Všechno, co jste kdy chtěli vědět o psaní diplomky (ale báli jste se zeptat) Mgr. Zuzana Lenhartová podle: NĚMEC Jiří; ŠEDINOVÁ, Petra. Doporučení ke zpracování diplomové (bakalářské) Co nesmí chybět • formulace problému a výzkumné otázky • informační příprava výzkumu • formulace hypotéz (?) • rozhodnutí o populaci a vzorku • pilotní studie! • rozhodnutí o technice sběru informací • operacionalizace • konstrukce nástrojů pro tento sběr; • předvýzkum; • sběr dat, zpracování dat • analýza dat! • interpretace Téma práce "Dobrý badatel je člověk který vchází do knihovny a nemá nejmenšíponětí o tématu své práce, a pak z ní vychází a je mu do značné míry jasno" Umberto Eco • téma výrazně zasahuje do jiného oboru • široké téma (Historie vzdělávání, Šikana ve školách) • příliš rozšířené téma (Zneužívání návykovách látek mladistvými) Název práce • výstižný, terminologicky přesný, jasný. Klíčová část tvorby projektu Proč (čím) je toto téma zajímavé a pro studovaný obor důležité (obohacující)? Jak je dané téma zastoupeno v odborné literatuře? (české, ^ v cizojazyčné) Jaké problémy bude vlastní práce popisovat a objasňovat? V jaké hlavní a podružné cíle projektu vyústí tato analýza? 4. De Rozbor problémů, zdůvodnění a cíle práce 1. Vztah tématu ke studovanému oboru a základní literatura - jak začleňujete téma o struktury vašeho vědního oboru? - kterou dílčí oblast disciplíny obohacujete? • poukazujete na prostudovanou základní literaturu k tématu, na kterou plánujete navazovat 2. Formulace problémů - výchozí (pedagogická) situace a stav, ke kterému by práce měla dospět ''VÄ^WÄSť*' - v kvanti výzkumu zcela konkrétní formulace výzkumných problémů, otázek a hypotéz 3. Vymezení cílů práce : -> j***"* » - kvanti: odpovědět na výzkumné otázky - kvali: různé (např. zavést do praxe novou metodu/ program, navrhnout úpravy aktuální praxe, vytvořit typologii, metodickou příručku,...) zame výzku zejmé NEJDI vysvě pojmi Cíl má být adekvátní diplomové práci!l Cílem je poukázat na škodlivost návykových látek Cílem je poukázat na úpadek chování žáků ve školách v průběhu posledních 50 let Cílem je poukázat na význam primární aJ*fm prevence,... ' ~' "Smyslem diplomových prací není poukazovat a popisovat samozřejmosti, ale objasňovat vztahy mezi pedagogickými jevy, vysvětlovat je na základě různých teorií, systematizovat je a komentovat na základě svých zkušeností a znalostí. Není-li projekt formulován jako výzkumný, pak autor může usilovat například o vytvoření typologie, metodické příručky, sady terapeutických cvičení apod., ale v i těchto případech by měl vycházet z analýzy výzkumů třeba i převzatých, pokud není autor schopen vlastní výzkumné sondy." tématu, áce měla /ch NE 4. Definice základních pojmů - v teoretické části práce • definujeme si pojmy, které jsou v práci užívány • připravujeme čtenáře k pochopení naší analytické části • zaměřujeme se zejména na ty, které jsou obsahem výzkumných problémů, otázek, hypotéz a zejména proměnných • NEJDE o encyklopedickou definici - jde o vysvětlení v rámci oboru - čtenář má rozumět pojmům stejně jako autor * pojmy nesouvisející s tématem vaší práce ■ pojmy související jen vzdáleně Teoretickou částí shrnujeme pro čtenáře, co o tématu víme, a co potřebuje vědět k pochopení naší práce. Provádíme ho tématem! - neopomenutelné téma: použitá literatura Volba metod Úkol: předvést orientaci v základních výzkumných metodách oboru a schopnost vybrat tu vhodnou vzhledem k charakteru jevů a cílů - vybrána již při projektu, abyste měli prostor ji studovat - uvažujeme o povaze získaných dat, následném zpracování dat (jaké statistické či interpretační metody použijeme?) Chyby: • neznalost metod • nedostatečné nastudování informací o metodě • preference dotazníku Analýza a interpretace dat • už v projektu bychom měli mít představu o následné analýze dat • kvanti - které statistické procedury použijeme? (korelace, chí-kvadrát, faktorová analýza?) • kvali - předpokládaný typ kódování? !!! prosté převyprávění toho, co jste pozorovali/slyšeli/ četli, není analýza!!! úprava textu norma ČSN ISO 690 citace v textu (bloky textu vs. citace) použitá literatura hierarchie textu (podkapitoly a spol.) pro Mgr. práci se očekává 80 - 90 zdrojů https://katedry.ped.muni.cz/hudebni-vychova/wp- content/uploads/sites/10/2017/08/ jaknapsatdiplomku.pdf