MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví Příprava na hodinu výchovy ke zdraví První pomoc Poranění pohybového aparátu Jméno: Martina Souralová Ročník: 1. ročník NMgr. Obor: Výchova ke zdraví Příprava na hodinu výchovy ke zdraví Název/téma hodiny: První pomoc: Poranění pohybového aparátu Časová dotace: 45 minut (1 vyučovací hodina) Ročník, pro který je hodina určena: 8. Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Tematický okruh: Zdravý způsob života a péče o zdraví Pomůcky: powerpoint prezentace, pracovní list, počítač, plátno, šátky, obinadla Hlavní cíle hodiny: · Žáci získají informace o projevech poranění pohybového aparátu · Žáci získají povědomí o prevenci před poraněním pohybového aparátu · Žáci si osvojí postup při první pomoci při poranění pohybového aparátu. Metody vyučování: · Slovní – rozhovor · Názorně-demonstrační – práce s obrázky příkladů poranění · Praktické – výtvarné a grafické činnosti · Aktivizující metoda diskuzní Mezipředmětové vztahy: Mezipředmětové vztahy s přírodovědnými předměty o Přírodopis - stavba a význam lidského těla, pohybová soustava Mezipředmětové vztahy s humanitními předměty o Tělesná výchova - pohybová cvičení, prevence před zraněním pohybového aparátu Pojmy opěrné: zlomeniny, podvrtnutí, zhmožděniny, vykloubení, pohybový aparát Pojmy nové: distorze, luxace, fraktura Kompetence: · Kompetence k řešení problémů -Žák vnímá problémové situace v souvislosti s podáním první pomoci a hledá příčiny různých poranění -Žák volí vhodné postupy při podávání první pomoci -žák je schopen obhájit svůj postup a je si vědom zodpovědnosti za své rozhodnutí · Kompetence komunikativní -žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky, týkající se podání první pomoci -Žák naslouchá a argumentuje při diskuzi, týkající se příčin zranění pohybového aparátu a podání první pomoci při takových zranění -žák využívá komunikační a informační technologie při dohledávání doplňujících informací k tématu poranění pohybového aparátu · Kompetence občanské -žák si uvědomuje povinnost podání první pomoci v případě potřeby Teorie – Poranění pohybového aparátu Pohybový aparát člověka tvoří kosti, spojení kostí – klouby, vazy, šlachy a příčně pruhované svaly. Mezi poranění pohybového aparátu řadíme zhmoždění, podvrtnutí, vykloubení a zlomeniny. Zlomeniny: Vznikají přímým působením síly na kost, při pádech, nárazech, aj. Zlomeniny dělíme na otevřené a zavřené. Zlomeninu může rozeznat podle následujících příznaků: · jasná a viditelná deformace končetiny · otevřená zlomenina (porušení kožního krytu a viditelná kost v ráně) · nepřirozená pohyblivost v místě zlomeniny · bolestivost, otok, modřina, ztráta funkce končetiny Příčinou zlomenin může být porušení celistvosti kosti působením hrubé vnější síly, kostní onemocnění nebo různá sportovní zranění. Zlomeninám, způsobených při sportu můžeme předejít vhodnému nastavení tréninkové jednotky, dostatečné relaxaci a kompenzaci. (www.vitalia.cz) První pomoc při zlomeninách: 1. Znehybnění – zlomeninu nenapravujeme! 2. Chladíme (s výjimkou zlomenin dlouhých kostí) 3. U dlouhých kostí zajistíme protišoková opatření 4. Voláme ZZS 155 (https://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/ps08/first_aid/web/index.html) Podvrtnutí Podvrtnutí je jedno z nejčastějších kloubních onemocnění. Vzniká následkem úrazu. Zpravidla to znamená poškození měkkých tkání a svalů v okolí poraněného kloubu. Někdy může onemocnění komplikovat krevní výron či krevní podlitina. Typickým znakem podvrtnutí je fázový průběh. Po počáteční silné bolesti nastává úleva, trvající různě dlouho, s následným zhoršením bolestí, otokem, pocitem napětí v kloubu a výrazným omezením hybnosti. Je-li přítomen větší krevní výron, pátráme po poranění vazů a kloubního pouzdra. Jejich poškození je vážným zraněním, které se může později uplatnit ve formě kloubní nestability a bývá příčinou opakovaných podvrtnutí. (www.anamnéza.cz) První pomoc při podvrtnutí: 1. Při zjištění podvrtnutí nerozhýbáváme/nerozcházíme 2. Podvrtnutou končetinu zvedneme 3. Chladíme 4. Transportujeme do zdravotnického zařízení Zhmoždění Nejčastěji modřina, vzniklá po tupém úderu nebo úrazu. Dochází k popraskání drobných cév, ze kterých se krev vylévá do tkání. První pomoc při zhmoždění: 1. Zhmožděninu chladíme – led nepřikládáme na holou tkáň, můžeme tak způsobit omrzlinu 2. Fixujeme elastickým obinadlem U rozsáhlých zhmožděnin můžeme počítat i s větší ztrátou krve. (www.anamneza.cz) Vykloubení Vykloubení je tzv. tupé poranění kloubu, kdy dojde k posunutí kloubní hlavice z jamky. Pokud obě části úplně ztratily kontakt a kloub je na místě držen jen měkkou tkání, mluvíme o úplném vykloubení. Pokud se obě části kloubu jen nepatrně dotýkají, tak hovoříme o neúplnému vykloubení. Tento typ vykloubení není tak vážný jako úplné vykloubení. Vykloubení je většinou viditelné z důvodu nepřirozené pozice. Pod kůží se může rýsovat obrys kloubu. Vykloubení je navíc velmi bolestivé, nemocný může trpět horečkou, cítit se malátný. Pokud k němu dojde navíc při nehodě, např. trhavým pohybem, může být poškozena i okolní svalovina a měkké tkáně. (www.vitalia.cz) První pomoc při vykloubení: 1. Vykloubenou část těla necháme ve vynucené poloze¨ 2. Vykloubení nenapravujeme! 3. Voláme ZZS 155 Osnova hodiny: Úvod hodiny Aktivita Stručný popis aktivity Čas Metoda Administrativa Zápis do třídní knihy 2 min. Motivace Aktivita Stručný popis aktivity Čas Metoda Úvod do tématu Zahájení výuky otázkami. 5 min. Hromadná, frontální, dotazování, diskuze Expozice Aktivita Stručný popis aktivity Čas Metoda Teoretický výklad Popis jednotlivých zranění pohybového aparátu a zásad první pomoci 15 min. Hromadná, frontální, vysvětlování, výklad Práce s pracovním listem Doplňování informací do pracovního listu 5 min. Skupinová práce - homogenní Video – zlomeniny Instruktážní video s popisem první pomoci při zlomeninách 4 min. Demonstrace Fixace končetin Zkouška fixace horní končetiny 10 min. Skupinová práce - homogenní Fixace Aktivita Popis aktivity Čas Metoda Zopakování Zopakování důležitých pojmů a bodů vyučovací hodiny 2 min. Frontální, hromadná, dotazování, fixační APLIKACE Zadání domácího úkolu Zjistit a zapsat do sešitu, s jakými poraněními pohybového aparátu se setkali Vaši rodiče? 1 min. Zakončení hodiny Aktivita Popis aktivity Čas Metoda Zakončení hodiny Rozloučení se, poděkování, zadání úkolu 1 min. Příprava hodiny: Úvod hodiny V úvodní části hodiny učitel udělá administrativní činnost, s pomocí služby zapíše chybějící žáky, pokud se někdo omlouvá tak zapíše zapomenuté pomůcky žáků atd. Motivace Motivační část hodiny učitel zahájí motivačními otázkami: · Při jakých situacích může nejčastěji docházet k poranění pohybového aparátu? Očekávaná odpověď: nejčastěji při sportu, nepozornost, nebezpečné situace · Co řadíme mezi poranění pohybového aparátu? Očekávaná odpověď: podvrtnutí, vykloubení, zhmožděniny, zlomeniny · Máte nějaké zkušenosti s poraněním pohybového aparátu? Jaké? Očekávaná odpověď: Žáci sdělují své zážitky. Odpovědi mohou být různé. V případě, že se žáci nezapojují, začíná učitel – podělí se s žáky o své zkušenosti s poraněním pohybového aparátu Expozice Tuto část hodiny učitel zahájí teoretickým výkladem s pomocí powerpointové prezentace. Během výkladu budou žáci vyplňovat pracovní list, který obdrží buď na začátku vyučovací hodiny (viz příloha č.1) , nebo před zahájením výkladu. Po dokončení výkladu budou mít žáci prostor pro doplnění pracovního listu. Poté proběhne kontrola odpovědí v pracovním listu. Následuje videoukázka na téma zlomeniny. Žáci si tím zopakují zásady první pomoci při zlomeninách. Odkaz na video: https://www.youtube.com/watch?v=nnVWikMrGhc Po videoukázce si se žáky prakticky nacvičíme fixaci horní končetiny podle předchozí videoukázky. Žáci budou pracovat ve dvojicích. Fixace V závěru hodiny v rámci fixace s žáky zopakujeme zásady první pomoci při poranění pohybového aparátu. Hodinu zakončíme poděkováním za pozornost a rozloučením se s žáky. Aplikace Zadání domácího úkolu: Žáci zjistí od svých rodičů, s jakými poraněními pohybového aparátu se setkali a zjištění si zapíší do svých sešitů. Následující hodinu proběhne kontrola domácího úkolu. Zakončení hodiny Žákům poděkujeme za pozornost a rozloučíme se s nimi. Příloha č.1 Pracovní list – zadání pro žáky První pomoc – Poranění pohybového aparátu 1. Doplň: Mezi poranění pohybového aparátu řadíme: · · · 2. Doplň do tabulky název poranění pohybového aparátu, jejich příznaky a postup při první pomoci Poranění Projevy/příznaky První pomoc Příloha č.2 Pracovní list – řešení První pomoc – Poranění pohybového aparátu 3. Doplň: Mezi poranění pohybového aparátu řadíme: · Zhmoždění · Podvrtnutí · Zlomeniny · Vykloubení 4. Doplň do tabulky název poranění pohybového aparátu, jejich příznaky a postup při první pomoci Poranění Projevy/příznaky První pomoc ZHMOŽDĚNÍ Modřina v oblasti poranění 1. Zhmožděninu chladíme – led nepřikládáme na holou tkáň, můžeme tak způsobit omrzlinu 2. Fixujeme elastickým obinadlem PODVRTNUTÍ Otok v oblasti poranění, pocit napětí v kloubu, výrazné omezení hybnosti 1. Při zjištění podvrtnutí nerozhýbáváme/nerozcházíme 2. Podvrtnutou končetinu zvedneme 3. Chladíme 4. Transportujeme do zdravotnického zařízení ZLOMENINY Viditelná deformace v oblasti poranění, nepřirozená pohyblivost, otok, modřina 1. Znehybnění – zlomeninu nenapravujeme! 2 Chladíme (s výjimkou zlomenin dlouhých kostí) 3. U dlouhých kostí zajistíme protišoková opatření 4. Voláme ZZS 155 VYKLOUBENÍ Viditelně nepřirozená pozice v místě poraněného kloubu, silná bolest. Může se dostavit horečka 1. Vykloubenou část těla necháme ve vynucené poloze¨ 2. Vykloubení nenapravujeme! 3. Voláme ZZS 155 Prezentace k výkladu: