Textové pole: TŘÍFÁZOVÝ ROZHOVOR Kooperativní metoda, při níž se žáci ptají jeden druhého na to, co si myslí/ví o daném tématu. POSTUP: 1. Rozdělení žáků do trojic 2. Pokud „přebývá“ 1 – 2 žáci, mohou být, podobně jako učitel, centrálními pozorovateli (sledovat práci trojic, zda mluví tiše, dodržují pravidla postupu, jaké otázky volí…) 3. Ve trojicích se žáci rozdělí na roli A, B a C. 4. Vysvětlení fází rozhovoru podle následujícího klíče: žák A žák B žák C 1. fáze ptá se odpovídá pozoruje (+ zapisuje si) 2. fáze pozoruje (+ zapisuje si) ptá se odpovídá 3. fáze odpovídá pozoruje (+ zapisuje si) ptá se 5. Zadání tématu/otázky/úkolu pro rozhovor a dobu trvání jedné fáze rozhovoru 6. Chvíle ticha na přemýšlení všech žáků (nekonzultují navzájem). 7. Samotný třífázový rozhovor 8. Prezentace výsledků před třídou (není nutné; závisí na podstatě práce, cílech učitele…) VÝHODA: Tento postup prodlužuje čas, kdy žák sám mluví (mluvení souvisí úzce s myšlením). Při klasické výuce hovoří určité dítě k učení pouze 2 % z celého vyučovacího času! MOŽNOSTI VYUŽITÍ: Ø Úvod k tématu Ø Opakování z minulé hodiny Ø Kontrola domácího úkolu Ø Shrnutí učiva hodiny Ø Reakce na exkurzi, div. či filmové představení… Ø Žáci si předávají vlastní zkušenost, vyjadřují své názory na věc CO LZE NAPŘÍKLAD POZOROVAT (závisí na vyuč. předmětu, na podstatě úkolu…): U TAZATELE: Logika či systematičnost kladených otázek, jejich návaznost, schopnost položit otázku a využít již obdržených odpovědí k vystavění dalších otázek, dar vyprovokovat odpovídajícího k delší promluvě, schopnost vyžádat si informace důležité, nepostradatelné… U ODPOVÍDAJÍCÍHO: schopnost rozvést svoji odpověď do větší podrobnosti, je-li třeba; schopnost vyjádřit vlastní názor, postřeh i konkrétní výsledek svého snažení… SPOLEČNĚ: spisovnost, obsahová a pojmová správnost, schopnost hovořit jasně, výstižně; zaujatost pro téma, mimika, gestika, haptika, oční kontakt… Techniku využívá program ČTENÍM A PSANÍM KE KRITICKÉMU MYŠLENÍ (RWCT).