charakteristika žkompenzační prostředek pro osoby ž s komunikačními obtížemi žvyužití znaků umožňuje komunikovat formou založenou na řeči našeho těla, mimice a „přirozených znacích“ charakteristika ždoplněk mluvené řeči žcelkový rozvoj komunikační schopnosti žNE zvládnutí mnoha znaků!!! ž charakteristika žpřirozené využití spontánních znaků žběžné ve vývoji řeči: pá, pá! ž ž Charakteristika žkomunikace mezi matkou a dítětem žúprava tempa a srozumitelnosti řeči – zřetelná artikulace ž využití ZDŘ žnerozvinutá aktivní řeč žexpresivní složka není dostatečně rozvinuta ž předpoklady pro využití žzvládnutí nápodoby žspojení významu slova se symbolem, znakem před aktivním použitím ž v komunikaci doporučení žpomalé osvojování – přiměřené možnostem dítěte žučitel, rodiče vždy připojují mluvené slovo ž doporučení žLze kombinovat: žZnak žSymbol žSlovo nižší motorická náročnost ž„artikulace znaku“ X „artikulace slova“ omotorická činnost – podpora rozvoje řeči včasný kontakt s řečí těla žvšeobecná zkušenost ž„vlastní znakové systémy“ žrodina osoby s handicapem - nelze propojit s vyučováním ž žvědomé použití neverbální komunikace – zážitek komunikačního úspěchu ž pozitivní komunikační prostředí žprojevení vůle napodobit znak – pochvala žpozitivní rozhovorová situace – motivace žáka ž žopětovné předvedení žvedení ruky žáka žzábava J komunikační úspěch žnáhled žáka – pohyb = nástroj komunikace žvyjádření k vlastní situaci žkomunikace s rodiči, spolužáky, učitelem… žprožití komunikačního úspěchu zviditelnění žvizualizace komunikace žvýznam pro rozvoj dialogu žpropojení vnímání žvizuální percepce – významně posilující faktor ž lepší úroveň řeči ž„komplikovaný projev“ žpřínos ZDŘ žpřizpůsobení úrovně řeči schopnostem žáků rytmus řeči a znaku žartikulace řeči je podporována současným provedením zvuku a znaku žznaky sledují rytmus řeči ž„artikulační trénink“ – dostatek času pro provedení znaku – úprava tempa řeči žprovedení znaku – konkretizace slova ž ž ž PO ž ž LI ž ž CE ilustrativnost znaku žznaky jsou velmi konkrétní žauto – „řízení volantem“ – upřesnění významu rozdíl ZDŘ x ZJ žznakem jsou doplněna klíčová slova ve větě žznak není dominantní – pouze doplňující žseznam znaků není definitivní žkonfigurace ruky, prstů – lze změnit pomocné komunikační prostředky žvizuální kontakt žnutný vzájemný oční kontakt župoutání pozornosti žsledování zájmu dítěte verbální komunikace žpřirozená role v komunikaci ždítě sleduje rytmus řeči, mimiku žodezírání neverbální komunikace žmimika a postoj těla ž žikonické znaky – kočka/vousy žneikonické znaky - matka pokyny k využívání ZDŘ žspolupráce žspolečný výběr oblasti – motivace žaktuální zájem využíváme k výuce nových znaků ž pokyny k využívání ZDŘ žpočet počátečních znaků je individuální ž2 úrovně a)cílevědomé zpracování naplánovaných znaků, které mají souvislost s daným tématem b)všeobecné používání znaků u všech důležitých slov a ve všech souvislostech pokyny k využívání ZDŘ žpravidelné procvičování znaků žvýběr vhodných situací ždospělý důsledně doprovází řeč znakem žfixace – doprovázet mluvenou řeč znakem je zcela přirozené ž žspolupráce rodiny a školy – kontaktní deník pokyny k využívání ZDŘ žpodpora verbálního projevu dítěte žvícečetné zopakování znakovaného slova žreakce na znaky, jako by to bylo mluvené slovo ž Pokyny k užívání ZDŘ žvšichni, kdo budou s dítětem v kontaktu by měli být schopni pochopit a reagovat na znaky, které dítě využívá ž Souhrn praktických rad J žanalýza komunikační schopnosti dítěte – schopnost porozumění žmluvené slovo a znak musí probíhat současně žmluvení a využití ZDŘ – jen když dítě sleduje Souhrn praktických rad J žkomunikační vzdálenost 50cm – 2m žpovzbuzení dítěte ke znakování, pomoc vedením rukou ž Shrnutí praktických rad J žrespektovat schopnost vnímání a motorické vybavení dítěte žobsah ZDŘ je třeba podporovat mimikou žtvorba krátkých a stručných vět žje třeba využívat VŽDY stejné znaky – porozumění! žke komunikaci lze využívat pravidelně se opakující činnosti žNEZAPOMÍNAT NA POCHVALUJJJJ ž žhttps://www.youtube.com/watch?v=uxtNPxtigvY žhttps://www.youtube.com/watch?v=ltgg0eYosOU žhttps://www.youtube.com/watch?v=Q7PTs3yRm3Y ž zdroje žKUBOVÁ, L. Znak do řeči. Praha, Tech-market: 1999. ISBN 80-86114-23-6. ž