Textové pole: TURNAJ SKUPIN (kooperace + soutěž) 1. Rozdělte žáky do skupin o stejném počtu členů. (je dobré mít z řad žáků alespoň jednoho pozorovatele – ten může učiteli pomoci vypozorovat, jaké jsou formy a podoby spolupráce, jež uvnitř kooperativních týmu fungují, jaké jsou reflexe členů kooperativních týmů po jejich návratu ze soutěže…) 2. Každá kooperativní skupina si zvolí název, nahlásí jej učiteli a napíše na bodovací karty. 3. Uvnitř se každá kooperativní skupina rozdělí na člena A, člena B, člena C, člena D… 4. Úkolem každé kooperativní skupiny bude: Ve stanoveném čase společně prostudujte učitelem přidělené materiály. Můžete si v nich podtrhávat, značkovat, dělat si z nich výtah na svůj papír, vypisovat body… Cílem je, aby všichni v kooperativní skupině měli nastudované všechny materiály, osvojili si maximum informací. Spolupracujte při studiu, upozorňujte se na informace/pasáže, jež jsou podle vás důležité, konfrontujte ve skupině navzájem své poznatky. Není nutné, aby všichni přečetli všechny materiály, nýbrž aby všichni všechno uměli. Klidně „svoji“ část textu ostatní naučte bez toho, že by ji oni četli. V posledních pěti minutách vyhrazeného času se navzájem ve skupině vyzkoušejte, řekněte si, jaké otázky předpokládáte a jak byste na ně odpověděli. 5. Přejděte do soutěžní skupiny, v níž se setkají vždy osoby se stejným označením – tedy AAA, BBB, CCC, DDD… , a vezměte si každý s sebou svoji bodovací kartu. 6. Učitel obejde jednotlivé soutěžní skupiny se sadami karet s otázkami; každý žák obdrží jednu sadu otázek. Na každé kartě jsou 3 otázky. Je na členech soutěžní skupiny, jak se domluví na postupu, kdo se ptá koho a na kolik otázek. (Jde o to, aby všichni mohli všechny „své“ otázky položit a každý mohl na 3 jiné otázky odpovědět. Za každou správně zodpovězenou otázku dostává odpovídající 1 bod. Maximálně tedy může dostat 3 body – ty mu svým podpisem stvrdí kdokoli další ze soutěžní skupiny.) Žáci si navzájem položí všechny otázky a zapíší body za správně zodpovězené otázky. 7. Vraťte se do svého původní kooperativní skupiny, sečtěte si všechny získané body a podělte se o vaše zkušenosti, postřehy a nápady. 8. Učitel si od skupin vyžádá součet bodů, zapíše je na tabuli a oznámí vítěznou skupinu, popř. které skupiny splnily kriteriální zadání. 9. Společně reflexe k výsledkům jednotlivých skupin a k jejich vlastním postřehům na styl práce v kooperativní skupině, přísnost… ve skupině soutěžní. Postřehy pozorovatelů. Dobré je, když si každá skupina PÍSEMNĚ zformuluje, co se jim při práci osvědčilo, a co by příště mohli při stejném složení skupin upravit. ………………………… Závěrečná shrnutí a doporučení učitele…