DIAGNOSTICKÉ DOMÉNY Školní věk VYBRANÉ SNÍMKY – DALŠÍ BUDE DOPLNĚNO VE VÝUCE POUZE PRO STUDIJNÍ ÚČELY FONETICKO-FONOLOGICKÁ ROVINA FFR úvod ◦ Klíčové postavení jazykových schopností v rámci čtení ◦ Zrakové vnímání je pouze vstup – navazuje mnohaúrovňové jazykové zpracování ◦ Dobrý čtenář – jazykový cit, dobré porozumění řeči a dobré fonematické schopnosti ◦ Fonematické uvědomování má zásadní význam – slova mají kromě významu zvukovou formu – řetězce plynule vyslovených hlásek ◦ Které slovo je delší – had anebo žížala?  úvod ◦ Fonematické uvědomování – zvládnutí řady úkonů se strukturou slova: ◦ Identifikace hlásek ve správném pořadí ◦ Hlásková analýza a syntéza ◦ Manipulace s hláskami – přidání, odebrání, změna pořadí…. ◦ Význam potvrzen řadou šetření v různých zemích úvod ◦ Nedostatečně rozvinuté fonematické uvědomování je jednou z hlavních příčin SPU ◦ Účinná prevence dyslexie – rozvíjení fonematického uvědomování u předškoláků a rizikových skupin dětí a žáků ◦ Fonematické uvědomování a jeho rozvoj – klíčové pro zvládnutí psaní ◦ FONEMATICKÉ UVĚDOMOVÁNÍ JE HLAVNÍ PREDIKTOR PRO ČTENÍ A PSANÍ Fonologický deficit ◦ Vliv na raný vývoj – NVŘ ◦ Vliv na auditivně-verbální paměť ◦ Vliv na rychlý přístup ke slovům – RAN ◦ Pojmenování a „mluvení“ – dodržení struktury slova – kolomotiva ◦ Deficit ve fonematickém uvědomování ◦ Potíže v automatizaci čtení a psaní ◦ PÍSMENA REPREZENTUJÍ FONÉMY FFR ◦ Sledování specifik v oblasti ◦ Artikulace, respirace, fonace a rezonance ◦ Melodie, dynamika, tempo a rytmus řeči srozumitelnost projevu Stěžejní diagnostické nástroje ◦ Rozhovor ◦ Samostatné vyprávění a komentář (i s vizuální oporou) ◦ Soubory slov, texty písniček, básničky ◦ Specifické soubory slov – struktura a obtížnost dle jednotlivých kategorií hlásek ◦ Soubory slov – specifické asimilace a artikulační neobratnost ◦ Soubory slov – rezonanční vyváženost Klidové dýchání ◦ Slyšitelnost ◦ Dýchání nosem ◦ Dýchání ústy ◦ Kombinace ◦ Příčiny dýchání ústy – možné komplikace Specifika hlasového projevu ◦ Síla hlasu + emoční prožívání v zátěžové situaci ◦ Kvalita hlasu ◦ Hlasový začátek + zvládnutí prodloužené fonace (čas/stabilita) ◦ Rezonanční vyváženost Specifika koverbálního chování ◦ Tvář ◦ Hrdlo ◦ Další oblasti ◦ Situace ◦ Míra projevu Specifika plynulosti projevu ◦ Repetice ◦ Prolongace ◦ Dysfluence ◦ Bloky ◦ Nadměrná námaha ◦ Psychická tenze Tempo projevu ◦ Formy akcelerace ◦ Interverbální - intraverbální ◦ Repetice ◦ Přesnost artikulace ◦ Změny ve struktuře slova ◦ Srozumitelnost Rovina foneticko-fonologická ◦ vyšetření výslovnosti hlásek ◦ Subjektivní hodnocení srozumitelnosti řeči – nápadnost a frekvence obtíží ◦ Samohlásky/souhlásky ◦ Opakování slov ◦ Spontánní projev ◦ Recitace a zpěv ◦ Diadochokineze ◦ Artikulační obratnost Vyšetření sluchové paměti ◦ opakování ◦ slova ◦ slovní spojení ◦ jednoduché věty ◦ rozvité věty ◦ souvětí ◦ důležité pro porozumění řeči i vzdělávání Propojení s dalšími oblastmi KS Baterie testů fonologických schopností G. Seidlová Málková, M. Caravolas ◦ 6 subtestů fonologického povědomí - slabikování v pseudoslovech - rozpoznání hlásek v pseudoslovech - izolace hlásek v pseudoslovech - skládání hlásek - elize hlásek v pseudoslovech - prohazování slabik ◦ 2 subtesty rychlého jmenování ◦ 1 subtest krátkodobé slovní paměti ◦ 1 subtest slovní paměti a morfologicko-syntaktické roviny Využité materiály ◦ Obrazové přílohy ◦ Žetony ◦ Modelová nahrávka ◦ Podnětový materiál různé úrovně ◦ CVC, CCVC ◦ Delší zácvik a instruktáž – odlišení obtíží v hodnocených oblastech x neporozumění úkolům ◦ Komparace výsledků – percentil ◦ Sledované věkové kategorie – specifika Zkouška sluchové diferenciace Wepman – Matějček ◦ 19 dvojic bezesmyslných slabik ◦ od pěti let ◦ umožní zjistit, které skupiny hlásek dítě není schopné diferencovat ◦ 2. sestavy slov ◦ nácvičné dvojice ◦ hrep – chrep ◦ mreš – mreč ◦ zlní – zlní Další postupy ◦ Soubor specifických zkoušek (T-239) ◦ Sluchová diferenciace – úprava požadavku dle věku ◦ Sluchová syntéza ◦ Sluchová analýza ◦ Audiomotorická koordinace – percepce a reprodukce Školní dovednosti ◦ Propojení s obtížemi ve verbální komunikaci ◦ Projevy percepčních oslabení Školní dovednosti ◦ Pravopis ◦ Mluvnická chybovost ◦ Specifická chybovost ◦ Podíl pozornosti ◦ Podíl percepčních obtíží, oslabení jazykového citu ◦ Propojení s obtížemi v mluvené řeči Písemný projev ◦ Školní sešity ◦ Domácí úkoly ◦ Opis ◦ Přepis ◦ Diktát ◦ Vlastní písemný projev Písemný projev ◦ Psaní ◦ Charakter písma ◦ Výbavnost ◦ Čitelnost ◦ Sklon, velikost ◦ Grafomotorické tempo Zkouška čtení (Z. Žlab, Z. Matějček) ◦ Články se stoupající obtížností ◦ rychlost, přesnost a porozumění čtenému textu a další sledované oblasti ◦ Zajíček ◦ Nevděčný smrk ◦ O krtkovi ◦ Hlasité x tiché čtení Diagnostika SPU u adolescentů a dospělých osob ◦ Pavla Cimlerová, Daniela Pokorná, Eva Chalupová (2007) ◦ 8 modulů ◦ Vstupní modul – screeningový dotazník pro dospělé ◦ Modul čtení ◦ Modul psaní ◦ Modul fonematické povědomí ◦ Modul zraková percepce a koncentrace ◦ Modul řečové funkce ◦ Modul motorické funkce ◦ Modul prostorové a pravolevé vnímání ◦ ……vybrané moduly vzhledem k oblasti komunikační schopnosti….. Modul psaní ◦ Diktát – Procházka lesem ◦ Pseudoslovný diktát vět ◦ …Štosováme žvelky načporu luho křastu. ◦ Pseudoslovný diktát slov ◦ …kránučka…přestulda…samkalík…klošiňte…trůl Modul fonematického uvědomování ◦ Sluchová analýza a syntéza slov ◦ SA: štěstíčko, podpalubí, bezfosfátový ◦ SS: podplukovník, transformátor, nejneštastnější Modul fonematické povědomí ◦ Test fonologické manipulace ◦ CCVC: troč/roč ◦ CCVC: priň/piň ◦ CVCC: vušť/vuš ◦ CVCC: šomp/šop Dospívající a dospělí ◦ Artikulační obratnost a specifické asimilace – SLN ◦ 6 vět – 2x opakování ◦ Preciznost a přesnost výslovnosti ◦ Dálajláma lámal v lomě slámu. ◦ Královna Klára hrála na klavír. ◦ U Aniny nyní tikají hodiny. ◦ Tomíkova roztodivná dobrodružství nevnímám. ◦ Slečna nese v tašce sušené švestky. ◦ Na cvičišti čtyři svišti piští. ROVINA LEXIKÁLNĚ-SÉMANTICKÁ MORFOLOGICKO-SYNTAKTICKÁ A PRAGMATICKÁ Heidelberský test řečového vývoje ◦ řečově-lingvistická a řečově-pragmatická složka ◦ větná struktura ◦ morfologická struktura ◦ větný význam ◦ slovní význam ◦ interakční význam ◦ spojování verbálních a neverbálních informací ◦ interakční úroveň ◦ V MATERIÁLU NÍŽE JSOU SUBTESTY ZAŘAZENY DLE JAZYKOVÝCH ROVIN - OZNAČENY HSET Skladba testu HSET Větná struktura  porozumění větám  opakování vět Morfologická struktura  vytváření plurálu a singuláru  tvoření odvozených slov  odvozování přídavných jmen Větný význam  oprava významově nesprávných vět  tvoření vět Slovní význam  hledání slov  klasifikace pojmů Interakční význam  flexibilita pojmenování  spojování verbálních a neverbálních informací  dekódování a kódování záměrů Integrační úroveň  paměť pro text 1. lexikálně-sémantická rovina ◦ VARIANTY ÚKOLŮ ◦ Pojmenování ◦ Popis – předmět – obrázek – děj ◦ Výběr obrázku podle podstatného znaku ◦ Vysvětlení významu pojmů ◦ Práce s nadřazenými/podřazenými pojmy (s/bez vizuální opory) LS – DALŠÍ VARIANTY ÚKOLŮ ◦ Nesmysl ◦ Sestavení dějové posloupnosti ◦ Vyprávění ◦ Reprodukce básničky, písničky ◦ Reprodukce slyšeného příběhu ◦ Antonyma, synonyma, homonyma ◦ Slovní řady ◦ chápání významu slov ◦ chápání abstraktních pojmů ◦ definování pojmů ◦ tvorba protikladů Test pasivní a aktivní slovní zásoby ◦ dr. Durdilová, doc. Klenková (2015) ◦ Pasivní složka ◦ Od 4 let – horní hranice neomezena ◦ Výběr obrázku dle instrukce ◦ Podstatná jména, přídavná jména, slovesa – odvození dle vizuální opory Test pasivní a aktivní slovní zásoby ◦ Aktivní složka ◦ Od 5 let až 11 let a 11 měsíců ◦ Vysvětlení významu slova ◦ Přehled uznávaných odpovědí HSET slovní význam ◦ SUBTEST WF hledání slov ◦ ke třem daným slovům vymyslet čtvrté, které se k nim hodí ◦ sémantická organizace slovní zásoby ◦ Modrá – žlutá – červená ◦ Teď – později – předtím ◦ Slepice – krůta – kačena ◦ Veliký – vysoký – hluboký ◦ Kámen – voda – hlína ◦ Kostel – chata – vila HSET slovní význam ◦ SUBTEST BK klasifikace pojmů ◦ výběr konkrétních obrázků k danému nadřazenému slovu ◦ sémanticko-kognitivní operace ◦ živočichové ◦ potraviny ◦ oblečení vyšetření porozumění řeči ◦ instrukce k určité činnosti ◦ identifikace - manipulace ◦ přizpůsobení náročnosti ◦ struktura instrukcí – obtížnost Vyšetření porozumění řeči ◦ Chápání logických struktur (Pes je menší než slon, kdo je větší?) ◦ Chápání abstraktních pojmů ◦ Metafora, básnická řeč ◦ Postupný rozvoj porozumění obecným znakům a symbolům – značky, varování, noty… ◦ Obsah kreseb a fotografií, grafy, mapy (od 10 let) ◦ Postupný rozvoj porozumění informacím v psaném jazyce ◦ Porozumění v cizím jazyce Token test (TT) ◦ Hodnocení míry porozumění řeči ◦ Diferenciace a manipulace s geometrickými tvary úkolem – dle instrukce „Ukažte žlutý kruh“ „Ukažte malý bílý čtverec“ „Ukažte velký zelený □ a malý červený kruh“ „Dotkněte se červeným □ červeného kruhu“ HSET větná struktura ◦ SUBTEST VS – porozumění větám ◦ porozumění větám různé gramatické obtížnosti ◦ osvojení gramatických, lingvistických pravidel ◦ materiál – figurky ◦ Konkrétní a abstraktní instrukce Příklady instrukcí ◦ Zadání pro děti mladší pěti let ◦ Kočku chytil chlapec. ◦ Alík dovolí, aby si Ušáček lehl. ◦ Zadání pro děti pětileté a starší ◦ Kachna odplave dřív, než si ovečka lehne. ◦ Pes kousne medvěda, který chytí zajíce. ◦ Žirafa, kterou chytil zajíc, kousne kačenu. ◦ Malé dítě maminku umývá. MORFOLOGICKO- SYNTAKTICKÁ ROVINA …. ◦ Hlavní kritéria jazykového vývoje!!! ◦ Obratnost ve vyjadřování – flexibilita…. ◦ Pozorování spontánního projevu dítěte – vyprávění, rozhovor, popis, reprodukce příběhu, opakování vět ◦ Jazykové cítění v písemném projevu – písemné odpovědi na otázky, psaní na dané téma ◦ Porozumění otázce, instrukci, větě….delšímu souvětí, přečtenému textu (sluch) Spontánní projev ◦ Souvětí ◦ Rozvité věty ◦ Holé věty ◦ Jednoslovné odpovědi ◦ Citoslovce ◦ Sledujeme, co převládá + příležitost Opakování vět ◦ Sledování kvality a kvantity chyb/složitost větného celku ◦ Charakter nepřesností – zásah do významu věty Další varianty úkolů ◦ skloňování ◦ časování ◦ užívání rodů substantiv ◦ tvorba singuláru a plurálu ◦ stupňování adjektiv, příslovcí (8) ◦ tvoření deminutiv ◦ přechylování ◦ odvození přídavných jmen od substantiva nebo slovesa ◦ využívání předložkových vazeb ◦ využívání zájmen – osobní, přivlastňovací ◦ jazykový cit ◦ převedení do minulého, budoucího času ◦ užití zvratných sloves ◦ kořen slova z řady slov (8 let) syntax ◦ správnost větné skladby ◦ tvoření a chápání věty – rozlišení nesprávné ◦ variabilita nesprávnosti/porozumění ◦ délka a složitost větných celků Zkouška jazykového citu ◦ Varianta pro předškolní děti ◦ Varianta pro děti školního věku – dle doporučení 1.-5. ročník ◦ Z. Žlab (1993) ◦ Orientační stenová norma Zkouška jazykového citu pro předškoláky (doplňkový test Zkoušky jaz. citu – Z. Žlab) ◦ 3 krátké věty – 2 špatně/1 správně ◦ dítě určuje správné řešení ◦ hodný pejsek/hodná pejsek/hodné pejsek ◦ posloucháme rádi veselá pohádka/ ◦ posloucháme rádi veselé pohádke/ ◦ posloucháme rádi veselou pohádku ◦ Vašek včera sáňkovala/ ◦ Vašek včera sáňkoval/ ◦ Vašek včera sáňkuje Zkouška jazykového citu – varianta pro školáky ◦ 1. TEN/TA/TO ◦ Určování rodů podstatných jmen ◦ VYBRANÉ PŘÍKLADY ◦ zácvik: teta – prázdniny ◦ míč ◦ kolo ◦ hodiny ◦ žízeň 2.A MUŽSKÝ/ŽENSKÝ ROD ◦ Přechylování ◦ VYBRANÉ PŘÍKLADY ◦ zácvik: lékař – řidič ◦ dělník ◦ běžkyně 2. B Tvorba adjektiv od substantiv a sloves ◦ zácvik: bouda pro psa – polévka z ryby ◦ VYBRANÉ PŘÍKLADY ◦ člun s motorem ◦ míč, do kterého se kope 3.A Skloňování podstatných jmen ◦ Zácvik: u stolu je židle/sedni si na… ◦ VYBRANÉ PŘÍKLADY ◦ máme doma štěně – rádi si hrajeme…. ◦ dědeček má hůl – musí chodit o …… 3.B Převod věty do minulého času ◦ zácvik: venku svítí sluníčko/včera.. ◦ VYBRANÉ PŘÍKLADY ◦ čteme hezkou pohádku – včera.. ◦ pekaři pečou chleba –pekaři včera.. 4. Skloňování slovních spojení ◦ zácvik: hluboký les/děti zabloudily.. ◦ VYBRANÉ PŘÍKLADY ◦ rozbité pero – nemohl psát s.. ◦ můj cvičený pes – povídali jsme si o… 5. Hledání společného základu – kořeny slova ◦ Zácvik: ◦ VYBRANÉ PŘÍKLADY ◦ (lep) lepidlo, lepit, nálepka, polepený… ◦ (kov) kovář, kovový, výkovek, podkova… HSET větná struktura ◦ SUBTEST IS opakování vět ◦ používání vývojově specifických syntaktických pravidel ◦ zkracování vět ◦ nahrazování pasivních vazeb aktivními apod. ◦ Dnes na závodech předběhl Honza Petra. ◦ Teta, která u nás dávno nebyla, přijede na návštěvu. ◦ Představím vám pána, jehož syn je velmi úspěšný. HSET morfologická struktura ◦ SUBTEST PS vytváření plurálu a singuláru ◦ morfologicky správné rozlišování ◦ běžná slova a pseudoslova ◦ obrazový materiál ◦ jedno auto – dvě... ◦ jedna tykalka – dvě.... ◦ jeden stabor – dva... ◦ dvě koulátka – jedno... ◦ dva tumbíci – jeden... HSET morfologická struktura ◦ SUBTEST AM tvoření odvozených slov ◦ schopnost vytvářet odvozená slova od základních tvarů podle gramatických pravidel ◦ zahradničit zahradník – zahradnice –zahrada– kvítko ◦ čangařit - čangař – čangařka – čangárna – foktor HSET morfologická strukturaH ◦ SUBTEST AD odvozování přídavných jmen ◦ vyjádření rozdílů mezi vnímanými vlastnostmi předmětů – stupňování ◦ částečné využití pseudoslov ◦ jablko – fleky ◦ trojúhelník – venty HSET větný význam ◦ SUBTEST KS oprava významově nesprávných vět ◦ rozpoznat a opravit nesprávná syntagmatická spojení ◦ Maminka položila vázu s květinami pod stůl. ◦ Když jdeme nakupovat do obchodu, vyděláváme peníze. ◦ Tímto dárkem jsme mamince udělali velkou lásku. HSET větný význam ◦ SUBTEST SB tvoření vět ◦ tvorba vět ze dvou, tří zadaných slov ◦ složitost je dána sémantickou blízkostí slov ◦ tvorba syntakticky a logicky správných celků ◦ dvůr – ležet – pes ◦ radovat se – otec – dárek ◦ slunko - studený PRAGMATICKÁ ROVINA Pragmatická rovina řeči ◦ Rizika subjektivního hodnocení a nové, zátěžové situace ◦ Komunikační vzorce – chování v souladu/rozporu s kontextem ◦ Forma chování x obsah sdělení ◦ Přiměřenost reakce na komunikačního partnera – soulad použití výrazových prostředků ◦ Iniciace komunikace – kladení otázek, doptávání….v úkolové situaci ◦ zpětná vazba – vzájemné ovlivňování Pragmatická rovina řeči ◦ Chování při komunikaci ◦ Udržování konverzace ◦ Role mluvčího i posluchače - turn-taking ◦ Odhad znalosti partnera v komunikaci ◦ ovládání a respektování pravidel ◦ komunikační flexibilita ◦ zdvořilostní návyky Pragmatická rovina řeči ◦ Video/audio záznam ◦ Zápis…narušení kontinuity, přesnost záznamu ◦ Sledování verbální i neverbální složky, PMN HSET interakční význam ◦ SUBTEST BF Flexibilita pojmenování ◦ danou osobu pojmenovat vždy jinak na základě jejích různých vztahů k jiným osobám ◦ rozlišování struktur mezilidských vztahů na základě oslovení ◦ Tady je muž. Jmenuje se Jan Novák. ◦ Jak mu říká jeho manželka? ◦ Jak mu říká jeho ředitel? interakční význam ◦ VN Spojování verbálních a neverbálních informací ◦ přiřazení daného výroku jedné ze čtyř osob na obrázcích na základě jejich emocionálního výrazu ◦ Spoléhám se na to, že to uděláš dobře. ◦ To je přece na zbláznění. Ty jsi úplný blbec! HSET interakční význam ◦ SUBTEST ER dekódování a kódování záměru ◦ Dítě má odlišně verbálně reagovat na obsah jednotlivých výroků dle převzaté emocionální reakce ◦ Porozumění obsahu výroku ◦ Ztotožnění s jinou osobou ◦ Empatické i kognitivní převzetí její perspektivy ◦ Slovní formulace daného výroku ◦ Vyjádření příslušného záměru mluvčího ◦ Subtest se zadává pouze pětiletým a starším dětem ◦ práce s obrázky příklady ◦ obrázek Spokojený ◦ Chlapec právě vrazil tříkolkou do tohoto pána. Pán chce, aby byl příště opatrnější. Co řekne tomu chlapci? ◦ Zuřivý ◦ Do tohoto pána také vrazilo dítě. Co myslíš, že řekne on tomu chlapci? HSET integrační úroveň ◦ SUBTEST TG paměť pro text ◦ dítě má za úkol udržet v paměti a s větším časovým odstupem rekonstruovat delší smysluplný text ◦ pohádka Práce s obrazovým materiálem ◦ Obsah ◦ Interpretace ◦ Porozumění situacím ◦ Rozlišení „chování“ ◦ Porozumění a vyjádření – specifická slovesa Sledování projevu ◦ Interpretace projevu dítěte ◦ Kognitivní oblast ◦ Pragmatika ◦ kontext ◦ interpretace emocí druhých ◦ sociální ◦ lingvistická Kategorie ke sledování a rozvoji ◦ Identifikace a verbalizace jednoduchých a komplexních emocí ◦ Poznání příčiny událostí z kontextu ◦ Vytvoření vztahu mezi vnitřním rozpoložením a chováním ◦ Předvídání chování druhých Kategorie ke sledování a rozvoji ◦ Porozumění základním otázkám – kdo, co, komu, proč….? ◦ Porozumění přímé/“nepřímé“ řeči ◦ Porozumění situacím – lež, podvod, žert…. ◦ Porozumění a vyjádření morálního úsudku ◦ Řešení „pragmatických“ problémů ZDROJE ◦ CIMLEROVÁ, P., POKORNÁ, D., CHALUPOVÁ, E. (2007) Diagnostika specifických poruch učení u adolescentů a dospělých osob. Praha: IPPP. ◦ DVOŘÁK, J. (1999). Slovní patlavost: verbální dyspraxie. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. ◦ GRIMMOVÁ, H., SCHÖLER, H., MIKULAJOVÁ, M. (1997). Heidelberský test vývoje řeči H-S-E-T. Brno: Psychodiagnostika. ◦ MATĚJČEK, Z., ŠTURMA, J., VÁGNEROVÁ, M., ŽLAB, Z.(T-202). Bratislava: Psychodiagnostika. ◦ MIKULAJOVÁ, M., NOVÁKOVÁ-SCHÖFFELOVÁ, M., TOKÁROVÁ, O., DOSTÁLOVÁ, A. (2016). Trénink jazykových schopností podle D.B. Elkonina (předgrafémová a grafémová etapa). Praha: ŠPZ Centrum rozum V.O.S. ◦ SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., CARAVOLAS, M. (2013). BTFS. Praha: NÚV. ◦ ŽLAB, Z. (1993). Zkouška jazykového citu. Ostrava: Microdata. ◦ http://www.inkluze.upol.cz/portal/velke_publikace/katalogy/final_NKS_Kat_ver_diskuse.pdf ◦ Další zdroje budou doplněny ve výuce.