Hollandovy osobnostní typy, jejich charakteristické činnosti a předpokládané schopnosti Osobnostní typ Osobnostní charakteristiky Oblíbené činnosti Obvyklé schopnosti Životní hodnoty Realistický R Méně společenský, trochu málomluvný, mužný, přizpůsobivý, upřímný, nefalšovaný, materialistický, přirozený, vytrvalý, neangažovaný typ Konkrétní, jasně stanovené a uspořádané činnosti, manipulace s různými materiály, surovinami, objekty, nástroji, stroji a zvířaty manuální, mechanické, elektrotechnické, technické peníze moc postavení Investigativní 1 Analytický, opatrný, kritický, nezávislý, intelektuální, do sebe zahleděný, sociálně uzavřený, přísně metodicky zaměřený, racionální, nenáročný a skromný typ Objevování fyzikálních, biologických a kulturních jevů a procesů, snaha po jejich pochopení a kontrole vědecké, matematické věda výzkum Umělecký A Komplikovaný, nepořádný, nevázaný, emocionální, idealistický, tvořivý, nepraktický, impulsivní, nezávislý, do sebe zahleděný, nekonformní a originální typ Volné umělecky zaměřené činnosti, které vyžadují cit pro tvar, hudbu, pohyb jako prostředek k tvorbě uměleckých forem a výtvorů jazykové, výtvarné, dramatické, literatumí, pohybové estetické kvality Sociální S Společenský, družný, ochotný ke spolupráci, přátelský, ušlechtilý, prospěšný, prozíravý, laskavý, přesvědčivý, odpovědný, taktní a ohleduplný typ Sociální kontakty s lidmi různého věku s cílem je informovat, cvičit, rozvíjet, léčit nebo vzdělávat lidské vztahy, výchovné, pedagogické, interpersonální sociální, etické morální problémy Podnikavý E Dobrodružný, zištný, ukvapený, ambiciózní, argumentující, nezávislý, dominantní, optimistický, sdílný, spoléhající se na sebe, energický typ Vedení ostatních iidí s cílem dosáhnout očekávaných organizačních cílů, úkolů a ekonomického zisku vůdcovství, Interpersonální, verbální politická, ekonomická úspěšnost Konformní C Přizpůsobivý, zásadový, svědomitý, defenzivní, efektivní, méně společenský, vytrvalý, praktický typ Archivování zpráv, úprava písemností, zařizování, organizace, obsluha, obchodní a administrativní činnosti manuální obchodní administrativní obchodní, ekonomická úspěšnost Tabulka 2 Hollandova typologie pracovních prostředí a povolání, jejich nároků a požadavků Pracovní prostředí Obvyklá povolání Požadavky a nároky pracovního prostředí í; Dominující populace Odměny a výhody Realistické R Odborná řemesla, technické obory, profese ve veřejných službách, práce venku, zpracovatelské a důlní obory (např. automechanik, strojník, technik, čalouník, lesník, požárník, elektromechanik aj.) Jasně stanovené, určité a systematické pracovní činnosti s nástroji, stroji, technickým zařízením, materiály, surovinami a zvířaty, výroba, oprava a servis Manuální a technické schopnosti a dovednosti, technické myšlení, zručnost realistické osobnostní typy pracovníků konvenční hodnoty užitek, peníze, moc postavení, majetek Investigativní I Vědecká, intelektuální a některá technická povolání, vědecké obory a veřejné služby (např. chemik, zvukař, učitel matematiky, pilot, zubař, programátor, aj.) Systematické studium, výzkum fyzikálních, biologických, společenských nebo kulturních jevů a procesů (pozorování, symbolické, systematické, tvůrčí objevování), jazykové schopnosti, tvůrčí myšlení) intelektuální osobnostní typy pracovníků vědecké a duchovní hodnoty a úspěchy Umělecké A Umělecké, literární a hudební obory a řemesla, výtvarné a polygrafické obory a povolání (např. učitel hudby, fotograf, spisovatel, novinář, hudebník, architekt, malíř, aranžér aj.) Tvorba uměleckých forem a výtvorů Umělecké schopnosti, tvořivé myšlení a fantazie, hudební, výtvarný nebo literární talent, cit pro hudbu, pohyb, jazyk, tvar a barvy umělecké osobnostní typy pracovníků umělecké hodnoty a úspěchy Sociální S Výchovná, pedagogická a sociálně interaktivní povolání spojená s péci o ostatní ve veřejných službách (např. číšník, učitel, pedikér, zdravotní sestra, sociální pracovnice, státní zástupce, psychiatr, personalista aj.) Výchova vzdělávání, informatika, léčba, poradenství, sociální péče a veřejné služby Schopnost pracovat s lidmi a porozumět jim, sociální cítění a schopnost pomáhat ostatním, organizovat a řídit práci dětí a dospělých sociální osobnostní typy pracovníků sociální a etické hodnoty Podnikavé E Manažerské, organizační a obchodní obory, prodejní a odbytové služby, veřejné služby (např. prodavač, nákupčí, manažer, mistr, burzovní makléř, obchodní zástupce aj.) Řízení a organizace obchodních či hospodářských Činností a pracovních kolektivů, dosahování ekonomického zisku a hospodářských výsledků. Schopnost vést, organizovat a řídit činnosti dospělých, podnikavost, schopnost přesvědčování ostatních podnikatelské osobnostní typy pracovníků peníze, moc postavení Konformní C Úřednické, kancelářské a administrativní obory, veřejné služby.obchodní obory, administrativa {např. písařka, sekretářka, operátor výpočetní techniky, účetní, obchodní referentka aj.) Manipulace s údaji, čísly, organizace informací, zpráv a činností, obsluha kancelářské a výpočetní techniky, archivace, dokumentace aj. konvenční osobnostní typy pracovníků materiální hodnoty, peníze, ekonomické, obchodní úspěchy závislost, konformita Jaké jsou skupiny povolání, jaké na nás kladou nároky a požadavky, a s jakými lidmi se tam potkáme? Pracovní prostředí Obvyklá povolání Požadavky a nároky pracovního prostředí Dominující populace Odměny a výhody Manuálně-technické R Odborná řemesla, technické obory (stavební, j mechanická a elektrotechnická povolání, profese ve veřejných službách, práce venku, zpracovatelské a důlní obory (např. automechanik, strojník, technik, čalouník, lesník, požárník, elektromechanik ai.) Jasně stanovené, určité a systematické pracovní činnosti s nástroji, stroji, technickým zařízením, materiály, surovinami a zvířaty, výroba, oprava a servis Manuální a technické schopnosti a dovednosti, technické myšlení,.zručnost realistické \ osobnostní typy pracovníků konvenční hodnoty užitek peníze, moc postavení, majetek Vědecké / badatelské I Vědecká, intelektuální a některá technická povolání, vědecké obory a veřejné služby (např. chemik, zvukař, učitel matematiky, pilot, zubař, programátor, aj.) Systematické studium, výzkum fyzikálních, biologických, společenských nebo kulturních jevů a procesů (pozorování, symbolické, systematické, tvůrčí objevování), jazykové schopnosti, tvůrčí myšlení) intelektuální osobnostní typy pracovníků vědecké a duchovní hodnoty a úspěchy Umělecké A Umělecké, literární a hudební obory a řemesla, výtvarné a polygrafické obory a povolání (např. učitel hudby, fotograf, spisovatel, novinář, hudebník, architekt, malíř, aranžér aj.) Tvorba uměleckých foremavýtvorů. Umělecké schopnosti, tvořivé myšlení a fantazie, hudební, výtvarný nebo literární talent, cit pro hudbu, pohyb, jazyk, tvar a barvy umělecké i umělecké osobnostní I hodnoty typy pracovníků 1 a úspěchy Sociální S Výchovná, pedagogická a sociálně interaktivní povolání spojená s péčí o ostatní ve veřejných službách (např. číšník, učitel, pedikér, zdravotní sestra, sociální pracovnice, státní zástupce, psychiatr, personalista aj.) Výchova vzdělávání, informatika, léčba, j sociální poradenství, sociální péče a veřejné služby I osobnostní . Schopnost pracovat s lidmi a porozumět | typy pracovníků jim, sociální cítění a schopnost pomáhat | ostatním, organizovat a řídit práci dětí a S dospělých | sociální a etické hodnoty Podnikavé E Manažerské, organizační a obchodní obory, prodejní a odbytové služby, veřejné služby (např. prodavač, nákupčí, manažer, mistr, burzovní makléř, obchodní zástupce aj.) Řízení a organizace obchodních či hospodářských činností a pracovních kolektivů, dosahování ekonomického zisku a hospodářských výsledků. Schopnost vést, organizovat a řídit činností dospělých, podnikavost, schopnost přesvědčování ostatních podnikatelské ; osobnostní typy pracovníků peníze, moc postavení Administrativně-technické C Úřednické, kancelářské a administrativní obory, veřejné siužby,obchodní obory, administrativa (např. písařka, sekretářka, operátor výpočetní techniky, účetní, obchodní referentka aj.) Manipulace s údaji, čísly, organizace informací, zpráv a činností, obsluha kancelářské a výpočetní techniky, archivace, dokumentace aj. konvenční osobnostní typy pracovníků materiální hod-noty, peníze, ekonomické, obchodní úspěchy závislost, konformita 1