Výtvarné činnosti (didaktika VV) Pavla Novotná Konzultační hodiny: ČT - 9.30-10.15 hod Pá - 16.3. (13-14.00); 23.3. (11-12.00); 6.4. (16-17.30); 20.4., 27.4., 4.5., 11.5. - (10-11.00) – vždy předběžná domluva MSBK_VC4/01 •Pá 2. 3. 17:35–19:15 – téma tvořivost •Pá 16. 3. 13:55–15:35 – dětský výtvarný vývoj, kresba a její interpretace v předškolním věku •Pá 6. 4. 17:35–19:15 – tvořivé výtvarné činnosti v MŠ – ukázky dobré praxe, práce s hlínou v uč. 9 •Pá 11. 5. 11:10–12:50 – reflexe praxe, výstupy z Vaši vlastní praxe (ostatní osobně 11.5., 18.5. a 25.5.) dle domluvy • • Podmínky k zápočtu •Zadání: prezentace výsledků pozorování, dokumentace, vlastní příprava, realizace a reflexe praxe před ostatními. •Zdokumentujte průběh nebo výsledky výtvarné činnosti dětí v MŠ. Pokuste se zhodnotit jejich přínos, vycházejte z cílů předškolního vzdělávání (RVP PV). • •Připravte a realizujte s dětmi alespoň 2 výtvarné aktivity, které podporují především vzdělávací cíl: rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření) •- připravte podmínky pro plošnou a prostorovou výtvarnou činnost ; venku x uvnitř) • - akcentujte samostatnost a tvořivost dětí • - aktivita musí být přiměřená věku dětí), podporujte tvořivé řešení úkolu • - uveďte souvislosti v RVP PV (návaznost na cíle a oblasti RVP PV); cílem je připravit vzdělávací nabídku s porozuměním školního kurikula -pokuste se o reflexi této činnosti -předložte dokumentaci (foto, video…) Rámcová osnova úkolu: 1.Název mateřské školy Specifikace MŠ (školní vzdělávací program, lokalita …) Počet dětí ve třídě, věk Četnost výtvarných činností za týden (cca, vycházejte z pozorování) Formy realizace (příležitosti - kde, jak) Zaměření aktivit (podle prezentovaných děl v prostorách MŠ, komentáře učitelky (učitele), reakce dětí: 2.Popis a reflexe vybrané výtvarné aktivity učitelky (učitele) - pedagogická praxe - motivace - cíl (RVP PV) - průběh - zajímavé situace - individuální dispozice dítěte - respekt, nabídka, přiměřenost, aktivní přístup dítěte, samostatnost , tvořivost aj. - formy a kritéria hodnocení. 3.Popis a hodnocení vlastních 2 realizovaných činností s dětmi. Osobní postřehy, názory, připomínky, doporučení apod. Fotodokumentace sledované problematiky. Jaké cíle by měly výtvarné realizované činnosti podporovat: •rozvoj a užívání všech smyslů (Dítě a jeho tělo) •kultivace představivosti a fantazie (D. a jeho psychika) •rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření) •rozvoj zájmu o formy neverbálního sdělení (např. výtvarného) •rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě - získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti, rozvoj schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit, rozvoj estetického vnímání, cítění a prožívání •rozvoj kooperativních dovedností a prosoc.postojů (při kolektivní práci či ve skupině) (D.a ten druhý) • rozvoj kooperativních dovedností •rozvoj schopnosti projevovat se autenticky (D. a společnost) •vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat • • • • • • • • zajímavý článek o tvořivosti a výsledky výzkumu: • •Kateřina Štěpánková: Jak „zabít“ tvořivost ve výtvarné výchově; •Kultura, umění a výchova (1/2013) •http://kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=3&clanek=21 • •(následné informace citovány z tohoto zdroje) Úskalí používání šablon a předloh •Není zde prostor pro hledání tvaru, pro přemýšlení, experiment a osobní volba je maximálně omezena. •Aktivita je zredukována na mechanickou reprodukce- vyplňování barvou nebo dekorem. • - (hotový a uzavřený výklad světa) •Málo prostoru pro fantazii, exploraci, experiment a samostatné řešení konkrétních poznávacích situací (viz. RVPPV , obl.2 Dítě a jeho psychika – Poznávací schopnosti, představivost a fantazie, myšlenkové operace) • Aby výtvarná činnost nebyla jen výroba s použitím výtvarných prostředků … Co tedy podporuje tvořivost: •experiment •práce s otevřeným koncem •herní aspekt •vytvoření podmínek pro úspěch •nízká možnost selhání •minimální omezení formálními pravidly, hodnocení jako součást procesu •akceptace chyby jako přirozeného procesu hledání •podpora důvěry žáků v jejich tvořivé schopnosti - schopnost učitele rozpoznat projevy tvořivosti: chceme-li tvořivost rozvíjet, je nezbytné se ji naučit rozpoznat a odlišit od nápodoby či opakování prázdné, byť vizuálně působivé formy. • Co je to práce s otevřeným koncem •umožňuje dopustit se chyby jako přirozené součásti procesu objevování a učení se •hledání vlastní cesty ve způsobu a formě při výtvarném ztvárnění tématu •objevování osobitého výrazu namísto opakování daného vzoru či postupu. •Vzorce, které dítě získává prostřednictvím těchto zdánlivě „herních“ aktivit, se netýkají pouze výtvarné oblasti (vkusu, rozvinutí tvořivosti, fantazie), ale vtiskávají se do základních jednacích a učících strategií dítěte, které bude v budoucnu používat celý život.