Bezpečnost ve školách PdF:UBOK_0011 Prevence a řešení havarijních a krizových situací Vladimír Strya Aktivní střelec ● Aktivní střelec je agresivní, ozbrojená osoba (střelnou, bodnou, nebo sečnou zbraní či výbušným systémem), která ohrožuje život a zdraví ostatních Jeho jednání je afektivní, či promyšlené, nebo vyvolané psychickým onemocněním Mezi motivace patří pomsta za příkoří, ztráta zaměstnání, vyloučení ze studia, rasismus, extremismus, terorismus, náboženské přesvědčení, sociální a finanční důvody, sousedské vztahy Nemá v úmyslu vyjednávat ani se vzdát Jeho cílem je co největší počet obětí Jeho útok netrvá zpravidla déle než 20 minut ● ● ● ● ● Nejčastější místa útoků ● Jsou to tzv. měkké cíle, což jsou místa s vysokou koncentrací osob, které se mohou pouze obtížně bránit Školy, kanceláře, nákupní centra, úřady, restaurace, nemocnice, ulice, dopravní prostředky hromadné přepravy osob ● Příklady útoků v minulosti - zahraničí ● USA, Colorado - Columbine High School (1999), 15 mrtvých Německo - Erfurt gymnázium (2002), 17 mrtvých USA, Virginia - Virginia Tech School (2007), 33 mrtvých Německo, Stuttgart Winnenden - škola Albertville (2009), 16 mrtvých Slovensko, Bratislava - sídliště Děvínská Nová Ves (2010), střelec Harman, 8 mrtvých Norsko, Oslo a ostrůvek Utoya (2011), střelec Breivik, 77 mrtvých ● ● ● ● ● Příklady útoků v minulosti u nás ● Kunovice, administrativní budova (2011) – střelec Karel Musela, 2 mrtví Žďár nad Sázavou, Střední škola obchodu a služeb (2014) – útočnice s nožem, Barbora Orlová, 1 mrtvý student, v minulosti již v jiné škole útočila a vzala rukojmí Uherský Brod, restaurace Družba (2015) – střelec Zdeněk Kovář, 9 mrtvých ● ● Situace se zabezpečením ve školách ● Za posledních 5 let znatelné zlepšení v oblasti zabezpečení Vě většině základních a středních škol nastaven režim uzamykání všech vstupů a systém ohlašování, vyzvedávání a doprovodu návštěv v areálu školy oprávněnou osobou. V době příchodů a odchodů žáků a studentů, dozor u vstupů, přilehlých míst Není jednotná koncepce přípravy a prevence ve vztahu k takovým situacím Není předmět pro žáky a studenty, který by tuto problematiku komplexně obsáhl ● ● ● ● Zabezpečení ve školách - doporučení ● Režimové zabezpečení všech vstupů (systémové i časové) Instalace čipových turniketů pro autorizaci vstupu umožní přehled o počtech osob v areálu například v případě evakuace. ● ● Dohled proškolené osoby při hromadném příchodu a odchodu žáků Vpuštění a doprovody návštěv oprávněnou osobou, označení návštěv viditelně visačkou Učitel by měl mít vždy možnost uzamknout jakoukoli učebnu například režimovým centrálním klíčem ● ● Zabezpečení ve školách ● Nedoporučuji zavádění bezpečnostních detekčních rámů a rentgenových tunelů pro tašky a zavazadla Jejich obsluha, dohledávání a identifikace předmětů je náročná i pro specialisty z řad policie, průchod osob je značně zpomalen, pořizovací náklady jsou značné ● Prevence ve školách ● Funkční plán pro krizové situace – navázání spolupráce s nejbližšími součástmi PČR a HZS. Zpracovat metodiku postupu evakuace, systém úniku, bezpečná shromaždiště Povinná školení pro pedagogické pracovníky a ostatní zaměstnance škol Pro žáky a studenty námětová cvičení Ve spolupráci s PČR modelové situace, instruktáže, praktické nácviky ● ● ● Prevence ve školách ● Zavedení předmětu který bude komplexně pokrývat vzdělávání pro oblast bezpečnosti, první pomoci a krizových situací Činnost při napadení školy aktivním střelcem ● Pokud možno zachovat ticho a snažit se zorientovat odkud přichází střelba, hluk, odhadnout směr, vzdálenost, v přítomnosti pedagoga se žáci řídí jeho pokyny Při případném úniku postupovat opačným směrem, než odkud zní střelba V případě využití únikového východu opustit budovu a ukrýt se v dostatečné vzdálenosti od ní, za betonovou, kovovou nebo terénní překážku Odtud přivolat pomoc přes tísňovou linku 158 ● ● ● Činnost při napadení školy aktivním střelcem ● V případě nemožnosti úniku se uschovat v učebně, tuto by měl mít učitel vždy možnost zevnitř uzamknout Není-li možnost uzamčení, zabarikádovat vstup, podložit kliku, použít židle lavice, stojany, skříňky Schovat, skrčit se za sloupy, zděné výčnělky, lavice a tím maximálně snížit střelci mít možnost přehledu o osobách a mířit na ně Nebýt v prostoru za dveřmi, dodržovat ticho, mobilní telefony v tichém režimu mít ● ● ● Činnost při napadení školy aktivním střelcem ● V úkrytu, či zamčené učebně vyčkat příchodu policejních sil a dbát jejich výzev Při nevyhnutelném kontaktu s útočníkem využít s razancí předmětů, židlí, stojanů apod. a zaútočit i skupinově a intenzivně s důrazem na jeho hlavu a ruce se zbraní, při tom využít jeho ochromení ke svému a skupinovému úniku ● Činnost při napadení školy aktivním střelcem ● Policejní hlídky postupující budovou mají za cíl eliminaci útočníka, nebudou ošetřovat zraněné, proto při kontaktu s nimi dát ruce před sebe, dlaněmi nahoru, aby se přesvědčili že nemáte zbraň a pokud jste schopni, dát jim informace, kde je útočník, případně kolik jich je, jeho popis, jakou má zbraň Ošetřování zraněných provádějí až skupiny postupující za prvosledovými hlídkami v již pokrytých a zabezpečených prostorách ● Činnost při napadení školy aktivním střelcem ● V budově se můžeme setkat s policisty z různých útvarů. Prvotní postup budovou a eliminaci střelce provádějí ti, kteří se na místo dostaví jako první. Mohou to být policisté ve stejnokroji, v zásahových kombinézách, v reflexních oděvech dopravní policie, nebo i v civilním oděvu, pouze s páskami policie na rukávech. Je proto důležité dopředu alespoň v základu vědět jaké označení policie používá (i kvůli možné záměně s útočníkem) Činnost při napadení školy aktivním střelcem ● Při evakuaci a opouštění budovy dbáme výzev a pokynů zasahujících policistů, zpravidla postupujeme v řadě za sebou, přičemž držíme osobu před sebou za její ramena, případně máme svoje ruce natažené před sebou dlaněmi nahoru. Činnost při napadení školy aktivním střelcem ● Neprodleně, jakmile to okolnosti dovolí a prostory jsou propátrané a bezpečné, je poskytována první pomoc zraněným osobám Instruktážní video: https://www.youtube.com/watch?v=seKy2nXDx7s Tísňová volání ● Pro zvládnutí krizových situací je důležité znát telefonní čísla tísňového volání na jednotlivé složky Integrovaného záchranného systému 158 Policie České republiky 155 Zdravotnická záchranná služba 150 Hasičský záchranný sbor České republiky 156 Městská policie 112 Jednotné evropské číslo tísňového volání ● ● ● ● ● Tísňová volání ● 158, 155, 150 jsou tísňové linky národní 112 je linka evropská, která je v ČR obsluhována ze strany Hasičského záchranného sboru České republiky Pravidlem je, že voláme právě tu linku, kterou potřebujeme, zabráníme tak zbytečnému prodlení při předávání mezi operátory. V případě oznamování trestného činu nás také na lince 158 dokáže lépe vytěžit operátor policista, než hasič na lince 112 nebo 150 a naopak. Všechna tato tísňová čísla jsou bezplatná. Linku 112 můžeme volat i v případě že v telefonu nemáme vloženou SIM kartu ● ● ● Tísňová volání ● Při volání na tísňovou linku je třeba být věcný a stručný Představím se a uvedu odkud volám Sdělím, co se stalo (rozsah, počet postižených osob, škoda, popis události) Sdělím, kde se to stalo (adresa, silnice, kilometr, směr) Odpovídám co nejvýstižněji na otázky operátora Po ukončení hovoru jsem připraven na případné zpětné ověřující, nebo upřesňující volání, telefon neodkládám ● ● ● ● ● Závěr Doufám, že s problematikou aktivního střelce se budeme dále setkávat pouze na cvičeních a v modelových situacích Děkuji za pozornost