Textové pole: T - GRAF Grafický nástroj pro znázornění a zaznamenávání binárních („ano“/“ne“, „pro“/“proti“) či srovnávacích/protikladných reakcí Ø Například po přečtení dvou úvodních textů na téma „ochrana menšinových kultur“ mohou žáci ve dvojicích vytvořit T-graf a v pěti minutách do něj zaznamenat na levou stranu co nejvíc argumentů „pro“ ochranu menšinových kultur. V dalších 5 minutách mají sepsat co nejvíc argumentů „proti“. Ø Poté má dvojice dalších 5 minut času na to, aby porovnala svůj T-graf s další dvojicí. Ø Později může učitel užít tento model při práci s třídou jako celkem. Důvody PRO ochranu menšinových kultur Důvody PROTI ochraně menšinových kultur podpora rozmanitosti jedinci si to přejí podporují tradiční hodnoty vyplývá z principů demokracie Dezintegrují společnost Je to v rozporu se zájmy společnosti Některé tradiční hodnoty by neměly být udržovány Textové pole: VENNŮV DIAGRAM Grafický nástroj zobrazující dva a více jevů, jež se svým obsahem zčásti překrývají. Je tvořen dvěma (nebo více) částečně se překrývajícími se kruhy (elipsami). Může být použit pro přehlednější znázornění kontrastu myšlenek a jejich styčných oblastí. Žáci například srovnávají výpravy Kryštofa Kolumba s výpravami Marca Pola. Diagram nám umožní zdůraznit rozdílné rysy těchto expedic, ale zároveň zaznamená to, co měly společné. Nebo: srovnání dvou literárních směrů (romantismus - realismus), uměleckých směrů (gotika – renesance - baroko), programů politických stran… Vennův diagram