Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie Rhinolalie o Patologické snížení / zvýšení nosovosti v mluvené řeči = porucha nosní rezonance o A) fyziologická nosovost - má estetický charakter o B) patologická nosovost – patolog. změna rezonance (změněný zvuk hlásek, huhňavost) KLASIFIKACE 1. OTEVŘENÁ – RHINOLÁLIA APERTA – HYPERNAZALITA 2. UZAVŘENÁ – RHINOLÁLIA CLAUSA – HYPONAZALITA 3. SMÍŠENÁ – RHINOLÁLIA MIXTA Hypernazalita  Patologické zvýšení nosovosti  Změněny všechny hlásky kromě nosovek  Nedojde k vytvoření dokonalého uzávěru a vzduch uniká do dutiny nosní Hyponazalita  Patologické snížení nosovosti  Omezení nebo zmenšení prostornosti rezonančních dutin  Nosovky M, N, Ň ztrácí svou nosovost a zní jako B, D, Ď Rhinolalia mixta  Uzávěr je nedostatečný a zároveň je zmenšený prostor rezonančních dutin ETIOLOGIE o Vrozená nebo získaná velofaryngeální insuficience o Orofaciální rozštěpy o Vrozené zkrácené patro o Nádory, cysty, polypy o Obrny měkkého patra o Zvětšení nosní mandle Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie TERAPIE ▪ HYPONAZALITA – lékařský zákrok, který odstraní příčinu, poté logopedická terapie – nácvik dýchání nosem a nácvik správné artikulace nosovek ▪ HYPERNAZALITA – usměrňování výdechového proudu, zvyšování orality, foukací a sací hry, vyvolávání dávivého reflexu ▪ SMÍŠENÁ RHINOLALIE – terapie se odvíjí od převažující poruchy PALATOLALIE o Při mluvené řeči se účastní artikulace i tzv. rezonance = nosovost v nosohltanu a nosní dutině o Rezonance závisí na činnosti velofaryngeálního závěru (patrohltanového závěru) o Oralita = rezonance dutiny ústní o Nazalita = rezonance dutiny nosní o NKS vzniklá jako důsledek orgánového defektu (rozštěp patra, rozštěp rtu a patra) o Dochází k nedostatečné fci velofar. záv. o Vývojová porucha – už v průběhu těhotenství dojde v plodu k degeneraci o Řeč se vytváří na nesprávném základě (až za rozštěpem) OROFACIÁLNÍ ROZŠTĚPY ▪ Vrozené orgánové anomálie (defekty), které postihují pevné útvary oddělující dutiny ústní od dutiny nosní a orgány patrohltanového uzávěru ▪ Mohou vznikat kolem 4. týdne intrauterinního vývoje nespojením obličejových částí – opoždění horizontalizace patrových desek ▪ 1:500 – počet stoupá ▪ Pokud se v rodině vyskytuje rozštěp, je dobré navštívit genetickou poradnu ETIOLOGIE 1. Endogenní faktory Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie - Dědičnost, syndromy 2. Exogenní faktory - Fyzikální a chemické vlivy – teratogenní vlivy - RTG záření, radiace, toxiny - Skupina infekcí TORCH (toxoplazmóza, rubeola, chlamidie), herpetické infekce, poruchy ve výživě plodu, choroby matky v začátku těhotenství SYMPTOMATOLOGIE ➢ Otevřená huhňavost ➢ Nesprávná artikulace ➢ Poruchy mimiky ➢ Poruchy sluchu ➢ Obtížně srozumitelná řeč ➢ Narušené koverbální chování DIAGNOSTIKA o Czermakova zkouška o Gutzmanova A-I zkouška o Zkouška nafouknutí tváří o Zkouška otofonem o Zkouška pití slámkou o Nazometrie TERAPIE o Cíl: správný vývoj řeči po všech stránkách Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie o Na počátku práce s rodiči o Zpívat, zabránit úniku vzduchu do nosu, snižovat zvětšený čelistní úhel při artikulaci o Posunout artikulační bázi vpřed (nezaklánět hlavu) o Masáže patra, správné dýchání