MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví PORANĚNÍ PÁTEŘE Příprava vyučovací hodiny Vytvořila: Křivánková Andrea (441250) PŘÍPRAVA NA VÝUKU Téma: Poranění páteře Podtéma: Páteř, obratel, bezvědomí, kardiopulmonální resuscitace, poranění páteře, první pomoc při poranění páteře Kapitola v RVP: Zdravý způsob života a péče o zdraví Ročník: 8. Vyučovací hodina: 1 - 2 Učební pomůcky: Tabule, karty s obrázky páteře a obratle, video, pracovní listy, vytvořené zápisy pro žáky Cíle hodiny: § Žáci si upevní znalosti týkající se stavby a vlastností páteře a obratlů. § Žáci si objasní, co je bezvědomí člověka a kardiopulmonální resuscitace. § Žáci budou znát činnosti, při kterých nejčastěji dochází k úrazům páteře. § Žáci objasní vznik a příčiny poranění páteře. § Žáci si upevní poznatky o první pomoci při poranění páteře. Mezipředmětové vztahy: Přírodopis - Biologie člověka (nemoci, úrazy a prevence - závažná poranění a život ohrožující stavy) Průřezová témata: Osobnostní a sociální rozvoj Opěrné pojmy: Páteř, lordóza, kyfóza, atlas, axis, meziobratlové ploténky, obratel, bezvědomí, resuscitace Nové pojmy: Poranění páteře, stlačení, ohnutí, mechanismus „švihnutí bičem“, střižný pohyb s rotací, první pomoc, mícha Klíčové kompetence: Kompetence k učení - Žák třídí informace týkající se páteře a první pomoci a na základě jejich pochopení je využívá v praktickém životě při poskytování první pomoci při poranění páteře. - Žák operuje s obecně užívanými termíny týkající se páteře, bezvědomí a kardiopulmonální resuscitace. Kompetence k řešení problémů - Žák formuluje nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, při nichž může dojít k poranění páteře. Promyslí a následně sdělí, jak by postupoval s první pomocí. - Žák volí vhodné způsoby řešení při podávání první pomoci. - Žák využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení. - Žák činí uvážlivá rozhodnutí při poskytování první pomoci a uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí. Kompetence komunikativní - Žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky týkající se poranění páteře. - Žák naslouchá a vhodně reaguje na diskuzi týkající se příčin a příznaků poranění páteře, vhodně se zapojuje do diskuse týkající se první pomoci při poranění páteře. Kompetence občanské - Žák se rozhoduje zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou první pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka. Teoretická příprava PÁTEŘ Páteř je nosná opora těla a pohybový pilíř celého těla. Je tvořena 33-34 obratli a je dvojesovitě prohnutá. Toto prohnutí slouží k útlumu nárazů, ke vzpřímené chůzi a dodává páteři pružnost. Funkce páteře: · Podpůrná funkce: na páteř jsou připevněny pletence horních i dolních končetin, lebka · Ochranná: páteř vytváří páteřní kanál, který chrání míchu Zakřivení páteře – dvakrát esovitě prohnutá · Prohnutí vpřed = lordóza (krční, bederní část páteře) · Prohnutí vzad = kyfóza (hrudní, křížová část páteře) Stavba páteře 7 krčních obratlů 12 hrudních obratlů 5 bederních obratlů 5 křížových obratlů 4-5 kostrčních obratlů OBRATEL Stavba obratle Obratel se skládá: tělo, otvor, oblouk, výběžky (postranní, trnové) Vlastnosti obratlů Krční obratle – 7 krčních obratlů, nízká těla obratlů 1. obratel = ATLAS = NOSIČ – nemá tělo, má plochý tvar, nasedá na něj lebka 2. obratel = AXIS = ČEPOVEC - na předním okraji má tzv. zub = čep, kolem něhož se otáčí atlas Hrudní obratle - 12 hrudních obratlů, jsou větší než krční, mají dlouhé a špičaté trnové výběžky, napojení žeber Bederní obratle - mohutná těla, nesou váhu těla Křížové obratle - jsou srostlé v kost křížovou Kostrční kost - drobné, srostlé, nepravidelné kosti, pozůstatek ocasní páteře (rudiment) Spojení obratlů – mezi obratlovými těly jsou vsunuty meziobratlové ploténky (pružné chrupavčité destičky) BEZVĚDOMÍ · je projevem poruchy činnosti centrální nervové soustavy · stav útlumu vědomí a bdělosti · ohrožuje život člověka, především udušením, protože dojde k relaxaci jazyka, krku a hrtanových svalů (tzv. zapadnutím jazyka, aspirací apod.) KARDIOPULMONÁLNÍ RESUSCITACE (resuscitace) · nepřímá srdeční masáž a umělá plicní ventilace, která dočasně supluje základní životní funkce – srdeční činnost a dýchání · provádí se při zástavě oběhu – postižený je v bezvědomí a nedýchá normálně · dospělý člověk – 30 stlačení · děti – zahájení 5 úvodními vdechy, poté pokračovat stlačováním hrudníku · resuscitujeme: hloubka 4 až 5 cm, střed hrudní kosti, frekvence 100/minutu, natažené paže, propnuté lokty PORANĚNÍ PÁTEŘE · Dopravní nehody, motonehody · Pracovní úrazy: pády z výšky, závaly, pády hornin · Úrazy při vodních sportech: skoky do neznámé vody, skoky do mělké vody, skoky z můstku, vodní lyžování · Úrazy při ostatních sportech: volné lezení, závěsné létání, jezdectví, jumping, hokej, fotbal, horská kola, sjezdové lyžování Vznik poranění páteře · Stlačení - může být rozdrcen obratel, vyhřezlá ploténka - např.: pád z výšky, útlak v havarovaném vozidle, zasypání · Ohnutí - poškození nekoordinovaným pohybem při pádu, sportu (prudký skok do vody) · Mechanismus „švihnutí bičem“ - nejnebezpečnější → téměř vždy poškození míchy - prudké ohnutí páteře vpřed nebo vzad (autonehoda) - následně pohyb opačným směrem · Střižný pohyb s rotací Při poranění páteře může doprovázeno - poranění míchy -bez poranění míchy Příznaky poranění páteře · Bolest zad · Porucha citlivosti – mravenčení, necitlivost · Porucha hybnosti · Při poruše míchy dochází k částečnému nebo úplnému ochrnutí, může dojít i poruše funkce svěračů močového měchýře a konečníku PRVNÍ POMOC Při podezření na poranění páteře musíme vždy jednat tak, jako by páteř poraněná byla! Postup první pomoci 1. Nejdůležitější je naše bezpečnost 2. V případě bezpečí budeme zjišťovat vědomí dané osoby (oslovení, opatrně s osobou zatřeseme) Pacient při vědomí 3. S postiženým nemanipulujeme, ponecháme ho v původní poloze 4. Zavoláme ZZS 155 5. Sledujeme základní životní funkce do předání ZZS Pacient v bezvědomí 3. Zjistíme, zda raněný dýchá či nedýchá. S raněným se snažíme co nejméně manipulovat. DÝCHÁ - Zavoláme ZSS 155 a kontrolujeme základní životní funkce do příjezdu ZZS. NEDÝCHÁ - Uvedeme raněného do polohy na zádech. 4. Neprovádíme záklon hlavy, ale dýchací cesty uvolníme předsunutím dolní čelisti 5. Zavoláme ZSS 155 6. Zahájíme srdeční masáž - resuscitace Poznámka Pokud by hrozilo nebezpečí a byli bychom nuceni postiženého přenést, je třeba použít tvrdou podložku, ke které postiženého přifixujeme (např. šátky, prostěradly). Je třeba také stále přidržovat hlavu a krk postiženému, abychom znehybnili hlavu. Vhodná je fixace krku pomocí napodobeniny krčního límce z novin, šátku nebo oděvu. Pokud poraněný budeme mít na hlavě helmu – nikdy jí nesundáváme za podmínek, že zraněný dýchá a nehrozí vdechnutí zvratků či krve. Pokud zraněný nedýchá, je třeba helmu sundat. Nejlépe by bylo sundávat helmu ve dvou, kdy jedna osoba fixuje raněnému hlavu a druhá sundává helmu a to kyvadlovým způsobem ve směru nahoru a dolů (nikoli otáčením či kroucením). PRŮBĚH VYUČOVACÍ HODINY Fáze hodiny Popis činnosti Metoda Čas MOTIVACE Opakování: Páteř Bezvědomí Resuscitace Výklad, práce s tabulí, diskuze, vyvolávání 12 min EXPOZICE Poranění páteře Vznik Příznaky První pomoc Zápis učiva Výklad, diskuze, práce s tabulí, vyvolávání, Zápis na tabuli, sešitů 18 min 5 min FIXACE Video Práce s pracovním listem Sledování videa, diskuze Pracovní list 2 min 6 min APLIKACE Příklady z praxe Diskuze 2 min MOTIVACE Brainstorming: Páteř, Bezvědomí, Kardiopulmonální resuscitace Učitel donese žákům model páteře nebo jim bude připevněn obrázek páteře na tabuli a následně jim bude položena otázka: „Co vás napadne, když se řekne páteř?“. Pedagog jednotlivé postřehy žáků napíše na tabuli. Poté si společně zopakují funkce, zakřivení a stavbu páteře. Pedagog by měl, pro lepší představu, žákům ukazovat jednotlivé části páteře na obrázku nebo na modelu. V této fázi hodiny si žáci také zopakují, co je to obratel. Pedagog opět připevní na tabuli obrázek obratle a následně položí žákům otázku: „Z jakých části se skládá obratel?“ Jednotlivé části obratle si společně budou ukazovat na daném obrázku. Dále by si měli žáci společně s pedagogem zopakovat vlastnosti jednotlivých obratlů a jejich spojení. Důležitou součástí opakování je připomenutí, co je bezvědomí. Pedagog opět položí otázku: „Věděl by někdo z vás, co je bezvědomí?“. Žáci se dozví základní projevy bezvědomí. (Bezvědomí je projevem poruchy činnosti centrální nervové soustavy. Raněný v bezvědomí neodpovídá na oslovení, nereaguje na doteky a zatřesení. U bezvědomého člověka bychom měli ihned zjistit, zda dýchá či nedýchá. V případě zástavy dechu zahájit resuscitaci.) Poslední částí motivační fáze hodiny bude připomenutí kardiopulmonální resuscitace. Žákům budou připomenuty rozdíly v resuscitaci u dospělého člověka a dítěte. (Dospělý - 30 stlačení, dítě - zahájení 5 úvodními vdechy, poté pokračovat stlačováním hrudníku) Pomůcky: Příloha 1: Obrázek páteře Obrázek obratle EXPOZICE Poranění páteře Pedagog se zeptá: „Kde nejčastěji dochází k poranění páteře?“ Poté budou společně shrnuty případy, u nichž může dojít k poranění páteře. Dále pedagog seznámí s různými typy vzniku poranění páteře. V dalších minutách bude pedagog vysvětlovat, jak poskytnout správnou laickou pomoc člověku, který utrpěl zranění páteře. Řeknou si také možnosti, které mohou nastat, když je člověk buď při vědomí či v bezvědomí. Také bude žákům sděleno, co dělat v případě, když bude třeba poraněného přemístit, jak zajistit správnou fixaci těla a co dělat, pokud se setkají s poraněným motorkářem s helmou. FIXACE Žákům bude puštěno video první pomoci při nehodě motorkáře. Odkaz na video: https://www.youtube.com/watch?v=WqoTJAXHjGg Následně budou pracovat s pracovním listem, ve kterém si zopakují informace týkající se páteře, obratlů, bezvědomí, resuscitace a poranění páteře. Pomůcky: Příloha 3: Pracovní list APLIKACE Žáci společně s pedagogem budou diskutovat, zda se někdy setkali s poraněním páteře v reálném životě a jak postupovali při první pomoci. Přílohy Příloha 1: Obrázek páteře, obratle Příloha 2: Zápis do sešitu Příloha 3: Pracovní list Příloha 1: Obrázek páteře, obrázek obratle Výsledek obrázku pro obratel (2) (1) Příloha 2: Zápis do sešitu PORANĚNÍ PÁTEŘE - Dopravní nehody, motonehody - Pády z výšky, skoky do neznámé vody - Horská kola, sjezdové lyžování Při poranění páteře může doprovázeno - poranění míchy -bez poranění míchy Příznaky poranění páteře - Bolest zad - Porucha citlivosti – mravenčení, necitlivost - Porucha hybnosti - Při poruše míchy dochází k částečnému nebo úplnému ochrnutí, může dojít i poruše funkce svěračů močového měchýře a konečníku PRVNÍ POMOC Při podezření na poranění páteře musíme vždy jednat tak, jako by páteř poraněná byla! Postup: 1. Naše bezpečí 2. Zjištění vědomí dané osoby – oslovení, jemně zatřeseme A Pacient při vědomí 3. Nemanipulujeme s raněným 4. Zavoláme 155 5. Sledujeme základní životní funkce do předání záchranné služby B Pacient v bezvědomí 3. Zjistíme, zda raněný dýchá či nedýchá. S raněným se snažíme co nejméně manipulovat. DÝCHÁ - Zavoláme ZSS 155 a kontrolujeme základní životní funkce do příjezdu ZZS NEDÝCHÁ - Uvedeme raněného do polohy na zádech. 4. Neprovádíme záklon hlavy, ale dýchací cesty uvolníme předsunutím dolní čelisti 5. Zavoláme ZSS 155 6. Zahájíme srdeční masáž - resuscitace Příloha 3: PRACOVNÍ LIST – PORANĚNÍ PÁTEŘE 1. Přiřaď správně názvy jednotlivých částí páteře a doplň počet obratlů. BEDERNÍ OBRATLE KRČNÍ OBRATLE KOSTRČNÍ OBRATLE HRUDNÍ OBRATLE KŘÍŽOVÉ OBRATLE 2. Doplňte chybějící slova v textu. Páteř je………………….. U člověka je složena z …………….., mezi kterými jsou …………………………... Páteř umožňuje člověku ………………. chůzi a chrání ………….. Páteř člověka je ………………………….. prohnutá, což zajišťuje její …………. Prohnutí vpřed se nazývá …………..… a prohnutí vzad ……………... Obratel se skládá z ………...…,…….………,……………,…………. První obratel krční páteře se nazývá ……….. neboli ……….. Druhý obratel se nazývá ……… neboli ……………. Nejmohutnější obratle jsou obratle …………….. Bezvědomí je projevem poruchy činnosti ………………………………….. U miminek zahájíme resuscitaci …………………………… a poté pokračujeme resuscitaci. 3. Odpovězte na otázky ANO x NE. · Úrazy hlavy jsou spojeny s vysokým rizikem poranění páteře. · I bez příznaků typických pro poranění páteře může být páteř poškozená. · Při podezření na poranění páteře nemusíme jednat, jakoby páteř poraněná byla. · Pacienta s poraněnou páteří je nutné, co nejrychleji transportovat vlastním vozidlem do nemocnice. · Při poranění páteře vždy dojde k poškození míchy, přestože může nastat dočasná ztráta hybnosti a čití. · Pokud není zraněný v bezvědomí, nemanipulujeme s ním do příjezdu ZZS. · Neodbornou manipulací při poranění páteře nic zraněnému nehrozí. · Pokud by bylo nezbytně nutné přemístit postiženého, vezmeme ho do náručí a přeneseme ho na bezpečnější místo. · Pokud poraněný bude mít na hlavě helmu, musíme jí sundat v případě, pokud by jedinec nedýchal. · Při sundávání helmy je vhodné, aby jeden člověk fixoval raněnému hlavu a druhý mu helmu sundal. 4. Modelová situace Třicetiletý muž po pádu z kola leží zraněný na zádech a je při vědomí. Bolí ho hlava a krk, cítí mravenčení v dolních končetinách. Napište, na jaké poranění byste měli podezření. ……………………………………………… Napište, jak poskytnete zraněnému muži první pomoc. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………… PRACOVNÍ LIST – PORANĚNÍ PÁTEŘE- ŘEŠENÍ 1. Přiřaď správně názvy jednotlivých částí páteře a doplň počet obratlů. KRČNÍ OBRATLE 7 HRUDNÍ OBRATLE 12 BEDERNÍ OBRATLE 5 KŘÍŽOVÉ OBRATLE 5 KOSTRČNÍ OBRATLE 4-5 2. Doplňte chybějící slova v textu. Páteř je nosná opora těla. U člověka je složena z 33-34 obratlů, mezi kterými jsou meziobratlové ploténky. Páteř umožňuje člověku vzpřímenou chůzi a chrání míchu. Páteř člověka je dvojnásobně esovitě prohnutá, což zajišťuje její pružnost. Prohnutí vpřed se nazývá lordóza a prohnutí vzad kyfóza. Obratel se skládá z těla, otvoru, oblouku, výběžků. První obratel krční páteře se nazývá atlas neboli nosič. Druhý obratel se nazývá axis neboli čepovec. Nejmohutnější obratle jsou obratle bederní. Bezvědomí je projevem poruchy činnosti centrální nervové soustavy. U miminek zahájíme resuscitaci 5 úvodními vdechy a poté pokračujeme resuscitaci. 3. Odpovězte na otázky ANO x NE. · Úrazy hlavy jsou spojeny s vysokým rizikem poranění páteře. ANO · I bez příznaků typických pro poranění páteře může být páteř poškozená. ANO · Při podezření na poranění páteře nemusíme jednat, jakoby páteř poraněná byla. NE · Pacienta s poraněnou páteří je nutné, co nejrychleji transportovat vlastním vozidlem do nemocnice. NE · Při poranění páteře vždy dojde k poškození míchy, přestože může nastat dočasná ztráta hybnosti a čití. NE · Pokud není zraněný v bezvědomí, nemanipulujeme s ním do příjezdu ZZS. ANO · Neodbornou manipulací při poranění páteře nic zraněnému nehrozí. NE · Pokud by bylo nezbytně nutné přemístit postiženého, vezmeme ho do náručí a přeneseme ho na bezpečnější místo. NE · Pokud poraněný bude mít na hlavě helmu, musíme jí sundat v případě, pokud by jedinec nedýchal. ANO · Při sundávání helmy je vhodné, aby jeden člověk fixoval raněnému hlavu a druhý mu helmu sundal. ANO 4. Modelová situace Třicetiletý muž po pádu z kola leží zraněný na zádech a je při vědomí. Bolí ho hlava a krk, cítí mravenčení v dolních končetinách. Napište, na jaké poranění byste měli podezření. Poranění páteře a hlavy Napište, jak poskytnete zraněnému muži první pomoc. - s postiženým nemanipulujeme, ponecháme v původní poloze - přivoláme ZZS 155 - (zajistíme tepelný komfort a psychickou podporu) - sledování základních životních funkcí do předání ZZS Použité zdroje: 1. FUCHSOVÁ, Jitka. Páteř, stavba obratlů, spojení obratlů [online]. 2009 [cit. 2018-03-31]. Dostupné z: http://www.szsmb.cz/admin/upload/sekce_materialy/Páteř.pdf 2. MIKESKOVÁ, Eliška. Páteř a její poruchy: bakalářská práce. Praha: Karlova univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/79250/BPTX_2013_2_11410_0_319603_0_118685.pdf? sequence=1 3. PAZDERKOVÁ, Eva. PP při poranění páteře a míchy [online]. 2009 [cit. 2018-03-31]. Dostupné z: http://www.szsmb.cz/admin/upload/sekce_materialy/PP_p%C5%99i_poran%C4%9Bn%C3%AD_p%C3%A1te%C5%99e_a_ m%C3%ADchy.pdf 4. KUBÍKOVÁ, Zdeňka. ZUCHOVÁ, Barbora a kol. První pomoc poranění páteře [online]. 2006 [cit. 2018-03-31]. Dostupné z: https://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/ps08/first_aid/web/pdf/12_poraneni_patere.pdf 5. První pomoc pro učitele středních škol. Metodický příručka do výuky [online]. 2014 [cit. 2018-03-31]. Dostupné z: https://is.muni.cz/auth/el/1441/jaro2018/VZpM21/um/3upr_metodika_PP_final_20.6.2014_1_.pdf Zdroj videa První pomoc – přilba. BESIP [online]. 2013 [cit. 2018-03-31]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=WqoTJAXHjGg Zdroje obrázků: 1. Cvičení na páteř a klouby. …nejen o cvičení… [online]. 2012 [cit. 2018-03-31]. Dostupné z: https://www.cviceninapater.com/cviceni-na-klouby-a-pater/ 2. Opěrná soustava. Základy o lidském těle [online]. 2018 [cit. 2018-03-31]. Dostupné z: http://www.prirodopisproosmicku.estranky.cz/fotoalbum/operna-soustava/bederni-obratel.html