ALFA BOX Pomůcky: flipové papíry, lep. pásky nebo lep. plastelina, nastříhané barevné kartičky 1. Rozdělení žáků do skupin 2. Sjednocení v chápání pojmů, s nimiž se bude dál pracovat : (Řekněte pedagogické pojmy, které ve škole používáme.“ (hodnocení, dovednost, velká myšlenka, evokace…/) 3. Učitel teprve teď ukáže na flipu nakreslené schéma (6 x 4 políčka, nebo jakákoli jiná struktura…): „Mám tady jakousi tabulku. S ní budeme pracovat ve skupinách podle barev vašich lístečků. Podle mé předlohy si každá skupina na svůj flip nakreslí tutéž tabulku. K jednotlivým písmenům této abecedy napište ……….. /pedagogický pojem/ + k němu komentář, tvrzení, pochybnost, otázku, co to pro vás znamená… Není povinnost zaplnit všechny pole. Je to jakási reflexe naší dosavadní pedagogické práci ve škole - kursu - ….. Nebudete ji pak po skupinách prezentovat – ale nějak s tím pracovat dál budeme 4. Vylepme své abecedy na stěny učebny – vzniká naše galerie + ÚKOL: Individuálně nebo skupinově vyberte, přeneste a přilepte na naši centrální abecedu ty pojmy, které se nejúžeji vztahují k …………………. /K jednomu písmenu může být klidně více kartiček./ 5. Učitel pak předčítá podle abecedy jednotlivé pojmy (i se zapsanými komentáři), občas chce další komentáře od publika, povysvětlení..., on sám přidává své postřehy… 6. SMYSL AKTIVITY: Procvičení abecedy Evokace: sjednocení v chápání pojmů, zjištění, co všechno žáci sami od sebe znají, vědí, najdou, dokáží, pojmenují, vysvětlí…; návod k tomu, co budeme a s čím budeme pracovat dál; byl to výběr p r i o r i t n í c h pojmů; ujasňovali jsme si vztahy – co je nad čím, co je pod čím; ve skupinkách jsme nacházeli mnohem více pojmů, než kdyby to nebylo podle abecedy… Reflexe: ověření dovednosti vybrat podle učitelem zadaného klíče; reflexe rozsáhlejšího učebního celku… A B C D E F G H CH I J K L M N O P R S T U V Z Žolík Techniku využívá program ČTENÍM A PSANÍM KE KRITICKÉMU MYŠLENÍ (RWCT).