PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ DIAGNOSTIKA V PRÁCI UČITELE: 4. SEMINÁŘ: JANA OBROVSKÁ Termíny odevzdání portfoliových úkolů • 25.4. – sudé týdny • 2.5. – liché týdny • Vytvoření dvojic pro portfoliové úkoly! • Napište se na papír. ROZHOVOR • DIAGNOSTICKÝ (POZNÁVACÍ) – ZAMĚŘUJE SE NA OSOBNÍ MOTIVY, PŘESVĚDČENÍ, PROŽITKY JEDINCE; ODHALUJE SKUTEČNOSTI TÝKAJÍCÍ SE JEHO OSOBNÍ, ZDRAVOTNÍ, RODINNÉ ČI SOCIÁLNÍ ANAMNÉZY, VÝSLEDKŮ A PRŮBĚHU UČENÍ • VÝZKUMNÝ – PŘISPÍVÁ K ŘEŠENÍ NĚJAKÉ ŠIRŠÍHO PROBLÉMU, KONTEXTUALIZUJE SUBJEKTIVNÍ POHLED JEDINCE NA DANÝ JEV/PROCES/FENOMÉN • HRANICE MEZI JEDNOTLIVÝMI TYPY ROZHOVORŮ JE PROSTUPNÁ – NAPŘ. DIAGNOSTICKÝ ROZHOVOR JE ČASTO VEDEN S ÚMYSLEM NÁSLEDNĚ INTERVENOVAT; DO DIAGNOSTICKÉHO ROZHOVORU ČASTO ZAŘAZUJEME PRVKY ANAMNESTICKÉ FÁZE VEDENÍ ROZHOVORU MEZI VYUČUJÍCÍM A ŽÁKEM (RODIČEM) • PŘÍPRAVNÁ – VYUČUJÍCÍ BY SE MĚL PŘED REALIZACÍ ROZHOVORU SEZNÁMIT SE ZÁKLADNÍMI INFORMACEMI (TJ. ANAMNÉZOU) ŽÁKA (NAPŘ. RODINNÉ PODMÍNKY, PROSPĚCH, ZDRAVOTNÍ STAV, MIMOŠKOLNÍ AKTIVITY ATD.); MĚL BY NAJÍT VHODNÉ, PRO INFORMANTA PŘÍJEMNÉ PROSTŘEDÍ S DOSTATKEM SOUKROMÍ K REALIZACI ROZHOVORU • ÚVODNÍ FÁZE – JE DOBRÉ ŽÁKA UJISTIT O DŮVĚRNOSTI INFORMACÍ (POPŘÍPADĚ S NÍM VYJEDNAT MOŽNOSTI ZVEŘEJNĚNÍ), MOŽNOST NEODPOVÍDAT A TAKÉ O TOM, ŽE NEEXISTUJÍ DOBRÉ NEBO ŠPATNÉ ODPOVĚDI. NENÍ VHODNÉ ZAČÍNAT ROZHOVOR O VĚCECH, KTERÉ PŘIPOMENOU NEZDARY ŽÁKA (NAPŘ. NEÚSPĚCHY VE ŠKOLE, PŘESTUPKY). U VŠECH PROBLÉMOVÝCH SITUACÍ JE LEPŠÍ POSTUPOVAT OD RELATIVNĚ KLADNÝCH CHARAKTERISTIK K MÉNĚ PŘÍZNIVÝM. FÁZE VEDENÍ ROZHOVORU MEZI VYUČUJÍCÍM A ŽÁKEM (RODIČEM) • ROZVÍJENÍ ROZHOVORU – NA ZAČÁTKU ROZHOVORU BY MĚL DOTAZOVANÝ DOSTAT MOŽNOST SE VYJÁDŘIT, POVÍDAT O SVÝCH PROBLÉMECH, VYBÍT NEGATIVNÍ EMOCE, TAZATEL MU MUSÍ DÁT DOSTATEK PROSTORU • ROZUZLENÍ – MŮŽEME SE DOZVĚDĚT O PŘÍČINÁCH KONFLIKTU ČI ZDROJÍCH PROBLÉMU • ZÁVĚR - KAŽDÝ ROZHOVOR BY MĚL BÝT UKONČEN TAK, ABY MOHLY POZDĚJI POKRAČOVAT DALŠÍ KONTAKTY, BUDE-LI TO ZAPOTŘEBÍ PRINCIPY SPRÁVNÉHO VEDENÍ ROZHOVORU (I) • REFLEKTOVAT KONTEXT, VE KTERÉM ROZHOVOR PROBÍHÁ, A VZTAH MEZI MLUVČÍMI (NAPŘ. NENÍ ŽÁK ROZRUŠENÝ NEZDAŘENOU PÍSEMKOU?) • STANOVIT SI CÍL ROZHOVORU • USILOVAT O NAVÁZÁNÍ VZTAHU DŮVĚRY (NAPŘ. NEMLUVÍME S ŽÁKEM NADŘAZENÝM TÓNEM) • DOBŘE ZVÁŽIT POŘADÍ OTÁZEK (NA ZAČÁTKU VOLIT SPÍŠE ZAHŘÍVACÍ, OBECNĚJŠÍ A MÉNĚ OSOBNÍ OTÁZKY) PRINCIPY SPRÁVNÉHO VEDENÍ ROZHOVORU (II) • DÁVAT POZITIVNÍ ZPĚTNOU VAZBU („TVOJE ODPOVĚDI MI POMÁHAJÍ POZNAT, CO SE U VÁS DĚJE….“ „MYSLÍM, ŽE JSEM SE OD TEBE DOZVĚDĚL MNOHO UŽITEČNÉHO…“) • VŠÍMAT SI NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE (INTONACE HLASU, PŘÍZVUK, TEMPO, VEŠKERÉ ZMĚNY VE VÝRAZU OBLIČEJE, ČERVENÁNÍ, POHLED, POCENÍ, PLAČTIVOST, RUCE ZKŘÍŽENÉ NA HRUDI, POKAŠLÁVÁNÍ…. DŮLEŽITÉ JSOU ZMĚNY – NAPŘ. ŽÁK ZAČNE ŽMOULAT KAPESNÍK) • REFLEKTOVAT VLASTNÍ PŘESVĚDČENÍ A STEREOTYPY O ŽÁKOVI A VYVAROVAT SE HALÓ EFEKTU (TZV. CHYBA PRVNÍHO DOJMU) • USILOVAT O EMOČNÍ UZAVŘENÍ ROZHOVORU POJMY ANAMNÉZA – CO PŘEDCHÁZELO SOUČASNÉ SITUACI DIAGNÓZA – VYJÁDŘENÍ SOUČASNÉHO STAVU RETROGNÓZA – CO MĚLO VLIV A S JAKÝM EFEKTEM NA ROZVOJ DÍTĚTE, JAK REAGOVALO (PEDAGOGICKÉ PŮSOBENÍ) PROGNÓZA – VYJÁDŘENÍ PŘEDPOKLADŮ K DALŠÍMU VÝVOJI (ROZVOJI DÍTĚTE) ANAMNÉZA ANAMNÉSIS – ŘEC. ROZPOMÍNÁNÍ • PEDIATR, PSYCHOLOG • UČITEL: ZÁMĚR NASTAVIT ADEKVÁTNÍ PODMÍNKY PRO DÍTĚ PŘI ADAPTACI NA NOVÉ ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ „ANAMNÉZA JE JEDNOU Z METOD, JEJÍŽ POMOCÍ ZÍSKÁVÁME TAKOVÉ INFORMACE Z UPLYNULÉHO ŽIVOTA ŽÁKA, KTERÉ MOHOU PŘISPĚT K OBJASNĚNÍ SOUČASNÉHO STAVU” (O. ZELINKOVÁ, 2003). ANAMNÉZA (PODLE ZAMĚŘENÍ): - OSOBNÍ (VÝVOJOVÁ) - RODINNÁ (VÝCHOVNÁ) - ŠKOLNÍ - SOCIÁLNÍ ANAMNÉZA OSOBNÍ (VÝVOJOVÁ) Z ODBORNÉHO VYŠETŘENÍ: • DATA O PRENATÁLNÍM A PERINATÁLNÍM VÝVOJI (PRŮBĚH TĚHOTENSTVÍ, POROD, POPORODNÍ VÝVOJ -10 DNÍ PO PORODU) • PRŮBĚH VÝVOJE V PRVNÍCH LETECH ŽIVOTA (PSYCHOMOTORIKA, ŘEČ, GRAFOMOTORIKA, VÝVOJ HRY, KRESBA, NÁPADNÉ PROJEVY…) • ZDRAVOTNÍ HLEDISKO: NEMOCI, ÚRAZY, HOSPITALIZACE, POSTIŽENÍ, SPÁNEK, ÚNAVA, NECHUTENSTVÍ, ALERGIE, LÉKY… ANAMNÉZA RODINNÁ • ZÁKLADNÍ ÚDAJE O RODINĚ (VELIKOST, STÁŘÍ RODIČŮ, SOUROZENCI) • STYL A ZPŮSOB VÝCHOVY • STRUKTURA RODINY • VZTAHY V RODINĚ (MEZI RODIČI, K DÍTĚTI, K DALŠÍM ČLENŮM RODINY) • VLIVNÍ JEDINCI V RODINĚ • OBTÍŽE S VÝCHOVOU • PROJEVY DÍTĚTE V RODINĚ • RODINNÉ PODMÍNKY ANAMNÉZA ŠKOLNÍ SLEDUJE OTÁZKY VÝVOJE DÍTĚTE V PODMÍNKÁCH INSTITUCIONÁLNÍ VÝCHOVY • VSTUP DÍTĚTE DO MŠ, ZŠ, VĚK, ADAPTACE • PROJEVY CHOVÁNÍ VŮČI DĚTEM, UČITELKÁM • REAKCE NA REŽIM VE ŠKOLE • VÝČET NAVŠTĚVOVANÝCH ŠKOL ANAMNÉZA SOCIÁLNÍ SLEDUJE VÝVOJ JEDINCE Z HLEDISKA ZAČLENĚNÍ DO VRSTEVNICKÝCH SUPIN, JEHO ZÁJMY, VOLNOČASOVÉ AKTIVITY ZJIŠŤOVÁNÍ ÚDAJŮ • ROZHOVOR • DOTAZNÍK