DIAGNOSTIKA NEFORMÁLNÍ/ MIKRODIAGNOSTIKA Průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názorů, představ, postojů, přesvědčení, disciplíny, psychomotorických dovedností, postavení žáka v kolektivu ad. DIAGNOSTIKA FORMÁLNÍ jasně ohraničená diagnostická situace v určitých etapách vyučování. Existuje o ní zápis, záznam, používá specifické metody. FORMATIVNÍ DIAGNOSTIKA pomáhá učiteli při volbě nástrojů k rozvoji žáka. Slouží učiteli jako zpětná vazba o jeho práci. SUMATIVNÍ DIAGNOSTIKA Jejím cílem je zjistit dosaženou úroveň žáka za určité období (zpravidla na konci určité etapy vyučování). Sumarizuje informace o žákovi. Formálně se zpravidla vyjadřuje známkou, body. NORMATIVNÍ DIAGNOSTIKA Výsledek jedince je srovnáván s výsledky reprezentativního vzorku populace ve stejné zkoušce. Srovnání mezi vrstevníky. DIFERENCIÁLNÍ DIAGNOSTIKA Slouží k rozlišení obtíží, které mohou mít stejné projevy, ale různé příčiny. KRITERIÁLNÍ DIAGNOSTIKA Jde o srovnání s vnějšími měřítky, s objektivně vymezenými úkoly (zvládá psaní i/y ap. INDIVIDUALIZOVANÁ DIAGNOSTIKA Srovnávání dítěte pouze ve vztahu k sobě samému, bez porovnávání s vrstevníky.