SV4BP_SprS Sociální práce (seminář) Výstupy: Skupina A i B – prezentace Powerpoint, internetové stránky, interaktivní hry, DVD filmy, dokumenty, pozvat si hosty z praxe - zařídím, plánuji, ke každé skupině dva lidi z praxe přijdou na seminář. Skupina A - 21. 2., skupina B - 28. 2. úvodní seminář: představení hlavních témat a moji praxe, rozdělení do skupin, výběr témat losováním, konzultace ohledně zadaného úkolu. Kazuistiky a témata k výstupům: Skupina A Datum Kazuistiky a témata písemné práce Jména studentů 7. 3. Domácí násilí, rodina s dětmi. Neziskové organizace a státní instituce, policie a OSPOD. 21. 3. Dlouhodobě nezaměstnaný částeční invalid Úřad práce, poradenství, hmotná nouze a další dávky státní sociální podpory, návaznost na další služby. 4. 4. Bezdomovectví Kurátoři a neziskové organizace, programy a dobrovolnictví. 18. 4. Senior/ka v domově důchodců s mentálním postižením Domovy pro seniory, aktivizační programy, duševní a duchovní hygiena. 2. 5. Drogově závislí Kontaktní centra, terénní programy, práce s rodinou, adiktologická ambulance. 1. Prezentace zpracované kazuistiky jedné skupiny na 30 min a poté si každý student dané skupiny připraví ještě prezentaci na 10min, kde strávil sociální praxi v minulém semestru – informace o zařízení – služby, chod zařízení, zaměstnanci, klienti, přínos pro studenta, překážky, problémy na praxi a jejich řešení. 2. Písemná práce ve standardní úpravě vědeckého textu (oblast sociální práce) rozsah textu min. pět stran, v textu jsou použity odkazy na použitou literaturu, za textem její seznam Na dané téma skupina popíše vznik a vývoj této služby (historie, současnost, prospěšnost pro společnost, programy, financování, aktuální problémy, návaznost na další služby, dopad na klienty – vypracuje skupina studentů jako tým – na téma, které si vybrali ke společnému výstupu (teoreticky). Skupina B Datum Kazuistiky a témata písemné práce Jména studentů 14. 3. Alkoholik/čka bez práce s dluhy, rozvod manželství. Poradna pro alkoholiky a další služby. 28. 3. Menšiny – vícečetná diskriminace dlouhodobě nezaměstnané Romky (vzdělání: segregovaná speciální škola) Práce neziskových organizací, programy zaměřené proti diskriminaci menšin, Úřad veřejného ochrance práv. 11. 4. Senior – invalid bez financí a rodiny Sociálno aktivizační služby a programy pro seniory 25. 4. Matka samoživitelka s dětmi je bez domova a práce (intervence OSPODu). Funkce Orgánu sociálně právní ochrany dětí, popsat služby pro rodiny s dětmi. 9. 5. Mladý recidivista po výkonu odnětí svobody (mediace, probace). Význam mediace a probace, instituce a návaznost na další služby. Kazuistika, případová studie Osobní případová studie znamená „prozkoumání“ případu, je zaměřená na jednoho člověka, jeho problém, historii a řešení problému. Cílem je popsat jeden případ z hlediska vztahů a vnějších souvislostí a odhalit faktory, které mají vliv na dynamiku případu. Případová studie obsahuje popis situace, popis faktorů, které situaci způsobily, popis použitých postupů a jejich dopady na řešení situace, a zejména vyhodnocení řešení situace, popř. návrhy na další opatření) Obsahová struktura kazuistiky: 1) Charakteristika klienta a jeho výchozí situace konkretizace jedince: věk, pohlaví, vzdělání, socioekonomický status, rodinná situace, pracovní situace, zdravotní stav apod., podle toho, o jakého klienta se jedná - anamnéza (osobní nebo rodinná podle typu případu) situace či problém, o jaký se jedná 2) Popis a analýza průběhu případu a) Charakteristika situace prvního kontaktu s klientem (souvisí s dostupností informací o poskytovaných službách (např. iniciativa klienta, iniciativa jiné organizace, atd.) b) Identifikace problému nebo potřeb klienta (postup, zdroje informací, metody jak byly získány) c) Stanovení cíle, cílů intervence (postup, metody, aktivity a přístup klienta, atd.) d) Volba intervencí (postup a zdůvodnění volby) e) Průběh intervencí (požité metody, programy formy, aktivita klienta, zapojení rodiny, zapojení odborníků, instituci, atd.) 3) Vyhodnocení případu (kritéria, metody a postup,adt.) 4) Diskuse, shrnutí průběhu případu, návrhy na další řešení Doporučená literatura: ŘEZNÍČEK, Ivo. Metody sociální práce: podklady ke stážím studentů a ke kazuistickým seminářům. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994. 75 s. ISBN 80-85850-00-1. SYNKOVÁ, Jitka. Metody sociální práce brněnských sociálních pracovníků s dětmi postiženými syndromem sexuálně zneužívaného dítěte a jejich rodinami. Brno: [s.n.], 1999. BEDNÁŘOVÁ, Zdena a Lubomír PELECH. Slabikář sociální práce na ulici: supervize, streetwork, financování. 1. vyd. Brno: Doplněk, 2003. 99 s. ISBN 8072391488. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš.a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-150-9. NAVRÁTIL, Pavel. Teorie a metody sociální práce. 1. vyd. Brno: MZ, 2001. 162 s. ISBN 80-903070-0-0. MATOUŠEK, O., & KŘIŠŤAN, A. (2013). Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál. Retrieved from http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:6ec863b0-055e-11e6-a611-005056827e51 ELICHOVÁ, M. (2017). Sociální práce: aktuální otázky. Praha: Grada. MATOUŠEK, Oldřich a kol. Encyklopedie sociální práce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 570 s. ISBN 978-80-262-0366-7. MUSILOVÁ, Marcela, Případové studie jako součást pedagogické praxe, 2.vyd.,Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci 2003,42 s., ISBN 80-244-0749-3 http://www.charitaopava.cz/equal/metodika/cd/cz/text5c.htm