PODPŮRNÁ OPATŘENÍ V PĚTI STUPNÍCH Základy pedagogicko-psychologické diagnostiky PODPŮRNÁ OPATŘENÍ • Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením. • Jedná se o poradenskou pomoc školy a školského poradenského zařízení (PPP, SPC). • Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. PODPŮRNÁ OPATŘENÍ ZAHRNUJÍ: • Úprava organizace, obsahu, hodnocení a forem a metod vzdělávání a školských služeb. • Zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče a prodloužení délky středního nebo vyššího odborného vzdělávání až o dva roky. • Úprava podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání. • Úprava očekávaných výstupů ze vzdělávání u definované skupiny žáků, úpravy obsahů vzdělání. PODPŮRNÁ OPATŘENÍ ZAHRNUJÍ: • Stavební nebo technické úpravy prostor, ve kterých vzdělávání probíhá. • Zavedení kompenzačních pomůcek, speciálních pomůcek a učebnic (komunikační systém neslyšících a hluchoslepých osob, Braillovo písmo apod.). • Personální posílení výuky ● Asistent pedagoga (nebo osobní asistent) ● Další pedagogický pracovník (učitel, speciální pedagog) ● Tlumočník českého znakového jazyka, přepisovatel a další osoby (zpravidla pracovníků SPC, kteří pomáhají s předměty speciálně pedagogické péče) PODPŮRNÁ OPATŘENÍ V PĚTI STUPNÍCH • 5 stupňů podpůrných opatření podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti: ● 1. stupeň: plán pedagogické podpory (PLPP) zastřešený školou • Plán pedagogické podpory je dokumentem, který je součástí příloh k vyhlášce č. 27/2016 Sb. Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ● 2. až 5. stupeň: individuální vzdělávací plán (IVP) zastřešený pedagogicko-psychologickou poradnou I. STUPEŇ PLPP • U žáků s rizikem rozvoje SVP (speciálních vzdělávacích potřeb). • Žáci s mírnějšími a přechodnými obtížemi (lze zvládnout mírnými úpravami výuky a školní přípravy). • Navržení, realizace a vyhodnocení je v kompetenci školy. • Podporu zde realizuje primárně učitel. • Po 3 měsících je PLPP vyhodnocen. Pokud PLPP funguje, pokračuje se v práci s žákem dále tímto způsobem. Pokud PLPP nepomůže, nastupuje podpora prostřednictvím poradenské služby odborníků. PROSTŘEDKY PODPORY I. STUPNĚ • Individualizovaná pomoc třídního a dalších vyučujících. • Možné konzultace s kolegy učiteli (z paralelních tříd, zkušenější kolegové, zástupkyně, vyučující mající zkušenost s výukou stejného). • Školní poradenské pracoviště: ● Mohou uskutečnit první pozorování v hodinách, poskytnout učiteli zpětnou vazbu a pomoci s nastavením opatření. ● Výchovný poradce, metodik prevence ● Speciální pedagog či školní psycholog • Konzultace s kolegy z jiných škol (supervizní setkávání 2, kazuistické semináře, bálintovské skupiny). OBSAH PLPP • údaje o žákovi, • důvod proč je vytvářen, • termín vyhodnocení PLPP • co je plánováno s žákem dělat, • stručný popis jeho obtíží, • stanovení cílů PLPP, • dále obsahuje metody výuky, • organizaci výuky, • hodnocení žáka, • pomůcky, • požadavky na další vyučující • opatření v rámci domácí přípravy • opatření jiného druhu • vyhodnocení účinnosti • doporučení/nedoporučení k vyšetření K ČEMU PLPP SLOUŽÍ • V PLPP neopomíjet opatření pro domácí přípravu. Rodiče podepisují PLPP a tím se zavazují ho dodržovat. • V případě nespolupráce rodiče a neplnění povinností plynoucích z PLPP, to uvést do hodnocení PLPP (případně do školního dotazníku pro poradny). • Na druhou stranu i rodič může navrhovat opatření do PLPP (větší motivace). • Učiteli slouží PLPP: ● k uvědomění si dosavadních kroků a postupů ● k promýšlení dalších kroků ● k nastavení konkrétních opatření ● k vyhodnocení úspěšnosti pedagogické práce s žákem II. – V. STUPEŇ • Pokud se neosvědčil PLPP nebo pro žáky s větší potřebou podpory (např. žáci s IVP, integrovaní, se zdravotním  znevýhodněním) • Škola vyplní školní dotazník, který je doručen do poradny. • Žák je vyšetřen v poradně, která poskytne doporučení pro další vzdělávání. • Rodiče podepisují souhlas s vytvořením IVP a posléze samotné IVP. IVP se píše na jeden školní rok. • Na základě doporučení z poradny škola specifikuje podpůrná opatření v individuálním vzdělávacím plánu (IVP). II. – V. STUPEŇ • Ředitel školy IVP schvaluje na základě §16 školského zákona a §3 vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a mimořádně nadaných. • Tři měsíce před koncem školního roku se píše hodnocení IVP, poradna na základě něj a dalšího vyšetření rozhodne o jeho ponechání, změnách nebo odstranění. • Při stanovování stupňů podpůrných opatření se zapojují: ● Pedagogičtí a poradenští pracovníci ve školách • Škola vyplňuje Školní dotazník • Učitelé, výchovný poradce, metodik prevence, psycholog, speciální pedagog ● Poradenští pracovníci školských poradenských zařízení (PPP, SPC) ZÁKLADNÍ DOPORUČENÍ PRO UPLATŇOVÁNÍ VŠECH STUPŇŮ PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ o Týmová spolupráce školy a ŠPP a školy a ŠPZ. o Postupovat od jednodušších typů intervence ke složitějším (snadná a finančně nenáročná intervence). o „Tady a teď“ (na půdě školy, v co nejkratším čase). o Zapojovat rodiče žáka (samostatná realizace opatření a zpětná vazba rodičů). o Průběžně reflektovat míru opatření, proces, čas, priority. o Vycházet z potřeb a limitů rodiny. VÝCHODISKA PRO NASTAVOVÁNÍ PODPORY • pozorování žáka v hodině, • rozhovor (se žákem či zákonným zástupcem žáka), • ústní prověřování znalostí a dovedností, • písemné zkoušky, • analýza procesů, výkonů a výsledků činností (s důrazem na kvalitativní rozbor), • didaktické testy, • portfolio žákovských prací, • reflexe rozboru výsledků žákovy práce a hodnocení, • analýza domácí přípravy žáka a dosavadního pedagogického přístupu. SPOLUPRÁCE S RODIČI ŽÁKA • Spolupráce s rodiči žáka je již od prvního stupně podpory. • Snaha zapojit rodiče do spolupráce (počítat s motivovanými i nemotivovanými rodiči). • Rodiče můžeme vnímat v rámci uplatňování podpůrných opatření dvojím způsobem. ● jako pomocníky při realizaci navržených opatření ● jako příjemce podpory ze strany školy • Aby mohl rodič dobře poskytovat podporu svému dítěti, často potřebuje sám podporu pro její efektivní využití. • Stavět na pozitivních věcech, co se daří, co dítě zvládlo, vstřícná komunikace. ROLE RODIČŮ PŘI POSKYTOVÁNÍ PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ o podpora žáka v oblasti domácí přípravy na základě konzultace s vyučujícím (vlastní realizace podpory), o zajištění základních podmínek pro úspěšnou domácí přípravu (přiměřený denní režim, klid na domácí práci, organizace pracovního místa), o emoční podpora žáka při zvládání nároků školy, o spolupráce při vyhodnocování podpůrných opatření, o průběžná komunikace s vyučujícími, o nastavení kontrolních mechanismů pro práci s žákem, o posílení motivace žáka. PODPORA RODIČŮ ZE STRANY ŠKOLY PŘI POSKYTOVÁNÍ PLPP o Podpora rodiče v oblasti domácí přípravy jejich dítěte (rodič od učitele získává popis metod a forem práce, přístupů, konzultaci k množství, časovému rozvrhu, k pomůckám, atd.). o Zajištění vzájemné zpětné vazby (forma, frekvence, obsah) mezi učitelem a rodičem. o Zprostředkování mimoškolních aktivit (aktivity podporující školní výkon, aktivity volnočasové). o Dohoda o volbě motivace, případně hodnocení žáka. o Emoční podpora rodiče učitelem, cílená na společné zvládnutí obtíží žáka. OČEKÁVÁNÍ RODIČŮ • Rodiče nejsou homogenní skupinou, liší se v postojích, prioritách, přístupech, osobnostních charakteristikách, intelektu, životních zkušenostech. • Někteří rodiče oceňují jasnější edukativní vedení, s jinými se jedná spíše o partnerský dialog. • Rodiče očekávají konkrétní rady a postupy, pro domácí přípravu, někdy je potřebné věnovat čas podmínkám domácí přípravy (vhodná doba, délka, struktura, míra dopomoci dítěti). • Zpětná vazba od rodiče (informace o výkonech a postojích žáka, o postojích a očekávání rodičů). • Učitel i rodič jsou kompetentní osoby: rodič je odborníkem na své dítě, učitel je odborníkem na vzdělávání. ROLE VEDENÍ ŠKOLY PŘI ZAJIŠTĚNÍ PODMÍNEK PRO NASTAVOVÁNÍ PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ o Vytvoření prostoru pro konzultace učitelů mezi sebou a učitelů s rodiči, žáky. o Nastavení mechanismů komunikace uvnitř školy o problémech žáků ve výuce a s tím souvisejícími obtížemi. o Sjednocení základní filozofie přístupu k žákům obecně, i k žákům s rizikem SVP. o Realizace společných jednání učitel – vedení školy – rodič, případně žák (identifikace potřeb, shoda na postupu). o Podpora kompetencí učitele při uplatňování podpůrných opatření. o Materiální podpora: o Dle možností školy např. pracovní listy, jednoduché pomůcky o Nákup pomůcek: projekty, granty, dobrovolné příspěvky