměření na to, co bude s pacienty po jejich propuštění ○V současnosti -> zaměření na léčbu a zachycení tzv. prvních psychot. epizód ●Aktuálně rozvoj mimo Finsko: ○Norsko, Dánsko, Velká Británie, Polsko, Německo, Itálie, USA ○Rozvoj peer otevřeného dialogu Co všechno se v OD využívá ? ●Krizová intervence - okamžitá pomoc ●Farmakoterapie - antipsychotika (preferují nízké dávky na krátkou dobu), anxiolytika, antidepresiva ●Psychoterapeutické - porozumění významu prožívané zkušenosti (a symptomům) v dialogu ●Psychosociální - zahrnutí rodiny a sociální sítě ●Psychoedukační - pro rodinu nebo jiné zapojené osoby Výskum: -Včasná intervence pri psych epizodach je nejvíce účinná (Marshall, 2011) -Rodinné intervencie sú spojené s nižšou mierou relapsu psychot. ataky (Marshall, 2011, Pharoah, 2010) -Psychoedukativne pristupy sú benefitom v prípade schizofréniie - ovplyvnuju mieru relapsu a dlzku hospitalizacie (Xia, 2011) Ukázka práce v krizové situaci dle OD •... ??? •Jaké principy práce v kazuistice pozorujete ? •Jak by jste to porovnali se současným systémem nebo možnosti v práci s krizí u nás ? Principy OD – organizace péče Filosofie dialogismu Víc než na plánovaní se zaměřuje na „bytí slyšet a být vyslyšen“ zkušenosti klientů jako zdroje, hlasy --- duš. krize jako první příležitost promluvit si společně o nevyřčených zkušenostech Snaha o pochopení toho, co se stalo/děje klientům a jejich blízkým Důraz na vztahy a pečovaní o ně Dialog ne jako intervence, ale způsob bytí v rozhovoru, způsob jak mluvíme s druhými „Poslouchat hlasy své i druhých pozorně a zodpovědně, to je náš nejhlubší zdroj k uzdravování.“ (Peggy Penn) Filosofie dialogismu • •https://www.youtube.com/watch?v=ufnwn5OrRus&t=1029s • • 0/12:38– 17:10 Harry Goolishian „Jestli chcete měnit systém, ve kterém jste, začněte měnit způsob, jak mluvíte s lidmi“. • • • • • Harold Goolishian Harlene: „jako vztahové bytosti, které se navzájem ovlivňují, nemůže být naše „já“ odděleno od sítě vztahů, jíž jsme všichni součástí…“ Filosofie dialogismu Dialog – odezva - responz •Monolog •Monolog je ukončený a hluchý k odezvě druhého, neočekává ji a nedává jí žádnou rozhodující platnost. •Michail Bachtin •Dialog •Dialog je schopnost poskytovat odezvu nebo možná jednodušeji: dialog je odezva. •Jaakko Seikkula Filosofie dialogismu Nevědění a zvědavost/zvídavost •Vědění •Vědění zhoršuje naší schopnost vidět a slyšet neočekávané, nevyslovené. Pokud vždy vidíme a slyšíme určité věci tak, jak jsme zvyklí, potom našim očím a uším unikne to, co je zvláštní a jedinečné. •Nevědění/zvědavost-zvídavost •Nevědění je… přesvědčení, že nikdy nemůžeme dokonale rozumět druhé osobě, vždy musíme být připraveni nechat se inspirovat druhou osobou. •Nejsme experti na životy druhých, odpověď si nese každý v sobě... Tolerance nejistoty Nejobtížnější, ale nejdůležitější. Vytvoření zázemí pro dostatečně bezpečný proces, tolerance nejistoty a úzkosti. V psychotických krizích alespoň tři nebo čtyři členové týmu. Využívaní reflektujících rozhovorů. Přemýšlí se často o bezpečí a o tom, jak ho vytvořit. Práce se zdroji klienta. Filosofie dialogismu Vodítka pro dialog „Naslouchat tomu, co druzí doopravdy říkají, ne co tím míní...“ Pojďme si vyzkoušet... dávat odezvu, být zvídavý a tolerovat nejistotu •Trojice –Vyprávěč, naslouchající/rozvíjející rozhovor, pozorovatel –Výměna rolí - 3 x 20 min •krátký příběh z rána/večera... – – Je Otevřený dialog efektivní způsob práce ? • • •Co myslíte ... ? •Follow-up po 5 letech OD u akutních neafekt. psychóz • 01.04.1992 – 31.03.1997 Západní Laponsko, 72 000 obyvatel (Seikkula et al., 2006) • ■součást Finského Národní integrované léčby akutních psychóz – projekt léčby zaměřené na potřeby ■Naturalistická studie – nikoliv randomizovaná ■Cíl do praxe 1: Přinést léčbu z nemocnice do domácího prostředí ■Cíl do praxe 2: Zvýšit poznání o roli medikace – nezačínat s neuroleptickou medikací na začátku léčby, ale zaměřit se na aktivní psychosociální léčbu ■Výsk. cíl – porovnat OD léčbu a neOD léčbu ■Srovnání 2 skupin – API léčba –( Integrated treatm. Of Acute Psych ) & ODAP léčba - (Open dialogue Approach - Tornio) ■první epizoda psychózy Analýza dialogické praxe Table 1. Charasteristiky pacientů (N=80) Muži Ženy Celkově --------------------------------------------- Věk (průměr) 26.9 25.9 26.5 Zaměstnání Studující 12 12 24 30 % Pracující 27 11 38 48 % Nezaměstnaní 7 2 9 11 % Pasivní 4 5 9 11 % Diagnózy (DSM-III-R) Krátká psychotická Epizoda 12 7 19 23 % Nespecifická psychóza 8 6 15 18 % Schizofrenní typ psychózy 9 8 17 21 % Schizofrenie 20 10 30 38 % Analýza dialogické praxe Follow-up po 5 letech OD u akutních psychóz - (Seikkula et al., 2006) Snímka obrazovky 2018-04-05 o 15.57.11.png Analýza dialogické praxe Follow-up po 5 letech OD u akutních psychóz - (Seikkula et al., 2006) Relapsy & zaměstnanost Analýza dialogické praxe Follow-up po 5 letech OD u akutních psychóz - (Seikkula et al., 2006) Užívaní léků & psychoterapie Snímka obrazovky 2018-04-05 o 15.57.37.png Analýza dialogické praxe Follow-up po 5 letech OD u akutních psychóz (Seikkula et al., 2006) 2-5 years Fig. 1: Průměry počtu dnů v nemocnici po 2 a 5 letech •Efektivita dialogické praxe (léky, prac. zařazení – replikace stability výsledků) – Aaltonen et al.(2011), Seikkula et al, (2011) • •trvání neléčené psychózy kleslo na 3 týdny •1/3 lidí užívalo antipsychotika •84 % se navrátilo do plnohodnotného zaměstnání •Jen málo nových pacientů se schizofrenií: Roční incidence klesla z 33 (1985) na 2-3 /100 000 (2005 Analýza dialogické praxe Svedberg, B., Mesterton, A. & Cullberg, J. (2001). First-episode non-affective psychosis in a total urban population: a 5-year follow-up. Social Psychiatry, 36:332-337. Snímka obrazovky 2018-04-05 o 15.34.35.png COMPARISON OF 5-YEARS FOLLOW-UPS IN WESTERN LAPLAND AND STOCKHOLM • • ODAP Western Lapland Stockholm* • 1992-1997 1991-1992 N = 72 N=71 • Diagnosis: • Schizophrenia 59 % 54 % • Other non-affective • psychosis 41 % 46 % • Mean age years • female 26.5 30 • male 27.5 29 • Hospitalization • days/mean 31 110 • Neuroleptic used 33 % 93 % • - ongoing 17 % 75 % • GAF at f-u 66 55 • Disability allowance • or sick leave 19 % 62 % • •Svedberg, B., Mesterton, A. & Cullberg, J. (2001). First-episode non-affective psychosis in a total urban population: a 5-year follow-up. Social Psychiatry, 36:332-337. • • TABLE Means of treatment process variables in three schizophrenia groups at the two-year follow-up, t-test pair comparison (Seikkula, J. et al., 2003) » API ODAP Comparison • group group group » N=22 N=23 N=14 •Hospitalization days ■ Mean 35.9 14.3 116.9 ** ■ SD 44.0 25.0 102.2 •Number of family meetings ■ Mean 26.1 20.1 8.9 *** ■ SD 14.1 20.6 6.2 • • TABLE Frequencies of outcome variables in three schizophrenia groups at the two-year follow-up • API group ODAP Comparison • group group • N=22 N=23 N=14 •Number of relapsed 8 6 10 ** •patients • •Employment status ■ Studying or working 13 15 3 ■ Unemployed 1 6 3 ■ Disability allowance 8 2 8 *** •Residual psychotic symptoms ■ 0 - 1 14 19 7 ** ■ 2 - 4 6 4 7 • • Otevřený dialog v ČR ? -Reforma psychiatrické péče – vznikající Centra duševního zdraví (CDZ) -CDZ poskytuje individualizovanou péči, koordinuje dostupné služby, podporuje zotavení -je mezičlánkem mezi ambul. a lůžkovou péči (akutní i specializovanou). Jeho funkce je prevence hospitalizací, jejich zkracování a nápomoc k návratu dlouhodob. hospital. do běžného prostředí. -Poskytuje indiv. péči všem potřebným klientům/pacientům bez čekací doby -Zajišťuje v rámci své spádové oblasti funkční propojení ambulantní a lůžkové péče -Spolupráce s dalšími subjekty a služby, které jsou určené i „běžné populaci“ v oblasti zaměstn., vzděl., bydlení, volnočas. akt... - Další zdroje •http://otevrenedialogy.cz/index.php/zdroje •http://www.narativ.cz/ •http://horizonty.narativ.cz/ •https://dialogicalpractices.org • •http://opendialogueapproach.co.uk/ •http://apopendialogue.org/ • • • • • Dotazy, komenty... •Děkuji za pozornost Použitá literatura •Alanen, Y., Lehtinen, K., Räkköläinen, V., & Aaltonen, J. (1991). Need-adapted treatment of new schizophrenic patients: Experiences and results of the Turku project. Acta Psychiatrica Scandinavica, 83, 363–372. • •Aaltonen, J., Seikkula, J., & Lehtinen, K. (2011). The Comprehensive Open-Dialogue Approach in Western Lapland: I. The incidence of non-affective psychosis and prodromal states. Psychosis, 3(3), 179–191. • •Seikkula, J., Aaltonen, J., Alakare, B., Haarakangas, K., Keranen, J., & Lehtinen, K. (2006). Five year experience of first-episode nonaffective psychosis in open-dialogue approach: Treatment principles, follow-up outcomes, and two case studies. Psychotherapy Research, 16, 214–228. • • •Seikkula, J., Alakare, B., Aaltonen, J., Holma, J., Rasinkangas, A., & Lehtinen, V. (2003). Open dialogue approach: Treatment principles and preliminary results of a two-year follow up on first episode schizophrenia. Ethical Human Sciences and Services, 5, 163–182. • •Seikkula, J., & Arnkil, T. E. (2013). Otevřené dialogy: setkávání sítí klienta v psychosociální práci. Brno: Narativ. • •Svedberg, B., Mesterton, A. & Cullberg, J. (2001). First-episode non-affective psychosis in a total urban population: a 5-year follow-up. Social Psychiatry, 36,332-337. • •