ZÁKLADNÍ ŠKOLA MISTRA JANA HUSA A MATEŘSKÁ ŠKOLA HUSINEC_________ Kostnická ulice 227 Telefon: ZŠ 388331234 Husinec PSČ 384 21 MŠ ŠJ 388331127 388331418 IČO 47 258 365 E-mail: reditel@zshusinec.cz www.zshusinec.cz Projednáno: 22. únor 2012 - org.met. PR 15. březen 2012 - Rada školy 26. červen 2012 - Hodnotící PR 19. září 2012 - Zahajovací PR Příloha školního vzdělávacího programu Komunitní škola Úpravy a doplňky ŠVP ZV -platnost o 1. září 2012 Na základě poznatků z realizace, nových zkušeností z výuky, informací a měnících se podmínek školy, dochází k následujícím dílčím změnám a doplňkům. 1. Úvod 2. Inkluzivní vzdělávání 3. Úprava a doplňky ŠVP ZV Ad 1) ● Škola poskytuje svým žákům základní vzdělávání v rámci celoživotní přípravy pro další studium i pro život a zajišťuje jejich osobnostní růst. Název „Komunitní škola“ není náhodilý. Vyjadřuje základní myšlenku vzdělávacího programu-otevřené školy všem dětem, rodičům a veřejnosti. ● Programy EU nabídly základní škole možnost čerpat finanční prostředky (projekt: Komunitní škola-symbol živé obce, Peníze školám) a škola toto využila zejména k modernizaci výuky v rámci ICT jednotlivých předmětů, konkrétně z hlediska materiálního vybavení a průběžného vytváření digitálních učebních materiálů v předmětech: Výchova k občanství, Chemie, Výtvarné a pracovní činnosti, Anglický jazyk, Český jazyk a literatura, Praktikum výchovy k povolání, Fyzika, Člověk a jeho svět, Matematika, Osobnostně sociální výchova a etika, Komunikace a tvůrčí psaní, Přírodověda, Ekologie. ● Mimořádného zkvalitnění výuky je nadále zaměřeno zejména na individualizaci a maximální rozvoj kompetencí žáků. ● Vize školy je založena na objektivní reflexi reálných potřeb a je v souladu se zdroji, kterými v daném období disponujeme. Ad 2) ● Jednou ze stěžejních složek a východisek ŠVP ZV „Komunitní škola“ je inkluzivní vzdělávání, preferující společné vzdělávání všech dětí bez ohledu na úroveň schopností, náboženskou či etnickou příslušnost. Integrace (inkluze) umožňuje rozvoj každého žáka a systematickou pomoc v rámci vlastního školního poradenského centra. ● Při vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami se zaměřujeme na práci se skupinou a na individuální přístup ke každému z žáků. Tito žáci jsou vzděláváni podle individuálních vzdělávacích plánů, zpracovaných na základě školního vzdělávacího programu a vycházejí ze specifických vzdělávacích potřeb žáků. Nezbytnou podmínkou je všestranná spolupráce všech vyučujících a odborníků (PPP). Průběžně je IVP vyhodnocován a případně dle žákových potřeb doplněn. Součástí integračního programu jsou i žáci s vývojovými poruchami učení nebo chování a žáci sociálně znevýhodněni. ● Uvážená individualizace je východiskem také ve vzdělávání žáků talentovaných a nadaných, kde učitelé ve vyučování volí takové postupy, které umožňují individuální rozvoj žáků, preferují jejich zapojení do soutěží a reprezentace školy v celém výchovně vzdělávacím spektru možných aktivit. ● Prevenci sociálně patologických jevů řeší každoročně aktualizovaný minimální preventivní program a jeho vhodná projekce do řady předmětů učebního plánu i další jeho specifika (spolupráce s odbornými organizacemi, využití volného času žáků, výchovně vzdělávací akce školy, schránka důvěry atd). Ad 3) Na základě zkušeností z realizace ŠVP ZV dochází od 1.9. 2012 k následujícím úpravám a doplňkům. ● I. Úprava učebního plánu a rozvržení časové dotace vyučovacích předmětů je následující: Učební plán pro 1.stupeń základní školy Poznámky k učebnímu plánu ● Rozvržení vzdělávacího obsahu do jednotlivých ročníků včetně předmětové dotace zůstává. ● Vyučovací předmět Prvouka a Vlastivěda v I.- 5.ročníku přebírá název vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. ● Stěžejní vyučovací předměty Český jazyk a literatura, Matematika a Anglický jazyk, které představují základy pro rozvoj dovedností v dalších oblastech vzdělávání a jsou součástí srovnávání výsledků vzdělávání žáků v ČR, korespondují s doporučenými učebními osnovami ČJL,M,AJ (vydalo MŠMT a VÚP II/2011). Učební plán pro 2.stupeń základní školy Poznámky k učebnímu plánu ● Stěžejní vyučovací předměty Český jazyk a literatura, Matematika a Anglický jazyk, které představují základy pro rozvoj dovedností v dalších oblastech vzdělávání a jsou součástí srovnávání výsledků vzdělávání žáků v ČR, korespondují s doporučenými učebními osnovami ČJL,M,AJ (vydalo MŠMT a VÚP II/2011). ● V rámci úprav učebního plánu dochází k následujícím změnám. ● Matematika v 6.ročníku je vzhledem k potřebnému rozvoji matematické gramotnosti a jejímu využití v dalších předmětech posílena o 1 vyučovací hodinu. ● Zeměpis v 8.ročníku je vzhledem k hlubšímu osvojení vyučovací látky (Česká republika) posílen o 1 vyučovací hodinu. ● Dějepis v 9.ročníku je posílen o 1 vyučovací hodinu a tak vytvořen prostor pro hlubší poznávání problematiky 20.století a současnosti. ● Vyučovací předmět Výchova ke zdraví je vzhledem k potřebě hlubší mezipředmětové návaznosti přesunut do 8.ročníku. ● Vyučovací předmět Pracovní činnosti v návaznosti k širšímu pojetí obsahu mění název na Praktické činnosti. ● Praktikum výchovy k povolání – dotace 1 hodina v 8. a 9.ročníku. ● Komunikace a tvůrčí psaní – dotace 1 hodina v 9.ročníku. Na základě zkušeností z realizace dochází k následujícím dílčím změnám, doplňkům z hlediska výstupů, obsahovému, časovému a organizačnímu vymezení. První stupeň základního vzdělávání Vzdělávací oblast RVP hodi ny Vyučovací předmět ŠVP hodin y 1.ročník 2. ročník 3. ročník 4. ročník 5. ročník Z toho DČD Poznámka Jazyk a jazyková komunikace 35 Český jazyk 35+7 8+1 7 + 2 8 + 1 7 + 1 5 + 2 7 9 Anglický jazyk 9 - - 3 3 3 Matematika a její aplikace 20 Matematika 20+4 4 4 + 1 4 + 1 4 + 1 4+1 4 Informační a komunikační technologie 1 Informační a komunikační technologie 1 - - - - 1 Člověk a jeho svět 12 Člověk a jeho svět 12+3 2 2 2 + 1 3+1 3+1 3 Úmění a kultura 12 Hudební výchova 9 1 1 1 1 1 Výtvarná výchova - - - 2 2 Člověk a zdraví 10 Tělesná výchova 10 2 2 2 2 2 Člověk a svět práce 5 Výtvarné a pracovní činnosti 8 2 2 2 - - Pracovní činnosti - - - 1 1 Celkem hodin v 1.-5.ročníku 118 118 20 21 25 26 26 14 Ročníková maxima 122 22 22 26 26 26 Druhý stupeň základního vzdělávání Vzdělávací oblast RVP hodi ny Vyučovací předmět ŠVP hodin 6.ročník 7. .ročník 8. .ročník 9. .ročník Z toho DČD Poznámka Jazyk a jazyková komunikace 15 Český jazyk 15 4 4 4 3 12 Anglický jazyk 3 3 3 3 Matematika a její aplikace 15 Matematika 15 5 4 4 3 Informační a komunikační technologie 1 Informatika 1 1 - - Člověk a společnost 11 Dějepis 12 2 2 2 2 Výchova k občanství 1 1 1 1 Člověk a příroda 21 Fyzika 22 1 2 2 1 Chemie - - 2 2 Přírodopis 1 1 1 1 Zeměpis 2 2 2 2 Úmění a kultura 10 Hudební výchova 10 1 1 1 1 Výtvarná výchova 2 2 1 1 Člověk a zdraví 10 Výchova ke zdraví 10 1 - 1 Tělesná výchova 2 2 2 2 Člověk a svět práce 3 Praktické činnosti 3 1 1 - 1 Volitelné předměty 24 Komunikace a tvůrčí psaní 21 - - - 1 Seminář a praktikum z přírodovědných předmětů - - - 1 Seminář a praktikum ze společensko vědních předmětů - - - 1 Informatika a média - 1 1 1 Osobnostně sociální výchova a etika 1 1 1 1 Německý jazyk - 2 2 2 Ekologie 1 1 1 Praktikum výchovy k povolání - - 1 1 Celkem hodin v 6.-9.roč 122 122 29 30 32 31 1. Učební osnovy - I.stupeň Předmět: Člověk a jeho svět Ročník: 1. V předmětu Člověk a jeho svět se doplňují výstupy: ● žák uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí, na příkladech porovnává minulost a současnost ● žák dokáže rozlišit přírodní a umělé prvky v krajině a vyjádří různými způsoby jejich estetické hodnoty a rozmanitost ● Výstup předmětu Žák: Učivo Průřezová témata Mezipředmětové vztahy 1. Učební osnovy - II.stupeň Předmět: Informatika a média Ročník: 7.8.9. V předmětu informatika a média se doplňují výstupy: ● Žák navazuje na povinný předmět v .5 a 6.ročníku a probraná témata dále rozvíjí, prohlubuje znalosti a své dovednosti Výstup předmětu Žák: Učivo Průřezová témata Mezipředmětové vztahy Využívá základní standardní funkce počítače a poznané základní periferie Ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost Ovládá práci s textovými grafickým i tabulkovými editory Editory a využívá vhodných aplikací Uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem sa obrazem Pracuje informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví Služby internetu,vyhledávání informací v síti AJ –základní pojmosloví Používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji Zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě 1. Učební osnovy - II.stupeň Předmět: Zeměpis Ročník: 1. V předmětu Člověk a jeho svět se doplňují výstupy: ● žák uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí, na příkladech porovnává minulost a současnost ● žák dokáže rozlišit přírodní a umělé prvky v krajině a vyjádří různými způsoby jejich estetické hodnoty a rozmanitost ● Výstup předmětu Žák: Učivo Průřezová témata Mezipředmětové vztahy Využívá základní standardní funkce počítače a základní periferie 1. Učební osnovy - II.stupeň Předmět: dějepis Ročník: 1. V předmětu Člověk a jeho svět se doplňují výstupy: ● žák uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí, na příkladech porovnává minulost a současnost ● žák dokáže rozlišit přírodní a umělé prvky v krajině a vyjádří různými způsoby jejich estetické hodnoty a rozmanitost Výstup předmětu Žák: Učivo Průřezová témata Mezipředmětové vztahy Využívá základní standardní funkce počítače a základní periferie 1. Učební osnovy - II.stupeň Předmět: Zeměpis Ročník: 1. V předmětu Člověk a jeho svět se doplňují výstupy: ● žák uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí, na příkladech porovnává minulost a současnost ● žák dokáže rozlišit přírodní a umělé prvky v krajině a vyjádří různými způsoby jejich estetické hodnoty a rozmanitost Výstup předmětu Žák: Učivo Průřezová témata Mezipředmětové vztahy Využívá základní standardní funkce počítače a základní periferie 1. Učební osnovy - II.stupeň Předmět: Matematika Ročník: 6. V předmětu Člověk a jeho svět se doplňují výstupy: ● žák uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí, na příkladech porovnává minulost a současnost ● žák dokáže rozlišit přírodní a umělé prvky v krajině a vyjádří různými způsoby jejich estetické hodnoty a rozmanitost Výstup předmětu Žák: Učivo Průřezová témata Mezipředmětové vztahy Využívá základní standardní funkce počítače a základní periferie 1. Učební osnovy - II.stupeň Předmět: Výchova ke zdraví Ročník: 8. V předmětu Člověk a jeho svět se doplňují výstupy: ● žák uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí, na příkladech porovnává minulost a současnost ● žák dokáže rozlišit přírodní a umělé prvky v krajině a vyjádří různými způsoby jejich estetické hodnoty a rozmanitost Výstup předmětu Žák: Učivo Průřezová témata Mezipředmětové vztahy Využívá základní standardní funkce počítače a základní periferie 1. Učební osnovy - II.stupeň Předmět: Praktikum výchovy k povolání Ročník: 8. 9. V předmětu Člověk a jeho svět se doplňují výstupy: ● žák uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí, na příkladech porovnává minulost a současnost ● žák dokáže rozlišit přírodní a umělé prvky v krajině a vyjádří různými způsoby jejich estetické hodnoty a rozmanitost Výstup předmětu Žák: Učivo Průřezová témata Mezipředmětové vztahy Využívá základní standardní funkce počítače a základní periferie 1. Učební osnovy - II.stupeň Předmět: Komunikace a tvůrčí psaní Ročník: 9. V předmětu Člověk a jeho svět se doplňují výstupy: ● žák uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí, na příkladech porovnává minulost a současnost ● žák dokáže rozlišit přírodní a umělé prvky v krajině a vyjádří různými způsoby jejich estetické hodnoty a rozmanitost Výstup předmětu Žák: Učivo Průřezová témata Mezipředmětové vztahy Využívá základní standardní funkce počítače a základní periferie 1. Učební osnovy - I.stupeň