Jazyková kultura a komunikativní dovednosti Marek Lollok Jak se schopnost řeči od dětství utváří? - utváření řeči je u jedince součástí postupného vytváření celého souboru znakově reagovat na sebe a svět kolem sebe - kolem 9.-12. měsíce života vzniká schopnost nápodoby skutečných situací, v nichž se již dítě octlo (např. kolem příjmu potravy apod.), dále schopnost nápodoby symbolické hry, schopnost kresby - v tomto významovém „prostředí“ se vytváří schopnost obrazných představ, mechanismus paměti a vzpomínek a souběžně se tvoří předpoklady pro vznik schopnosti mluvit - - - řeč je tak vývojově spjata s rozvojem schopnosti myšlení a jednání - proto je nezbytné zabývat se řečí v těsných souvislostech s ostatními psychickými, sociálními a kulturními stránkami lidské osobnosti - - prvotní komunikační situace – rodina + výchovná a vzdělávací zařízení - převažují situace běžně mluvené spontánní komunikace uskutečňované dle územní, případně sociální charakteristiky (obecná čeština, interdialekt, dialekt) - - posun k uvědomování si odlišnosti komunikativních situací „mimo rodinu a nejbližší okolí“ a v důsledku odlišností ve výrazových (jazykových) prostředcích, zejména hláskoslovných a tvaroslovných – posun ke spisovnému hovorovému vyjadřování - - později: soustavné působení školy vyděluje ještě důsledněji situace, v nichž se vyžaduje užívání určitých vyjadřovacích prostředků, zcela se vyhraňuje vědomí diference mezi oficiální a neoficiální komunikací - uvědomování si rozdílů komunikačních situací (prostředí školy, nakupování, styk s úřady; komunikace psaná x komunikace mluvená aj.) - Ve školách se upřednostňuje komunikace spisovná. - praktické vědomí komunikační úspěšnosti se utváří spíše zkušenostně (empiricky) - děje zpravidla při „pohybu“ (různá místa, různé situace) - některé komunikační situace jsou četnější, jiné méně - komunikační překážky, bariéry, šumy či omezení bránící dosažení komunikačních cílů - - hovorová spisovnost x nespisovnost Různé životní situace, různé vztahy mezi lidmi -schopnost komunikace (resp. sdělování, sdílení) jako kritérium úspěšnosti v mezilidských vztazích -společenské role a jejich vliv na komunikaci -zásady, pravidla, normy spjaté s rolemi -závislost nejen na životní roli, čase, ale do značné míry i na lokalitě -různé soubory vyjadřovacích prostředků pro různé komunikační situace - - - - -generační rozdíly (odlišnosti nejen ve slovní zásobě, ale i v hláskosloví, tvarosloví, skladbě, ve vztahu k cizím jazykům, výrazný smysl pro jazykovou tvořivost, kreativitu, pro jazykovou hru, různé vnímání stylově odlišných prostředků, charakteristický způsob vyjadřování, citátové či parafrázové užívání vyjadřovacích prostředků + vliv masových médií - -