VOLNÉ PSANÍ Volné psaní je postup sloužící hlubšímu promýšlení tématu. Nepíšeme pro stylisticky vytříbený výsle-dek, ale pro uspořádání myšlenek a nalézání souvislostí, které umožní chvilka soustředěného myšlení. Zásady volného psaní: v Polož tužku/pero na papír, začni psát a po vymezenou dobu tužku nezdvihej. v Pokud nevíš, jak pokračovat, klidně napiš cokoli, co tě v tu chvíli napadá. (Můžeš třeba jen vytvářet perem linku délkově úměrnou tomuto času.) v Nevracej se, nevylepšuj, neopravuj, piš stále dál. v Nezabývej se pravopisem - pokud to bude třeba, bude na něj čas později. KOSTKA Pokud je pětilístek metodou syntetickou, náleží kostka k metodám analytickým. Umožňuje nazírat na téma z mnoha úhlů pohledu. Metoda obdržela svůj název podle stěn kostky, kterých je šest, stejně jako zadání – pohledů – v této metodě: 1. POPIŠ (jak dané téma vypadá, co vidíme…) 2. POROVNEJ (čemu se to podobá, od čeho se liší…) 3. VYBAV SI/ASOCIUJ (co se ti vybaví, když se řekne…) 4. ANALYZUJ (z čeho se daná věc skládá) 5. APLIKUJ (jak to můžeš použít) 6. ARGUMENTUJ (pro a proti – klady a zápory) a) Žáci se dohodnou, jaké téma si pro kostku zvolí – nebo jim téma sdělí učitel. Potom volným psaním (2-4 minuty) popisují. Následuje porovnání, asociace… Časové intervaly se pomalu zkracují. b) Je vhodné začínat popisem a končit argumentací = od nejjednoduššího k nejtěžšímu. Vycházíme tím z Bloomovy taxonomie otázek. c) Žáci si vytvoří dvojice a ze svých textů si vyberou 2 – 3 stěny/texty, jež považují za nejzdařilejší. Ty pak přečtou partnerovi. Partner ve dvojici musí aktivně naslouchat (dělá si poznámky) a na konci čtení udělí O (KONKRÉTNÍ ocenění) a O (otázku). Pak se role ve dvojicích vystřídají. d) Po párové prezentaci by mohla přijít i dobrovolná (!) prezentace před třídou. OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ: Ø Je třeba projít všechny stěny kostky? Ø Musíme dělat jednu stěnu kostky po druhé v uvedeném pořadí? Nebo můžeme kostkou házet? Ø Pro kterou fázi třífázového modelu můžeme tuto metodu použít? Ø Jaké jsou varianty/modifikace použití této metody? Jak zabránit, aby se žákům kostka neomrzela? Techniku využívá program ČTENÍM A PSANÍM KE KRITICKÉMU MYŠLENÍ (RWCT).