•Zprostředkování umění a výstav veřejnosti: • •- společenské akce (eventy), doprovodné programy (komentované prohlídky, přednášky, workshopy, výtvarné dílny,..) • •- vzdělávací programy (školní skupiny, družiny, volnočasové kroužky,..) - - samoobslužné interaktivní prostředky •(digitální průvodce výstavou , tištěné nebo namluvené materiály, •muzejní kufříky/batůžky, atd.) • • •Zrychlení, zkratkovitost, zjednodušení •X •Hravost, rozšířený kontext • •- asociace a příměry •- podněty k přemýšlení •- úkoly k tvůrčí reflexi díla •Náměty • - sbírky/dílo konkrétního muzea - výrazový prostředek nebo námět - doba, výtvarný směr, hnutí, osobnost/život umělce - •Předpoklady • - zajímavé výtvarné/grafické zpracování (vazba, obrazové přílohy) - čtivý text obsahující dostatek faktických údajů - jednoduše vysvětlit principy (díla, období, stylu, směru,..) - vybrat zásadní díla, zasadit do kontextu doby a jiných děl, souvislosti a významy •(i skryté) - prostor pro vlastní úvahy - připojeny návrhy na vlastní tvorbu a postup práce • •Pracovní listy – nejjednodušší forma, tištěný průvodce výstavou, •doplněk ke komentovaným prohlídkám a edukačním pořadům, založeno na výstavě (otázky, kvízy, tajenky,..) •Forma - A4, leporelo, plakát, popř. sešit, blok,.. • •Tvořivé listy – méně textu, více prostoru pro představivost nebo tvůrčí aktivitu (skládání, stříhání,..) • •„Aktivní knížka“ (Alice Stuchlíková) - inspirativní, široké a různorodé pole informací obrazového i textového charakteru; nejen naučný charakter, vybízejí také k přemýšlení, k různým druhům tvorby • •Dětské katalogy (l´Art en Jeu, Jak se dělá galerie,..) • •Komplexní sada doprovodných materiálů Lenka Mrázová: Tvorba pracovních listů. Metodický materiál (MZM Brno 2013) Funkce: -orientace a koordinace po výstavě, práce s výstavou, nové pohledy a spojení - poznávání a utřídění získaných informací -ukazovat možnou cestu, jak nahlížet na exponáty -prostor pro vlastní záznamy, úvahy a poznámky -podněty a úkoly cíleně přitahují pozornost k dílům samotným -usnadňuje vstřebání a zapamatování informací - rozvíjení osobního zájmu o téma, motivace - Lenka Mrázová: Tvorba pracovních listů. Metodický materiál (MZM Brno 2013 Způsob využití -před vlastní návštěvou muzea; jako motivace -pro aktivity v muzeu -k další práci po skončení návštěvy muzea - Pracovní listy pro práci s lektorem – rozšiřující materiál a pomůcka Samoobslužné pracovní listy – vyšší nárok na metodickou stránku materiálu, nutné mezi úkoly zařadit instrukce a komentáře PROCES TVORBY (Lenka Mrázová: Tvorba pracovních listů. Metodický materiál, MZM Brno 2013) 1)Důkladné zhodnocení výstavy/expozice po obsahové a prezentační stránce 2) -čemu se výstava věnuje? -jaké jsou základní informace o tématu? -co je výstavě nejdůležitější? -co je nejvíce atraktivní? -jakým způsobem téma přibližuje (příběh)? - 2) Zaměřit se na prostor, kde je výstava instalována -poloha, rozmístění, způsob instalace, počet exponátů -ideální trasa prohlídky, kolizní místa pohybu, bezpečnost, odpočinek,… -světelné podmínky vzhledem k pohybu po expozici, viditelnost (odlesky na skle, apod.) PROCES TVORBY (Lenka Mrázová: Tvorba pracovních listů. Metodický materiál, MZM Brno 2013) 3) Vlastní pedagogické záměry 1) -na co se chcete zaměřit, co se mají návštěvníci dozvědět -kompatibilita s RVP -tematické vazby a úhly pohledu (držet se tématu výstavy nebo „zabočit“) -logika posloupnosti - 4) Cílová skupina -pro koho je téma vhodné? -jaká jsou specifika této skupiny (rizikové faktory, omezení, preference a potřeby) -odpovídající typologie (rozsah, vizuál, jazyk, struktura otázek, úkolů a informací) - 5) Zhodnotit průběh plánovaného programu -kde jsou hlavní momenty, kde mohou pracovní listy výklad podpořit? -kdy mohou naopak rozptylovat -se kterými exponáty pracovat - - - PROCES TVORBY (Lenka Mrázová: Tvorba pracovních listů. Metodický materiál, MZM Brno 2013) 6) Vzdělávací cíle - důvod použití, úloha pracovního listu (co má podpořit, ukázat?) - návštěvníci znají… dovedou… vysvětlí…zhodnotí… 7) Časový rozvrh -jak dlouho trvá program/prohlídka? -kolik času bude věnováno vyplňování/práci s listem? - 8) Podoba listů a vhodný obsah, struktura -na které poznatky nebo díla se zaměřit? -jaké rozšiřující informace použít? -logika posloupnosti -přehlednost (pozor na přehlcení obrázky a textem), vyváženost -reflexe nejdůležitějších poznatků a prožitků, klíčové momenty -rovnoměrně a promyšleně střídat druhy aktivit (intelektuální, citové, motorické, smyslové,..) C:\Users\buciova\Desktop\eduk-foto\MG-knížečky\P1012252.JPG C:\Users\buciova\Desktop\eduk-foto\MG-knížečky\P1012256.JPG C:\Users\buciova\Desktop\eduk-foto\MG-knížečky\P1012254.JPG C:\Users\buciova\Desktop\eduk-foto\MG-knížečky\P1012257.JPG C:\Users\buciova\Desktop\eduk-foto\MG-knížečky\P1012259.JPG C:\Users\buciova\Desktop\eduk-foto\MG-knížečky\P1012248.JPG C:\Users\buciova\Desktop\eduk-foto\MG-knížečky\P1012251.JPG C:\Users\buciova\Desktop\eduk-foto\MG-knížečky\P1012261.JPG C:\Users\buciova\Desktop\eduk-foto\MG-knížečky\P1012265.JPG C:\Users\buciova\Desktop\eduk-foto\MG-knížečky\P1012262.JPG C:\Users\buciova\Desktop\eduk-foto\MG-knížečky\P1012264.JPG C:\Users\buciova\Desktop\eduk-foto\MG-knížečky\P1012245.JPG C:\Users\buciova\Desktop\eduk-foto\MG-knížečky\P1012246.JPG C:\Users\buciova\Desktop\eduk-foto\MG-knížečky\P1012247.JPG •Tvořivé listy Josef Hofmann a Dušan Jurkovič •Jitka Petřeková C:\Users\buciova\Desktop\eduk-foto\MG-knížečky\DSC_0101.jpg C:\Users\buciova\Desktop\eduk-foto\pracovnilisty\pracovni_listy_web\pracovni_listy_foto_Bratru_Veln erova_001_1.jpg \\ZEUS\PD_odd_pro_verejnost\AF\alfabeta\20120423_034525.jpg ALFABETA Patrik Antczak -Cena za národní studentský design 2014 v kategorii Dobrý studentský design. - - Nejkrásnější kniha roku 2016 •CO JE MUZEJNÍ KUFŘÍK? • •Muzejní kufřík je formou názorné prezentace využívající logicky uspořádaný soubor předmětů, který je sestaven s konkrétním didaktickým záměrem a směřuje k přesně definovanému edukačnímu cíli v souladu se vzdělávací strategií muzea. • Muzejní kufřík je forma edukace, která je založena na metodě ukazování reálných předmětů (ostenze) a především na možnosti vzít je do ruky (metoda hands-on). Vsoučinnosti s kvalitně vystaveným edukačním programem tak umožňuje účastníkům dát si do souvislostí velké množství informací a pochopit je v logicky uspořádaném celku. (Soňa Mertová: MUZEJNÍ KUFŘÍK, Metodické centrum muzejní pedagogiky) •Fenomén muzejního kufříku popisuje ve své knize Galerijní animace a zprostředkování umění R. Horáček: • •„V muzeích jsou kufříky připraveny tematicky, např. obsah •je vztažen k umělci, k technice, k budově muzea, k tématu výstavy, může obsahovat různý doprovodný materiál, •jak teoretické katalogy, tak praktické pomůcky jako jsou nůžky, lepidlo, papíry, modelovací hmota apod. •Kufříky se někdy i půjčují na krátkou dobu do škol, •kde s nimi následně pracují výtvarní pedagogové.“ •Soňa Mertová • •MUZEJNÍ KUFŘÍK • •metodický materiál • •2 • •ÚVOD • •Nabídka vzdělávacích a volnočasových aktivit různého druhu se rozšiřuje • •geometrickou řadou a muzea jsou • •tak stále více motivována k • •hledání nových způsobů, jak • •zaujmout potenciální návštěvníky • •. K • •tomu primárně slouží různorodé formy prezentace, které • •završují muzealizační proces a přispívají k docenění významu muzejní práce u nejširš • •í • •veřejnosti a k • •pochopení jejího významu • •pro ochra • •nu a záchranu kulturních hodnot • •. Muzeum • •je institucí, která tyto hodnoty • •skrze konkrétní předměty • •vyhledává, popisuje, uchovává a • •vědecky zhodnocené je prezentuje. • •Zp • •rostředkovat návštěvníkům tyto předměty • •tak, aby byl • •i • •schopni ocenit • •jejich význam a důležitost • •informací, které v • •sobě nesou, je základní motivací • •všech prezentačních aktivit muze • •a. (Mrázová in Dolák 2014 • •) • •1 • •Jednou z • •možností, jak zpestřit • •prezentační • •nabídku muzea a rozšířit • •tak • •jeho • •interakci • •s muzejním p • •ublikem, jsou tzv. • •muzejní kufříky. • •CO JE MUZEJNÍ KUFŘÍK? • •Muzejní kufřík • •(dále jen kufřík) • •je formou názorné prezentace • •využívající • •logicky • •uspořádaný soubor předmětů, • •který je sestaven • •s • •konkrétním • •didaktickým záměrem • •a • •směřuje • •k • •přesně definovanému • •edukačnímu cíli v • •souladu se vzdělávací strategií muzea. • •Muzejní kufříky • •- • •ano či ne? • •Muzejní pedagog jako garant vzdělávacích aktivit a zprostředkovatel edukačního • •obsahu muzejních sbírek • •má právo rozhodnout, jakým způsobe • •m bude konkrétní edukační • •projekt realizován. • •Pokud uvažuje o edukační práci s • •využitím • •kufříku, je • •dobré • •položit • •si • •následující otázky • •: • • • •M • •áme témata, o která • •bude zájem a můžeme je „kufříkovou“ formou zpracovat? • • • •J • •e možné počítat s • •ochotou kurátorů • •(případně dalších muzejních profesí, např. • •konzervátorů) • •participovat na tvorbě kufříku? • • • •M • •áme na takový projekt finance (výroba kopií, replik, modelů, nákup pomůcek atd.)? • •1 • •DOLÁK, Jan, Pavel HOLMAN, Lucie JAGOŠOVÁ, Vladimír JŮVA, Lenka MRÁZOVÁ, Michal ŠERÁK a • •Petra ŠOBÁŇOVÁ. Základy muzejní pedagogiky: studijní texty. Brno: M • •oravské zemské muzeum, Metodické • •centrum muzejní pedagogiky, 2014. ISBN 978 • •- • •80 • •- • •7028 • •- • •441 • •- • •4. • •3 • • • •V • •íme, které cílové skupiny chceme touto formou muzejní edukace oslovit a • •zaujmout? • • • •Chceme připravit kufřík pro práci v • •muzeu, či mimo něj? • •Pokud muz • •ejní pedagog • •dospěje ve svých úvahách k • •rozhodnutí kufřík vytvořit, měl • •by ve spolupráci s • •kurátory vytipovat • •témata, která je vhodné • •touto formou • •připravit. • •Nejčastější cílovou skupinou pro práci s • •kufříkem jsou školy, proto je možné témata • •ještě dále • •rozvíjet v • •diskusi s • •učiteli. • •Lze například uspořádat setkání, kde se přítomní učitelé vyjádří • •k • •představeným tématům, případně sami navrhnou vhodná t • •émata. Další možností je • •dotazníkové šetření s • •otázkami zaměřenými na témata a formu spolupráce. • •Taková • •komunikace může být pro muzeum jednou z • •cest k • •intenzivnější • •spolupráci se školami. • •PŘÍPRAVA KUFŘÍKU • •Muzejní pedagog by měl být hlavním koordinátorem • •všech akti • •vit vedoucích • •k • •vytvoření kufříku. Má • •- • •li však mít jeho koncept odpovídající kvalitu, neobejde se tento • •přípravný proces bez • •mezioborové spolupráce • •. Na počátku stojí konkrétní téma a jasně • •formulovaný didaktický cíl, který sděluje, čeho přesně • •chceme při edukační práci s • •obsahem • •kufříku dosáhnout. • •Díky přesné formulaci výchovně • •- • •vzdělávacích cílů (muzejní pedagog) a • •kva • •litní znalosti tématu (kurátor) • •je možné začít hledat předměty, které stanovené téma • •vhodně a srozumitelně prezentují • •. Muzejní p • •edagog je v • •tomto procesu garantem • •didaktického cíle, s • •jehož • •koncepcí musí • •být obsah kufříku v • •souladu. • •Obsah k • •ufřík • •u • •Obsah kufříku • •musí • •být • •přiměřený a • •vyvážený. K • •aždý • •vložený předmět • •musí mít svůj • •přesně fo • •rmulovaný • •dílčí didaktický cíl tak, aby • •optimálně zapadal do celkové koncepce • •připravovaného edukačního programu • •. • •Vlastní obsah kufříku budou tvořit • •originální • •předměty, kopie a repliky sbírkových předmětů, dále např. modely, doprovodné textové a • •obrazové materiály, literatura, laboratorní nástr • •oje a přístroje (lupa, mikroskop, apod • •.) • •. • •Originální předmět • •Originální předměty mají hodnotu původnosti, ale pro prezentaci formou kufříku • •můžeme použít jen ty, které nejsou • •součástí evidovaných muzejních sbírek • •a jsou nahra • •ditelné • •(například přírodniny • •) •Soňa Mertová • •MUZEJNÍ KUFŘÍK • •metodický materiál • •2 • •ÚVOD • •Nabídka vzdělávacích a volnočasových aktivit různého druhu se rozšiřuje • •geometrickou řadou a muzea jsou • •tak stále více motivována k • •hledání nových způsobů, jak • •zaujmout potenciální návštěvníky • •. K • •tomu primárně slouží různorodé formy prezentace, které • •završují muzealizační proces a přispívají k docenění významu muzejní práce u nejširš • •í • •veřejnosti a k • •pochopení jejího významu • •pro ochra • •nu a záchranu kulturních hodnot • •. Muzeum • •je institucí, která tyto hodnoty • •skrze konkrétní předměty • •vyhledává, popisuje, uchovává a • •vědecky zhodnocené je prezentuje. • •Zp • •rostředkovat návštěvníkům tyto předměty • •tak, aby byl • •i • •schopni ocenit • •jejich význam a důležitost • •informací, které v • •sobě nesou, je základní motivací • •všech prezentačních aktivit muze • •a. (Mrázová in Dolák 2014 • •) • •1 • •Jednou z • •možností, jak zpestřit • •prezentační • •nabídku muzea a rozšířit • •tak • •jeho • •interakci • •s muzejním p • •ublikem, jsou tzv. • •muzejní kufříky. • •CO JE MUZEJNÍ KUFŘÍK? • •Muzejní kufřík • •(dále jen kufřík) • •je formou názorné prezentace • •využívající • •logicky • •uspořádaný soubor předmětů, • •který je sestaven • •s • •konkrétním • •didaktickým záměrem • •a • •směřuje • •k • •přesně definovanému • •edukačnímu cíli v • •souladu se vzdělávací strategií muzea. • •Muzejní kufříky • •- • •ano či ne? • •Muzejní pedagog jako garant vzdělávacích aktivit a zprostředkovatel edukačního • •obsahu muzejních sbírek • •má právo rozhodnout, jakým způsobe • •m bude konkrétní edukační • •projekt realizován. • •Pokud uvažuje o edukační práci s • •využitím • •kufříku, je • •dobré • •položit • •si • •následující otázky • •: • • • •M • •áme témata, o která • •bude zájem a můžeme je „kufříkovou“ formou zpracovat? • • • •J • •e možné počítat s • •ochotou kurátorů • •(případně dalších muzejních profesí, např. • •konzervátorů) • •participovat na tvorbě kufříku? • • • •M • •áme na takový projekt finance (výroba kopií, replik, modelů, nákup pomůcek atd.)? • •1 • •DOLÁK, Jan, Pavel HOLMAN, Lucie JAGOŠOVÁ, Vladimír JŮVA, Lenka MRÁZOVÁ, Michal ŠERÁK a • •Petra ŠOBÁŇOVÁ. Základy muzejní pedagogiky: studijní texty. Brno: M • •oravské zemské muzeum, Metodické • •centrum muzejní pedagogiky, 2014. ISBN 978 • •- • •80 • •- • •7028 • •- • •441 • •- • •4. • •3 • • • •V • •íme, které cílové skupiny chceme touto formou muzejní edukace oslovit a • •zaujmout? • • • •Chceme připravit kufřík pro práci v • •muzeu, či mimo něj? • •Pokud muz • •ejní pedagog • •dospěje ve svých úvahách k • •rozhodnutí kufřík vytvořit, měl • •by ve spolupráci s • •kurátory vytipovat • •témata, která je vhodné • •touto formou • •připravit. • •Nejčastější cílovou skupinou pro práci s • •kufříkem jsou školy, proto je možné témata • •ještě dále • •rozvíjet v • •diskusi s • •učiteli. • •Lze například uspořádat setkání, kde se přítomní učitelé vyjádří • •k • •představeným tématům, případně sami navrhnou vhodná t • •émata. Další možností je • •dotazníkové šetření s • •otázkami zaměřenými na témata a formu spolupráce. • •Taková • •komunikace může být pro muzeum jednou z • •cest k • •intenzivnější • •spolupráci se školami. • •PŘÍPRAVA KUFŘÍKU • •Muzejní pedagog by měl být hlavním koordinátorem • •všech akti • •vit vedoucích • •k • •vytvoření kufříku. Má • •- • •li však mít jeho koncept odpovídající kvalitu, neobejde se tento • •přípravný proces bez • •mezioborové spolupráce • •. Na počátku stojí konkrétní téma a jasně • •formulovaný didaktický cíl, který sděluje, čeho přesně • •chceme při edukační práci s • •obsahem • •kufříku dosáhnout. • •Díky přesné formulaci výchovně • •- • •vzdělávacích cílů (muzejní pedagog) a • •kva • •litní znalosti tématu (kurátor) • •je možné začít hledat předměty, které stanovené téma • •vhodně a srozumitelně prezentují • •. Muzejní p • •edagog je v • •tomto procesu garantem • •didaktického cíle, s • •jehož • •koncepcí musí • •být obsah kufříku v • •souladu. • •Obsah k • •ufřík • •u • •Obsah kufříku • •musí • •být • •přiměřený a • •vyvážený. K • •aždý • •vložený předmět • •musí mít svůj • •přesně fo • •rmulovaný • •dílčí didaktický cíl tak, aby • •optimálně zapadal do celkové koncepce • •připravovaného edukačního programu • •. • •Vlastní obsah kufříku budou tvořit • •originální • •předměty, kopie a repliky sbírkových předmětů, dále např. modely, doprovodné textové a • •obrazové materiály, literatura, laboratorní nástr • •oje a přístroje (lupa, mikroskop, apod • •.) • •. • •Originální předmět • •Originální předměty mají hodnotu původnosti, ale pro prezentaci formou kufříku • •můžeme použít jen ty, které nejsou • •součástí evidovaných muzejních sbírek • •a jsou nahra • •ditelné • •(například přírodniny • •) •Soňa Mertová • •MUZEJNÍ KUFŘÍK • •metodický materiál • •2 • •ÚVOD • •Nabídka vzdělávacích a volnočasových aktivit různého druhu se rozšiřuje • •geometrickou řadou a muzea jsou • •tak stále více motivována k • •hledání nových způsobů, jak • •zaujmout potenciální návštěvníky • •. K • •tomu primárně slouží různorodé formy prezentace, které • •završují muzealizační proces a přispívají k docenění významu muzejní práce u nejširš • •í • •veřejnosti a k • •pochopení jejího významu • •pro ochra • •nu a záchranu kulturních hodnot • •. Muzeum • •je institucí, která tyto hodnoty • •skrze konkrétní předměty • •vyhledává, popisuje, uchovává a • •vědecky zhodnocené je prezentuje. • •Zp • •rostředkovat návštěvníkům tyto předměty • •tak, aby byl • •i • •schopni ocenit • •jejich význam a důležitost • •informací, které v • •sobě nesou, je základní motivací • •všech prezentačních aktivit muze • •a. (Mrázová in Dolák 2014 • •) • •1 • •Jednou z • •možností, jak zpestřit • •prezentační • •nabídku muzea a rozšířit • •tak • •jeho • •interakci • •s muzejním p • •ublikem, jsou tzv. • •muzejní kufříky. • •CO JE MUZEJNÍ KUFŘÍK? • •Muzejní kufřík • •(dále jen kufřík) • •je formou názorné prezentace • •využívající • •logicky • •uspořádaný soubor předmětů, • •který je sestaven • •s • •konkrétním • •didaktickým záměrem • •a • •směřuje • •k • •přesně definovanému • •edukačnímu cíli v • •souladu se vzdělávací strategií muzea. • •Muzejní kufříky • •- • •ano či ne? • •Muzejní pedagog jako garant vzdělávacích aktivit a zprostředkovatel edukačního • •obsahu muzejních sbírek • •má právo rozhodnout, jakým způsobe • •m bude konkrétní edukační • •projekt realizován. • •Pokud uvažuje o edukační práci s • •využitím • •kufříku, je • •dobré • •položit • •si • •následující otázky • •: • • • •M • •áme témata, o která • •bude zájem a můžeme je „kufříkovou“ formou zpracovat? • • • •J • •e možné počítat s • •ochotou kurátorů • •(případně dalších muzejních profesí, např. • •konzervátorů) • •participovat na tvorbě kufříku? • • • •M • •áme na takový projekt finance (výroba kopií, replik, modelů, nákup pomůcek atd.)? • •1 • •DOLÁK, Jan, Pavel HOLMAN, Lucie JAGOŠOVÁ, Vladimír JŮVA, Lenka MRÁZOVÁ, Michal ŠERÁK a • •Petra ŠOBÁŇOVÁ. Základy muzejní pedagogiky: studijní texty. Brno: M • •oravské zemské muzeum, Metodické • •centrum muzejní pedagogiky, 2014. ISBN 978 • •- • •80 • •- • •7028 • •- • •441 • •- • •4. • •3 • • • •V • •íme, které cílové skupiny chceme touto formou muzejní edukace oslovit a • •zaujmout? • • • •Chceme připravit kufřík pro práci v • •muzeu, či mimo něj? • •Pokud muz • •ejní pedagog • •dospěje ve svých úvahách k • •rozhodnutí kufřík vytvořit, měl • •by ve spolupráci s • •kurátory vytipovat • •témata, která je vhodné • •touto formou • •připravit. • •Nejčastější cílovou skupinou pro práci s • •kufříkem jsou školy, proto je možné témata • •ještě dále • •rozvíjet v • •diskusi s • •učiteli. • •Lze například uspořádat setkání, kde se přítomní učitelé vyjádří • •k • •představeným tématům, případně sami navrhnou vhodná t • •émata. Další možností je • •dotazníkové šetření s • •otázkami zaměřenými na témata a formu spolupráce. • •Taková • •komunikace může být pro muzeum jednou z • •cest k • •intenzivnější • •spolupráci se školami. • •PŘÍPRAVA KUFŘÍKU • •Muzejní pedagog by měl být hlavním koordinátorem • •všech akti • •vit vedoucích • •k • •vytvoření kufříku. Má • •- • •li však mít jeho koncept odpovídající kvalitu, neobejde se tento • •přípravný proces bez • •mezioborové spolupráce • •. Na počátku stojí konkrétní téma a jasně • •formulovaný didaktický cíl, který sděluje, čeho přesně • •chceme při edukační práci s • •obsahem • •kufříku dosáhnout. • •Díky přesné formulaci výchovně • •- • •vzdělávacích cílů (muzejní pedagog) a • •kva • •litní znalosti tématu (kurátor) • •je možné začít hledat předměty, které stanovené téma • •vhodně a srozumitelně prezentují • •. Muzejní p • •edagog je v • •tomto procesu garantem • •didaktického cíle, s • •jehož • •koncepcí musí • •být obsah kufříku v • •souladu. • •Obsah k • •ufřík • •u • •Obsah kufříku • •musí • •být • •přiměřený a • •vyvážený. K • •aždý • •vložený předmět • •musí mít svůj • •přesně fo • •rmulovaný • •dílčí didaktický cíl tak, aby • •optimálně zapadal do celkové koncepce • •připravovaného edukačního programu • •. • •Vlastní obsah kufříku budou tvořit • •originální • •předměty, kopie a repliky sbírkových předmětů, dále např. modely, doprovodné textové a • •obrazové materiály, literatura, laboratorní nástr • •oje a přístroje (lupa, mikroskop, apod • •.) • •. • •Originální předmět • •Originální předměty mají hodnotu původnosti, ale pro prezentaci formou kufříku • •můžeme použít jen ty, které nejsou • •součástí evidovaných muzejních sbírek • •a jsou nahra • •ditelné • •(například přírodniny • •) •Obsah kufříku musí být přiměřený a vyvážený. •Každý vložený předmět musí mít svůj přesně formulovaný dílčí didaktický cíl tak, aby optimálně zapadal do celkové koncepce připravovaného edukačního programu. • •Vlastní obsah kufříku budou tvořit originální předměty, kopie a repliky sbírkových předmětů, dále např. modely, doprovodné textové a obrazové materiály, literatura, laboratorní nástroje a přístroje (lupa, mikroskop, apod.). • •Originální předměty mají hodnotu původnosti, ale pro prezentaci formou kufříku můžeme použít jen ty, které nejsou součástí evidovaných muzejních sbírek a jsou nahraditelné •(například přírodniny). • •Soňa Mertová • •MUZEJNÍ KUFŘÍK • •metodický materiál • •2 • •ÚVOD • •Nabídka vzdělávacích a volnočasových aktivit různého druhu se rozšiřuje • •geometrickou řadou a muzea jsou • •tak stále více motivována k • •hledání nových způsobů, jak • •zaujmout potenciální návštěvníky • •. K • •tomu primárně slouží různorodé formy prezentace, které • •završují muzealizační proces a přispívají k docenění významu muzejní práce u nejširš • •í • •veřejnosti a k • •pochopení jejího významu • •pro ochra • •nu a záchranu kulturních hodnot • •. Muzeum • •je institucí, která tyto hodnoty • •skrze konkrétní předměty • •vyhledává, popisuje, uchovává a • •vědecky zhodnocené je prezentuje. • •Zp • •rostředkovat návštěvníkům tyto předměty • •tak, aby byl • •i • •schopni ocenit • •jejich význam a důležitost • •informací, které v • •sobě nesou, je základní motivací • •všech prezentačních aktivit muze • •a. (Mrázová in Dolák 2014 • •) • •1 • •Jednou z • •možností, jak zpestřit • •prezentační • •nabídku muzea a rozšířit • •tak • •jeho • •interakci • •s muzejním p • •ublikem, jsou tzv. • •muzejní kufříky. • •CO JE MUZEJNÍ KUFŘÍK? • •Muzejní kufřík • •(dále jen kufřík) • •je formou názorné prezentace • •využívající • •logicky • •uspořádaný soubor předmětů, • •který je sestaven • •s • •konkrétním • •didaktickým záměrem • •a • •směřuje • •k • •přesně definovanému • •edukačnímu cíli v • •souladu se vzdělávací strategií muzea. • •Muzejní kufříky • •- • •ano či ne? • •Muzejní pedagog jako garant vzdělávacích aktivit a zprostředkovatel edukačního • •obsahu muzejních sbírek • •má právo rozhodnout, jakým způsobe • •m bude konkrétní edukační • •projekt realizován. • •Pokud uvažuje o edukační práci s • •využitím • •kufříku, je • •dobré • •položit • •si • •následující otázky • •: • • • •M • •áme témata, o která • •bude zájem a můžeme je „kufříkovou“ formou zpracovat? • • • •J • •e možné počítat s • •ochotou kurátorů • •(případně dalších muzejních profesí, např. • •konzervátorů) • •participovat na tvorbě kufříku? • • • •M • •áme na takový projekt finance (výroba kopií, replik, modelů, nákup pomůcek atd.)? • •1 • •DOLÁK, Jan, Pavel HOLMAN, Lucie JAGOŠOVÁ, Vladimír JŮVA, Lenka MRÁZOVÁ, Michal ŠERÁK a • •Petra ŠOBÁŇOVÁ. Základy muzejní pedagogiky: studijní texty. Brno: M • •oravské zemské muzeum, Metodické • •centrum muzejní pedagogiky, 2014. ISBN 978 • •- • •80 • •- • •7028 • •- • •441 • •- • •4. • •3 • • • •V • •íme, které cílové skupiny chceme touto formou muzejní edukace oslovit a • •zaujmout? • • • •Chceme připravit kufřík pro práci v • •muzeu, či mimo něj? • •Pokud muz • •ejní pedagog • •dospěje ve svých úvahách k • •rozhodnutí kufřík vytvořit, měl • •by ve spolupráci s • •kurátory vytipovat • •témata, která je vhodné • •touto formou • •připravit. • •Nejčastější cílovou skupinou pro práci s • •kufříkem jsou školy, proto je možné témata • •ještě dále • •rozvíjet v • •diskusi s • •učiteli. • •Lze například uspořádat setkání, kde se přítomní učitelé vyjádří • •k • •představeným tématům, případně sami navrhnou vhodná t • •émata. Další možností je • •dotazníkové šetření s • •otázkami zaměřenými na témata a formu spolupráce. • •Taková • •komunikace může být pro muzeum jednou z • •cest k • •intenzivnější • •spolupráci se školami. • •PŘÍPRAVA KUFŘÍKU • •Muzejní pedagog by měl být hlavním koordinátorem • •všech akti • •vit vedoucích • •k • •vytvoření kufříku. Má • •- • •li však mít jeho koncept odpovídající kvalitu, neobejde se tento • •přípravný proces bez • •mezioborové spolupráce • •. Na počátku stojí konkrétní téma a jasně • •formulovaný didaktický cíl, který sděluje, čeho přesně • •chceme při edukační práci s • •obsahem • •kufříku dosáhnout. • •Díky přesné formulaci výchovně • •- • •vzdělávacích cílů (muzejní pedagog) a • •kva • •litní znalosti tématu (kurátor) • •je možné začít hledat předměty, které stanovené téma • •vhodně a srozumitelně prezentují • •. Muzejní p • •edagog je v • •tomto procesu garantem • •didaktického cíle, s • •jehož • •koncepcí musí • •být obsah kufříku v • •souladu. • •Obsah k • •ufřík • •u • •Obsah kufříku • •musí • •být • •přiměřený a • •vyvážený. K • •aždý • •vložený předmět • •musí mít svůj • •přesně fo • •rmulovaný • •dílčí didaktický cíl tak, aby • •optimálně zapadal do celkové koncepce • •připravovaného edukačního programu • •. • •Vlastní obsah kufříku budou tvořit • •originální • •předměty, kopie a repliky sbírkových předmětů, dále např. modely, doprovodné textové a • •obrazové materiály, literatura, laboratorní nástr • •oje a přístroje (lupa, mikroskop, apod • •.) • •. • •Originální předmět • •Originální předměty mají hodnotu původnosti, ale pro prezentaci formou kufříku • •můžeme použít jen ty, které nejsou • •součástí evidovaných muzejních sbírek • •a jsou nahra • •ditelné • •(například přírodniny • •) •Soňa Mertová • •MUZEJNÍ KUFŘÍK • •metodický materiál • •2 • •ÚVOD • •Nabídka vzdělávacích a volnočasových aktivit různého druhu se rozšiřuje • •geometrickou řadou a muzea jsou • •tak stále více motivována k • •hledání nových způsobů, jak • •zaujmout potenciální návštěvníky • •. K • •tomu primárně slouží různorodé formy prezentace, které • •završují muzealizační proces a přispívají k docenění významu muzejní práce u nejširš • •í • •veřejnosti a k • •pochopení jejího významu • •pro ochra • •nu a záchranu kulturních hodnot • •. Muzeum • •je institucí, která tyto hodnoty • •skrze konkrétní předměty • •vyhledává, popisuje, uchovává a • •vědecky zhodnocené je prezentuje. • •Zp • •rostředkovat návštěvníkům tyto předměty • •tak, aby byl • •i • •schopni ocenit • •jejich význam a důležitost • •informací, které v • •sobě nesou, je základní motivací • •všech prezentačních aktivit muze • •a. (Mrázová in Dolák 2014 • •) • •1 • •Jednou z • •možností, jak zpestřit • •prezentační • •nabídku muzea a rozšířit • •tak • •jeho • •interakci • •s muzejním p • •ublikem, jsou tzv. • •muzejní kufříky. • •CO JE MUZEJNÍ KUFŘÍK? • •Muzejní kufřík • •(dále jen kufřík) • •je formou názorné prezentace • •využívající • •logicky • •uspořádaný soubor předmětů, • •který je sestaven • •s • •konkrétním • •didaktickým záměrem • •a • •směřuje • •k • •přesně definovanému • •edukačnímu cíli v • •souladu se vzdělávací strategií muzea. • •Muzejní kufříky • •- • •ano či ne? • •Muzejní pedagog jako garant vzdělávacích aktivit a zprostředkovatel edukačního • •obsahu muzejních sbírek • •má právo rozhodnout, jakým způsobe • •m bude konkrétní edukační • •projekt realizován. • •Pokud uvažuje o edukační práci s • •využitím • •kufříku, je • •dobré • •položit • •si • •následující otázky • •: • • • •M • •áme témata, o která • •bude zájem a můžeme je „kufříkovou“ formou zpracovat? • • • •J • •e možné počítat s • •ochotou kurátorů • •(případně dalších muzejních profesí, např. • •konzervátorů) • •participovat na tvorbě kufříku? • • • •M • •áme na takový projekt finance (výroba kopií, replik, modelů, nákup pomůcek atd.)? • •1 • •DOLÁK, Jan, Pavel HOLMAN, Lucie JAGOŠOVÁ, Vladimír JŮVA, Lenka MRÁZOVÁ, Michal ŠERÁK a • •Petra ŠOBÁŇOVÁ. Základy muzejní pedagogiky: studijní texty. Brno: M • •oravské zemské muzeum, Metodické • •centrum muzejní pedagogiky, 2014. ISBN 978 • •- • •80 • •- • •7028 • •- • •441 • •- • •4. • •3 • • • •V • •íme, které cílové skupiny chceme touto formou muzejní edukace oslovit a • •zaujmout? • • • •Chceme připravit kufřík pro práci v • •muzeu, či mimo něj? • •Pokud muz • •ejní pedagog • •dospěje ve svých úvahách k • •rozhodnutí kufřík vytvořit, měl • •by ve spolupráci s • •kurátory vytipovat • •témata, která je vhodné • •touto formou • •připravit. • •Nejčastější cílovou skupinou pro práci s • •kufříkem jsou školy, proto je možné témata • •ještě dále • •rozvíjet v • •diskusi s • •učiteli. • •Lze například uspořádat setkání, kde se přítomní učitelé vyjádří • •k • •představeným tématům, případně sami navrhnou vhodná t • •émata. Další možností je • •dotazníkové šetření s • •otázkami zaměřenými na témata a formu spolupráce. • •Taková • •komunikace může být pro muzeum jednou z • •cest k • •intenzivnější • •spolupráci se školami. • •PŘÍPRAVA KUFŘÍKU • •Muzejní pedagog by měl být hlavním koordinátorem • •všech akti • •vit vedoucích • •k • •vytvoření kufříku. Má • •- • •li však mít jeho koncept odpovídající kvalitu, neobejde se tento • •přípravný proces bez • •mezioborové spolupráce • •. Na počátku stojí konkrétní téma a jasně • •formulovaný didaktický cíl, který sděluje, čeho přesně • •chceme při edukační práci s • •obsahem • •kufříku dosáhnout. • •Díky přesné formulaci výchovně • •- • •vzdělávacích cílů (muzejní pedagog) a • •kva • •litní znalosti tématu (kurátor) • •je možné začít hledat předměty, které stanovené téma • •vhodně a srozumitelně prezentují • •. Muzejní p • •edagog je v • •tomto procesu garantem • •didaktického cíle, s • •jehož • •koncepcí musí • •být obsah kufříku v • •souladu. • •Obsah k • •ufřík • •u • •Obsah kufříku • •musí • •být • •přiměřený a • •vyvážený. K • •aždý • •vložený předmět • •musí mít svůj • •přesně fo • •rmulovaný • •dílčí didaktický cíl tak, aby • •optimálně zapadal do celkové koncepce • •připravovaného edukačního programu • •. • •Vlastní obsah kufříku budou tvořit • •originální • •předměty, kopie a repliky sbírkových předmětů, dále např. modely, doprovodné textové a • •obrazové materiály, literatura, laboratorní nástr • •oje a přístroje (lupa, mikroskop, apod • •.) • •. • •Originální předmět • •Originální předměty mají hodnotu původnosti, ale pro prezentaci formou kufříku • •můžeme použít jen ty, které nejsou • •součástí evidovaných muzejních sbírek • •a jsou nahra • •ditelné • •(například přírodniny • •) •Otázky k jednotlivým předmětům v kufříku: • •Jaký dílčí edukační cíl má tento předmět? • •Jak tento dílčí cíl zapadá do souhrnného cíle? • •Co všechno je možné skrze tento předmět ukázat, naučit, vysvětlit a zprostředkovat? • •Je přítomnost konkrétního předmětu v kufříku logická, nezastává stejnou funkci v souboru již jiný předmět? • •Je to předmět pro dané téma typický nebo výjimečný? • •Victoria and Albert Museum •www.vam.ac.uk/event/B89LnpVw/back-packs •Natural History Museum z Oxfordu •Britské muzeum v Londýně •Národní muzeum - Dotkni se 20. století • (metodika Otevři si dějiny; soubor doporučených postupů a praktik v rámci projektového vyučování, jejím klíčovým prvkem je právě využívání Kufříků. K dispozici je pět interaktivních muzejních kufříků, z nichž každý se vztahuje k jedné ze zlomových epoch českých a československých dějin 20. století a obsahuje 10 předmětů charakteristických pro dané období včetně popisu a dalších metodických materiálů); www.dvacatestoleti.eu/muzejni-kufrik • - Držíme krok 2013 •http://muzeum3000.nm.cz/nejnovejsi/drzime-krok-s-narodnim-muzeem • • • • • • • • • http://www.editionspalette.com/images/livre_grand_233.png „MUZEJNÍ KUFŘÍK“ (Centre George Pompidou) Obsah takového kufříku může být tematicky zaměřený, třeba pro tvorbu konkrétní techniky, nebo může obsahovat katalogy a materiály o umělci. Návštěvník výstavy si jej může zapůjčit a samostatně ho využívat, Nebo je připravený pro práci ve skupině během galerijních animací. 54 karet 6 her (vytvořit výstavu mistrovských děl nebo hádat téma) Informační brožura + pravidla her 48 umělců (Michelangelo, Velasquez, Degas, Van Gogh, Monet, Kandinsky, Dalí, Warhol... https://static.wixstatic.com/media/da26bf_7ff187dfc11f4c7e9cde8bfa28069385.jpg/v1/fill/w_600,h_399, al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01/da26bf_7ff187dfc11f4c7e9cde8bfa28069385.jpg https://static.wixstatic.com/media/da26bf_5db1a0b92cb2433d871d934e51a3fe29.jpg/v1/fill/w_728,h_309, al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01/da26bf_5db1a0b92cb2433d871d934e51a3fe29.jpg https://static.wixstatic.com/media/da26bf_8e06cdfc14fd4ea99bacdb7e859a4935.jpg/v1/fill/w_600,h_466, al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01/da26bf_8e06cdfc14fd4ea99bacdb7e859a4935.jpg •Výstava Země černých faraonů •v Náprstkově muzeu asijských, afrických a amerických kultur • • • • •dětské linky Život na březích Nilu a •interaktivní kufřík Cesta za pokladem núbijské královny •(2014) http://vyrocnizpravy.nm.cz/obrazek.php?id=251-24-4-2015.jpeg