O autorovi George Ritzer je sociolog, který se věnuje zejména otázkám sociální teorie a sociologie práce. Je předsedou Americké sociologické asociace a kromě toho pracuje jako vysokoškolský profesor na Univerzitě v Marylandu. Jeho dlouholeté úspěšné pedagogické působení bylo odměněno cenou Teaching Excellence Aword. Vydal řadu knih, z nichž uvádíme ty, které vyšly v posledních letech: Hranice sociální teorie (vydala Columbia University Press) a Sociologie: vnímání společenských změn (5. vydání, spolu s Kenne-them Kammeyerem a Normanem Yetmanem). Výzkum měnící se povahy soudobého společenského života ACADEMIA Praha 1996 IRACIONALITA RACIONALITY Mcdonaldizace se rozšířila do celé společnosti, protože nabízí větší efektivnost, předvídatelnost, vypočítatelnost a kontrolu pomocí nahrazování lidské technologie nelidskou. V mnoha oblastech, které buď prodělaly anebo prodělávají mcdonaldizaci, jsou zaznamenány mnohé speciální výhody. I přes tyto výhody se předchozí kapitoly stavějí k mcdonaldizaci kriticky. Tato kapitola se bude pod hlavičkou iracionalita racionality systematicky zabývat náklady spojenými s mcdonaldizaci. Jinými slovy, tezí těchto úvah ve stopách Webera je, že racionální systémy nevyhnutelně zplodí řadu iracionalit, které nakonec omezí nebo snad i podkopají jejich racionalitu. Iracionalitu racionality můžeme uvážit v několika směrech. Na základní úrovni je to zřetelná nálepka pro mnohá negativní hlediska a důsledky mcdonaldizace. Více specificky ji můžeme vidět jako opak racionality a jejích různých dimenzí. Nejpřesněji řečeno, iracionalita znamená, že racionální systémy jsou nerozumné systémy - slouží popření základní humanity a lidského rozumu lidí, kteří v nich pracují a kterým slouží. Jinak řečeno, racionální systémy jsou dehumanizující systémy. Zatímco termíny racionalita a rozum jsou často používány v jiných souvislostech ve stejném významu, zde jsou brány jako jevy konfrontační. Než se dostaneme k hlavní iracionalitě racionality - dehumanizaci, budeme se zabývat některými menšími iracionalitami, zvláště neefektivností. Dlouhé fronty a ta známá práce - mazání Začneme pozorováním, kde racionální systémy i přes jejich sliby často končí velice neefektivně. Nejzřetelnějším projevem neefek- 118 tivnosti rychloobslužných restaurací jsou dlouhé fronty lidí, které často vidíte čekat u pultů, nebo řady aut, které se plouží kolem průjezdového okna. Co bylo zamýšleno jako efektivní způsob získávání jídla, se nakonec stalo docela neefektivní. Zatímco McDonald tuto neefektivnost uznává, uvažuje o zavedení soukromé televizní sítě ve svých pobočkách. Vysílali by zábavu, zprávy a zvláště reklamu poslucháčstvu, které by čítalo asi 15 milionů lidí denně. (Podobnou snahou je pokladní kanál, který se připravuje pro zákazníky, čekající ve frontách u pokladen v supermarketech.) Na jednu stranu to znamená další krok k racionalizaci, protože lidé budou moci dělat dvě věci najednou - čekat ve frontě a k tomu sledovat televizi. Na druhé straně, a to nás zajímá nejvíc, se mlčky připouští, že lidé čekají ve frontě na rychlé jídlo, to znamená, že rychlé jídlo není zas až tak rychlé a efektivní systémy nejsou zase tolik efektivní. Jeden z ředitelů firmy, připravující novou televizní síť, řekl: „Jednou z největších obav zákazníků je čekání ve fronte. Cokoliv může obchodník udělat, aby Zmírnil pocit čekání, bude výhodné." Rychloobslužné restaurace (a supermarkety) nejsou ani zdaleka jediným aspektem mcdonaldizované společnosti, která se projevuje neefektivností. Dokonce i chlubivý japonský průmysl má své nedostatky. V předchozím textu jsme rozebírali systém „právě včas" jako příklad racionality japonského průmyslu. Ale ukazuje se, že se s tímto systémem spojuje značná neefektivnost. Protože systém „právě včas" vyžaduje, aby se součástky přivážely i několikrát denně, nákladní vozy zaplňují ulice a silnice. A proto se někteří lidé dostávají pozdě do práce nebo na schůzky. Výsledkem je ztráta produktivity a celková iracionalita. Situace se nadále zhoršuje, protože i japonské obchody, supermarkety a obchodní domy začínají systém „právě včas" používat. Na ulicích japonských měst se objevuje stále více nákladních vozů. Ale iracionality jdou dále než k dopravním zácpám a nedodrženým schůzkám. Všechna tato vozidla plýtvají palivem, které je v Japonsku velmi drahé, a přispívají tak ke znečišťování ovzduší. Tady je příklad, jak zpravodaj Richard Gohen popisuje neefektivnost bankovních automatů a zabývá se problémem, v této knize již také zmíněným: 119 Ó Bože, s každým pokrokem počítačové éry, jak mi řekli, dostanu nové výhody. Aie s každou „výhodou mi přibude práce. To je pravidlo života bankovních automatu. Řekli mi ne, slíbili. že nebudu muset si.ái v bance ve frontě a budu