Tento text slouží pouze jako osnova předmětu, pro doplnění informací je nutné nastudovat doporučenou literaturu. PS SPk207 Intervence 3P žáků s ADHD/ADD Osnova předmětu – Mgr. Petra Segeťová „Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Přeloženo do češtiny jde o hyperaktivitu s poruchou pozornosti. V českém odborném tisku se setkáme s názvem hyperkinetická porucha. Jedná se o neurovývojovou poruchu charakteristickou především poruchou pozornosti, impulzivitou a hyperaktivitou. Všechny tyto příznaky se projevují už od raného dětství.“ (MKN -10, DSM – IV) Tab. 1. Diagnostická kritéria hyperkinetické poruchy podle MKN-10. Tab. 2. Diagnostická kritéria pro ADHD podle DSM-IV. Tento text slouží pouze jako osnova předmětu, pro doplnění informací je nutné nastudovat doporučenou literaturu. PS - klíčové symptomy - hyperaktivita - impulzivita - nesoustředěnost - musí se vyskytovat v dostatečném stupni a ve významném počtu a také v rozsahu překračující normu pro jedince daného věku a vývojového stadia - intenzita projevů kolísá, děti jsou často nepředvídatelné Jména: Russel Barkley, Thom Hartman Tento text slouží pouze jako osnova předmětu, pro doplnění informací je nutné nastudovat doporučenou literaturu. PS často nedodržuje pokyny a nedokáže dokončit školní úlohy, domácí práce nebo úkoly na pracovišti (nikoliv však díky úmyslnému odporu nebo neschopnosti porozumět pokynům), má zpravidla potíže hrát si nebo se potichu zabývat volnočasovými aktivitami, má zpravidla potíže s organizováním úkolů a činností, je jakoby v neustále pohybu nebo „poháněn motorem“, se často straní, nebo se zdráhá zabývat úkoly, které vyžadují dlouhodobé duševní úsilí, často nadměrně mluví, ztrácí věci, které jsou nezbytné pro úkoly nebo činnosti (např. hračky, zadání školních úloh, tužky, knihy nebo nástroje), vyhrkává odpovědi ještě před dokončením dotazu, ztrácí snadno pozornost kvůli působení vnějších vlivů, mívá potíže s čekáním, během denních činností často zapomíná. často přerušuje nebo vyrušuje druhé. Přidružené potíže - porucha opozičního vzdoru - enuréza - emoční poruchy - poruchy motorické fce (dříve Sy neobratného dítěte) a specifické poruchy učení - koktání - tiky - poruchy chování - zneužívání látek Příznaky nepozornosti: Postižený jedinec Příznaky hyperaktivity/impulzivity: Postižený jedinec často není schopen věnovat pozornost detailům nebo z nedbalosti dělá chyby ve školních úlohách, v práci nebo při jiných činnostech, si často hraje s rukama nebo s nohama, nebo se vrtí na sedadle, má potíže s udržením pozornosti během plnění úkolů nebo při hře, často odchází z místa ve třídě nebo za jiných okolností, při kterých se očekává sezení, působí, jako by neposlouchal, přestože mluvíte přímo na něj, nadměrně běhá nebo leze do výšek bez ohledu na situaci (u dospívajících nebo dospělých to může být omezeno na subjektivní pocity neklidu, roztěkanosti), Tento text slouží pouze jako osnova předmětu, pro doplnění informací je nutné nastudovat doporučenou literaturu. PS S čím lze diagnózu zaměnit  Epilepsie  Postižení zraku a sluchu  Velmi nadané dítě  Dítě s podprůměrnou inteligencí  Následky poranění hlavy  Akutní nebo chronické somatické onemocnění  Posttraumatická stresová porucha  Vedlejší účinky léků a drog  Zanedbávané/zneužívané/nevhodně výchovně vedené dítě  PAS  Obsedantně-kompulzivní porucha POZOROVANÉ PROJEVY Pozornost - potíže převést pozornost z jedné věci na jinou - neschopnost rozlišovat mezi podstatným a nepodstatným - zaměřují se na detail (celek jim pak uniká) - denní snění - přeskakování z tématu na téma Paměť - krátkodobá sluchová paměť - potíže s udržením delší instrukce - ztrácí věci, zapomíná - častěji je lepší vizuální než akustická paměť Hyperaktivita - neustále v pohybu, i když jsou unavené - nucení ke klidu není vhodné (vyčerpání pozornosti na klid) Impulzivita - porucha autoregulace - jen obtížně nereaguje na podnět - skáče ostatním do řeči - často zlobením získává pozornost - často spojeno s lhaním a dalšími projevy chování (krádeže apod.) Hrubá a jemná motorika - dříve Sy nemotorného dítěte - nekoordinované pohyby - časté tiky, křečovité pohyby - potíže v oblasti sebeobsluhy Grafomotorika - potíže s uvolněním ruky – vliv na písmo - nevyhledávají kreslení – je důležité volit vhodné metody Motorika mluvidel - artikulační neobratnost, někdy až překotná mluva - asimilace (prázdniny – prázdnyny) Psychomotorické tempo - zpravidla zvýšené (u činností typu psaní naopak třeba pomalé – dysgrafie – rychle tyto činnosti pak dítě vzdává) Unavitelnost - nastupuje pak chybovost při úkolech a potíže s pozornosti - kolísání pozornosti (v rámci jednoho úkolu) Tento text slouží pouze jako osnova předmětu, pro doplnění informací je nutné nastudovat doporučenou literaturu. PS - střídání činností Poruchy vnímání - potíže odhadnout vzdálenost - odkud přichází zvuk - potíže v oblasti percepcí Poruchy emocí - výkyvy nálad - snížená frustrační tolerance (snášení neúspěchu) - agresivita - úzkosti, deprese - nižší empatie a sebestřednost (nemám čas na potíže ostatních x impulzivita se může jevit jako nezájem o ostatní) Další projevy - potíže orientovat se v čase, v prostoru - potíže s organizací činností, s vytvářením plánu (x alternativní přístupy) - spí méně - sourozenecká rivalita - izolace rodiny - neochota okolí hlídat dítě - nepořádnost - potíže zklidnit se při hře - snadno se pro něco nadchnou - nedomyslí následky činů - samomluva (vnitřní řeč) Doporučení pro rodiče: - klidné prostředí - řád a pevné hranice, pravidla - důslednost - odměny x odejmutí výhody (jasně vymezit, zároveň „uhlídatelné“) - sjednocená výchova - soustředit se na kladné stránky - klidné pracovní místo - pochvala - volnočasové aktivity - časový plán a rozvrh - dohody (předem se domluvit – v úterý v 8 ráno bude uklizeno) - připomínání – neverbální komunikace - odchod do školy – plán pro využití např. koupelny - sourozenci – pokoj - time-out - zviditelnit čas, režim Např. Kuprev, Kupoz, Ropratem ŠKOLA ■ - úkoly psát vždy na stejné místo na tabuli, ponechat je zde co nejdéle (od zač. hodiny) ■ - zasedací pořádek ■ - vhodně vybavený interiér ■ - místo pro „oddych“ ■ - pracovní místo dítěte ■ - využívat názor, praktické věci, zkušenost dítěte Tento text slouží pouze jako osnova předmětu, pro doplnění informací je nutné nastudovat doporučenou literaturu. PS ■ - úkoly rozfázovat Koncentrace ■ Oční kontakt, oslovení ■ Pokyny po částech, jednoduché ■ Zadání v písemné podobě ■ Vizualizace ■ „uzel na kapesníku“ ■ Opakování, zapsání do notýsku ■ Podpořit krátkodobou paměť (vizualizace, pomůcky) Hyperaktivita ■ Umožnit pohyb ■ Krátké přestávky ■ Střídání činností ■ Relaxace ■ Samomluva x citlivost na zvuky ■ Domluva, kdy může žák povídat Psychomotorická cvičení Podpora sociálních vazeb ■ Rozhovory („za co si Petřík zaslouží pochvalu?“, „co by musel udělat, aby dostal lepší hodnocení“?,…) ■ Najít silné stránky dětí, umožnit zažívat úspěch ■ Najdi si ve třídě někoho, s kým máš něco společného ■ Práce s pravidly ■ „omluva a domluva“ – máš právo se zlobit, ale nemáš důvod do někoho kopat ■ Práce s emocemi ■ Skupinové práce ■ Techniky – semafor, teploměr, kreslení, smajlíci Metoda Pěti P ■ P – prolétnout (zběžné prohlédnout) ■ P – ptát se (vymyslet otázky k textu) ■ P – přečíst si ■ P – porozumět (shrnout podstatné, zodpovědět své otázky) P - pamatovat si (vše podstatné z celého textu) Metoda SQ3R ■ S (survey) – prozkoumat – přečíst nadpisy, zvýrazněná slova, … ■ Q (questions) – ptát se, co bych se chtěla dozvědět ■ 3R – read – podtrhávat podstatné ■ - recite – rekapitulovat důležité body ■ -review – převyprávět vlastními slovy PSYCHOFARMAKA • Stimulancia a nestimulační léky • Vliv na domácí přípravu do školy – dítě dokáže uplatnit to, co se naučilo • Individuální vlivy a dávkování • Stimulancia: Tento text slouží pouze jako osnova předmětu, pro doplnění informací je nutné nastudovat doporučenou literaturu. PS • Ritalin – účinnost cca 2-3 hodiny x Concerta – delší doba působnosti • Nestimulační látky: • Strattera – celý den, zlepšuje usínání, nezhoršuje tiky PSYCHOTERAPIE – často KBT Alternativy a doplnění: • Videotrénink – nalezení spouštěčů chování • Biofeedback – princip zpětné vazby, hra na monitoru a snímání EEG • (ovládáno pouze vůlí) • - nutno opakovat několik desítek sezení • - „sebe-učení mozku pomocí tzv. biologické zpětné vazby“ • „nácviky“ chování, relaxace (nácvik) , autoregulace chování • Psychomotorická cvičení • Svépomocné skupiny Doporučená videa: https://www.youtube.com/watch?v=pTK9rHqO0Ps - ADHD nekončí v dětství https://www.youtube.com/watch?v=OwS0_zhTxlg - Šance dětem https://www.youtube.com/watch?v=T4Dtp1wcnjk – dospělí https://www.youtube.com/watch?v=0dIwOzpv3ng – konference https://www.youtube.com/watch?v=2NIl9vdG7iA – pohled matky https://www.youtube.com/watch?v=1GIx-JYdLZs – jak poznat ADHD? https://www.youtube.com/watch?v=WddfBzE1AuU – dítě s ADHD webové stránky: www.nepozornidospeli.cz, www.adehade.cz Literatura: • Munden A., Arcelus, J., Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Tento text slouží pouze jako osnova předmětu, pro doplnění informací je nutné nastudovat doporučenou literaturu. PS • Goetz,M., Uhlíková, P., ADHD, porucha pozornosti s hyperaktivitou. • Mertin, V., ADHD – pohled psychologa. • Michalová, Z., Předškolák s problémovým chováním. • Jenett., W. ADHD, porucha pozornosti s hyperaktivitou. • Žáčková a Jucovičová – naklad. D+H – více titulů • Laver-Bradbury, Cathy;Thompson, Margaret; Weeks, Anne a kol., Šest kroků ke zvládnutí ADHD • Drtílková, I.: Hyperaktivní dítě • Hallowell, E. M., Ratey, J. J.: Poruchy pozornosti v dětství i dospělosti. • Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., Kopřivová, T.: Respektovat a být respektován. • Miklasová, Š.: Vzdělávání žáků s ADHD na 2. Stupni základní školy. Masarykova univerzita Brno, katedra speciální pedagogiky, 2010, diplomová práce. • Riefová, S. F.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. • Train, A.: Nejčastější poruchy chování dětí. • Kopel, Klaus – Skupinové hry pro život. Erkert, A., Hry pro usměrňování agresivity • S. Yarney – Povím Vám o ADHD. • M. Antal, To dítě je nepozorné. • C. R. Carter, Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole. • K. Kopsová, Jak se krotí tygr. • J. Škvorová, Proč zlobím?