Předmět: Třída: Zaměření: Školní rok: Číslo vyučovací hodiny: Je uvedené v příslušném tématickém plánu. Téma: Je definováno v příslušném tématickém plánu. 1. Výukový cíl: "Co si mají žáci osvojit, v čem se mají rozvinout?" 2. Prostředky a cesty: Jakou metodickou cestou bude cíle dosaženo? a) "věcný obsah: nástin učiva, vymezení základního učiva;" b) "metodika: metodický postup, volba vyučovacích metod, didaktické pomůcky a techniky;" 3. Organizace vyuč. hodiny: a) "Které pracovní podmínky je nutno zabezpečit (organizace prostoru, pomůcky)?" b) Jaký organizační týp hodiny bude mé metodické koncepci nejlépe vyhovovat? 4. Zvláštní didaktická hlediska: a) "Jak budu žáky aktivizovat? (Jak vzbudím jejich zájem o poznávání, o učební činnost?)" b) Co bude pro žáky z učiva nejobtížnější? c) "Jak zajistím časovou a obsahovou kontinuitu v učivu (co už žáci o tématu vědí, jak se uplatní mezipředmětové vztahy)?" d) Jak zajistím diferencovaný a individuální přístup k žákům? e) Jak budu zajišťovat pracovní součinnost žáků? f) Jak budu zajišťovat jejich učební výsledky? g) "Vypracování systému otázek a úkolů (učebních úloh) k prezentaci, procvičení a ověření zvládnutí osvojovaného učiva, včetně domácí práce pro žáky." h) "Jiná hlediska (např. hygiena, bezpečnost apod.)." 5. Výchovné možnosti: "Jak mohu učiva výchovně využít, které stránky osobnosti téma či zvolený postup ovlivní?" 6. Časový projekt vyuč. hodiny: a) Kolik času mohu věnovat jednotlivým fázím hodiny? b) Kolik času si vyžádá domácí příprava žáků na další vyučovací hodinu? "Písemná příprava na vyučování může mít pochopitelně i zcela jinou podobu, ale výše uvedené komponenty se zpravidla objeví v každém typu přípravy." Doporučená literatura: "PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4." "RYS, Slavomír. Příprava učitele na vyučování. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 115 s." "SUP, Jan. Pedagogická komunikace a příprava učitele na vyučování odborných předmětů. 1. vyd. Brno: Vysoké učení technické, 1985, 118 s." "ŠVEC, Vlastimil, Oldřich ŠIMONÍK a Hana FILOVÁ. Praktikum didaktických dovedností. 1 dostisk 2 vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 90 s. ISBN 80-210-2698-7." "TUREK, Ivan. Didaktika. 2., rozš. a přeprac. vyd. Bratislava: Iura Edition, 2010, 598 s. ISBN 978-80-8078-322-8." "Šmejkalová, Kateřina - Brno 2014"