Předškolní období PAVLA KREMSEROVÁ Předškolní období uOd 3 do 6 let uzlepšení jemné a hrubé motoriky u3 roky – váží okolo 15 kg , měří asi 95 cm u6 let – váží okolo 21 kg, měří asi 118 cm upotřeba něhy a mazlení pokud není může dojít k emoční deprivaci usociální interakce s vrstevníky unové prostředí mateřské školy bez rodičů urozdílné vývoje chlapců a dívek po stránce myšlení, fyzicky jsou na tom podobně urádi opakují to, co jim zakazujeme unemá pevné hranice mezi fantazií a skutečností (nelze říct, že lže) u Předškolní období – vývoj jemné motoriky usouvisí s grafomotorikou umá výraznou potřebu seberealizace – maluje, staví, vytváří (mělo by být za to pozitivně hodnoceno) uučí se zatloukat hřebíky, čistí si zuby, stříhá nůžkami, pomáhají s domácími pracemi, uklidí si hračky uke konci období si někteří zaváží tkaničky uv tomto období se vyhraňuje převaha jedné ruky – nikdy nepřecvičujeme u Předškolní období – vývoj hrubé motoriky u3 roky – chůze i běh zvládnuty po způsobu dospělých, umí jezdit na tříkolce, koloběžce a kole s přídavnými kolečky, cvičí rovnováhu u4-5 let – běhají ladně, háží horním obloukem, dítě umí skákat snožmo, leze po žebříku a prolézačkách, seskočí z nízké lavičky, stojí na jedné noze, umí házet a chytat míč u6 let – dítě je již soběstačné, dokáže se obléct i svléct, obouvá si boty, má základní hygienické návyky, je schopno se samo vykoupat u uděti jsou obecně hodně divoké obzvlášť chlapci, ale je to normální vývoj – rozvoj orientačního reflexu Předškolní období – vývoj řeči uokolo 3 let má prořezané všechny mléčné zuby umizí dětská patlavost – pokud přetrvává při vstupu do školy je vhodná návštěva logopeda u3 roky – používá podřadné souvětí s vedlejšími větami, začíná se zajímat o mluvenou řeč, poslouchá pohádky, učí se básničky, říkanky upo 3 roce jde o věk „proč?“ (nevysmíváme se otázkám, odpovědím, ničemu – dítě je velmi citlivé v tomto období) uco slyší to opakuje, jak se doma mluví, tak mluví i dítě uužívání řeči k regulaci svého chování – nejdříve nahlas v 5 letech funguje vnitřní hlas urozvoj hudebních schopností – učí se zpívat písničky u5 let – tvoří jednoduché definice známých věcí una konci období se prořezávají první stále zuby Předškolní období – vývoj myšlení u4 roky – předpojmové (symbolické) myšlení je nahrazeno názorovým (intuitivním) myšlením uusuzování je stále vázáno na vnímané nebo představované úsudky stále vázány na názor (jednoduchý x rozčleněný názor) upřetrvává centrace myšlení (zdůraznění pouze jednoho aspektu), centrace k různým vlastnostem, není schopné vzít do úvahy více parametrů – Piagetovy s korálky, plastelínou u upokud má dítě strach z bytostí, netraumatizujeme jej, nezvyšujeme úzkost u u Předškolní období – vývoj myšlení utypické znaky uvažování: ucentrace – redukce informací, ulpívání na jednom centrálním znaku, neschopnost uvažovat komplexněji a vzít do úvahy více aspektů situace ukognitivní egocentrismus – subjektivní názor považuje za obecně platný (zakrývá očí, když nechce, aby byl viděn) ufenomenismus – důraz na zjevnou podobu světa, svět je takový jako se jeví (velryba je ryba) uprezentismus – důraz na přítomnost, představuje jistotu, je to teď a tady, dítě to tak vidí uprelogické uvažování – primitivní uvažování Předškolní období – vývoj myšlení uzpůsob zpracování informací: uegocentrismus - ulpívá na vlastním názoru, nevnímá pohledy ostatních, vše chce dělat sám uantromorfické myšlení – polidšťování neživých předmětů umagické myšlení - umožňuje měnit fakta v závislosti na vlastním přání uartificialistické myšlení - předškolní děti chápou téměř vše jako stvořené nebo vytvořené pro ně, a to zpočátku lidmi (např. rodiči) a později Bohem či jinou nadpřirozenou skutečností u umatematické schopnosti - zná číslovky, ale nechápe podstatu číselného pojmu upaměť – 3 leté si pamatuje dva objekty, 4 leté si pamatuje tři objekty, 5 leté si pamatuje čtyři objekty u u u Předškolní období – socializace u3 oblasti: 1.vývoj sociální reaktivity – bohatě diferencované emoční vztahy k lidem v blízkém i vzdálenějším společenském okolí uselhání v této oblasti může znamenat u dětí autismus 2.vývoj sociálních kontrol a hodnotových orientací – normy, které si dítě vytváří na základě příkazů a zákazů udělovaných dospělými a které postupně přijímá za své uselhání v této oblasti mají anetičtí psychopati 3.osvojování sociálních rolí – chápání takových vzorců chování a postojů, které jsou od jedince očekávány ostatními členy společnosti, a to vzhledem k jeho věku, pohlaví, společenskému postavení, atd. upři vstupu do školy by mělo mít vyvinutou empatii uokolo 4 let podle výrazu předpovídá emoci až ve škole zjišťuje, že výraz nemusí korespondovat s emocí a dokáže maskovat i vlastní pocity urozvoj vyšších citů, kamarádství, soucit, škodolibost, žárlivost, závist, pocity zahanbení a křívdy Předškolní období – vývoj sociálních rolí usociální role se posilují i díky hře urozvoj altruismu pokud je kamarád v nějaké nevýhodě umorální pravidla je „něco za něco“ uuvědomuje si vztah dospělého a dítěte u Předškolní období – vývoj sebepojetí udítě zná svou základní charakteristiku – děti (ne dospělí), pohlaví udokáží vyjádřit své fyzické rysy (jsem silný), vlastnictví (to je moje) a vlastní preference (co mají a nemají rádi) usebehodnocení je poměrně vysoké (to zvládnu, já to udělám), ale nestabilní, závislé na aktuální sociální situaci upozitivně koreluje s jistotou ve vztazích s rodiči u Předškolní období uPodle známého francouzského psychologa René Zazza (1910-1995) by dítě v pěti letech mělo mít tyto vědomosti, návyky a dovednosti: zná svoji adresu, zná povolání otce, odpoledne nespí, svléká se již takřka bez pomoci, myje si samo ruce (ovšem připomenutí je ještě nutné), obléká se v přítomnosti jednoho z rodičů takřka bez pomoci, uléhá na lůžko bez pomoci, ale záleží mu na tom, aby mu rodiče přišli popřát dobrou noc a pěkné sny, přestalo užívat nočník, používá WC bez pomoci, pohybuje se samo v těsném sousedství, jsou mu již svěřovány peníze, zkouší již číst, jí s velkým ubrouskem pod bradou, chodí do kina, samo si umývá obličej (s připomenutím), vhodně užívá oslovení ,,pane", ,,paní", krájí si měkčí maso, zajímá se o knížky (zejména obrázkové) Předškolní vzdělávání upředškolní vzdělávání podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku, podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji a na osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů u uvýhody x nevýhody uděti do mateřských škol už ve dvou letech? Sigmund Freud u3. Falické stádium (3-5) uOidipův komplex u Erik Erikson u3. iniciativa x vina (3-5 let) uCtnost: účelnost uVznik pocitu viny (udělal jsem něco špatného, co se dá napravit) uExistencionální otázka: Je v pořádku to, co dělám? u Jean Piaget u2. předoperační stádium (2-7 let) uUvažuje o předmětech a používá fantazijní prvky hry uKe konci stálost počtu, objemu u Lawrence Kohlberg uI. Úroveň prekonvenční morálky (předškolní věk) u1. stádium – orientace na poslušnost a vyhnutí se trestu u2. stádium – orientace na odměnu, dodržení pravidel pouze v os. zájmu u Zdroje uhttp://rudolfkohoutek.blog.cz/ uŘíčan, P. (2014). Cesta životem (Vyd. 3.). Praha: Portál. uLangmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie (2., aktualizované vydání). Praha: Grada. uThorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. uPiaget, J., & Inhelder, B. (2014). Psychologie dítěte. Praha: Portál. uErikson, E. H. (2002). Dětství a společnost. Praha: Argo. uErikson, E. H. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Praha: Portál. uFontana, D. (2014). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele (Vyd. 4.). Praha: Portál. u