Textové pole: SKLÁDANKOVÉ UČENÍ Ø ÚVOD Rozdělíme třídu na menší skupinky po čtyřech. (Je dobré při každé hodině/novém tématu sestavu skupin měnit.) Členové čtyřčlenných skupin se rozpočítají, kdo má číslo 1, kdo 2, kdo 3 a kdo 4. Řekneme žákům, jakému tématu se dnes budeme věnovat a že hlavním úkolem bude článku poro- zumět. (Na konci hodiny by měl každý rozumět celému článku.) Ø ROZDĚLENÍ ŽÁKŮ Sdělíme žákům, že článek je rozdělen do čtyř částí. Všechny jedničky ve skupinách zodpovídají za první část textu. Všechny dvojky za druhou část… Když tomu žáci porozumí, vyzveme jedničky, aby se seskupily, taktéž dvojky udělají skupinu, i trojky a čtyřky. (Velkou třídu je dobré rozdělit nejprve napůl a teprve pak do skupin. Každá polovina třídy pak může pracovat na jiném tématu či jiném článku. Nebo je možné pro početnou třídu vybrat rozsáhlejší text, který je tudíž rozčlenitelný do více částí a skupin…) Ø ČETBA TEXTU Vzniklé skupiny jedniček, dvojek, trojek a čtyřek jsou „e x p e r t n í s k u p i n y“. Jejich úkolem je nastudovat dobře materiál té části textu, která jim byla přidělena. Mají si úryvek přečíst a prodiskuto- vat s kolegy tak, aby měli jistotu, že všemu dobře rozumí. Pak budou muset rozhodnout, jak nejlépe naučí tomu, co nastudovali, své kolegy v „d o m o v s k é“, k o o p e r a t i v n í s k u p i n ě. Ø PŘÍPRAVA, VOLBA STRATEGIE… V EXPERTNÍCH SKUPINÁCH Na expertní skupině jako celku je, aby si zvolila strategie, kterými předá své znalosti, a aby se rozhod- la, jaké materiály k tomu potřebuje. (Může to trvat dost dlouho, než si členové expertních skupin přečtou svoji část textu, prodiskutují ji a rozvinou učební strategie, které hodlají použít. Ø EXPERTI UČÍ DOMOVSKOU SKUPINU Když expertní skupiny ukončí svoji práci (je dobré, když učitel centrálně určí čas na práci v expertních skupinách), vrátí se žáci do původních skupin a učí ostatní tomu, co prodiskutovali a co si připravili v expertní skupině. Ø Učitel by měl zdůraznit, že velmi důležité je, aby členové skupiny měli jistotu, že každý z jejich skupiny všechno pochopil a všemu se naučil, a to ze všech částí textu. Členové kooperativní skupiny by měli umět vystihnout každou nejasnost, každé váhání a požádat experta na příslušnou oblast, aby podal dodatečné vysvětlení. (Pokud nejasnosti kooperativní skupiny přetrvávají, může požádat o pomoc jiného člena expertní skupiny, popř. další členy expertní skupiny, popř. celou expertní skupinu, aby problém objasnila. Pokud ani to nepomůže a skupina není vysvětlení o nic blíž, stává se takový problém předmětem dalšího studia či tématem pro učitelovo vysvětlení.) Ø Učitel musí být neustále nablízku a sledovat vývoj skupinové práce, aby včas postřehl, pokud by došlo k nějakému zásadnímu zkreslení při přenosu informací nebo pokud by interpretace textu nedávala záruku, že text bude dobře osvojen. Pokud expertní skupina někde zaváhá, učitel může pomoci, aby bylo jisté, že expertní skupina pochopí problém správně. Ø Je dobré požádat každého, aby napsal, čím přispěl k diskusi a co by mohlo ještě vylepšit jeho aktivitu. (=hodnocení procesu)