Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele Ústní a písemná zkouška Jana Kratochvílová Page  2 Cíle Seznámit se s možnostmi otázek a odpovědí při ústním zkoušení. Seznámit se s postupem při plánování ústní zkoušky Seznámit se s pozitivy a negativy ústní zkoušky Uvědomit si význam sebereflexe zkoušení Page  3 Ústní zkouška „Rozvinuté odpovědi na otázky učitele“ Otázky učitele při ústní zkoušce Otázky různé hloubky Otázky různého zaměření – reprodukce poznatků, definice pojmů, vyjádření vztahů, hodnotících posouzení…(různá kognitivní náročnost) Otázky otevřené, uzavřené Otázky v podobě problémových úloh Page  4 Odpovědi Volné odpovědi – žák odpovídá na širokou otázku vcelku, učitel nezasahuje, analyzuje obsah dle předem stanovených kritérií, která by měl znát i žák. Plánovitě řízené – dílčími otázkami učitele. Zkouška sleduje zvládnutí struktury učiva, řešení problémových úloh, aplikaci. Zaměření na celek i části. Umožňuje učiteli jít do hloubky osvojení učiva. Kombinované odpovědi – první část zkoušky volné samostatné odpovědi, další část řízena podle potřeby. Page  5 Plánování ústní zkoušky  Formulovat cíl zkoušky  Stanovit si scénář otázek (i možných odpovědí)  Sledovat správnost, přesnost, srozumitelnost otázek  Zamyslet se nad úrovní zkoušeného – taxonomie : nejen poznatky, ale i pochopení, aplikace, analýza, syntéza, hodnocení  Otázky seřadit od nejsnadnější po nejobtížnější  Maximálně 10 minut času  Pozor, platí: žák ví, z čeho bude zkoušen, jak a jak bude hodnocen! Page  6 Na co dát pozor? Sledovat vědomostní struktury i celek – poznání v systému a v souvislostech. Nezůstat na povrchu. Ústní zkouška může být spojena s praktickými činnostmi – kresba, montáž, demontáž, řešení úloh… Vyjít vstříc žákům - možnost „nebýt zkoušen“ - být zkoušen v lavici - vzít si židli - kooperativní skupinová zkouška Page  7 Osobní kontakt mezi učitelem a žákem Bezprostřední okamžité obousměrné reakce Rozvoj myšlení Rozvoj vyjadřování Pozitiva ústní zkoušky Page  8 Negativa ústní zkoušky  Často chudá myšlenková struktura (viz Bloomova taxonomie – často zaměřena na poznatky, fakta…)  Velká časová náročnost  Nezapojení ostatních žáků  Subjektivita hodnocení, nízká míra objektivity  Nejsou formulována kritéria pro hodnocení  Strach, stres  Nerespektování indispozice žáka  Handicap pro děti s vadou řeči…(nesprávná výslovnost, koktavost…)  Učitelova indispozice Page  9 Sebereflexe ústní zkoušky (videozáznam)  Co bylo tématem a cílem zkoušky?  Měla zkouška nějakou myšlenkovou strukturu? Kolik otázek zkoušky zjišťovalo jen zapamatování informací?  Jak byly formulovány otázky zkoušky? Byly dostatečně srozumitelné, přesné, jednoznačné a pro žáky dosažitelné?  Byla zkouška pro žáky zajímavá?  Měla zkouška obtížnostní gradaci?  Dodávala zkouška slabším žákům odvahu, nebo je odrazovala? Zvyšovala jejich sebedůvěru? Mohla spíše zlepšit, nebo spíše zhoršit vztah žáků k předmětu?  Kolik času zkouška potřebovala a kolik informací poskytla učiteli? Page  10 Písemná zkouška Odpovědi na otázky či jiné zadání učitele v písemné, grafické podobě: Písemné – slovem, větou, diktátem, volným textem, vytvářením projektů, řešením problémů… Písemné – číslem, počítáním, matematickým důkazem s uvedením postupu, tabulkami Grafické – schematická kresba, obraz, výkres, mapa pojmů Kombinované Page  11 Typy písemných zkoušek Časově nenáročné – „Pětiminutovky“ postihují spíše vědomosti, zejména mechanické (násobilka, letopočty…) Časově náročnější – 15-30 minut postihují systémy i struktury poznatků Page  12 Pozitiva písemné zkoušky Časová úspora – více žáků najednou Umožňují zařadit úlohy rozličného charakteru (porozumění, aplikace, analýza, hodnocení, syntéza, …) Poskytují zpětnou vazbu učiteli o úrovni zvládnutí a pochopení Vyhovují více žákům s obtížemi při komunikaci Page  13 Negativa písemné zkoušky Nejsou-li kritéria - subjektivita hodnocení Časté a neohlášené Umožňují podvádění Pro některé žáky nepostačující čas Nepochopení zadání Žáci se SVP v nevýhodě Page  14 Co je třeba si uvědomit?  Akcentuji při zkoušení pamětné učení, nebo porozumění a praktické používání?  Akcentuji znalosti deklarativní, nebo procedurální a kontextové?  Akcentuji používání znalostí ve standardních situacích, nebo přenos do nových situací?  Využívám ústního a písemného zkoušení pouze sumativně, nebo formativně?  Kvantita známek? Page  15 Písemná zkouška Zásada ústního a písemného zkoušení: Zkoušíme to, co jsme naučili!!! Page  16 Ústní a písemná zkouška Literatura: Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. MOJŽÍŠEK, L. a kol. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. Praha: Academia, 1987. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika Pedagogická diagnostika 93. Sborník referátů z mezinárodní konference. Ostrava: PdF, 2003. Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Doc. Mgr.Jana Kratochvílová, Ph.D. Pedagogická diagnostika Děkuji za pozornost a přeji krásný zbytek dne …