Zraková percepce Podpůrný materiál k předmětu Reedukace SPU ¨ Vyvíjí se již od narození ¨ Dítě nejprve vnímá světlo a tmu, později obrysy předmětů ¨ Postupně se rozvíjí a zvětšuje diferenciace tvarů (jedna z nejdůležitějších schopností pro nácvik čtení a psaní) ¨ Již dvouleté dítě je schopno identifikovat předmět či osobu nezávisle na barvě, postavení, vzdálenosti nebo dopadu světla ¨ V předškolním věku dítě vnímá spíše globálně, méně uplatňuje vnímání analytické zaměřené na detaily a jejich porovnávání ¨ U dětí, které v budoucnu mají problémy ve čtení a psaní se už v předškolním věku objevily nedostatky v rozlišování tvarů lišících se podle horizontální a vertikální osy ¨ Děti zrakem nepřesně rozlišují detaily, kterými se písmena liší (např. m-n při čtení, r-z při psaní) a písmena lišící se polohou v prostoru (b-p-d) ¨ Také se objevují obtíže ve vedení očních pohybů (vedení očí po řádku je chaotické s návraty zpět) ¨ Jsou-li nedostatky ve vývoji zrakové percepce izolované bez dalších obtíží, dítě je může kompenzovat a obtíže ve čtení a psaní se nemusí objevit ¨ Při reedukaci se souběžně pracuje s oblastmi, které spolu souvisí (např. zraková paměť a zraková diferenciace) Projevy nedostatků ve zrakové percepci ¨ Horší rozlišování tvarů, písmen, číslic ¨ Spolupůsobí zde problémy v oblasti pravolevé orientace a orientace v prostoru, nedostatky v očních pohybech Ø Dyslexie Ø Dysortografie (promítání do správnosti opisu, přepisu, kontroly diktátu,…) Oblasti reedukace ¨ Rozlišování barev a tvarů ¨ Raková diferenciace ¨ Zraková analýza a syntéza ¨ Zraková paměť ¨ Rozlišování figura-pozadí ¨ Rozlišování reverzních figur ¨ Cvičení očních pohybů ¨ Postřehování, zvětšování rozsahu fixací + vždy začínáme od konkrétních předmětů k jejich znázornění, poté abstraktní tvary a symboly až po složitější Rozlišování barev a tvarů Zraková diferenciace Zraková analýza a syntéza Zraková paměť Figura a pozadí Rozlišování reverzních tvarů Zrak a proces čtení ¨ Oční pohyby po řádku: střídání okamžiků fixace a trhaných pohybů vpřed (tzv. sakády), případně i s pohyby zpět (tzv. regrese) ¨ V okamžiku fixace je zraková ostrost největší (i během sakád je ostrost vysoká) ¨ Čím vyspělejší čtení, tím méně fixací je potřeba Jak vypadá správné čtení ¨ Oči se vědomě zaměří na text, dešifrujeme jej a dojde k přenosu grafických znaků do mozku, jejich dekódování, sestavení do slov, uložení do paměti, konfrontace s textem, zpracování pomocí programů hledajících smysl čteného s přihlédnutím k dosavadnímu slovníku a informacím Čtení u dyslektiků Reedukace očních pohybů Postřehování, zvětšování rozsahu fixací