NÁVŠTĚVNÍCI Učitel připraví 4-6 stanovišť , na nichž bude pracovat vždy skupina 4-6 žáků. Na každém stanovišti vyvěsí velký arch papíru s připravenou oblastí a zapsaným vymezeným problémem, na kterém budou žáci pracovat. Vymezené pracovní oblasti spolu souvisejí, mohou na sebe i navazovat – dohromady by měly pokrýt stanovené pracovní téma. Pracovní místa by měla být od sebe dostatečně vzdálena, aby se žáci při práci vzájemně nerušili. Členy jednotlivých skupin učitel nemusí vybírat či nějak ovlivňovat jejich složení – v průběhu práce se totiž budou měnit. Není třeba žákům ani přidělovat ani role, ty budou žáci automaticky přijímat v měnících se skupinách. POSTUP: 1. Učitel rozdělí žáky do skupin. Na stanoviště umístí arch papíru s formulovaným zadáním. 2. Učitel přidělí skupinám jednotlivá pracovní místa. Vysvětlí žákům způsob práce – jak budou pracovat, jaké výsledky očekává, co a jak mají doplňovat, po jakou dobu. 3. Žáci zahájí práci. Snaží se splnit učitelovo zadání (diskutují, argumentují, zapisují, naslouchají, doplňují…). Učitel zpřesňuje instrukce, pozoruje skupinovou práci, povzbuzuje žáky, radí, inspiruje… 4. Po uplynutí vymezeného času požádá učitel žáky, aby ukončili práci a přesunuli se k vedlejšímu stanovišti. Jeden z členů týmu však na návštěvním místě zůstává v roli „hostitele“. Uvítá je, poskytne nově příchozí skupině základní informace o úkolu, seznámí ji s výsledky, k nimž dospěla minulá skupina, s přístupy, podle kterých pracovala. 5. Noví návštěvníci pokračují v práci na vymezeném úkolu, doplňují, vnášejí nové pohledy, připomínky… 6. Po uplynutí stanovené doby se skupiny opět posunou. Na stanovišti zůstane opět hostitel (ale jiný než při první výměně; původní hostitel pokračuje v práci s druhou skupinou jako její řádný člen). Záměrem těchto výměn je prostřídání většiny členů v rolích hostitele (mluvčího) předchozí pracovní skupiny. 7. Tímto způsobem pracují skupiny až do chvíle, než se opět jejich významná část dostane na své původní stanoviště. Zde prostudují doplněný záznamový arch, posoudí, jaké další informace byly doplněny, na co se zapomnělo, jaké další souvislosti byly uvedeny… 8. Na závěr hostitelé jednotlivých skupin (nově zvolení mluvčí) přečtou zápisy na svých záznamových arších, zhodnotí jejich úplnost, doplní je svými dodatečnými komentáři. 9. Žáci zhodnotí svoji práci ve skupinách, srovnají obtížnost práce na jedn. stanovištích. Podle PhDr. Dagmar Sitné (Metody aktivního vyučování, Portál 2009)