ypoK 53 A HEM YBJlEKÁETECb BbľH K Téxie: Ótamj JJéůcnwytoiuue iíuiu: oméu,, Manib, ôáóyuiKa, Huna, Óah, Mu'mn Mihnu: Ónn\ Y Mená Hfléa! ÍJaBáň noéyeM iáBTpa Ha pbi6ájiKy! Oah: 51? Ha pbi6á;iKy? Hh 3a hto! Pb'iÔHaa jióbjih - 3to tboh kohck! Múmn: A noneMý 6bi Teôé Bcě-TaKH He noéxaTb? Oah: j\a noTOMý hto MHe He HpáBHTca cwfléTb uéjibiH jjeHb Ha ojihóm MéCTe h CMOTpéTb B OflHý TÓMKy! Mu'mn: Hy, pa3yMéeTca! no-TBÓeMy, ropáiflo HHTepécHee h nojié3Hee CHfléTb b npoKýpeHHOM noMeméHHH HaA uiáxMaTHoň jiockóh! Oah: Hy, cpaBHHJi! UláxMaTbi pa3BHBáK>T ýMCTBeHHbie cnocóÔHOCTH, a pbiôájiKa... Múmn: A pbiôájiKa npeKpácHbiň ÓTflbix ajih HépBOB! A KpÓMe Toró... Hlina: nepecTáHbTe cnópHTb, floponíe moh! y mchá 3aMeHáTejibHoe npeflJiowéHHe: noňfléMTe-Ka Ha CTaflHÓH! M 3HáeTe Ha hto? Ha (pyT- ÔÓJIbHblH MaTH! Ôar: KaK?! Tbi, Ha (pyTÔÓJi?! Miímn: Bot HHKorflá He jjýMaji, hto HňHa HanHéT yBJíeKáTbCH cnóp-tom! Hlina: A a h He yBJíeKáiocb! 3áBTpa wrpáeT Háina yHHBepcHTČTCKaH KOMáH^a, h MHe xóneTca npócTO nocMOTpéTb. Miímn: He 3Háio, Kax Ójih, ho a npÓTHB. 51 é/iy Ha pbiôájiKy. Oah: 51 xoTb h npÓTHB pbiô, ho h He 3a cpyT6óji. MHe xóneTca cbirpáTb HéCKOJlbKO IlápTHH B LlláXMaTbl. Mu'mn: HÚHa! Bo3bMÚ c coôóň Ha cra/iHÓH nány. Oméu,: A a KaK pa3 coÓHpájica ripwrjiacHTb Bac bccx Ha Bb'icTaBKy (poTorpá(pHH. Mu'mn: Cnacňôo, nána, ho, OTKpoBéHHO roBopá, n i .i c i a k k ,i tpoTorpá-(pHH mchá He npHB^eKáeT. Huna: H mhc He HHTepécHO. KCE A CO BAVÍ VÁS? K tématu: Odpočinek Osoby: matka, otec, babička, Nina, Olga, Míťa \liiu: Oli! Mám nápad! Pojď, pojedeme zítra na ryby. Olga: Já? Na ryby? Ani za nic! Rybaření je přece tvůj koníček. \liiti: A proč bys přece jen nejela? Olga: Protože se mi nelíbí sedět celý den na jednom místě a koukat před sebe. Miťa.To jsem si mohl myslet. Podle tebe je daleko zajímavější a užitečnější sedět v zakouřené místnosti u šachovnice! Olga: To je mi srovnání! Šachy rozvíjejí duševní schopnosti, kdežto rybaření - Míia: Kdežto rybaření je báječný odpočinek pro nervy. A mimo to -\ ina: Přestaňte se hádat, moji milí! Mám výborný návrh: pojďme na stadion. A víte na co? Na fotbal. Olga: Cože? Ty a na fotbal? Míia: To jsem si tedy nikdy nemyslel, že se Nina začne zajímat o sport. Vina: Však se také nezajímám! Zítra hraje naše univerzitní mužstvo a já se prostě chci na ně podívat. Míia: Nevím, co tomu říká Olga, ale já jsem proti. Jedu na ryby. Olga: Já jsem sice proti rybám, ale také ne pro fotbal. Ráda bych si zahrála pár šachových partií. Míia: Nino, vezmi s sebou na fotbal tatínka. Otec: A já jsem se právě chystal pozvat vás na výstavu fotografií. Míia Děkuji, tati, ale upřímně řečeno, na výstavu fotografií mě nic netáhne. Nina: Mě také ne. s -o — Ja Ja Ja n fis fi: <<< es:- »5 ^»E-" í, 2 a a H Ja - Ja - , g" O- - i e S- z c. Ja ><, i Ja (t: E r i » * I i ft i; I s - - H H er r = sr tí TS í! - š T J3T3T3 D. < < o —• =r-a — < r1 "i as, OOCfOzrCa; — Ba, es. bs, m, 2 !=í. g. fc — as c =i 55 D" , os n "E 3 " a aT £• '_ o O ■ — 3 z < - c/3, 2 ft -- O ~ jr •- r.: - =' — = pa - n S as, sc X n> - H Ja t: C H o •< Z H f) -, -. ■-PJ CO O — S- ynaT 2 r U! r. - o so sc - * BS e c u DB r. H c. b a TD O ropá č - CS n H — C o K s> -Z n _ Cd —. H O ■< 83, o « Í3 — č T! H 0> 0" o, 0 n>> 1 n z- g er i Ol Q,0- Q S' ^ C S F g f> a h e 3 's 5 * ° Si x Z * § P a > ft - c o\ s I B3, & p o, 0 H 01 H or S as, 2 as a o Sc ja : H O -J O H O a as Ja 0>, 5 O m J3 H O í: n a sc. Ja n H cr 2 s- o\ c<, Ja •< e o< X H z. es ■i " 2 S P H (í 11 o t - s II O 93 O O- C S C\ C\ ĎS P S H B B í č 0 - 1 -. n E - r. ia ír í - - - z : :i ; ■ 2> H i * H s .» ■ I Ja 01 5 &3, W J- = c s II — r e as n a I B -"■3 , fi3. S -j B" Os = 5 5 q s3 i? 2. n C Q if * o 5 * BSx 3 r. c N "O =í bs, o as, "o — n< as n n » o< ^ * 3 c/l C S" 83, Z - fiS H T c<: ><: E cr ■ TT n j" n 3 3" 1 _i CT M, os, i s- ° 3 §'s * as 41- |1 PS o ftc N — o D. 3 C b C D. C g; as, O r* D3 O ~ 2" R ft S. O" c a a o CTQ 3." cd as' o t3 S £° 2-a o 3 as o" o < as as ro n* s! 3" fW ;r 3 S ^ R« as r » O "s t3 3cJ 3° C ^ S §, O ft 3 < D. ft SS" n ft S 3 3 as as S3 ^ '—■ — ^ 3- as o — pj < 3 O 3 o C/3 CO Nc — 3" Nc D. ft« as r-. Z n 3 3 > ?r H J. — » ft Si^í ?*! ft< 31 D. c~ ft O W as _ rf ft B *- s ft< 3 2 2. a- 3 < 3 3 3° Nc (í 3 c/l m q. O ~ »5 3* N. N as =ŕ 3 JU g. as 3 -p C/3 ft ^ŕ- 3 D. fS _, O »3-5 o a- as c (T>, N q ft O o* v> n a a 83, W3 BS — — — iw s, w c<, a ^S t/3 — os 3 3 a ■— C/3 S o — í- - 3' « ft c<, o-q. as (T c Bs, C/S ^ Bs f "O 5 3 -i r. pa N S C/3C Pŕ as 3 « O ft Oc Ol - O u -n< c« TD - O ft TD BS ft - ° ~ s, CT ft O as CT oč BS a ö w. BS 3 f* 0) CT O 3 3 BS ft<_ — TD o 2 rS- O o 3 ď- — K < C/3< n' 3 C/3 O n 3 TD 3 O 1p s: n 3 TD O C/sc O a. BS O) a. o 3 Nc O) 3 ft, a. Olc (T 3 — O 3 3. BS ^ 3 O), N 5" F5! OXOTHHK, -a OXOTlIllk III) I illllR-Kií I I. noKupeBaTi,, -áio, -áeiiib iioKaiáTi.ťH, -áiocb, -áeuJbCH IMIMl'IIU'llllť. -H npiMiio. lai á 11.. -ai< i. -áeuib iipiiH.icKáTi,, -;ík), -áeuib npoBecTH, -flý, -fléiub (BpéMfl) pa umná 11., -áio, -áeiiJb peuieHÓ p\ kou .mi', -a pi.ióa. ika. -H t Ka 10 la iaiiiic, -h cjiý rSTíóeM ciýnae cMacTepTTřbT^iťTT^HÍúb CnOCÓÔHOCTb, -n rea i pa ika. -n TÓHKa, -H mi.luksíii.iH, -árocb, -áeuibCH neM yaOBÓJIbCTBHe, -H C \ IOIIO. II.C I ItlIl'M VMCTBťlllll.líí ycTáTb, -Hy, -Heuib CVIČENÍ myslivec, lovec milovník tance tušit povozit se místnost předpokládat vábit strávit (čas) rozvíjet je rozhodnuto ruční práce rybolov, rybaření vysokohorská turistika případ v žádném případě vyrobit doma schopnost milovnice divadla bod, tečka mít v oblibě, s nadšením provozovat co potěšení, radost s radostí, rád(a) duševní unavit se (1) Na otázku reagujte větou fla noTOMý hto ivme HéKorfla. Vzor: ľ"lo-neMý Tbi nepecTán xoflŕtTb Ha ruMHácTMKy? - fla noTOMý hto ivme HéKorfla. 1. IloMeMý Tbi nepecTáji xoflHTb Ha rHMHácTHKy? - JXa noTOMý mto mm ť néKoi;ia. 2. IloMeMý Bbi ceróflHa He HfléTe Ha xoKKéň? - JXa noTOMý" mto MHe iiéKor/ia. 3. ľloneMý Bbi He xothtc noňTH Ha BbicraBKy? - JXa noTOMý hto MHe iiékoi fla. 4. IloHeMý Tbi He Hflěuib ryjiáTb? - JXa noTOMý hto MHe iickoi .m. 5. IloHeMý Tbi He éflenib Ha flány? - JXa noTOMý" hto MHe IK-kOI lil. (2) Na otázku reagujte větou fla noTOMý hto MHe Hé c KeM óbino noííTM. Vzor: rioHeMý Tbi He nowěn b kmhó? - fla noTOMý hto MHe Hé C KeM Ďbl/io nOMTM. 1. IloMeMý Tbi He noměji b khhó? - JXa noTOMý hto MHe né c KeM 6ú. u> m mi i n. 2. rioneMý tw He nouiěji Ha KOHn,épT? - ,Ha noTOMý" hto MHe né c KeM Sbijio noňTH. 3. noneMý tw Bnepá He npnujéji Ha flHCKOTéicy? -JXa noTOMý hto MHe né c KeM ói.i. n> noíiTH. 4. IloMeMý Tbi He xoTéji noň-i n Ha ónepy? - ,Ha noTOMý hto MHe né c KeM ói.i. io nou ni. (3) a) Na návrh reagujte přeptáním a pak vyjádřete souhlas. Vzor: no-éfleM 3áBTpa Ha flány? - Ha flány? C yflOBÓfibCTBtieM. 1. FIoéfleM 3áBTpa Ha flány? - Ha flány? C yflOBÓjibCTBHeM. 2. CbirpáeM i) iuáxMaTbi? - B uiáxMaTbi? C yflOBÓJibCTBHeM. 3. noňflěM b napK Kyjib-rýpbi? - B iinpk k\.n.i\pi.i? C yflOBÓJibCTBHeM. 4. He xoTHTe jih no-éxaTb Ha pbičájiKy? - Ha pi.ióá.iM .' C yflOBÓjibCTBHeM. 5. AaBáň noK-aTáeMCS Ha nóflKe? - Ha jióflKe? C yflOBÓJibCTBHeM. b) Nyní vyjádřete kategorický nesouhlas. Použijte výraz hm b KÓeM cnýnae. Vzor: IloéfleM 3áBTpa Ha flány? - Ha flány? Hm b kócm cnýnae, 6. FIoéfleM 3áBTpa Ha flány? - Ha flány? Hh b KÓeM cnýnae. 7. CbirpáeM B uiáxMaTbi? - B íiiáxMiiTM? Hh b kócm cjiýnae. 8. ĎoňflěMTe b napK KyjibTýpbi? - B napK KyjibTýpbi? Hh b KÓeM c/iýnae. 9. He xoTHTe no-éxaTb Ha pbiĎájiKy? - Ha pbiSájiKy? Hh b KÓeM cjiýnae. 10. Aasáň no-KaTáeMCH Ha jióflKe! - Ha jióflKe? Hh b mrm cjiýnae. (4) Popřete vyjádřený předpoklad. Použijte výraz A a w He ... Vzor: 9\ He nofl03peBána, hto tn yBneKáewbCH cnópTOM. - A n h He yBIWKálOCb. 1. 51 He nofl03peBajia, hto Tbi yBJíeKáembca cnópTOM. - A h h He yajie-iioci,. 2. 51 He flýMajia, mto tw yBJíeKáeuibCH TáHiiaMH. - A n h He yBJíe- káiocb. 3. 5í He nofl03peBájia, hto Tbi 3aHHMáenibCH cpoTorpácpneň. -■ >i ii ne sániimíÍmr'i>. 4. 51 He noflo ipciíií.ia. mto tu Hrpáemb b uiáx- Ma™. A h ii ne ni páio. 5. 51 He řipeflťiojíarájia, mto Bbi jnó6HTe pw- óájiKy. - A a h ne jho6jiió. (5) Poslouchejte a doplňte jedním z napovězených výrazů. Vzor: Mbi é3flHM 3a TÓpOfl (nO BOCKpecéHbflM, flOBÓflbHO HáCTO) - Mbl é3flMM 3a rópofl no BOCKpecéHbnM. Nebo: Mbi é3flHM 3a rópofl AOBÓnbHO nácTO. 1. Mbi é3flHM 3a rópofl. (no BOCKpecéHbHM, flOBÓJibHO nácTo) - Mbi éjflHM 3a rópofl no BocKpecéHbHM. Mbi é3flHM 3a rópofl ioko. h.ih> ná-tTo. 2. 51 c^ýiuaio páflHO. (no BenepáM, no yTpáM) - JI cjiýiuaio páflno no BenepáM. 51 cjiýuiaio páfluo no yTpáM. 3. H yBjíeKáiocb cpoTorpá-apneň. (y»é HécKOJibKO JieT, Bceró flBa rófla) - 51 yii ickaioci. (poTorpá- [WS] {piieň ymé HécKOJibKOJieT.JI \ h.ickumhi, (|x>iKflbiň fleHb, flBa pa3a b lk' k' I l(> I - fl Clil II NKIIOCI. ;l IIi . Iii111, k 11 M >l tl.lkOM Kll/K ll.lll ll'MI.. H Cl IIII- Miiioťi. :m i ni ikk n m >i ii.ikiim ma p;i m b iteaé.iK). 5. 51 c;3>Ky b rópbi. (idl M( m. flBa pá3a b mm) - H é i/K\ b i (ipi.t iiiMiiii. H vi,k\ b topi.i ttci pa ia b l(M. w-0 (6) Výrazy v závorce řekněte ve správném tvaru. 1. náBeji saHHMáeTca cnópTOM, a j^éHaíBbWJHBáHiie mkoh) HHTcpecycTCM MýiMKon. a ÓjiH,ř(,iiTa;ii,HiicK;i« Aiiik.ííHci,). 3 Máiual yiuicKacTCH tc;íipom. a Achh (oxora). 4. JIkwi BbipámHBaeT KÓMHaT-f ikóh). 2. C ../iiuw iay. t. JiKJMa Bbipam,MBaeT KOMHaT- iii.ic pacrciiiiH. a BácH (VakTycw). 5. Miima nrpáeT Ha aKKopfleÓHe,! a néTHf(rHTÍp^/. 6. BájiH coÔHpáeT OTKpb'iTiai, a E^ojiq/ih (cnHMeMHbiel KopoÔKÚ). 7. Kozia iirpácT b (pyTGÓJi, a Bép;i (róiimic). 8. Mpiina ciie-Aht 3a MÓflOH, a TáHH (riojiľiTHKa). 9. Tójia iaBěJi coôáKy, a ÁH$i'(kc ujKa). (7) Lidé tráví svůj volný čas různě. První část repliky opakujte, druhou volně doplňte. Například: Oh ntóôm xoflMTb Ha pbi6á/iKy, a OHá -. Oh nk)6nT xoflMTb Ha pbi6á/iKV, a OHá qéribiH ,qeHb nucTáeT MÓflHbie MypHánbi. 1. Oh jiióôht xojiHTb Ha pbiôájiKy, a OHá-. 2. Ohš ôojibiuáíi TeaTpájuca, a oh -. 3. Oh JitoÔHTeJib noTaHueBáTb, a OHá -. 4. Oh 3aáfljibiň uiaxMa- i thct, a OHá -. 5. OHá KOJiJteKUHOHHpyeT KOMnáKT-flHCKH, a oh -. 6. OHá crpácTHaa JitoÔHTejibHHua fla«Í3a, a oh -. 7. Oh Máerep paccKá3biBaTb aiicK/iÓTbi, a OHá -. 8. Oh npeKpácHbiň 3H3tók pýccKoň hctóphh, a OHá -. 9. OHá HHTepecýeTCH ropocKÓnaMH, a oh -. 10. Oh yBJíeKáeTca cxa-jiojiá3aHHeM, a OHá -.11. Oh oxóthhk ho KynáHbít, a OHá -. Hodnoťte uvedené druhy činnosti. Hodnotící slova vybírejte ze seznamu. v Seznam: BpéflHO (škodlivé), 6e3BpéAHO (neškodné), nojié3Ho (užitečné), BpéflHo a/la 3AopÓBba (nezdravé), nojié3HO ;yifl 3flopÓBba (zdravé), hh-TepécHo, jiK)6onb'iTHo (zajímavé), CKýwHO (nudné), onácHO (nebezpečné), 6eionácHo (bezpečné), oflHoo6pá3HO (jednotvárné), yBJíetíá-TejibHo (zábavné), JierKÓ (snadné), TpýflHo (těžké, obtížné). Například: 3ai-MMáTbCfl cnópTOM -. 3aHiiMáTbcn cnópTOM - no/ié- 3HO flri9\ 3flOpOBbfl. —.—' 1. 3aHHMáTbc$i cnópTOM -. 2. MrpáTb Ha HrpoBbix aBTOMáTax -. 3. Pac-KJiáAbmaTb nacbÁHC -. 4. 3aHHMáTbca caflOBÓijcTBOM -. 5. MrpáTb b jjo-MHiió -. 6. U,éjibiMH ahhmh cMOTpéTb TejieBH3op -. 7. YnáCTBOBaTb b /(8)h i Se/n oToKpóccax -. 8. É umí. BépxoM . 9. Xtutt n. la i piiň.ivit -. 10. Ba- H^í^ KpioHKÓM -. 11. YBJíeKáTbca dpoTorpácpHeH -. 12. Peuiáib KpoccBÓpAbi -. 13. 3aHHMáTbca pyKOfléjiHeM -. 14. Bfl3áTi,Ha cnniiax- (9) Oponujte individuálním názorem. Užívejte antonymum. (Viz cvičení 8.) Vzor: XoflMTb 3a rpnôáMM MHTepécHO. - A MHe xofliíTb 3a rpM- 6áMH CKýHHO. 1. XoflHTb 3a rpHĎáMH HHTepécHO. 2. Hrpár^ b KápTi.i cMý cKýMHo. 3. PaOÓTaTb b oropófle hm npHHTHO. 4. ClSaCTepHTb ctójihk eMý Jierkó. s MiiráTb CTápwe ra3éTbi MHe Heji»o6onb'iTHO. 6. É3flMTb Ha JiómaflH vBJíeKáTeJibHO. 7. CBH3áTb ce6é uránKy eň TpýAHO. (10) Českému RÁD odpovídají v ruštině tyto vazby: a—O a) Rád čtu (nedokonavý vid, nejednorázový děj) -HJ1I06J1IO hm- TáTb. b) Rád si to přečtu (dokonavý vid, jednorázový děj) - 3 C YflO-BÓ/lbCTBMEM 3TO npoHMTára. c) JSEM RÁD, že (vás vidím) - 3 PAfl Bac BktfleTb. d) MÁM RÁD + 4. pád (hudbu) - 51 /1IOEJ1IÓ Mý3WKy. e) RADĚJI MÁM - EÓJlbLUE ^lOE^IÓ NEJRADĚJI MÁM - EÓJlbliJE BCEľÓ J1IOBJ1IÓ RADĚJI zítra - JIÝMLUE 3áBTpa NEJRADĚJI zítra - /1ÝHUJE BCEľÓ 3áBTpa Přeložte. 1. Světlana ráda vaří a uklízí. 2. Babička ráda hrávala šachy. 3. Večer si s vámi rád zahrajú karty. 4. Chodíš rád na houby? 5. Boris rád hraje na íoukací harmoniku. 6. Rád vám ukážu svou sbírku starých map. 7. Jsem ráda, že vás zase vidím. 8. Nerada chodím na koncerty komorní hudby. 9. V sobotu s vámi rádi půjdeme na balet. 10. Ivan cestuje nerad, raději si doma poslechne desky nebo zahraje na housle. 11. Rádi si tu novou desku poslechneme. 12. Jsem ráda, že vás poznávám. 13. Mám ráda podzimní procházky, ale nejraději mám jaro. (11) Témata k rozhovoru 1. Báiue jitoÔHMoe 3aHáTHe Ha nocýre. 2. KojuieKUHOHHpyeTe jih Bbi iiTÓ-HHÔyAb? A BáuJH ;;py3bá? 3. PlpáBfla jih, mto My>KMHHbI yBJíeKálOTCfl OflHHMH BeuiáMH, a >KéH-HlHHbl apyrtÍMH? 4. KaKÓe xó66h oôxóahtch flóporo? A KaKÓe nofleiucBjíe? 5. Mto TaKÓe aKTHBHbiň ÓTflbix h naccHBHbiň ÓTflbix?