LOGOPEDIE Mgr. Kateřina Šimčíková Jaro 2018 Logopedie … ??? Logopedie_kleuren.jpg Logopedie —věda zkoumající narušenou komunikační schopnost (NKS) z hlediska jejích příčin, projevů, následků, možností diagnostiky, terapie i prevence — —předmětem zájmu je narušená komunikační schopnost u osob všech věkových kategorií — —zabývá se výchovou, vzděláváním a komplexní péčí o osoby s narušenou komunikační schopností a prevencí jejího vzniku — Logoped x klinický logoped —Logoped (školský): —magisterské vzdělání —učí v mateřské škole logopedické, pracuje v PPP —logopedická prevence, diagnostika, terapie, poradenství —klinický logoped: —magisterské vzdělání + specializační příprava + atestace —působí v rezortu zdravotnictví —licenční osvědčení k provozu — soukromé praxe — —logopedický asistent — — Pacient.gif Logopedie — —Narušená komunikační schopnost (NKS) — •komunikační schopnost jednotlivce je narušena tehdy, když některá rovina (nebo několik rovin současně) jeho jazykových projevů působí interferenčně vzhledem k jeho komunikačnímu záměru Narušená komunikační schopnost (NKS) —klasifikace NKS (Lechta, V. 2003): —vývojová nemluvnost – vývojová dysfázie —získaná orgánová nemluvnost – afázie —získaná psychogenní nemluvnost – mutismus —narušení zvuku řeči – rhinolalie, palatolalie —narušení fluence řeči – balbuties (koktavost), tumultus sermonis (breptavost) —narušení článkování řeči – dyslalie, dysartrie —narušení grafické stránky řeči —symptomatické poruchy řeči (přidružené k jinému primárnímu typu postižení) —poruchy hlasu — Organizace logopedické intervence —Ve třech resortech: —MŠMT —MZ —MPSV — —logopedická intervence je poskytována všem věkovým kategoriím (od raného věku až po osoby ve stáří) — Logopedická intervence a vzdělávání —MŠMT: —logopedické třídy při běžných MŠ —MŠ logopedické —logopedické třídy při běžných ZŠ —ZŠ logopedické —speciální třídy při ZŠ pro žáky s poruchami učení —MŠ pro sluchově postižené —ZŠ pro sluchově postižené —ZŠ speciální (předmět řečová výchova) —MŠ a ZŠ pro tělesně postižené (předmět dorozumívací dovednosti ) —PPP a SPC Logopedická intervence a vzdělávání —MZ: —logopedické poradny (ambulance) při poliklinikách —logopedická pracoviště při lůžkových odděleních —privátní logopedické poradny (ambulance) —léčebny dlouhodobě nemocných (LDN) —lázeňská zařízení — —MPSV: —zařízení sociálních služeb Alternativní a augmentativní komunikace —Alternativní a augmentativní komunikace = AAK — —alternativní komunikační systémy – náhrada mluvené řeči, v případě sluchově postižených - náhrada znakové řeči — —augmentativní komunikační systémy – podporují již existující komunikační schopnosti, které jsou však nedostatečné — AAK —AAK jsou všechny formy dorozumívání, které doplňují nebo nahrazují řeč, ať už přechodně nebo trvale — —AAK užívá cílené pohledy očí, gesta, manuální znaky, předměty, fotografie, obrázky, symboly, piktogramy, písmena a psaná slova, komunikační tabulky, technické pomůcky s hlasovým výstupem a počítače —Makaton: — —jazykový program, který poskytuje základní prostředky komunikace, podněcuje rozvoj mluvené řeči i porozumění pojmům —manuální znaky doplněné mluvenou řečí a symboly (doplněny i obrázkovými symboly) —základ - 350 znaků — — —https://www.youtube.com/watch?v=A7LRKFeuSh4 (40s.) — — —Piktogramy: —zjednodušená zobrazení skutečnosti - srozumitelné všem —jednoduché řazení - možno skládat věty nebo např. program dne — — — ČINNOSTI3.jpg pitogramy.png —Bliss: — —místo slov jednoduché obrázky —slouží i jedincům s omezenými pohybovými funkcemi rukou - možné ukazovat —očima, namířením světelného bodu —základní slovník - asi 100 symbolů, jejich kombinací se vytvářejí další významy —je možné zpracovat a upravit k počítačovému užití — blissymbolics_basic.gif —Sociální čtení: —u dětí s mentálním postižením i dětí s více vadami —poznávání, interpretace a přiměřené reagování na zraková znamení a symboly, piktogramy, slova a skupiny slov, které se vyskytují v nejbližším okolí, aniž by byly využívány čtecí dovednosti —nácvik sociálního čtení: soubor obrázků a textů; slova ve vztahu k piktogramům; skupiny slov ve vztahu k piktogramům — —VOKS —= výměnný obrázkový komunikační systém — —Výměna obrázků, fotografií, předmětů —Komunikační deník d1141151b4_24573729_u.jpg Kvízová otázka —Logopedická intervence NEMŮŽE být realizována v rezortu: — —rezort zdravotnictví —rezort kultury —rezort školství — —http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10315080042-tep-24/213411058130009/obsah/259113-logopedie — Děkuji za pozornost J