Proces tvorby nestandardizovaného didaktického testu Nestandardizované testy připravuje učitel pro potřeby třídy, v níž vyučuje. Podle Chrásky (1999) se příprava testu člení na tři etapy: plánování, konstrukci a ověřování testu. 1. Při plánování bychom měli zvážit: a. Co přesně chceme prověřit? Budeme porovnávat individuální pokrok žáků za pololetí, nebo porozumění dané kapitole? b. Jaké učivo a v jakém rozsahu má být prověřeno? O které kapitoly z učebnice se jedná? Kolik času bylo věnování probírání a procvičování učiva? c. Jaký bude rozsah testu? Kolik bude test obsahovat úloh? Kolik času budou mít žáci na jeho vyhotovení? d. Jakým způsobem budeme úlohy formulovat? Chceme prověřovat znalost učiva nebo žákovy dovednosti? Využijeme některé z taxonomií výukových cílů? 2. Při vytváření (konstrukci) testu je vhodné postupovat od jednodušších úloh k náročnějším. Žáka povzbudí, podaří-li se mu správně odpovědět na několik prvních úkolů, je více motivován zamýšlet se nad otázkami složitějšími. Využijeme-li aktivní slovesa z Niemerkovy taxonomie1, budou na počátku testu úkoly typu: definuj, vyjmenuj, pokračujeme o něco náročnějšími: objasni, ilustruj, následují: použij, prokaž, až po nejtěžší zadání: zhodnoť, posuď, rozhodni. Odborníci doporučují využít v didaktickém testu různé typy testových úloh. ? Pokuste se pro toto tvrzení najít podpůrné argumenty. 3. Při ověřování nám jde o vytvoření konečné podoby didaktického testu. Měli bychom: (a) zpřesnit úlohy, jejichž zadání nevyznívá jednoznačně a žáci by je mohli pochopit jinak, než jsme zamýšleli; (b) vyřadit úlohy, jež jsou pro žáky příliš obtížné či příliš jednoduché; (c) vytvořit různé 1 Viz tabulka 1. varianty testu, aby žáci mohli pracovat samostatně (změníme pořadí úloh v testu, ponecháme typ úkolu a obměníme zadání) nebo abychom měli k dispozici potřebné varianty testu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Typy testových úloh 1. Otevřené široké úlohy - od žáka vyžadujeme rozsáhlejší odpověď. • Které historické události ovlivnily neutěšený stav českého jazyka, české literatury a kultury v polovině 18. století? 2. Úlohy se stručnou odpovědí rozlišujeme dvojího druhu: a) doplňovací • Doplň správně i/y. Děti se rozběhl_ na všechny strany a rychle na celou příhodu zapomněl_. • Přístroj, kterým můžeme měřit výkon elektrického proudu se nazývá_. • Slova uvedená pod textem zařaď správně do textu. Blecha je nepříjemný.... Živí se ... jedince, kterého si vybrala za hostitele. Zvlášť aktivní jsou samičky, které se musejí opakovaně vydatně nasát, aby byly schopny produkovat.... Nakladená vajíčka blech padají z napadených zvířat na zem, kde prodělávají postupný vývoj přes larvu, ... až po dospělce. (kukla, potomstvo, krev, parazit) b) produkční • Jmenujte tři české sběratele ústní lidové slovesnosti. • Sestavte rovnice popisující výrobu železa. 3. Dichotomické úlohy - žák vybírá ze dvou alternativ tu správnou. • Na základě přečteného textu se rozhodni, zda je tato informace pravdivá, či nikoli. a. Mnozí básníci katoličtí se po roce 1948 ocitli v komunistických věznicích, ano - ne b. Jaromír Seifert je nositelem Nobelovy ceny za literaturu, ano-ne 4. Přiřazovací úlohy - obsahují dvě skupiny pojmů, které mají být správně přiřazeny. Náročnější je přiřazovací položka s rozdílným počtem prvků v obou skupinách. • Utvoř správné dvojice. Odysseus Ariadna Théseus Psýché Pénelopé Héra Helena Eros Paris Zeus Spoj čarou veličinu a její jednotku. vnitřní energie látkové množství teplota objem tlak joule kelvin metr krychlový mol pascal • Přiřaď ke kmeni živočicha, který tam patří. ploštěnci měkkýši členovci strunatci buchanka obecná hlemýžď zahradní chobotnice obecná pstruh duhový saranče stěhovavá tasemnice bezbranná želva bahenní žížala hnojní 5. Uspořádávací úlohy - jejich principem je seřazování a zařazování prvků podle určitých vztahů (velikosti, chronologicky apod.). • Seřaď kondenzátory od nejmenšího po největší podle jejich kapacity. a. Cl=l TF b. C2=0,01mF c. C3=1 000pF d. C4=100nF 6. Kombinované úlohy - dvojúrovňová položka, často se skládá z výběrové volby řešení a z úkolu tuto volbu vysvětlit, zdůvodnit, vypočítat apod. • V každé řadě podtrhněte spojení, které do ní nepatří, a vysvětlete proč. slovanské jazyky - germánské jazyky - indoevropské jazyky - baltské jazyky - indické jazyky němčina - albánština - islandština - švédština - norština - dánština - holandština francouzština - španělština - portugalština, rumunština - maďarština - italština maďarština - finština - estonština - lotyšština • Po vložení železného hřebíku do modré skalice se: a. hřebík začne pokrývat mědí b. hřebík nemění c. hřebík pokryje rzí d. hřebík pokryje modrou barvou Zvol správnou odpověď a svou volbu zdůvodni! Tabulka 1 Niemerkova taxonomie výukových cílů A. Zapamatování poznatků Této kategorie je dosaženo, jestliže je žák schopen vybavit si určitá fakta (například termíny, zákony), priíemž je nesmi mezi sebou zamřňovat. Typická aktivu i slovesa: definovat, napsat, opakovat, pojmenovat, reprodukovat. JI. Porozumení poznatkům V tomto případe je již žák schopen zapamatované poznatky předložit v jiné forme než v té, ve které si je zapamatoval, dovede poznatky uspořádat nebo zestručnit. Typická aktivní slovesa: jinak formulovat, ilustrovat, objasnit, odhadnout, přeložit, převést, vyjádřit vlastními slovy. C Používání vědomostí v typových situacích U této kategorie dovede žák použít vědomosti k feseni situací, které ve výuce již byly řešeny. Typická aktivní slovesa: aplikovat, použít, prokázat, řešit, diskutovat, narrtnout, vyzkoušet, registrovat, demonstrovat. D. Používáni vědomostí v problémových situaeieh Žák dovede použit vědomosti k řešení problémových situací, které nebyly ve výuce doposud řešeny. Typická aktivní slovesa: rozhodnout, provést rozhor, kombinovat, vyvrátit, obhájit, p rov f rit, zhodnotit, posoudit. Citovaná a doporučená literatura Chráska, M. (1999). Didaktické testy. Brno: Paido. Fischer, R. (2004). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál.