OKRUHY KE ZKOUŠCE SPk506 PORADENSTVÍ, DIAGNOSTIKA A INTERVENCE U JEDINCŮ S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ 1 1. Logopedie, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. 2. Komunikace, význam komunikace v životě jedince. Charakteristika verbální, nonverbální komunikace. Jazyk a řeč. 3. Narušená komunikační schopnost, vymezení narušené komunikační schopnosti, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 4. Systém poskytování logopedické intervence v ČR (charakteristika jednotlivých rezortů), legislativní předpisy. 5. Speciálně pedagogická centra zabývající se problematikou narušené komunikační schopnosti u dětí a žáků. Funkce, hlavní úkoly SPC, personální obsazení, legislativní zabezpečení. 6. Anatomické systémy a fyziologické děje ve vztahu k řečovým funkcím. Hlavové nervy. Anatomie a fyziologie dechového ústrojí. Anatomie a fyziologie fonačního ústrojí. Anatomie artikulačních a rezonančních orgánů. Fyziologie procesu artikulace. 7. Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, fonetická metodika – základní prvky mluvené řeči, rozdělení hlásek. Hlásky v českém jazyce, fyziologické tvoření samohlásek a souhlásek. 8. Současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností, faktory ovlivňující vývoj řeči a jazykových schopností. Charakteristika jazykových rovin. 9. Raná logopedická intervence – východiska a vymezení rané logopedické intervence. 10. Vymezení okruhu dětí rané logopedické intervence – děti s identifikovatelným rizikem a děti s potenciálně identifikovatelným rizikem. 11. Včasná diagnostika u dětí s identifikovatelným a potenciálně identifikovatelným rizikem ve vývoji řeči a jazykových schopností. 12. Narušený vývoj řeči, kategorie narušeného vývoje řeči. 13. Opožděný vývoj řeči, etiologie opožděného vývoje řeči. Logopedická intervence u dětí s OVŘ, možnosti stimulace vývoje řeči a jazykových schopností. 14. Specificky narušený vývoj řeči – charakteristika specificky narušeného vývoje řeči, logopedická intervence.