Ontogenetická PSYCHOLOGIE •LITERATURA: • • •Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Praha: Portál • •Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha : Karolinum. • •Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha : Grada. •Hartl, P. , Hartlová, L. (2010). Psychologický slovník. Praha: Portál. • • • Gillernová. I., Mertin. V. (2010). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál. ISBN 80-7367-055-0. • •Šulová, L. (2010). Raný psychický vývoj dítěte. Praha : Karolinum. ISBN 9788024618203. • •Allen, K. E., Marotz, L. R. (2005). Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha : Portál. • • • • VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE nVývojová psychologie - psychologie duševního vývoje – ontogenetická psychologie nPředmět – změny chování a prožívání v časovém průběhu VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE čtyři okruhy obecné vývojové psychologie (podle Schmidta, 1978) n1. Fylogeneze psychiky – srovnávání různých druhů živočichů na rozdílném stupni evoluční řady. n2. Antropogeze psychiky – vývoj duševna u lidí v různých vývojových etapách. n3. Ontogeneze psychiky člověka – od jeho početí až do smrti. n4. Aktuální geneze – vývoj psychických procesů, vnímání, myšlení, morálního usuzování,.. ČINITELÉ PSYCHICKÉHO VÝVOJE nZměny evoluční – zákonitý jednorázový postup řady změn od méně dokonalého k dokonalejšímu, které jsou zaměřena k uskutečnění určitého cíle. nZměny involuční – úbytek schopností a adaptivních funkcí (s věkem). Determinace psychiky nVnitřní faktory – genetické předpoklady nVnější faktory – vliv prostředí, zkušenost (socializace) 1)Nativistické pojetí: zdůrazňuje vnitřní faktory 2)Empiristické pojetí: vnější faktory 3)Konvergence: oba faktory současně, souběžně vrozené vlohy a činitelé prostředí 4)Interakční pojetí : oba faktory v aktivním vztahu člověka k okolí i k sobě (důraz na seberozvoj) OBECNÉ ZÁKONITOSTI VÝVOJE nČasová posloupnost nDiferenciace a integrace nNerovnoměrnost nZpomalování nIndividuální průběh nKvalitativní etapovité proměny nSenzitivní období PERIODIZACE ONTOGENETICKÉHO VÝVOJE podle Eriksona – 8 věků člověka (jedinec řeší psychosociální konflikt) n1. Základní jistota x nejistota (basic trust) 1 rok n2. Autonomie x pochybnost 2-3rok n3. Iniciativa x pocit viny 4-6rok n4. Píle x pocit méněcennost 7-12 n5. Identita x zmatení rolí 13-15 n6. Družnost x izolace 16-25 n7. Produktivnost x stagnace 25-50 n8. Integrita JÁ x beznaděje 50- PERIODIZACE ONTOGENETICKÉHO VÝVOJE podle Wallona n1. Novorozenec (do 2 měs.) a kojenec (do 1 roku) n2. Batole (do 3 let) n3. Předškolní věk (do 6 let) n4. Dětství a prepuberta (do 11 let) n5. Puberta (do 15 let) n6. Adolescence (do 22 let) PERIODIZACE ONTOGENETICKÉHO VÝVOJE (Langmeier, Krejčířová) nPrenatální období 10 lunárních (28 dní) měsíců nNovorozenecké období do 2 měs. nKojenecké období do 1 roku nBatolecí období do 3 let nPředškolní období 3-6 let nMladší školní období 7- 11 let nObdobí dospívání (pubescence11–15, adolescence15-22) nČasná (20-30) a střední dospělost (do 45 let) nPozdní dospělost (do 60-65) nStáří nad (65, 70let) PERIODIZACE ONTOGENETICKÉHO VÝVOJE (Vágnerová) nPrenatální období nNovorozenecké období nKojenecké období nBatolecí období nPředškolní období nRaný školní věk (6-7 let) nStřední školní věk (8-12 let) nPubescence (12-15 let) nAdolescence (15-20 let) PRENATÁLNÍ OBDOBÍ 10LUNÁRNÍCH MĚSÍCŮ (280 DNŮ) n1. fáze - oplození (3 týdny) blastocysta,3 zárodečné listy, na konci 3. týdne začíná tlouct srdce n2. fáze – embryonální období (do 12 týdne) vytvoření všech hlavních orgánových základů, 9. týden činnost mozku n3. fáze fetální období – dokončuje se vývoj norgánových systémů Typické znaky a projevy plodu nA) je aktivní, reaguje na podněty (poloha, sluchové, taktilní, polyká amniovou tekutinu - chuť) nB) je schopen nejjednodušších forem učení (reakce na zvuky, hudbu, změnu polohy) rozdílnou intenzitou pohybu Typické znaky a projevy plodu nC) chování plodu má individuálně charakteristické rysy (pohyby různé intenzity a frekvence, množství), projev temperamentu dítěte nD) schopnost sociální interakce, dítě se spontánně pohybuje, matka na to emocionálně reaguje, interakce matka – dítě, matka se na dítě těší, vytváří si emoční vztah k dítěti Prenatální období nKomunikační kanál mezi matkou a plodem plní placenta, všechny biochemické procesy, které probíhají v matčině těle ovlivnují plod nFyziologická komunikace - krevní cukr, hormony (adrenalin, ..) nSmyslová komunikace – plod reaguje na smyslové podněty, masírování břicha, hlasy, plod reaguje pohybem NOVOROZENEC (do 2 měsíců) nZákladní charakteristika - funkční základní životní procesy, nepodmíněné reflexy, funkční prodloužená mícha, řídí základní životní procesy, spí až 20 hod denně nPoznávací funkce – hmat, chut, čich, zrak, sluch, termoregulace, pocitování bolesti nProžívání – libost, nelibost nPoruchy – strach, vzpurnost, lekavost, dráždivost nPřístup - nutná láska a důvěra, pravidelný režim KOJENEC (do 1 roku) nZákladní charakteristika – těsná vazba tělesného a psychického vývoje, vývoj pohybů kefalo-kaudální, proximo-distální, ulno-radiální nPoznávací funkce – zapojování smyslů, pozornost (zraková a sluchová dominanta), paměť (asociace a znovupoznávání, po 3 t nepozná matku), řeč (v 1 r. umí asi 10slov), myšlení (senzomotorická inteligence Piaget), n praktická inteligence KOJENEC nProžívání – po 2. měs. úsměv, ale i hněv, strach, bouřlivé afekty, nálady nSocializace – důvěra k dospělým, fixace k hlavní pečující osobě, separační úzkost při odloučení od matky nPoruchy – neurozy, dumlání nPřístup – klidný spánek, denní režim, optimální přísun podnětů, zabezpečit rozvoj pohybů, sociální kontakt Citové připoutání (Attachment) Teorie vazby (J. Bowlby, M. Ainsworthová) nPřipoutání – těsný, dlouhodobý emoční vztah mezi 2 osobami, snaha být co nejvíce na blízku a v těsném kontaktu. Pro dítě pocit bezpečí a životní jistoty. Bezpečné zázemí (secure base). Největší citlivost od 7. měs. do 3-4 roku. nJistá vazba B většina populace – matku radostně vítá po odloučení, dítě se lépe vyvíjí ve sféře emoční, sociální i kognitivní nNejistá vazba (úzkostná): na) vyhýbavá A – po návratu matky se dítě vyhýbá interakci, projevuje nedůvěru nb) odmítavá C (ambivalentní) touží po kontaktu s matkou a zároveň se mu brání, děti se jeví bezmocné a neštastné nc) dezorganizovaná vazba D - chyběla pečující osoba, nebo dítě bylo traumatizováno (nejvíce úzkostná), děti chovají se současně vyhýbavě i odmítavě, strach z pečující osoby, po návratu matky se poutají na cizí osoby Důsledky nejisté vazby nDospělí s jistým stylem připoutání - pocitují jako relativně snadné přiblížit se k druhému člověku, cítí se v intimitě a blízkosti druhého dobře, není pro ně obtížné, když je partner na nich do jisté míry závislý. Nemají obavy ze sblížení. nDospělí s vyhýbavým stylem - uvádějí, že je pro ně poněkud nepříjemné sblížit se s partnerem, těžké se na něj spolehnout, mají strach z intimity, strach z blízkosti nDospělí s odmítavým/ambivalentním stylem – chtějí se s druhým sblížit, ale tato jejich touha někdy partnera odrazuje, obávají se, že je jejich partner nebude milovat a v budoucnu je opustí nDospělí s dezorganizovaným stylem připoutání – velké obtíže nebo neschopnost vztahy vůbec navázat BATOLE (do 3 let) nCharakteristika – egocentrický přístup ke světu, cílevědomé pohyby, hra funkční, fikční, napodobování dospělých, ovládáno city nPoznávací procesy n vnímání-barev, tvarů, prostorových vztahů n pozornost-bezděčná, labilní, unavitelná n pamět-mechanická, bezděčná n myšlení-předpojmové, symbolické, usuzování prelogické n řeč-až 1000 slov, potíže s výslovností n představivost-živá, pamatuje si obrysy, dětská kresba hlavonožec BATOLE nProžívání – egoismus, negativismus, vzdor, sebeuvědomování od 2 let – já, city spontánní, neovladatelné, intenzivní, generalizované, volní projevy – návyky, náznaky volní aktivity nSocializace – separační reakce: fáze protestu, zoufalství, odpoutání od matky nProblémy – umíněnost, tvrdohlavost, vzdor PŘEDŠKOLNÍ věk (od 3 do 6 let) nObecná charakteristika nduševní změny nejsou tak bouřlivé nrozvoj hrubé motoriky, kvalita pohybové koordinace, zahájení sportů, sebeobsluha nzlepšování jemné motoriky, determinována osifikací ruky, 4 r. vyhraňuje se lateralita nvelice živá fantazie nzlatý věk hry nidentifikace s rodičem stejného pohlaví npočátky svědomí (6 rok) nuvědomování já, silně egocentrické ndospělí jsou jednoznačně modelem a vzorem nfyzicky fáze plnosti (2-4 let), fáze vytahování (5-6 let) n n Kognitivní funkce nvnímání - globální, synkretické, sluchová a zraková diferenciace, dětský prezentismus npředstavy – bohaté, dětská konfabulace (smyšlenky, o kterých si myslí, že jsou pravdivé) npaměť-mechanická, bezděčná, úmyslná (5 let), krátkodobá, dlouhodobá npozornost-přelétavá, bezděčná i úmyslná n n n n Kognitivní funkce nfantazie-bohatá (strachy, úzkosti, bájivá lhavost nmyšlení- předpojmové, symbolické, prelogické, předoperační, vázané na konkrétní činnosti a aktivitu, egocentrické, antropomorfismus, magičnost, kognitivní egocentrismus nřeč- asi 3000 slov, Co je to? Proč?, agramatismy, poruchy výslovnosti, dalším 1000 slov rozumí Prožívání nsebepojetí, formování vlastního já nrozvoj svědomí nvůle lze posilovat formováním návyků, dodržování pravidel, kolísavá, blízké cíle nzáklady postojů a hodnot ncitový vývoj, afekty, nálady, empatie, velmi emotivní, strachy, obavy nmorální vývoj, heteronomní morálka, předkonvenční období n Vývoj dětské kresby nkresba lidské postavy (hlavonožec 3- 4 roky) nexpresivní význam kresby ntransparentní kresba nkresba rodiny ndiagnostika Matýsek 2,5 roku http://data.babyonline.cz/ruzne/detska_kresba/Mal_r.jpg.jpg •Já a bráška Kubíček 2 roky •3,5 roku •4roky 5 měs. •Chlapec 5 let Zlatý věk dětské hry nHry manipulační nHry námětové nHra vedle sebe, paralelní, spolu nRozvíjí všechny psychické funkce nDiagnostika – pozorování hry dětí Socializace nSociální učení – identifikace s rodičem stejného pohlaví, imitace - napodobování, nPřejímání vzorců chování nPrimární skupina - rodina, vztah otec x matka, sourozenecké konstelace, prarodiče nSekundární skupina - děti v MŠ, vrstevníci nSociální posilování – odměna a trest nRozvíjení zájmů, pohádky, aktivní činnosti s rodiči, sportování n Styly rodičovské výchovy nStimulační a inhibiční výchova nK.Lewin (autoritativní, liberální, integrační) nEleanor Maccobyová (demokratická, autoritářská, shovívavá, zanedbávající) nDimenzionální model; dimenze řízení (silné, slabé, střední, rozporné) x emoční vztah(kladné, záporné, ambivalentní) Nevyrovnanost a výchovné potíže ncitová labilita, ostýchavost, strach nnoční pomočování, noční děs nleváctví nnechutenství, zlozvyky nvzdorovitost, neposlušnost nnepořádnost nhyperaktivita, ADD/ADHD nporuchy výslovnosti nVzdorovitost n n n Stádium kognitivního vývoje Jean Piaget n1) Senzomotorické (0-2 roky) - odlišuje sebe od objektů, trvalost předmětů n2) Předoperační (2-7 let) – egocentrické myšlení, třídí jevy podle jednoho rysu n3) Konkrétních operací (7-11 let) – logické myšlení o konkrétních pojmech n4) Formálních operací (od 12 let) – abstraktní myšlení Školní zralost (biologické zrání) nTělesná oblast (zdravotní stav, věk, filipinská míra, fyzicky silné, motorika hrubá, jemná) nPsychická (pozornost, čivost, myšlení, paměť, řeč, psychomotorické tempo, emoční zralost, schopnost učit se) nSociální oblast – schopnost přijmout autoritu, začlenit se do skupiny, samostatnost, vychovatelnost ve skupině, dovednost prosadit se (požádá o pomoc, vysloví přání, odpovídá na otázky) Školní připravenost (dovednosti získané výchovou) nZpůsobilost vstoupit do školy nPředpoklady na straně dítěte nVěk, pohlaví, řečové dovednosti, schopnost učit se, intelektové předpoklady, pracovní zralost, psychomotorické tempo, soustředění, dovednost prosadit se, grafický projev, zdravotní stav Způsobilost ke školní docházce nPředpoklady na straně rodiny n podnětnost rodinného prostředí n rodinné klima n socioekonomický status rodiny n očekávání výsledků nNejsilnějším předškolním ukazatelem jsou matematické schopnosti, pak předčtenářské dovednosti, pozornost (Thorová, 2015 , s 402) Mladší školní věk (7-11 LET) nCharakteristika – zlatý dětský věk, nástup do školy, období výrazných změn, citová stabilita, důraz na kognitivní funkce, pozitivní citové ladění, bezstarostný dětský věk, naivní realismus (do 8 let), kritický realismus (9,10,let) n Mladší školní věk nPoznávácí funkce n vnímání-zdokonalení zrakové a sluchové diferenciace, rozdílové prahy, obrysy zaplňuje detaily n pozornost-záměrné, cílené, aktivní, plánovité, úmyslná pozornost, 11 letí jsou schopni vykonávat i nudnou činnost až 40 min. ovlivňuje výrazně i další funkce pamět, myšlení,.. n paměť-úmyslná, trvalejší, záměrnější, mechanická, vhodnější názorný obraz než verbální podnět, přechod k logické n fantazie-zbavuje se převahy emotivity, korigovaná názornými představami n myšlení-konkrétní logické operace, názorné, počátek abstraktních pojmů, metakognice n řeč-7leté 2500 slov, 11leté 7200 slov n Mladší školní věk nProžívání n a)Sebepojetí – jak se vidím, tříšt nestabilních a odporujících se názorů, ideál svého já podle vzoru, základy v rodině, sebehodnocení: zrcadlová teorie, teorie modelu,sebereflexe: stádium sugesce, situační, akční n b)Citové prožívání – ztrácí afektivní ráz, dobrá nálada sténické ladění, v prepubertě neklid a labilita, expresivita v kresbě, školní realismus, vyšší city –společenské, estetické n c)Volní procesy, morálka - dodržování řady návyků, denní řad, pravidla hry, práce ve škole, překonávání překážek, heteronomní morálka s převahou akomodace, tři stádia vývoje morálky (Kohlberg): 1) prekonvenční 2) konvenční 3) postkonvenční Mladší školní věk nSocializace n 1. Rodina –stimulační x inhibiční výchova, utváření mezilidských vztahů,m otec, matka hlavní autoritou, základní citový postoj rodičů, poskytování bezpečí, jistoty, lásky, citové opory n2. Škola – všestranná kultivace osobnosti, vztahy ve třídě 1.roč. učitel autorita, 2.roč. skupinová hierarchie, 3.roč. duch třídy, vztahy hoši, dívky do 8 let spolupracují, 8-10 let sdružují se odděleně, 10-12 antagonismus, po 12 r. upoutat opačné pohlaví n3. Mimoškolní aktivity – význam zájmy, rozvoj, nevyhraněnost, postupně zaměření, volný čas, hra, sport, tvořivé aktivity, počítače, sběratelství, pohádky střídají fantasticko-dobrodružné příběhy, zájem o školní práci klesá, mají nejlepšího kamaráda, příklon k vrstevnické skupině Mladší školní věk nPoruchy nPoruchy učení – dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dysmúzie, dyspraxie, dyspinxie nLMD (ADD/ADHD) nPoruchy laterality nPoruchy řeči nNeurozy nAdaptační potíže (maladaptace) DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE (12-22 let ) nCharakteristika n- nejdynamičtější komplexní změna v životě jedince -pohlavní, tělesné zrání, sociální zrání -hledání vlastní identity -citová labilita, odpoutání od rodiny -zrychlený nerovnoměrný růst orgánů -kritický postoj k dospělým, negativismus, druhé období vzdoru -abstraktní myšlení -zájem o vlastní duševní dění -sekulární akcelerace (urychlení nástupu dospívání za posledních 100 let) DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE nMacek n1. časná adolescence 11-13 let n2. střední adolescence 14-16 let n3. pozdní 17-20 a více let n nVágnerová 1)Puberta 11-15 let 2)Adolescence 15-20 let DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE nMost mezi dětstvím a dospělostí nSplnění vývojového úkolu – nalezení vlastní identity nRevolta, odhodlání žít jinak nAdolescentní egocentrismus – jedinečný, vyjímečný, nezranitelný, středem pozornosti, nikdo mu nerozumí nMorální a hodnotový vývoj, svědomí, světový názor nOsvobození z vazeb na rodiče a vytvoření vazeb na vrstevníky DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE nPUBERTA -tělesné, pohlavní zrání -citová labilita -negativismus, období vzdoru -zrychlený nerovnoměrný růst orgánů -pohybová nemotornost -sekulární akcelerace-urychlení doby biologického zrání -kritický postoj k dospělým DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE nADOLESCENCE -Sociální zrání -Citová stabilita -Pohyby koordinované, harmonické, maximální sportovní výkony, tělesná síla -Ujasněná hierarchie hodnot, světový názor, morální zásady -Profesní zrání -Smysl pro realitu a zodpovědnost -Sebevýchova, sebevzdělání DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE nADOLESCENCE -Hypoteticko-deduktivní myšlení -Schopen kompromisu -Inteligence dosahuje kvantitativního i kvalitativního vrcholu -Myslí o myšlení -Tolerantnější k chybám dospělých -Sebevýchova – mravní ideál -Vnitřní harmonie -Uvědomělejší vztah k vlastní osobě DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE nVývojový úkol zahrnuje to, co člověk sám chce naplnit jako podstatné a důležité ve svém životě, také v kontextu s prostředím, komunitou a společností DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE nVývojový úkol pro období adolescence -Přijetí vlastního těla, pohlavní zralost, pohlavní role -Schopnost vytvářet a udržovat vztahy -Volby povolání -Příprava pro partnerský život -Rozvoj intelektu, emocionality -Ujasnění hierarchie hodnot -Změna vztahu k dospělým, vzájemný respekt -Sociální zralost DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE nNěkteré úkoly jsou kontinuální – vývoj abstraktního myšlení nJiné specifické pro adolescenci – změny vztahu k dospělým nSenzitivní okamžik pro zahájení učení DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Kognitivní funkce nVnímání, čití – bohaté na detaily, dosahuje vrcholu nPozornost – úmyslná, záměrná, plánovitá, dočasně narušena koncentrace nPaměť – logická, úmyslná, rozvíjí se i mechanická nMyšlení – formální logické operace, abstraktní myšlení, hypotetické myšlení, logicko deduktivní myšlení, nŘeč - odborná terminologie, široký slovník nFantazie – denní snění, obrazotvornost erotická, budoucnost nTvořivost – divergentní myšlení DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Tělesné dospívání nTělesná atraktivita má svou sociální hodnotu (nespokojenost, přijetí změny tělového schématu) nDívky dospívání nápadnější, kvalitativní proměna nChlapci růst, zesílení – kvantitativní změna DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE nEmocionalita – velká intenzita a živost citů, oscilace mezi krajními náladami, nestálost v zálibách, bezpředmětnost citů, citová pohyblivost, citová labilita, protipóly citových reakcí, zvýšená citlivost na kritiku, v projevování citů je zdrženlivý, přátelské city, společenský cit- přátelskost, vzájemná pomoc, estetické city – umělecké hodnoty, poznávací city DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE nVolní procesy – problémy s rozhodování, neschopnost ovládat se, podrážděnost, impulsivní jednání, nepromyšlené jednání, překonávání překážek, uskutečňování svých cílů nCharakter – stabilizovaný systém hodnotového a mravního vědomí, vlastní etický kodex, hierarchie hodnot, svědomí DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE vytváření identity nCeloživotní proces nOsobní identita – kdo jsem (Erikson) nSociální identita –kam patřím, kam směřuji, vztah k sobě, sebehodnocení, ideální já n DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Vývoj identity (Marcia) n1) difuzní identita – rozptýlená, sebehodnocení kolísavé, snadno ovlivnitelný vrstevníky, chování v souladu s očekáváním skupiny n2) předčasně uzavřená identita – postoje, normy, přesvědčení přebírá nekriticky od autorit, neověřuje si je vlastní zkušeností n3) moratotium – krize identity, experimentuje, zkouší si role, objevuje hodnoty, čas pro hledání a zkoušení n4) zralá identita – zralá egoidentita, sebeakceptace, prohlubování sebereflexe, kontinuita mezí vlastní minulostí, přítomností a budoucností DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Identita nPreferují intenzivní prožitky – hlučná hudba, rychlá jízda, cíl dosáhnout maxima nUsilují o absolutní řešení – citově i morálně akceptují jen absolutně platné (přehnané aktivity s určitou ideou) nVše chtějí ihned – rychlé známosti, fetáci,.. n DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Jáství, já - jádro osobnosti n1) kognitivní složka – sebeuvědomování, sebepoznávání (vědomí vlastních schopností a vlastností, obraz sebe sama) n2) afektivní – sebepojetí, sebehodnocení, (jaký se mi líbí být) n3) konativní – seberozvíjení, seberealizace DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Socializace n1) rodina – uvolňování citové vazby v rodině, nahrazování vztahy s vrstevníky, volba povolání, vzdor pubescentů, n2) škola – velký formativní vliv vrstevníků, profesionální příprava, n vrstevníci – tvoření party, požadavek konformity, hlubší mezilidské vztahy, přátelství, láska, manželství DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Socializace-navazování vztahu s vrstevníky n1) vytváří skupiny stejného pohlaví – opačné pohlaví odmítáno n2) intimní párové přátelství, kamarádství – individuální důvěrný přítel (2chlapci, 2dívky) n3) zájem o druhé pohlaví – nejisté, bázlivé n4) první lásky – heterosexuální fáze polygamní, přímé sexuální aktivity n5) etapa zamilovanosti – partnerské zkušenosti DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Vrstevnická skupina nJe prostředkem k hledání a ujasnění vztahu k sobě samému nZískávají pocit vlastní hodnoty nSkupinová konformita – chrání adolescenty před požadavky autorit, nejvyšší v životě vůbec (oblečení, účes, styl vyjadřování) nMít prestiž a být akceptován skupinou má větší hodnotu u chlapců DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE přátelské vztahy nPřátelství dívek - otevřená komunikace, sdílení pocitů, upřímnost, důvěra nPřátelství chlapců – založeno na společenských aktivitách a zájmech, výkon, respekt, pevnost postojů, síla osobnosti, originálnost, smysl pro humor, DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE zájmová činnost nV pubertě zájmy méně trvalé, často se mění, postupně se specializují, koníček nVynalézavost, tvořivost, potřeba pohybu, sport nČetba – poznávací potřeby, čtenářský zájem, výběrový ráz nSběratelské zájmy – hudba, divadlo, film, počítače=budoucí povolání nLiterární pokusy, technické vynálezy, objev talentu DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Výchovné problémy v dospívání nRozpor mezi fyzickou a sociální zralostí – tělesně zralý, neschopen přijmout zodpovědnost nRozpor mezi rolí a statusem – fyzický zralý jako dospělý, ale dětské postavení, poslušnost, závislost nRozpor mezi generacemi – starší ulpívají na dřívějších hodnotách, mladí to cítí jako překážku nRozpor mezi hodnotami rodiny a vnější spol. DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Výchovné přístupy nNezasahování – liberální, volné vedení nAutoritativnost nOptimální výchovné působení - pevné vedení, volnost v rozhodování, tolerance, ne příliš autoritativně, ne nadměrně ochraňovat n DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Poruchy nMaladaptace – výsledek interakce prostedí a osobnostních faktorů, reakce – sebeidealizace, konformita, agresivita, odvracení od problémů nAdaptační problémy – toxikománie, juvenilní delikvence DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE duševní nemoci nNeurotické poruchy nSpecifické poruchy osobnosti a chování nPsychozy – schizofrenie, bludy, halucinace nBehaviorální syndromy a fyziologické poruchy (mentální anorexie, bulimie, poruchy spánku) Vynořující se dospělost (Arnett, 1957) 18-22let, generace Y?, emergigng adulthood n1. hledání indentity n2. nestabilita – změny v bydlení, vztahy n3. orientace na vlastní osobu n4. pocity na půli cesty n5. výběr z mnoha možností Šest životních úkolů pro dosažení osobní zralosti n1. dosažení identity – separace od rodičů n2. dosažení intimity – schopnost navazovat vztahy n3. upevnění kariéry – zaměstnání, které by mělo přinášet uspokojení n n(Vaillant, inspirován E. Eriksonem, 1934) n Šest životních úkolů pro dosažení osobní zralosti n4. generativita – schopnost dávat, pečovat n5. plnění úlohy strážce smyslu – schopnost předávat zkušenosti a tradice dalším generacím n6. dosažení integrity – pocit klidu a jednoty, respekt k vlastnímu životu n(Vaillant , inspirován E. Eriksonem, 1934) MLADÁ DOSPĚLOST (25-35 LET) nCharakteristika – samostatnost, nezávislost, ekonomická soběstačnost, profese, rodičovství nPoznávací procesy – postformální myšlení, praktické zkušenosti, realistický, kritický, pragmatický MLADÁ DOSPĚLOST (25-35 LET) nIdentita – ústup radikalismu, partner se stává součástí identity, schopnost přijmout odpovědnost za svá rozhodnutí, role rodiče nSocializace – hledání životního partnera, uvolnění vztahu ke skupině, vazba na partnera STŘEDNÍ DOSPĚLOST (35-45 LET) nCharakteristika - krize středního věku, potřeba změny, profese na vrcholu, involuční procesy ve vnímání nIdentita – nová identita, úbytek tělesné atraktivity, přehodnocování vlastní identity nSocializace – vztah k profesní roli, dospívající děti, uvolňují se vazby na rodinu, krize manželství STARŠÍ DOSPĚLOST (45-60 LET) nCharakteristika – 50 let, mezník počátek stárnutí, úbytek kompetencí, nevyhledává změnu nKognitivní procesy – snižování výkonnosti smyslových orgánů zrak, sluch, snižování krátkodobé paměti, pozornosti, myšlení, zkušenost ovlivňuje způsob uvažování STARŠÍ DOSPĚLOST (45-60 LET) nTělesné změny – klesá tělesná síla, pohybová koordinace, zpomaluje se rychlost a pohotovost reakcí, zdravotní potíže, mění se vztah k vlastnímu tělu nSocializace – uzavírání profesní kariéry, předávání zkušeností mladší generaci, mění se vztahy mezi partnery, mění se postoj ke světu i k sobě, osamostatnění dětí, role prarodiče nIdentita – sebehodnocení v závislosti na sociálním postavení, pocit nejistoty, sebehodnocení v důsledku zhoršení některých funkcí STÁŘÍ (od 65, 70 let) nSocializace – člověk chátrá, není pro společnost přínosný, netvoří hodnoty, potřebuje péči svých dětí, objevují se nemoci, nesamostatnost, závislost na cizí pomoci, moralizování, úbytek sociálních rolí, potřebují sociální oporu nIdentita – přijetí vlastního životního běhu, jako něco co nemohlo být jinak, moudrost starých lidí, je obrácen do minulosti, má tendenci hodnotit, sebepojetí ovlivňuje zdravotní stav, očekávaná smrt