Dynamické hodnocení Markéta Francová Dynamické hodnocení  Mapuje potenciál dítěte k učení a vhodné formy zprostředkování  Diagnostikuje individuální schopnost změny, sleduje fázi učení  Cíle dynamického hodnocení: identifikovat oslabené kognitivní funkce, slabé a silné stránky, které se týkají učebního procesu, určit účinné postupy a formy zprostředkování  Na základě vyšetření doporučení pro žáka, učitele, rodiče Dynamické hodnocení a jeho srovnání s hodnocení statickým Statické hodnocení  zjišťuje aktuální stav  používá standardizovaný materiál  postup jednotný u všech diagnostikovaných  porovnání mezi jedinci stejného věku Dynamické hodnocení  zjišťuje potenciál  používá materiál, který je vhodný ke zprostředkování  důležitá je osobní angažovanost diagnostika dle potřeb žáka  dotazy na myšlenkové procesy žáka  časové náročnější Východiska  L. S. Vygotskij – zóna nejbližšího vývoje  J. Piaget – struktura myšlení a inteligence  R. Feuerstein – strukturální kognitivní modifikovatelnost, zkušenost zprostředkovaného učení Základní princip Feuersteinovy metody Strukturální kognitivní modifikovatelnost  Kognitivní = související s myšlením, s rozumovými schopnostmi, s poznáváním  Modifikovatelnost jako dispozice ke změně  Struktura poznávacích funkcí člověka a formy jeho myšlení jsou modifikovatelné – základní princip Feuersteinovy metody podložené mnoha výzkumy a praxí (plasticita mozku)  Trojí ontogeneze člověka: biologická, sociálně kulturní a zkušenost zprostředkovaného učení – poskytována přítomností lidského zprostředkovatele  Zprostředkovatel se vkládá mezi sociálně kulturní činitele a biologickou stránku organismu Zkušenost zprostředkovaného učení  Spontánní – rodiče a další vychovávající osoby (x záměrná)  Zprostředkované učení dle Feuersteina je základem rozvoje jedné z nejdůležitějších charakteristik lidského intelektu  Označuje kvalitu interakce, interaktivní proces mezí dítětem a zprostředkovatelem  Přímé učení x zprostředkované učení  Úrovně zprostředkování: 0 – 9 ( 0=nejintenzivnější,9=samostatná práce)  Nejdůležitější parametry ZZU: záměrnost a vzájemnost, transcendence (přesahuje aktuální výuku), zprostředkování významu  Zprostředkování při vyšetření: zaměření pozornosti, slovní, motorické, reguluje chování, usměrňuje postup, pomáhá stanovit pravidla, vyvozovat principy,…. Přehled nejznámějších dynamických hodnocení, která jsou používaná i v ČR  Learning Propensity Assessment Device (LPAD) R. Feuerstein (existuje česká verze)  Dynamické hodnocení podle D. Tzuriela – předškolní a mladší školní děti (neexistuje česká verze)  Application of Cognitive Functions Scale (ACFS) C. Lidz – předškolní děti (existuje česká verze) LPAD – vznik, principy  Prof. Reuven Feuerstein – psycholog  Zkušenost s dětmi, které přežily holokaust  Aktuální výkon neodpovídá potenciálu dítěte  Přizpůsobení stávajících testů a vytvoření nových  Průběh: pretest, intervence (učební fáze), posttest (sledování reakce, využití učební fáze)  Důležitost procesu  Analýza způsobu práce, odpovědí, chyb,  Kognitivní funkce při fázi vstupu (získávání dat), zpracování, výstupu, zajímá nás modalita LPAD - instrumenty Zaměření instrumentů:  Percepčně-motorické schopnosti  Plánování, organizace  Grafický projev  Paměť  Pozornost, rozptýlená pozornost  Vyšší myšlenkové procesy, abstraktní myšlení  Učení Pro praxi  Kladení otázek zaměřených na proces (jak jsi k tomu došel,…)  Diskuse o dobrých i špatných odpovědích (práce s chybou)  Vedení k plánování, vytváření strategií – předcházení řešení formou pokus – omyl  Propojování nového s tím, co už dítě zná  Převádění naučeného do dalších oblastí