Metodická konference Klett pro učitele německého jazyka Mgr. Lucie Čechová, Hry ve výuce 21. března 2018, Brno Contexta – Jazyková škola, Mgr. Lucie Čechová IČ: 74689304 Tel: +420 728 044 952 contexta.cz ahoj@contexta.cz 1. Pinďa očekávání Materiály: nakreslený „pinďa“ Počet žáků: libovolný Postup: každý dostane jeden barevný papír s nakreslenou příšerkou „pracovní název pinďa“ Variace: - do bříška píšeme, dle uvážení, co potřebujeme, poté vystřihneme – na konci semináře poté utrhneme prstíky dle toho, zda se nám seminář líbil, či nikoliv 2. Toaleťák Materiál: toaletní papír Postup: Učitel vytáhne roličku toaletního papíru a řekne, že společně všichni cestují na 4 dny do přírody a o tuhle roličku se musí podělit. Požádá žáky, aby si každý utrhl tolik, kolik si myslí, že bude potřebovat, ale zároveň, aby byl solidární vůči ostatním. Všichni si utrhnou. Poté si všichni spočítají útržky – počet útržku = počet věcí, které o sobě člověk musí říct Variace: Lze procvičovat věty, slovíčka, atd. 3. Jak se daří? Typ hry: osvojení vazby „Wie geht´s?/ How are you?“ a odpovědi, zahřívací hra Postup: Studenti sedí v kruhu na židlích. Jeden hráč stojí uprostřed kruhu a chce získat místo k sezení. Zeptá se tedy někoho, kdo sedí: „Wie geht´s?/How are you?“. Tento oslovený student má tři možnosti odpovědět. „prima/great“, „schlecht/bad“, „geht so/I´m fine“. Dle vybrané odpovědi se studenti mění. A to následujícím způsobem: - odpověď „prima/great“: místo si mění studenti, kteří sedí bezprostředně vedle dotazovaného studenta; dotazovaný student sedí - odpověď „schlecht/bad“: místo si mění studenti, kteří sedí ob jedno místo vedle dotazovaného studenta; dotazovaný student sedí. - odpověď „geht so/I´m fine“: místo si mění všichni studenti včetně dotazovaného (pozn. studenti se nesmí posunout jen o 1 židli) Cílem studenta uprostřed je posadit se na volné místo. Pokud někdo ze sedících žáků špatně zareaguje a vstane, aniž by měl, případně zůstane sedět, když se má vyměnit, vystřídá toho, kdo sedí uprostřed a ptá se ostatních. 4. Pferderennen/Dostihy Typ hry: zahřívací, opakování (upevnění) směrů: links, rechts, geradeaus Postup: Studenti sedí v kruhu, naučí se slova a k nim příslušné pohyby rechts/right – nahnout se doprava links/left – nahnout se doleva geradeaus/straight ahead – předklonit se Tribüne /stand – studenti tleskají Japaner/Japanese – studenti fotografují Hindernis/fence – studenti udělají rukama skok + řeknou „hop“ Bratwurst – studenti dělají, že mají v ruce Bratwurst, který jedí Königin/queen – studenti pokynou královně Poté všichni studenti „běží jako na závodech“ a jeden student po druhém řeknou tři slova, která udělají všichni studenti (vystřídá se celé kolo) Metodická konference Klett pro učitele německého jazyka Mgr. Lucie Čechová, Hry ve výuce 21. března 2018, Brno Contexta – Jazyková škola, Mgr. Lucie Čechová IČ: 74689304 Tel: +420 728 044 952 contexta.cz ahoj@contexta.cz 5. Bang Typ hry: procvičení slovní zásoby, aktivizační hra Postup: Studenti stojí v kruhu. Každý student zastupuje jedno slovíčko (popř. toto slovíčko má napsané na štítku, který má viditelně přilepený) Jeden student je uprostřed, má napřažené ruce do pistole a pomalu se v kruhu otáčí. Jakmile ukáže na někoho v kruhu a řekne „bang“, dotyčný si sedne do dřepu a studenti stojící bezprostředně vedle hráče ve dřepu namíří na sebe rukama do pistole a „vystřelí“ po sobě slovíčko toho druhého. Ten, který řekl slovíčko správně a rychleji vyhrál. Ten druhý musí jít doprostřed a stává se pistolníkem. Pokud řeknou slovíčko správně oba a stejně rychle, pistolník zůstává stejný. Variace: Lze hrát i na vypadávání. Jakmile zbudou na konci poslední dva hráči, utkají se v duelu. To znamená, že si stoupnou zády k sobě a sevřou ruce do tvaru pistole. Jeden vybraný žák říká čísla. Pokud stále říká násobky dvou, hráči udělají vždy krok dopředu. Pokud však řekne jiné číslo než násobek dvou, hráči se otočí a „vystřelí“ na toho druhého tak, že řeknou opět jeho slovíčko. Ten, kdo to zvládne správně a rychleji, vyhrává. - další variace: lze například po sobě střílet překladem slovíčka 6. Ovocný salát Materiál: žádný Postup: - žáci sedí v kruhu, každý má svou židli, žádná není prázdná. Jeden hráč stojí uprostřed. Předem se žákům řekne, jaké slovíčko zastupují. Dle velikosti skupiny se dá i větší počet slovíček (př. 4 žáci budou citrón, 4 žáci jahoda, 5 žáků banán, 4 žáci pomeranč). Ten, kdo je uprostřed kruhu řekne: „Místa si vymění jahody.“ Cílem žáka uprostřed je si sednout. Pokud žák uprostřed řekne slovíčko „Ovocný salát“, mění si místa všichni. Variace: - lze procvičovat s různou slovní zásobou (zvířata, měsíce, dny v týdnu,…) v tom případě pak žák uprostřed neříká „ovocný salát“, ale například „zoo“, „celý rok“, „týden“,… Variace: Například při slovní zásobě „zvířata“ lze jednomu z dvojice dát německý název zvířete a druhému přiřadit typický zvuk. Pokročilým studentům lze přidělit celou větu. 7. Speed dating Materiál: žádný (variace: propiska, papír) Postup: - žáci stojí naproti sobě ve dvou řadách. Jakmile zazní signál, mohou se spolu začít bavit tak, aby jeden o druhém zjistili co nejvíce informací. Jakmile zazní signál znovu, musí se 1. řada posunout o jednoho žáka doprava a postup se opakuje. Variace: - lze procvičovat různá konverzační témata, popř. lze variovat i tak, že si žáci odpovědi zaznamenávají. Metodická konference Klett pro učitele německého jazyka Mgr. Lucie Čechová, Hry ve výuce 21. března 2018, Brno Contexta – Jazyková škola, Mgr. Lucie Čechová IČ: 74689304 Tel: +420 728 044 952 contexta.cz ahoj@contexta.cz 8. Tisková konference Materiál: kartičky s osobnostmi/ povoláními Postup: - žáci stojí naproti sobě ve dvou řadách. Jedna řada dostane na kartičce napsáno, koho představuje. Druhý protihráč si představí, že je reportér na tiskové konferenci a dává otázky takové, aby pochopil, se kterou osobností dělá interview. Vyhrává ten, který to nejrychleji uhodne. Variace: - lze napsat na kartičku i například zvířata, povolání, atd. 9. Lodě Typ hry: procvičení slovní zásoby, gramatiky, reálií Materiály: hrací pole, propisky Postup: Studenti dostanou hrací pole, kam musí zanést předem určené tvary lodí. V párech tvoří věty tak, aby získali požadované pole (dle souřadnic) Variace: Lze procvičovat například předložky, časování sloves, préteritum, perfektum, zájmena, množné číslo, země + hlavní město, režim dne, atd. 10. Živé bingo Typ hry: procvičení slovní zásoby, tvorba otázek Materiál: papírky, propiska Postup: každý účastník napíše na papírek tři slova (2 podstatná jména a 1 sloveso nebo obráceně) – učitel vybere, zamíchá, rozdá – účastníci dostanou papírek někoho jiného – běhají po třídě a snaží se slovíčko vysvětlit (nejprve začnou tím, co je to za slovní druh – vysvětlují slovo jako ve hře „kufr“ – nesmí se použít základ slova. Jakmile někdo slovo uhodne, účastník si ho škrtne a běží dál k někomu jinému. Vyhrává ten, co má jako první vyškrtnutá všechna tři slova. Děkuji Vám za pozornost a přeji hodně kreativních nápadů, sílu do výuky a jen samé skvělé studenty :-)