Metodika respektující výchovy ÚVOD Jan Nehyba Organizace a ukončení semináře Závěrečná práce – ukončení semináře •Tři základní možnosti: •Na 3 až 5 normostran rozhovor s učitelem na téma: 1. část: Jak učitel může ovlivňovat výchovu dětí ve škole? S vaší reflexí odpovědí, jak jeho myšlenky vnímáte. •Self report: Vyzkoušet si nějakou výchovnou techniku o které bude řeč a napsat o této zkušenosti (techniky viz seznam literatury). Návod: 1. Popsat situaci: jak to probíhalo 2. Analýza situace, kde je vidět předkládaný přístup 3. Co si z toho odnáším. 3 až 5 normostran. •Přečíst si jednu knihu se seznamu literatury a napsat recenzi na ni – Co mi kniha osobně přinesla? (3 až 5 normostran). Do konce semestru 20.5. do 24:00 odevzdat do odevzdávárny. • Seznam literatury pro závěrečnou práci •ALDORT, Naomi. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Vyd. 1. Praha: Práh, 2010. 227 s. ISBN 978-80-7252-287-3. •DREIKURS, Rudolf a Loren GREY. Logické dôsledky: praktická príručka ako učiť deti a dospievajúcu mládež zodpovednému správaniu. 1. vyd. Nové Zámky: Psychprof, spol. s.r.o., 1997, 171 s. ISBN 80-967148-7-2. •GORDON, Thomas. Výchova bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Vyd. 1. Praha: Malvern, 2012. 307 s. ISBN 978-80-87580-06-6. •GORDON, Thomas. Škola bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Praha: Malvern, 2015. ISBN: 978-80-7530-006-5. •DUCKWORTHOVÁ, Angela. Houževnatost: Síla vytrvalosti a vášně. Brno: Jan Melvil Publishing, 2017. ISBN 9788075550224. •GUEGUEN, Catherine. Cesta ke šťastnému dětství: empatická výchova ve světle nejnovějších poznatků o mozku a emocionálním vývoji dítěte. V Praze: Rybka, 2014. ISBN 978-80-87950-03-6. •CHUA, Amy. Bojová pieseň tigrej matky. Bratislava: Premedia, 2013. ISBN: 9788089594528 •KOPŘIVA, Pavel et al. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. 286 s. ISBN 978-80-904030-0-0. •ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Překlad Alžběta Sirovátková. Vyd. 5. Praha: Portál, 2013. 131 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-262-0451-0. •ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace: řeč života. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 221 s. ISBN 978-80-7367-447-2. •SIEGEL, Daniel J. a BRYSON, Tina Payne. Klidná výchova k disciplíně. Překlad Eva Klimentová. 1. vyd. V Praze: Triton, 2015. 269 s. ISBN 978-80-7387-848-1. Co nás čeká? 1 Úvodní hodina 2 Škola bez poražených (T. Gordon) 3 Respektovat a být respektován (P. Kopřiva) 4 Nenásilná komunikace ve výchově (M. Rosenberg) 5 Bojová pieseň tigrej matky (A. Chua) 6 Houževnatost ve výchově (GRIT) (A. Duckworthová) 7 Logické důsledky vs. umělé důsledky (R. Dreikurs) 8 Klidná výchova (D. Siegel) 9 Summer hill school (A. S. Neill) 10 Psychoterapeutická inspirace pro výchovu Pozor na svátky… •Nácvik •Trocha metodiky (podle některých teorie) •Diskuze •Z jakého důvodu Vás zajímá tento předmět? (Pokud vás nezajímá, tak co od něj očekáváte…) • • •Co je pro Vás respektující výchova? •Co je pro Vás nerespektující výchova? •Jaké jsou podle vás principy respektující výchovy s dětmi (ve škole, rodině)? • •