Sestavila Irena Budínová Úlohy do semináře DM4 Sestavila Irena Budínová 1. Řešte následující úlohu, která typově odpovídá úloze z Matematické olympiády. Vysvětlete postup řešení. V lichoběžníku platí, že je delší základnou, průsečík úhlopříček dělí úsečku v poměru 4 : 3 a obsah trojúhelníku je roven 12,5cm . Určete obsah celého lichoběžníku. 2. Řešte následující úlohu, která typově odpovídá úloze z Matematické olympiády. Vysvětlete postup řešení. Klára nalila džus do skleničky a hrnku a obě nádoby doplnila vodou. Hrnek měl třikrát větší objem než sklenička. Poměr džusu a vody ve skleničce byl 3: 2 a v hrnku 1: 2. Poté přelila obsah skleničky i obsah hrnku do džbánu. Jaký byl poměr džusu a vody ve džbánu? 3. Žák má problémy s výpočtem druhých mocnin dvojčlenů, např. ( + ) = + . Jaké postupy navrhujte, aby učivo zvládl? 4. Zdůvodněte (pokud možno různými způsoby), proč platí následující pravidla: a) Součin dvou záporných čísel je číslo kladné. b) Dělit nulou nelze. 5. Ukažte induktivní a deduktivní přístup při dokazování následujícího tvrzení a dokažte úplnou matematickou indukcí. Číslo ( − 7) je dělitelné šesti pro libovolné přirozené číslo . 6. Řešte následující slovní úlohy a) experimentálně, b) kongruencemi. Číslo y dává po dělení pěti zbytek 2 a po dělení sedmi zbytek 4. O jaké číslo se jedná? 7. Dokažte, že √21 není racionální číslo. Znázorněte úsečku délky √21 cm a) pomocí Pythagorovy věty, b) pomocí Eukleidových vět. 8. Vyslovte větu o podílu dvou odmocnin a ověřte ji na úrovni ZŠ. 9. Na následující úloze vysvětlete problematické části procentového počtu. Cena kabátu byla nejprve zvýšena o 20 % a potom byla tato nová cena snížena o 35 %. Nyní se kabát prodává za 3 990 Kč. Jaká byla jeho původní cena před zdražením? 10. Andrea si půjčila 480 000 Kč. Bude splácet pět let s roční úrokovou sazbou 11,8 %. Vypočítejte, kolik za půjčku zaplatí a) jednoduchým úrokováním, b) složeným úrokováním. 11. Řešte následující slovní úlohu a ukažte různé přístupy k řešení: Honza, David a Kája mají dohromady ušetřeno 4 070 Kč. Kája ušetřil o 180 Kč méně než Honza, David dvakrát méně než Honza. Kolik korun ušetřil každý z nich? Sestavila Irena Budínová 12. Řešte metodou falešného předpokladu: Ke čtvrtině neznámého čísla jsme přičetli třetinu tohoto čísla a od výsledku odečetli 5. Získali jsme 16. Jaké je neznámé číslo? 13. Ukažte induktivní a deduktivní přístupy při dokazování tvrzení: Pro prvních lichých přirozených čísel platí 1 + 3 + 5 + ⋯ + (2 − 1) = . 14. Vyslovte a dokažte větu o úhlopříčkách čtverce. 15. Řešte následující slovní úlohu i) pomocí rovnic, ii) pomocí funkcí (graficky): Za chodcem jdoucím průměrnou rychlostí 4 km/h vyjel z téhož místa o 2 hodiny později cyklista průměrnou rychlostí 20 km/h. Za jak dlouho a jak daleko od výchozího místa dohoní cyklista chodce? 16. Řešte aritmeticky: Kolik litrů vody je třeba přilít k 7 litrům lihu o koncentraci 72 %, abychom získali líh o koncentraci 44 %? 17. Nalezněte koeficienty a tvar kvadratického polynomu + + , jestliže víte, že součin kořenů je roven − a součet kořenů − . 18. Řešte úlohu prostředky žáka ZŠ: Obdélník má obsah 96 čtverečních jednotek. Jeho šířka je o 4 délkové jednotky větší než jeho délka. Určete rozměry obdélníku. 19. Řešte v oboru reálných čísel rovnici pouze ekvivalentními úpravami: 3 ( − 2)( − 5) = + 2 − 5 − 2 − 2 . 20. Zakreslete graf funkce = 3(5 − ) a na postupu vysvětlete transformace grafu. 21. Zakreslete grafy funkcí: = ! + 1, = #! 22. Zakreslete grafy funkcí = − + 1, = 2 − 4 − 6. Určete vlastnosti druhé funkce. 23. Racionální lomená funkce: Zakreslete graf funkce = !& !# . Určete vlastnosti této funkce. 24. Jak se změní tlak plynu, jestliže se při stejné teplotě změní jeho objem na dvojnásobek? Zakreslete graf. 25. Goniometrické funkce: Zakreslete graf funkce = cos( − * ). Určete vlastnosti. 26. Goniometrické funkce: Pomocí jednotkové kružnice definujte funkci = tg . Dále pomocí jednotkové kružnice určete sin /. 27. Máme pravidelný trojboký jehlan o délce hrany základny 2 cm a výšce 4 cm. Určete odchylku a) boční stěny od základy, b) boční hrany od základny. 28. Zjistěte bez kalkulačky za použití pravítka, kružítka a úhloměru úhel 0, je-li sin 0 = 0,73. 29. Planimetrie: Vypočítejte obsah rovnoramenného lichoběžníku, jehož základny jsou v poměru 3: 4, rameno je dlouhé 7 cm a výška je 4,5 cm. 30. Řešte konstrukční úlohu: Je dána úsečka AP, |AP| = 4 cm. Sestrojte všechny trojúhelníky ABC, pro které je AP výškou ke straně BC a dále je dáno c = 5 cm, tb = 6 cm. 31. Geometrická zobrazení: Sestrojte trojúhelník ABC, je-li dáno: strany , a těžnice ke straně . Sestavila Irena Budínová 32. Míry geometrických útvarů. Vepište do kružnice o poloměru 2 postupně rovnostranný trojúhelník, čtverec, pravidelný šestiúhelník, pravidelný osmiúhelník. Vyjádřete jejich obvody a obsahy pomocí 2. 33. Řešte kombinatorické úlohy. Postupujte způsobem odpovídajícím základní škole a pomocí vzorce, který na příkladu osvětlíte. Kolik přímek je určených 12 různými body v rovině, jestliže právě čtyři z nich leží na jedné přímce a žádné tři další ze zadaných bodů již neleží na jedné přímce? 34. Řešte úlohy z pravděpodobnosti a statistiky: Z číslic 1, 2, 3, 4, 5, 0 sestavte všechna šesticiferná čísla tak, aby se číslice v zápisu čísla neopakovaly. Náhodně vybereme jedno číslo. Vypočítejte pravděpodobnost, že náhodně vybrané číslo bude i) dělitelné pěti, ii) dělitelné třemi.