KURIKULUM PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ (PLÁNOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍ PRÁCE) Zora Syslová OBSAH 1.Formulování cílů a propojení s obsahem vzdělávání. 2.Projektování, projektová výuka, integrovaná tematická výuka. 3.Vzdělávací strategie. 4.Dynamika skupiny. 5.Realizace projektu. 6.Hodnocení projektu. POŽADAVKY NA ZAKONČENÍ ¢Vytvoření krátkodobého projektu/plánu třídního vzdělávacího programu ¢Prezentace videonahrávky (PPP3) ¢Hodnocení proběhne ve dvou fázích: ¢Prezentace projektu na semináři 11.4. a 18.4. ¢Kritéria pro hodnocení projektu: ¢Propojení obsahu (tématu, námětu) se vzdělávacími cíli ¢Provázanost cílových kategorií (kompetence = dílčí cíle = očekávané výstupy) ¢Operacionalizace dílčích cílů (Bloomova taxonomie) a konkretizace očekávaných výstupů vzhledem k obsahu vzdělávání ¢Promyšlenost částečně řízených činností (zastoupení všech typů inteligencí, vhodnost zadání pro děti, naplnění všech zásad = samostatnost, tvořivost a spolupráce dětí) ¢Kritická reflexe vlastního výstupu na základě kritérií ¢Rozbor videonahrávky (PPP3) prostřednictvím skupinové reflexe na kolokviu. ¢Kritická reflexe vlastního výstupu na základě kritérií ¢Reflexe nahrávek kolegů z ročníku ¢Kritéria: ¢Procesy učení a Prostředí pro učení z nástroje Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU (PPP3) ¢Propojení s kolokviem KPV2: ¢Realizace vlastních výstupů ve fakultní mateřské škole a pořízení videozáznamu. ¢Zpracování videozáznamu do 5minutové prezentace pro kolokvium KPV2. ¢Zpracování sebereflexe podle oblasti Procesy učení a Prostředí pro učení z nástroje Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. ¢Zaslání písemné reflexe týden před kolokviem na syslova@ped.muni.cz. ZPĚTNÁ VAZBA PDDI ¢Podpora „problémových dětí“ (jednotlivce) – ¢ vytvoření pozitivního/pohodového psychosociálního klimatu ¢ teprve potom mohu pracovat s celou skupinou 1. FORMULOVÁNÍ CÍLŮ A PROPOJENÍ S OBSAHEM VZDĚLÁVÁNÍ. ¢Porovnejte cílové kategorie Kurikula podpory zdraví v MŠ a Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. ¢Jaké jsou vaše závěry? ¢Rozvoj osobnosti (kompetence) ¢Shodné cílové kategorie ¢KPZMŠ -Konkrétní -Zaměřené více na zdraví -Integrované cílové kategorie -Provázanost cílů a výstupů s dalšími kompetencemi -Kompetence nejsou vždy rozvíjené všemi vzdělávacími oblastmi - ¢SHODY ¢ROZDÍLY ¢ • •Rámcové cíle: •Rozvoj dítěte, •jeho učení a poznání •Osvojení hodnot •Získání osobnostních postojů •Klíčové kompetence: •kompetence k učení •kompetence k řešení problémů •kompetence komunikativní •kompetence sociální a personální •kompetence činnostní a občanské • •Dílčí výstupy (dílčí poznatky, dovednosti, hodnoty a postoje) v oblastech: •Biologické •Psychologické •Interpersonální •Sociálně-kulturní •Environmentální •Dílčí cíle v oblastech: • •Biologické •Psychologické •Interpersonální •Sociálně-kulturní •Environmentální •formulované jako záměry •v úrovni obecné •Vzdělávací cíle •v úrovni oblastní •formulované jako výstupy Kompetence podpory zdraví u dítěte na konci předškolního období - cílová kompetence dítěte ke klíčové kompetenci 3: 3 / 5 K PROBLÉMŮM PŘISTUPUJE AKTIVNĚ, ORGANIZUJE SVÉ ČINNOSTI, NEČEKÁ, ŽE JEHO PROBLÉMY BUDE ŘEŠIT NĚKDO JINÝ. Jednotlivé dílčí cíle vzdělávání Ukazatele dosaženého vzdělání II.3 ►Mít a hájit svůj názor. ►Obhajuje svůj názor adekvátní formou. ►Nebojí se říci svůj názor. III.2 vDodržovat základní společenské normy komunikace. vDomlouvá se, vyjednává. vMluví srozumitelně, přiměřeně hlasitě... vNavazuje správnou formou kontakt s vrstevníky i s dospělými (oslovení, tykání, vykání...). vNeskáče do řeči, nechá domluvit. vOslovuje děti jejich křestním jménem. vPozdraví, rozloučí se. vPři mluvení se netočí zády. vSlušně požádá, poprosí, poděkuje. III.3 vChtít spolupracovat ve skupině a se skupinou. vNeprosazuje se na úkor druhého. vUmí přijmout úkol. vVyvíjí snahu o dokončení společného úkolu. V.4 nAktivně hledat řešení. nOdpadky po jiných uklízí takovým způsobem, aby neohrozilo svoje zdraví. nUpozorňuje dospělého na škodlivé chování a radí se s ním o možné nápravě nV různých situacích nabízí (vymýšlí) více řešení, diskutuje o nich. nVšímá si nepořádku kolem sebe • ¢Jak rozumíte kompetencím v předškolním vzdělávání? ¢Jako dlouhodobé cíle spojují obsah vzdělávání (konkrétní poznání naší společnosti - kultury, přírody atd., sebe a druhých) s konkrétními – krátkodobými cli! ¢Současně slouží jako východisko pro volbu vhodných vzdělávacích strategií při promýšlení vzdělávací nabídky. POŽADAVKY RVP PV NA STANOVENÍ OBSAHU ¢Soubor klíčových kompetencí nabízí pedagogům poměrně jasnou představu, kam směřovat, oč usilovat. Slouží především k vymezení odpovídajícího vzdělávacího obsahu jako prostředku k jejich vytváření. ¢ DEFINICE OBSAHU ¢Obsah vzdělávání je jeden ze základních didaktických pojmů = náplň věcně konkretizovaného učebního cíle zpředmětněného v učivu (činnostech). ¢Obsah činností: ¢fakta, informace, poučky, vědecké poznatky (vzděláváním se stávají vědomostmi); ¢výkony, činnosti, operace, praktické aktivity technické, umělecké, vědecké (dokonalým zvládnutím se stávají dovednostmi); ¢složité poznávací procesy – procesy myšlení, pozornosti, vnímání atp. (postupným rozvíjením ve vzdělávacím procesu se z nich stávají intelektuální schopnosti); ¢poznatky, poučky, hodnoty (vzdělávacím a výchovným působením se mění v postoje). ¢ Téma: Vztah mezi cíli a obsahem (výzkum výukových situací) ¢Propojení obsahu s cíli nám dává do plánovaných činností základní, tzv. tematickou vrstvu!!! VÝSTUPY ¢Aktivní slovesa ¢Využívat vyšších úrovní Bloomovy taxonomie ¢Nezapomínat na všechny domény (kognitivní, afektivní, psychomotorickou a osobnostně-sociální) ¢BURDÍKOVÁ, L., KREJČOVÁ, V. Jedna z cest, jak si vytvořit nové kurikulum pro svoji mateřskou školu (2. část). In BURIÁNOVÁ, J., JAKOUBKOVÁ, V., NÁDVORNÍKOVÁ, H. Vedení mateřské školy, koncepce rozvoje školy a její realizace. Praha: RAABE, 2002, s.18-22. ¢HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 ¢HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie z předškolní pedagogiky. Brno : PdF MU, 2011. ¢KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 8-901873 ¢KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: TAVA Graphical, 2006. ISBN 80-210-4142-0. ¢PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 ¢PRÁŠILOVÁ, M. Projektování v mateřské škole. Olomouc: Hanex, 2004. ISBN 80-85783-44-4. ¢Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. ¢SMOLÍKOVÁ, K. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3 ¢SMOLÍKOVÁ, K. Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem MŠ. Praha: VÚP, 2006. ISBN 80-87000-04-8 ¢SYSLOVÁ, Z. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM] Praha: Verlag Dashofer, 2007. ISSN 1802-4130 ¢