Aktivizace slovní zásoby Bc. Dana Peňázová FRMU 2018 Malé opakování  Mozek, hemisféry.  Podpora funkce mozku.  Typy paměti, fáze paměti.  Asociace. Zapomínání  Nejčastějším důvodem je stres.  Je ale důležitý pro roztřídění informací a uložení si těch opravdu důležitých.  Mozkový „koš“ – ukládáme do něj nepotřebné informace, tzv. selektivní zapomínání.  Co si lépe pamatujeme:  emocionálně laděné informace  pozitivně zaměřené informace, Tzv. „staré časy“ a „staré dobré časy“   Tzv. záměrné zapomínání nefunguje. Praktická cvičení Jan Hus 1371 - 1415 William Shakespeare 1564 - 1616 Jan Amos Komenský 1592 - 1670 Jan Neruda 1834 - 1891 Alexandr Sergejevič Puškin 1799 - 1837 František Hrubín 1910 - 1971 Praktická cvičení Opakujte znaky • co vám pomohlo k zapamatování? • co vás rozptylovalo? Praktická cvičení Rozcvička paměti – vyjmenuj 5: - součástí mužského oděvu - ženských jmen na písmeno L - druhů sportů - hygienických potřeb - druhů ovoce - značek aut - druhů listnatých stromů Praktická cvičení Zapamatujte si: Tabulka Doplňte dvojici Prostorové a zrakové vnímání  Důležité pro znakový jazyk – český i jiné národní.  Znaky se vytvářejí v prostoru, je nutné pochopit jejich umístění.  Jsou součástí gramatiky znakového jazyka.  Při porušeném nebo nedostatečně rozvinutém zrakovém vnímání vnímáme zkresleně např. tvary, hůře odhaduje směr, polohu, hůře se orientuje v prostoru, špatně odhaduje vzdálenosti. Praktická cvičení  Zraková diferenciace  Zraková analýza a syntéza  Zraková paměť  Prostorová a pravolevá orientace  Aktivizace slovní zásoby  Mentální/myšlenkové mapy (např. freemind, bubbl.us atd.) Použité zdroje: Literatura: Paměťová a jazyková cvičení pro tlumočníky, Naďa Dingová. ČKTZJ 2008. Online: Možnosti aktivizace mentálních funkcí v knihovnách, Mgr. Martina Burianová, trenérka paměti III. stupně. https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Mind_maps#/media/File: Doing-things-differently-mind-map-paul-foreman.png